Web Analytics Made Easy - Statcounter

تکیه معاون الملک یکی از بناهای تاریخی و مذهبی استان کرمانشاه است که نوع معماری و کاشی های نقش برجسته و نیمه برجسته با رنگ های طبیعی، آن را به اثری منحصر بفرد در میان سایر بناهای مذهبی کشور تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا، تکیه معاون الملک یکی از بناهای مذهبی برجای مانده از اواخر دوره قاجار در شهر کرمانشاه است که معماری و کاشی کاری منحصر به فردش سبب شده تا هر ساله گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور در سفر به کرمانشاه بازدیدی از این اثر بی نظیر داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در سال 1282 شمسی حسین خان معینی (معین الرعایا) در محله قدیمی آبشوران کرمانشاه (خیابان حداد عادل) اقدام به ساخت بنایی کرد تا مردم مراسم عزاداری امام حسین(ع) را در آنجا برگزار کنند. گفته می شود این بنا علاوه بر اینکه محلی برای برگزاری مراسم عزاداری بوده، برای رفع اختلافات قومی و عشایری مردم شهر کرمانشاه نیز مورد استفاده قرار گرفته است. 

بنایی که حسین معین الرعایا آن را ساخت، تنها حسینیه بنا را شامل می شده و معماری آن نیز سرپوشیده و آئینه کاری بود. 

درسال 1287یعنی چند سال بعد از ساخت بنا، مشروطه خواهان در کرمانشاه به این بهانه که تکیه محلی برای تجمع مخالفان مشروطه است آن را به آتش کشیدند و بخشی از بنا نیز تخریب شد.

پس از مرگ حسین خان معین الرعایا، برادرش حسن خان معاون الملک در سال 1320 شمسی اقدام به مرمت و تکمیل این بنای ارزشمند نمود. وی شش سال بعد با خرید ساختمان های مجاور این بنا، بخش عباسیه و زینبیه را به آن اضافه و تکیه را وقف برگزاری مراسم مذهبی کرد. 

حسن خان معاون الملک برای ساخت بنایی که امروزه از شاهکارهای پیوند معماری اصیل ایرانی اسلامی و کاشی کاری است، معماران مطرحی چون حسین نقاش تهرانی، سیدابوالقاسم مانی و حسین کاشی پز تهرانی میناچی را بکار گرفت.  

با الحاق دو بخش زینبیه و عباسیه به حسینیه، برای تسهیل در عبور هیات های عزاداری، بنا دارای سه درب ورودی از سمت غربی، شمالی و جنوبی شد که امروز تردد تنها درب غربی آن در خیابان حداد عادل امکان پذیر است. 

تکیه معاون الملک در میان بناهای مذهبی و تاریخی کشور ممتاز است

علیرضا برشاهی مدیر تکیه معاون الملک در گفت و گو با خبرنگار ایسنا  اشاره ای به زمان ساخت این بنای منحصربفرد داشت و اظهار کرد: از آنجایی که این عمارت حدود شش متر از سطح خیابان پائین تر است، برای ورود به آن باید تعدادی پله را رو پائین پیمود.

وی ادامه داد: تکیه معاون الملک یک مجموعه کامل شامل حمام کوچک، حمام بزرگ و بخش اصلی بنا شامل حسینیه، زینبیه و عباسیه است. 

مدیر تکیه معاون الملک با بیان اینکه در گذشته از بخش زینبیه و حسینیه برای برگزاری مراسم مذهبی و عزاداری استفاده می شد، عنوان کرد: قسمت عباسیه نیز علاوه بر اینکه کارهای روزمره و شخصی خانواده معاون الملک در آنجا انجام می شد، از حیاط آن برای برگزاری مراسم تعزیه استفاده و مردم برای دیدن مراسم تعزیه روی سکوهای اطراف این حیاط  می نشستند. 

وی تصریح کرد: حسینیه صحن کوچکی است که دارای حجره های دو طبقه و با انواع کاشی های منقش و زیبا آراسته شده است.

برشاهی اضافه کرد: در قسمت زینبیه که بخش میانی عمارت است، کاشی هایی زیبا شامل 187 تابلو از صحنه های حوادث کربلا به تصویر کشیده شده ست، همچنین آرامگاه حسن خان معاون الملک بانی این بنا در این بخش قرار دارد. 

وی تاکید کرد: موزه مردم شناسی تکیه در ضلع جنوبی عباسیه قرار گرفته که در آن اشیاء و ادوات زندگی مردم محلی به نمایش درآمده است. 

مدیر تکیه معاون الملک خاطرنشان کرد: ویژگی منحصربفرد این بنا، کاشی کاری آن است که در بین دیگر بناهای مذهبی و تاریخی کشور به خاطر تنوع در نقوش بکار رفته آن ممتاز شده است. 

وی با بیان اینکه در این کاشی ها می توان تصویر شخصیت های ملی، اساطیری، مذهبی و تاریخی ایران را به وفور دید، گفت: در زینبیه و حسینیه روایت عاشورا را داریم و حوادثی که در کربلا رخ داده است را در کاشی های این دو بخش به تصویر کشیده اند. 

برشاهی افزود: در حیاط عباسیه نیز می توان تصاویری از بناهای تاریخی دیگر ایران مثل تخت جمشید، بیستون، تاق بستان و حتی تصاویری از بناهای تاریخی و مذهبی کشورهای اروپایی را دید.

وی با اشاره به وجود آثار تاریخی شاخص بسیار در استان کرمانشاه، گفت: یکی از این آثار شاخص تکیه معاون الملک است که همواره در رده سوم یا چهارم پربازدیدترین جاذبه های استان قرار می گیرد.

مدیر تکیه معاون الملک مساحت این بنای تاریخی را 3800 متر اعلام  کرد و افزود: این اثر در سال 1352 به میراث فرهنگی واگذار و در سال 1354 ثبت ملی شد. 

وی یادآور شد: تعدادی از کاشی های این بنای تاریخی که از ابتدا نصب نشده بودند در انبار عمارت قرار دارند که اخیرا اقدام به شناسنامه دار کردن آنها کردیم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۹۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این خانه یک سرایدار است، همین قدر زیبا! (+تصاویر)

عصر ایران - کاسا زایری (Casa Zaire) خانه ای کوچک در پشت ساختمانی نوگرا در شهر پورتو، پرتغال است. این خانه توسط استودیو پائولو موریرا آرکیتکچرز (Paulo Moreira Architectures) طراحی شده است. دگرگونی و تغییر شکل این خانه کوچک که محل سکونت سرایدار ساختمان اصلی بود، آن را بار دیگر زنده کرده است.

استفاده بهینه از فضای موجود

موقعیت مکانی منزوی خانه در ارتباط با خیابان و زندگی شهری موجب شد تا معماران استودیو موریرا این ساختمان کوچک را به عنوان یک مورد مستقل در نظر بگیرند. در طبقه همکف، تغییر شکل ارتباطات بین هال، حمام و فضای نشیمن صورت گرفت.

آشپزخانه، بالکن جانبی و پله های متصل به طبقه بالا در امتداد دیوارهای بیرونی قرار گرفته و فضای مرکزی برای قرار گرفتن یک میز ناهارخوری کوچک آزاد شده است. کاشی های کف موجود به رنگ مشکی با نقاط سفید به رغم ظاهر فرسوده خود حفظ شدند.

در اتاق خواب، یک اختلاف سطح ایجاد شده تا امکان استفاده از قسمت زیرین تخت به عنوان یک فضای ذخیره سازی بهینه فراهم شود.

حمام نیز با استفاده از مواد ساده و مقرون به صرفه بازسازی و به روز شده است. کاشی های طرح مترو در این قسمت جلب توجه می کنند.

نمای بیرونی خانه با ورقه های فلزی صورتی رنگ پوشیده شده است. از سوی دیگر، رنگ آبی کم رنگ در فضای داخلی خودنمایی می کند.

اطلاعات پروژه:

نام: کاسا زایری

معمار: پائولو موریرا آرکیتکچرز

مکان: پرتو، پرتغال

مساحت: 30 متر مربع

کاربری: خانه مسکونی

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خاص ترین خانه این روزهای ژاپن! (+تصاویر)

دیگر خبرها

  • سرآسیاب قدیمی ترین حسینیه محله کن
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • این خانه یک سرایدار است، همین قدر زیبا! (+تصاویر)
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • باز هم یک حکم قضایی خاص در عجب‌ شیر
  • تکیه خاتون‌آبادی، نقش جهانی کوچک در دل تخت فولاد