Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@14:26:37 GMT

سفر به روستای گل‌ها

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۵۶۷۵۰

سفر به روستای گل‌ها

شغل اصلی مردم روستای شهابیه دامداری و کشاورزی است و در سالهای اخیر بیشتر در حوزه تولید گلهای شاخه بریده فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، روستای شهابیه از توابع بخش مرکزی شهرستان خمین در 15 کیلومتری شهرستان خمین و 80 کیلومتری شهر اراک قرار دارد. نام اولیه این روستا در ابتدا امیریه بود، سپس شهابیه نام گرفت و هم اکنون به نام گلدشت شهابیه معروف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم این روستا به زبان فارسی سخن می ‌ گویند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

دهیار روستای شهابیه علت نامگذاری این روستا تحت عنوان امیریه را نامگذاری امیر مفخم بختیاری که یکی از خوانین ایل هفت لنگ بختیاری در دوره محمد علی شاه قاجار بوده دانست و گفت: امیر مفخم در این روستا یک قلعه احداث کرده بود که ثبت ملی میراث فرهنگی نیز شده است و به همین دلیل نام روستا را امیریه نهاد.

علیرضا زاهدی افزود: بعدها شخصی به نام شهاب ‌الدین خسروانی که از چهره ‌ های ملی و ملی گرایان(حزب مصدق) و خود و برادرانش از وزرای وقت کشور به شمار می رفته است اقدام به خرید این قلعه و املاک دیگری در روستا می کند و براین اساس نام روستا به شهابیه تغییر می ‌یابد.

وی، جمعیت این روستا را 2150 نفر اعلام کرد و گفت: شغل اصلی مردم دامداری و کشاورزی است و در سالهای اخیر بیشتر در حوزه تولید گلهای شاخه بریده فعالیت می ‌ کنند.

وی به احداث حدود 100 گلخانه در این روستا که 30 درصد آن مکانیزه شده است با اشتغال مستقیم بیش از 200 نفر اشاره کرد و گفت: گل های شاخه بریده این روستا از لحاظ تنوع و کیفیت به مراتب از گل محلات به عنوان قطب پرورش گل کشور بهتر است اما به دلیل نبود برند، گل تولیدی این روستا به نام گل محلات به بازار تهران و اصفهان عرضه می ‌ شود.

زاهدی بر لزوم ایجاد شهرک گل و گیاه در این روستا با توجه به ظرفیت بالای فعالیت گلخانه های آن تاکید کرد و گفت: هم اکنون گلخانه ‌ های این روستا به صورت پراکنده تولیدات خود را به بازار عرضه می ‌ کنند، در حالیکه با ایجاد شهرک گلخانه ای گل و گیاه می‌توان فعالیت گلخانه ‌ ها را متمرکز کرد.

وی بیان کرد: ایجاد شهرک گلخانه‌ای و متمرکز شدن تولیدات در این روستا ضمن توسعه کشت گلخانه‌ای موجب خواهد شد تا گردشگران و تجار از وجود چنین ظرفیتی در روستا مطلع شده و رغبت بیشتری برای سفر به شهابیه پیدا کنند و در واقع این شهرک از مهمترین زیرساخت های توسعه گردشگری در روستا خواهد بود.

دهیار شهابیه در ادامه به ایجاد و توسعه گلستان گل محمدی در این روستا اشاره کرد و افزود: هم اکنون بالغ بر پنج هزار بوته گل محمدی در این روستا کشت و طی دو سال اخیر کار گلاب گیری به صورت پایلوت در برخی از گلستانها صورت گرفته است.

وی بیان کرد: با توسعه گلستان گل محمدی زمینه احداث صنایع تبدیلی و گلاب گیری در این روستا فراهم شده و علاوه بر تولید گل از ظرفیت گلاب گیری و تولید سایر عرقیات گیاهی نیز برخوردار خواهیم شد و تمامی این پتانسیل ها زمینه ساز تبدیل شدن شهابیه به قطب گردشگری و توریستی منطقه می شود.

زاهدی افزود: در حوزه کشاورزی نیز محصولاتی همچون گندم، جو، سبزیجات و ... در این روستا تولید می ‌ شود. در حوزه صنایع دستی نیز برخی از بانوان روستا با ایجاد کارگاه به قالی بافی اشتغال دارند و این روستا دارای زیر ساخت ‌ هایی چون آب، برق، گاز، تلفن ، بانک، پست بانک، شرکت تعاونی روستایی، مرکز بهداشت است.

وی به جاذبه ‌ های گردشگری روستا اشاره کرد و گفت: طبیعت و مزارع زیبای روستا در فصل بهار و تابستان سرشار از سرسبزی و خرمی است و درختان بلند و سربه فلک کشیده در آن به چشم می خورد.

وی گفت: یکی از بناهای تاریخی بسیار زیبا در این روستا عمارت امیر مفخم بختیاری است  که در میان اهالی این روستا به عمارت باغ خسروانی نیز شناخته می‌شود و این اثر به دلیل اینکه ثبت ملی شده است از سوی میراث فرهنگی برخی اقدامات عمرانی و مرمت در آن صورت می گیرد.

زاهدی بیان کرد: این بنای تاریخی در حاشیه غربی روستای شهابیه و در جهت شمالی جاده آسفالته خمین – محلات واقع شده است و در اواسط دوره قاجار توسط لطفعلی خان بختیاری ایلخانی ملقب به امیر مفخم که یکی از خوانین ایل هفت لنگ بختیاری در دوره محمد علی شاه قاجار بوده ساخته شده و از این رو به نام بانی آن بدین نام خوانده می شود.

وی گفت: اثر مذکور که یکی از زیباترین یادمان‌های تاریخی به جای مانده از دوران قاجار و در شهرستان خمین است و در میان باغی بزرگ و محصور با دیوارهای بلند واقع شده است.

دهیار شهابیه به وجود یک خانه قدیمی در این روستا با بافت سنتی قدیم به عنوان یک جاذبه گردشگری اشاره کرد و گفت: قدمت بالای این خانه سنتی که از جاذبه گردشگری بالایی برخوردار است موجب شده تا مالک شخصی آن اقدام به اجرای طرح بوم گردی برای اقامت موقت گردشگران کند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۶۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر

روستای گیامی از توابع بخش رضویه در استان خراسان رضوی است. این روستا نیز از بازش‌های بهاری بی نصیب نماند و میزبان بارش رحمت الهی شد.

شهروند خبرنگار ما تصاویری از لطافت هوای این روستا را به نمایش درآورد که می‌توانید مشاهده کنید.

منبع: شهروند خبرنگار - خراسان رضوی

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • آیین گاوکشان 
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد
  • سفر به روستای گردشگری توآباد از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر