Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@04:52:05 GMT

در نوروز سری به طبیعت بکر قزوین بزنید

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۵۹۵۳۱

در نوروز سری به طبیعت بکر قزوین بزنید

استان قزوین با قرار گرفتن در دامنه جنوبی البرز از طبیعت بکری برخوردار است و مناطق شمال استان ازجمله الموت، طارم سفلی و همچنین شهرستان آوج دارای کوه‌های سر به فلک کشیده و هوای سرد و کوهستانی هستند.

به گزارش ایسنا، با شروع نوروز و آغاز مسافرت‌ها بیشتر ایرانیان بار سفر بسته و راهی استان‌های سرسبز می‌شوند و در این‌بین چون استان قزوین شاهراه کشور محسوب می‌شود مسافران نوروز از این استان گذر می‌کنند؛ پیشنهاد می‌کنیم در این استان توقفی داشته تا از آثار طبیعی و تاریخی آن بازدید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 در این گزارش تلاش می‌شود تا تعدادی از آثار طبیعی قزوین را برای مخاطبان معرفی کنیم.
 

منطقه حفاظت‌شده باشگل


منطقه باشگل که در غرب شهرستان تاکستان و در عرصه‌ای به وسعت تقریبی ۲۷ هزار هکتار گسترده است تحت مدیریت حفاظت‌شده زیست‌محیطی قرار دارد و گونه‌های جانوری فراوانی در آن به زندگی و زادآوری می‌پردازند.

 این منطقه با سیمای کاملاً تپه‌ماهوری پناهگاه امنی برای جمعیت قوچ، میش و آهوهای بومی و مهاجری است کــه از استان‌های هم‌جوار به آن روی می‌آورند.
 

منطقه نمونه گردشگری باشگل


منطقه حفاظت‌شده باشگل در استان قزوین بین ۳۶ درجه و ۱۴ دقیقه الی ۳۶ درجه و ۳ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۲۸ دقیقه تا ۴۹ درجه و ۴۳ دقیقه طول شرقی واقع‌شده است. مساحت آن ۲۵۱۹۰ هکتار است.

منطقه حفاظت‌شده باشگل با مساحت ۲۵۱۹۰ هکتار در هشت کیلومتری شمال غرب شهرستان تاکستان، در محدوده دهستان‌های «قاقازان شرقی»، «قاقازان غربی»، «نرجه»، «دودانگه علیا» قرار دارد. این منطقه تپه‌ماهوری، کم ارتفاع است که از دشت شروع‌شده و به تدریج به‌طرف شمال و غرب، ارتفاع آن افزایش می‌یابد. در پست‌ترین نقطه یعنی نواحی دشتی، ارتفاع آن هزار متر بالاتر از سطح دریا است و در بلندترین نقطه که قله «کوه پانچال» در شمال این منطقه است، حدود ۲۱۲۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.


 مهم‌ترین کوه‌ها و ارتفاعات این منطقه «آق داغ»، کوه «سفید»، کوه «قزقلعه»، کوه «چهل قز»، «قازان داغ» و کوه «قره داش» است. از مهم‌ترین مناطق دشتی آن نیز می‌توان به دشت «قره باغ»، «سیچانلو»، «حسین آباد» و «قاسم آباد» اشاره داشت.
 

غارهای عباس‌آباد


در شمال شرق شهر آبگرم و در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح آب‌های آزاد، دو دهانه غار با مختصات ۳۵/۴۱/۴۳ درجه عرض شمالی و ۴۹/۱۸/۱۰ طول شرقی وجود دارند که با دارا بودن افزون بر ۱۸۰ متر طول و یک تالار بزرگ، به پرتگاه‌ها، چاه‌ها و دهلیزهای متعددی منتهی می‌شوند. این دو غار درگذشته‌های دور انسان زی بوده و پناهگاهی امن در حوادث برای پیشینیان به شمار می‌آمده‌اند.
 

ایوان سنگی نیاق


در مغرب آبادی نیاق کوه سنگی یکپارچه و کم ارتفاعی وجود دارد که آثار طبیعی و مصنوعی باقی‌مانده بر فراز آن را «ایوان نیاق»، «دیو ایوان» و «طاق محمد حنیفه» نام نهاده‌اند.

در زیر دیواره نسبتاً بلندبالای کوه که به‌سوی شرق کشیده شده و نیم طاقی طبیعی زیبایی از سنگ به ارتفاع تقریبی 10 متر به وجود آورده، سطح سنگی گسترده‌ای است که به روستای نیاق و چشم‌اندازهای مجاور آن احاطه دارد.

در قسمت جنوب غربی این صفحه، حوضی سنگی به طول ۸ و عرض 2.5 متر کنده‌شده که با هفت پله از سنگ تراشیده به عمق آبگیر می‌رسد و همواره دارای آب است. بر بالای ایوان قلعه‌ای وجود داشته که آثار قابل‌ملاحظه‌ای از آن باقی نمانده و تنها مخازن ذخیره غله و حبوبات آن‌هم اینک یادآور گذشته پرشکوه قلعه و ایوان نیاق است.
 

غار یخی انگول


این غار در سه کیلومتری شمال روستای دینک از توابع بخش کوهین و ارتفاع ۱۹۷۲ متر از سطح دریا واقع‌شده است. دسترسی به غار تا حدودی مشکل و ورود به آن به خاطر شیب تند و طبقات مختلف بسیار سخت است. وجود یخ‌های فراوان در دیواره‌ها و کف غار موجب سرمای شدید هوای درون آن شده و از ویژگی‌های ممتاز غار به شمار می‌رود.

 به لحاظ زمین‌شناسی غار انگول در اثر لغزش سنگ‌های دولومیتی بخش غربی قله کوه انگول به وجود آمده و از دسته غارهای انحلالی نیست. سن این غار بعد از تریاس مربوط به دوران دوم زمین‌شناسی بوده و تحت تأثیر فعالیت و حرکات تکنونیکی منظم ایجادشده است.
 

دریاچه اُوان


دریاچه زیبای اوان که در حلقه ۴ روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد و ۱۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد همچون نگینی زمرّدین می‌درخشد و با چشم‌انداز مسحورکننده‌اش گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را در چهارفصل سال به خود جذب می‌کند.

 این دریاچه که بیش از ۷۰۰۰۰ مترمربع مساحت دارد از محیط خارج خود آبی را به‌طور مستقیم دریافت نمی‌کند و تنها از آب چشمه‌های موجود در کف دریاچه تغذیه می‌شود و به شکل حفره‌ای است که عمیق‌ترین بخش آن به عمق 5.7 متر در جنوب شرقی واقع‌شده است.

غیر از گونه‌های درختی دست کاشت نظیر بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو؛ گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین‌بیان، گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند. 

حیات‌وحش این حوزه آبخیز شامل کل و بز که به علت شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه آنان کاهش چشمگیری یافته‌اند؛ پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ، سیاه گوش (گربه وحشی) انواع عقاب‌ها، دال، دلیچه، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغی و انواع گنجشک سانان، قورباغه، لاک پشت و خرچنگ می‌شود که باید انواع ماهی ازجمله قزل آلای رنگین، کپور و اردک ماهی را هم به آن افزود.
 


این غار در ۲۰ کیلومتری برج‌های دوگانه خرقان در دهستان حصار از توابع شهر آبگرم قرار دارد و با مختصات جغرافیایی ۴۸/۵۱/۳۰ طول شرقی و ۳۵/۴۷/۵۴ عرض شمالی، ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۰۶۴ متر است. پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه راه 15 متری، تالاری به وسعت بیش از یک هزار مترمربع رخ می‌نماید که دارای چکیده‌ها و چکنده‌های فوق‌العاده زیبا و مسحورکننده است.

رطوبت بالا، نقاشی‌های دیواری که نشان از انسان زی بودن غار در سال‌های دیرین دارد و حوضچه‌های آب، ویژگی‌های غار قلعه کرد را افزایش داده است. قدمت این غار به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین‌شناسی می‌رسد که تا چهل میلیون سال پیش تخمین زده می‌شود.
 

منطقه نمونه گردشگری یله گنبد


روستای یله‌گنبد در دهستان ایلات قاقازان غربی از بخش کوهین شهرستان قزوین در فاصله ۱۰ کیلومتری از جاده ترانزیتی «قزوین – رشت» واقع‌شده است.
این روستا از شمال به دره آسیاب خرابه، از شرق به کوه پشت یله گنبد، از غرب به کوه قشم بلاغی و از جنوب غربی به ارتفاعات قطار قوزلوخ و در ارتفاع ۲۰۰۰ – ۱۶۰۰ متری واقع‌شده است.

یله گنبد، یکی از دهات دهستان «قاقازان» در بخش «کوهین» شهرستان قزوین است. چشمه یله گنبد در 15 کیلومتری شمال این ده قرار دارد و راه دسترسی به آن سخت و کوهستانی است. این چشمه در کف دره‌ای که از آن رودخانه کوچکی عبور می‌کند و به رودخانه شاهرود می‌ریزد، از دل زمین بیرون می‌آید.

آب چشمه معدنی یله گنبد از دسته آب‌های معدنی بیکربناته کلسیک آهن و گازدار خیلی گرم است. استحمام در این آب به دلیل وجود گازکربنیک و گرمای آن، تسکین‌دهنده و ضد درد است. ظاهراً این آب درمان بیماری‌های عصبی، مفصلی و رماتیسم مؤثر است و آشامیدن آن نیز در کار دستگاه گوارش، کبد و مجاری صفرا و بیماری‌های معده‌ای و روده‌ای و نیز بیماری تغذیه‌ای مؤثر است و سالیان زیادی است که مردم بومی از خواص این آب گرم برای درمان بیماری‌های مختلف چون بیماری‌های مفصلی و پوستی استفاده می‌کنند.

آب گرم یله گنبد از امکانات رفاهی و اقامتی بی‌بهره است و با توجه به این مسئله، با اجرای طرح مطالعاتی بر روی این روستا و آب گرم معروف آن، شرایط را برای ورود گردشگران به‌ویژه گردشگران درمانی به این روستا مهیا ساخت.
 

منطقه نمونه گردشگری نینه رود


دره نینه رود در دهستان رودبار شهرستان از بخش رودبار شهرستان واقع‌شده است، این دره در میان روستاهای هیر و ویار واقع و با رود پرآبی که در آن جاری است یکی از مناطق ییلاقی و زیبای رودبار شهرستان محسوب می‌شود که در ارتفاع بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ متری در امتداد رودخانه نینه رود قرارگرفته است.

منطقه پیشنهادی نمونه گردشگری نینه رود در با توجه به فیزیولوژیک و توپوگرافی شدید منطقه و در نظر گرفتن آب‌های سطحی و جوانب محیطی در یک پهنه مسطح پیشنهاد شده است. محدوده موردنظر دارای 399 هزار و 195 مترمربع در بین دو روستای هیر و ویار تعیین‌شده است.
 

منطقه نمونه گردشگری گرمارود


روستای گرمارود در دهستان الموت پائین از بخش الموت شرقی شهرستان قزوین، و در استان قزوین قرار دارد. روستای گرمارود از جنوب شرقی به روستاهای نرمیلاث و رینه رود، از سمت شرق به روستای لواتر، از شمال شرقی به روستای پیچ‌بن، از شمال غرب به روستای کلان و از غرب به روستای ورک و زوارک محدودشده است.

منطقه پیشنهادی نمونه گردشگری گرمارود در با توجه به فیزیولوژیک و توپوگرافی منطقه و در نظر گرفتن آب‌های سطحی و جوانب محیطی در یک پهنه مسطح پیشنهاد گردیده است. محدوده موردنظر دارای ۱۹۷۱۴ مترمربع مساحت است.
 

منطقه نمونه گردشگری گازرخان


روستای گازرخان از توابع بخش رودبار الموت شهرستان قزوین در فاصله ۲۴ کیلومتری شهر معلم کلایه و ۹۰ کیلومتری مرکز شهرستان واقع‌شده است. این روستا از شمال شرقی به کوه صخره‌ای معروف الموت، از شرق به کوه هودکان، از شمال به شاتان کوه و از غرب به تپه لیز و در ارتفاع ۱۷۰۰ ـ ۲۰۰۰ متری واقع‌شده است.

منطقه پیشنهادی نمونه گردشگری گازرخان در با توجه به فیزیولوژیک و توپوگرافی منطقه و در نظر گرفتن آب‌های سطحی و جوانب محیطی در شمال روستا و در یک پهنه مسطح واقع شده است. 

منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک


منطقه نمونه گردشگری کامان واقع در شهرستان قزوین در بخش رودبار قرارگرفته است، این منطقه در بیست کیلومتری شمال قزوین با چشم‌اندازهای زیبا و آب‌وهوای مناسب در دامنه کوهستان قرار دارد و مکانی برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان قزوینی به شمار می‌رود.

همچنین منطقه نمونه گردشگری زرشک واقع در شهرستان قزوین در بخش مرکزی قزوین با چشم‌اندازهای زیبا و آب‌وهوای مناسب در استان قزوین قرارگرفته است. نقشه شماره موقعیت مکانی منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک را نشان می‌دهد.
 

منطقه نمونه گردشگری طارم سفلی


منطقه کوهستانی طارم سفلی در دامنه‌های البرز جنوبی قرار گرفته است. این منطقه هم‌مرز با استان‌های گیلان و زنجان به مرکزیت شهر سیردان در حدود ۱۳۰ کیلومتری قزوین واقع‌شده است و دارای ۴ دهستان خندان، نیارک، چوقور، و کوهگیر است و مجموعاً ۱۱۰ روستا را در خود جای داده است. در این منطقه تنها جنگل‌های طبیعی استان قزوین در روستاهای حسن‌آباد و حسین آباد قرار دارد.
 

منطقه نمونه گردشگری سمیران


قلعه سمیرانات در بخش طارم سفلی و در منطقه شمیرانات در ۲۵ کیلومتری سد منجیل در جاده گیلوان قرارگرفته است.

قلعه سمیران در کنار دریاچه سپیدرود بر بالای تپه‌ای مرتفع و سنگی که رود قزل‌اوزن از جنوب آن می‌گذرد، قرار دارد و به همین دلیل بیشتر استحکامات این قلعه در سمت شمالی آن ساخته‌شده است. منطقه پیشنهادی نمونه گردشگری سمیران در با توجه به فیزیولوژیک و توپوگرافی منطقه و در نظر گرفتن آب‌های سطحی و جوانب محیطی و چشم‌انداز زیبای سد سفیدرود و رودخانه قزل‌اوزن در یک پهنه مسطح پیشنهاد گردیده است. محدوده موردنظر دارای ۳۳۶ هکتار مساحت است.
 

منطقه نمونه گردشگری زیاران


روستای زیاران در دهستان زیاران از بخش مرکزی شهرستان آبیک با موقعیت جغرافیایی ۵۰ درجه و ۳۲ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۷ دقیقه عرض شمالی در فاصله ۴۵ کیلومتری شرق قزوین واقع‌شده است. این روستا از شمال به کوه سیالان زیاران، از شرق به کوه قزل‌دره و سیالان، از غرب به کوه سفیدکوه و از جنوب به ارتفاعات زغال‌سنگ، زرد و کوه وای‌مین و در ارتفاع ۱۶۰۰ متری واقع‌شده است.

منطقه پیشنهادی نمونه گردشگری زیاران در با توجه به فیزیولوژیک و توپوگرافی منطقه و در نظر گرفتن آب‌های سطحی و جوانب محیطی در شمال سد طالقان و در یک پهنه مسطح واقع شده است. 
 

منطقه نمونه گردشگری رازمیان


منطقه نمونه گردشگری رازمیان در دهستان رودبار شهرستان از بخش رودبار شهرستان واقع‌شده است، شهر رازمیان از شمال به کوه کی زبر، از شرق به سیاه‌کوه و دره قاسم آباد، از جنوب غرب به کوه زینکوه و از سمت جنوب با دره فلار در ارتفاع ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ متری واقع‌شده است.

منطقه نمونه گردشگری باراجین


پارک ۱۴۰۰ هکتاری باراجین در دهستان اقبال غربی از بخش مرکزی شهرستان قزوین در فاصله ۵ کیلومتری از جاده ترانزیتی «قزوین – رشت» واقع‌شده است. سایت جنگلی باراجین از شمال به ارتفاعات پس گوش و میل، از شرق به روستای شقفی آباد، از غرب به روستای اسماعیل آباد و از جنوب به شهر قزوین و در ارتفاع ۱۸۰۰ – ۱۴۰۰ متری واقع‌شده است.

گزارش از سیده زهرا حسینی فلاح خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۹۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۱۶ معلم ماندگار در استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، محمدکاظم رحیمی نژاد با اشاره به هفته بزرگداشت مقام معلم، افزود: با مصوبه شورای آموزش و پرورش استان از هر منطقه یک معلم ماندگار معرفی و از ان‌ها تجلیل می‌شود که مجموعا ۱۶ معلم ماندگار در هفته معلم از آنها تقدیر می‌شود.
وی با اشاره به تجلیل از ۴۰ معلم نمونه استان یزد نیز گفت: این افراد در مقاطع مختلف تحصیلی از میان معلمان نواحی و مناطق استان برگزیده شده‌اند.
وی اظهار کرد: انتخاب این معلمان نمونه بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی از وزارت آموزش و پرورش و بر اساس شاخص‌های تعیین شده صورت گرفته است.
رحیمی نژاد ادامه داد: همچنین امسال برای انتخاب معلم نمونه از دانش اموزان، معلمان در سطح مدرسه نظرخواهی انجام شده است به نسبت جمعیت هر معلم در شهرستان و منطقه سهمیه اختصاص داده شده که از هر شهرستان، استانی و منطقه معلم نمونه انتخاب شده است.
۲۷۰ هزار دانش اموز در استان یزد تحصیل می‌کنند و ۱۶ هزار فرهنگی، تعلیم و تربیت این تعداد دانش اموز را برعهده دارند.
از ۹ تا ۱۵ اردیبهشت ماه هفته بزرگداشت معلم نامگذاری شده است

دیگر خبرها

  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی به‌ ثبت رسید
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • تجلیل از ۱۶ معلم ماندگار در استان یزد
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • ۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد
  • ثبت سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان