Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهمین فرودین مصادف با سالگرد رحلت آیت‌الله بروجردی مرجع عام شیعیان است. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رویدادهای زمان مرجعیت این عالم بزرگ و واکنش وی در قبال این رخدادها می‌پردازیم. ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ سیاسی احزاب و تشکل ها حوزه امام و رهبری نظرات

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، دهم فرودین ماه مصادف با رحلت مرجع بزرگ جهان تشیع، آیت‌الله بروجردی است که حق بزرگی بر گردن حوزه‌های علمیه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرحوم آیت‌الله العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی معروف به آیت‌الله بروجردی از مراجع عظام شیعه بود که قریب هفده سال زعامت حوزه علمیه قم را برعهده داشت و پس از درگذشت آیت‌الله سیدحسین قمی مرجعیت عامه شیعیان را عهده‌دار شد.

آیت‌الله بروجردی که با قریب سی نسب به امام حسن مجتبی می‌رسد، در سال 1254 در بروجرد متولد شد. پدرش سید علی طباطبایی، از علمای شهر بروجرد بود. وی پس از گذراندن دروس مقدماتی در سن هجده سالگی به اصفهان رفت و از محضر علامه سید محمدباقر درچه‌ای سطوح فقه و اصول و ادبیات عرب را آموخت و از حکیم قشقایی و حکیم کاشانی حکمت و فلسفه و کلام و منطق آموخت.

آیت‌الله بروجردی در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه

آیت‌الله بروجردی سپس عازم نجف شد و سال‌ها در نجف از محضر آخوند خراسانی، سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه و آقا شریعت اصفهانی در فقه و اصول بهره برد و به مرتبه اجتهاد دست یافت و در سی‌سالگی در ردیف استادان حوزه نجف به تدریس مشغول شد. 

وی بعد از ده سال اقامت در عتبات در سال 1328 از عراق به بروجرد آمد و به تدریس و تألیف مشغول شد و چند سفر به حوزه قم داشت و  پس از فوت آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری رأس استادان بزرگ حوزه قم قرار گرفت.

** آیت‌الله بروجردی چگونه مرجع عامه شیعیان شد

بعد از وفات مؤسس حوزه علمیه قم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی و همچنین فوت میرزا محمدحسین نائینی از علمای نجف، در سال 1315، مرجعیت عامه شیعه تا سال 1325 بر عهده آسید ابوالحسن اصفهانی از مراجع مقیم نجف قرار گرفت. همچنین در آن سالها آیت‌الله سید حسین قمی در کربلا ساکن بود و مشغول تدریس برای طلاب حوزه کربلا بود.

آیت‌الله بروجردی در این ایام در بروجرد مشغول تدریس برای طلاب آن منطقه بود تا اینکه در سال 1324 برای مداوا به شهر تهران آمد. آیت‌الله بروجردی حدود دو ماه در بیمارستان فیروزآبادی تهران بستری بود و بسیاری از علما و شخصیت‌های سیاسی به عیادت وی رفتند و حتی محمدرضا شاه که تازه به سلطنت رسیده بود به عیادت ایشان آمد.

محمدرضا پهلوی در دیدار آیت‌الله بروجردی. آیت‌الله فیروزآبادی موسس بیمارستان فیروزآبادی در تصویر دیده می‌شود

در این زمان به درخواست زیاد علما و مراجع وقت قم از جمله مراجع ثلاث(سید صدرالدین صدر، محمدتقی خوانساری و حجت کوه‌کمری) وی به قم آمد و پس از درگذشت آیات سید ابوالحسن اصفهانی و سید حسین قمی، آیت‌الله بروجردی مرجعیت عامه شیعیان را تا سال 1340 برعهده داشت و شاگردان بسیاری در مدت زمان حضور وی در قم تربیت شدند که بعدها خودشان به مقام مرجعیت رسیدند.

از جمله بزرگترین شاگردان مرحوم بروجردی می‌توان به آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، مرعشی نجفی، اراکی، شریعتمداری، مرتضی حائری، فاضل لنکرانی، شهید مطهری و صافی گلپایگانی اشاره کرد. همچنین آیات شبیری زنجانی، فلسفی، خامنه‌ای، مکارم، سبحانی، نوری همدانی، موسوی اردبیلی، علوی گرگانی و بسیاری دیگر از مراجع کنونی و اساتید بزرگ حوزه علمیه از شاگردان ایشان بودند.

آیت‌الله بروجردی پس از عمری تلاش علمی و مجاهدت روز دهم فرودین ماه 1340 پس از چندروز بستری بودن بر اثر بیماری قلبی دعوت حق را لبیک گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه به خاک سپرده شد. خیل عظیم مردم در پی وفات ایشان به قم آمدند تا در تشییع ایشان شرکت کنند. نماز میت توسط فرزندش اقامه شد و همچنین تا چهلم وی دسته‌های عزاداری از شهرهای مختلف به قم می‌آمدند.

تشییع پیکر مطهر مرجع بزرگ شیعیان جهان آیت‌الله بروجردی

** آیت‌الله بروجردی، نهضت ملی شدن نفت و مسئله فدائیان اسلام

یکی از رخدادهای زمان حیات و مرجعیت آیت‌الله بروجردی، مسئله نهضت ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد و اعدام شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام بود. 

خبرنگاران تسنیم از ماه‌ها پیش در سلسله‌ گفت‌وگوهایی در قالب پرونده "نهضت؛ نگاهی‌نو" که همچنان ادامه دارد با شاگردان مرحوم آیت‌الله بروجردی و امام خمینی(ره)، کاوشی نو در نهضت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی داشته و در این بین به بیان ناگفته‌ها و کمترگفته‌شده‌هایی از تاریخ انقلاب اسلامی پرداخته‌اند.

در خلال این گفت‌وگوها، شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی و امام خمینی(ره) درباره شخصیت آیت‌الله بروجردی و اتفاقات آن دوران  صحبت کردند که این بخش‌های مصاحبه را در ذیل می‌خوانید.

همچنین برای دسترسی به متن کامل مصاحبه‌های پرونده «نهضت؛ نگاهی نو» می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

آیت‌الله سید عبدالجواد علم‌الهدی شاگرد مرحوم بروجردی و امام خمینی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره نظر استادش پیرامون فعالیت‌های آیت‌الله کاشانی و فدائیان اسلام برای ملی شدن صنعت نفت، می‌گوید "یک مرتبه آیت‌الله کاشانی به قم تشریف آوردند و در منزل آسید محمدتقی خوانساری وارد شدند و حضرت آیت‌الله بروجردی با ایشان ملاقاتی کردند. ایشان منزل آیت‌الله بروجردی آمدند و آقای بروجردی خیلی احترام گذاشت لیکن بحث سیاسی به آن معنا نبود به دلیل آنکه مراجع قم نسبت به مصدق نگاه دیگری داشتند که یک جمله‌اش را عرض می‌کنم.

محضر مقدس آیت‌الله سید صدرالدین صدر پدر امام موسی صدر مشرف شدیم. دوران فعالیت‌های مصدق برای نخست وزیری و ملی شدن نفت بود و آقای کاشانی هم از ایشان کاملاً حمایت می‌کرد چون ما تهران که می‌آمدیم منزل کاشانی می‌رفتیم و صحبت از مصدق و دیگران می‌شد. آیت‌الله صدر به ما طلبه‌ها فرمودند که حواستان جمع باشد! من به کاشانی گفته‌ام "پسر پیغمبر، دنبال امثال مصدق‌ها نرو! اینها تا مادامی که شما آخوندها را برای فعالیت و موقعیت خودشان می‌خواهند دست شما را می‌بوسند، وی نه تنها دست شما را می‌بوسد، دست شاه و زنش را هم می‌بوسد. او به دنبال کار خودش است."

دیدار آیت‌الله کاشانی با آیت‌الله بروجردی در قم

در همین زمینه آیت‌الله سید جعفر شبیری زنجانی از اعضای فدائیان اسلام درباره ارتباط فدائیان با مرحوم بروجردی در گفت‌وگو با تسنیم چنین گفته بود "زمانی که نواب از زندان آزاد شد، همراه چندنفر رفتیم خدمت مرحوم سیدصدرالدین صدر، آقای صدر خیلی تحویل گرفتند. بعد پرسیدند حال آقای نواب چطور است؟ گفتم از زمانی که از زندان آزاد شدند، ایشان ضعیف شده‌اند. مرتب این طرف و آن طرف فعالیت داشتند و سخنرانی می­‌کنند که آقای صدر فرمودند به ایشان بگویید یک مقداری به سلامتی­‌شان برسند. معلوم بود آقای صدر علاقه زیادی به نواب داشتند ولی آن زمان نامی از آقای صدر نبردند. همین ارتباط را با آقای بروجردی داشتند و کسی اطلاع نداشت. یک‌بار خود من واسطه بین آنها و آیت‌الله بروجردی بودم...."

با این حال آنچه شاید برخی از تاریخ‌نویسان و اشخاص را درباره آیت‌الله بروجردی و ارتباطش با شهید نواب دچار شبهه کند، درگیری اعضای فدائیان اسلام با طلاب حامی آیت‌الله بروجردی در حوزه است. واقعه‌ای که هرچند تمام شد اما اثرش باقی ماند. آیت‌الله سیدرضا بنی‌طبا از شاگردان مرحوم بروجردی و همرزم نواب صفوی در گفت‌وگو با تسنیم دراین باره چنین می‌گوید "یک «شیخ علی لر» نامی در بیت آقای بروجردی بود که من یک سال در مکه وی را دیدم و گفتم خدا تو را نیامرزد به‌خاطر اینکه در حوزه با فدائیان درگیر شد. دستگاه حکومت می‌خواست آن‌ها را اعدام کند. دروغ درست کردند که اینها حوزه را به‌هم می‌زنند و مورد تأیید بزرگان نیستند. آقای بروجردی بعد از اعدام آنها سخت گریه کردند و ناراحت بودند..."

در واقع می‌توان گفت آنچه موجب شایعه کدورت بین مرحوم بروجردی و مجموعه فدائیان اسلام شده بود، وجود افرادی مغرض در بیت آیت‌الله بروجردی و عده‌ای بود که خود را منسوب به بیت ایشان می‌کردند و تصویر بیرونی که از آیت‌الله بروجردی ارائه می‌دادند تصویر درستی نبود. آیت‌الله شبیری در ادامه گفت‌وگو با تسنیم درباره این درگیری چنین می‌گوید "آنچه در بیرون شایع شده مربوط به جریانی است که در مدرسه فیضیه شهید واحدی را کتک زدند. آنهایی که کتک زدند از اصحاب آقای بروجردی نبودند. تعدادی از طلاب خرم­‌آبادی­ بودند. طلبه­‌های متدین و خوبی هم بودند و به آقای بروجردی ارادت داشتند اما از یاران ایشان نبودند.

علتش این بود آقای بروجردی پیغام داده بودند که اینها مرتب هر روز در مدرسه فیضیه سخنرانی می‌کنند، وضع حوزه داشت به هم می‌ریخت، مصلحت نبود و حوزه باید محفوظ می‌ماند. آقای بروجردی پیغام دادند به اینها بگویید در فیضیه سخنرانی نکنند. طلبه‌‌ها هم آمدند با آقای واحدی روبرو شدند و وی را کتک زدند، منتها زمانی که آقای نواب از زندان آزاد شده بود و قم آمد، همه علما رفتند دیدن ایشان. آقای بروجردی هم چند نفر را برای بازدید فرستادند."

** چرا آیت‌الله بروجردی اقدامی برای انقلاب علیه پهلوی‌ها نکرد؟

هرچند آیت‌الله بروجردی حدود 15 سال در ایران مرجعیت عام داشت و اکثریت شیعیان از او تقلید می‌کردند اما وی اقدامی برای براندازی حکومت پهلوی نکرد. اما علت این مسئله موافقت او با حکومت پهلوی نبود بلکه دلایل دیگری داشت.

آیت‌الله علم‌الهدی در مصاحبه با تسنیم در این‌باره می‌گفت "شاه دو مرتبه افرادی را برای ملاقات استاد بروجردی فرستاد. یک دفعه برای خاطر جنازه پدرش بود. شاهد عینی این ملاقات، آمیرزا ابوالحسن که همه کاره بیت آقای بروجردی بود برای ما نقل کرد که فرستادگان شاه گفتند "اعلی حضرت همایونی سلام رساندند و گفتند که فردا جنازه پدرم از جزیره موریس می‌آید و شما بر او نماز بخوانید! آقا اول نشنیدند اما این 5، 6 نفر از طرف شاه دوباره این پیغام را دادند و بلندتر گفتند، آقا فرمودند "تشریف ببرید، من کارهای او را هیچ فراموش نکردم؛ می‌گویم بلند شوید و تشریف ببرید" آنها عقب عقب رفتند و یکی از آنها که تولیت آستان حضرت معصومه را داشت، گفت: حضرت آیت‌الله؛ ما به اعلی‌حضرت قول دادیم که شما نماز می‌خوانید. آقا فرمودند "من به شما گفتم تشریف ببرید، تشریف ببرید."

آیت‌الله بروجردی امر کردند روز تشییع جنازه رضاشاه حوزه و مدرسه تعطیل است، درهای مدرسه فیضیه را بستند و گفتند هیچ کس حق ندارد بیرون بیاید. ما جوان‌ها رفتیم بالای پشت بام و دیدیم که چند نظامی و سرباز تابوتی را بردند حرم و زیارتی کردند و رفتند."

مرحوم آیت‌الله صابری همدانی عضو ارشد جامعه مدرسین و از شاگردان قدیمی امام و آیت‌الله بروجردی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید "علتش وضع زمانه بود؛ از یک طرف توده‌ای‌ها در کشور بودند و از طرفی هم بهایی‌ها. مرحوم بروجردی هم ذاتاً انسان ملایمی بودند. این مماشات تقریباً نتیجه تحولات و اوضاع زمان بود و ایشان تلاش می‌کرد درسهای حوزه ادامه پیدا کند."

در همین باره آیت‌الله قافی یزدی شاگرد مرحوم بروجردی و امام خمینی در گفت‌وگوی با تسنیم چنین می‌گوید "اینکه بگوییم ایشان با دستگاه طاغوت مبارزه نداشت دروغ است. شاه یک بار آمد دیدار مرحوم بروجردی اما ایشان به پشت‌بام رفت تا شاه را نبیند و به آقا گفتند "شاه است" اما ایشان گفت "من با پدرش هم همین‌طور بودم". در ذهن مرحوم بروجردی این بود که با بیرون کردن شاه، کمونیست‌ها و اطرافیان مصدق جای وی را می‌گیرند...

به مرحوم بروجردی گفته بودند "اگر شما شاه را بیرون کنید جایگزین ندارید". بیرون کردن شاه کاری نداشت چون نه می‌توانست مرحوم بروجردی را تبعید کند و نه می‌توانست بکشد. گفته بودند اگر شاه برود حکومت کمونیستی می‌شود. مرحوم بروجردی می‌گفت "زمانی مرجعیت شیعه به من رسید که نه دستم حس دارد و نه گوشم می‌شنود و نه قوت و حال دارم لذا تکلیف ندارم".

** ارادت کم‌نظیر امام خمینی به استادش آیت‌الله بروجردی

هرچند امام خمینی از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی بود اما برخی معتقدند بعد از ماجرای فدائیان اسلام و عدم مداخله مرحوم بروجردی در جلوگیری از اعدام آنها، رابطه امام و استادشان سرد شد و امام دیگر به بیت آقای بروجردی رفت و آمد نمی‌کرد. هرچند آیت‌الله شبیری زنجانی معتقد است مرحوم بروجردی برای جلوگیری از اعدام فدائیان اقدام کرد، شاگردان امام خمینی هم روایت دیگری از ارتباط بین این دو شخصیت دارند. برای مثال آیت‌الله علم‌الهدی معتقد است "وجود اقدس و مقدس آقای بروجردی عنایت خاصی به همه مراجع یعنی آقایان سید محمد تقی خوانساری، حاج احمد خوانساری، آیت الله گلپایگانی، مرحوم حجت، مرحوم صدر و استاد خمینی داشتند. کمک‌های مالی‌شان نسبت به این بزرگواران و اساتید بسیار زیاد بود و هر عیدی که ما محضر آیت‌الله بروجردی رفتیم وجود مقدس آقایان هم به نوبت می‌آمدند و آیت الله خمینی را مکرر در آنجا دیدم."

آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع شیعه و شاگرد امام راحل در گفت‌وگوی با تسنیم درباره احترام امام به استادش چنین می‌گوید "یادم هست که یک‌بار در درس، مرحوم امام با آوردن اسم آیت‌الله بروجردی لقب «سلام الله علیه» را به‌کار بردند در حالی که رسم این است بعد از نام امام معصوم «سلام الله علیه» می‌گویند. یک عده طلبه‌ها مختصری لبخند زدند که گویا امام اشتباه کرده است! امام تا متوجه لبخند آنها شدند شروع به تعظیم مقام آیت‌الله بروجردی کردند و چندبار لفظ سلام الله علیه را تکرار نمودند و گفت "شما مرحوم آیت الله بروجردی را نشناختید".

در مجموع آیت‌الله العظمی بروجردی در دوران حیات و مرجعیت عامه خود هرچند وارد مداخله مستقیم با حکومت پهلوی نشد، اما اقدامات وی در اتفاقات بعدی و شکل‌گیری نهضت اسلامی موثر بود.

رعب و وحشت دستگاه پهلوی از زعیم وقت حوزه علمیه تا آن حد بود که شاه در دوران حیات ایشان جرئت نمی‌کرد که بسیاری از کارهای در تعارض با شرع و قوانین اسلامی را انجام دهد. قوام بخشیدن به حوزه قم در کنار حوزه نجف و تربیت ده‌ها شاگرد طراز اول که بعدها جزو مراجع و اساتید بزرگ حوزه شدند و هرکدام در شکل‌دادن به نهضت امام خمینی(ره) موثر بودند، از جمله گام‌های بزرگی بود که آیت‌الله بروجردی برداشت.

انتهای پیام/

آیت الله بروجردیآیت الله بروجردیآیت الله بروجردیآیت الله بروجردیگزارش:آیت‌الله بروجردی و ممانعت از تشییع جنازه رضاشاه/لقبی که امام تنها برای مرحوم بروجردی به‌کار برد R1381/P1011120/S1,10,1127/CT7 واژه های کاربردی مرتبط پرونده"نهضت؛نگاهی‌ نو" امام خمینی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اینجا پرونده نهضت نگاهی نو امام خمینی پرونده نهضت نگاهی نو امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۶۵۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام آیت الله مظاهری به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر

آیت الله العظمی مظاهری مرجع عالیقدر شیعیان در پیامی به مناسبت برگزاری هجدهمین همایش حکمت مطهر، موضوع جوانان را اساسی‌ترین نقطه هدف گذاری مرحوم شهید مطهری دانستند.

متن پیام این مرجع عالیقدر به شرح زیر است:

باوجود گذشت چهل و چهار سال از شهادت اسفناک متفکّر عالی‌مقام و اندیشمند بزرگ مرحوم آیت الله شهید مطهری قدس سره الشریف، هم ثلمه و خلاً فقدان آن استادِ اسلام‌شناسِ برجسته، هنوز در جامعه اسلامی محسوس و ملموس است که «ثُلِمَ فی الإسلامِ ثُلمَةٌ لا یَسُدُّها شیءٌ»؛ و هم به فضل خداوند متعال، آثار بنان و بیان آن دانشمند پرتلاش، همچنان مورد استفادۀ فرهیخنگان و حق‌جویان است که: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا».

همایش با سابقه «حکمت مطهر» که با هدف زنده نگاه داشتن یاد و نام و آثار علمی این شهید والامقام برگزار می‌شود و از این جهت باید به اهتمام نیکوی متصدّیان و دست‌اندرکاران آن آفرین گفت، اینک و در هجدهمین دورۀ خود، موضوع بسیار با اهمیّت «جوانان» را مطمح نظر قرار داده است، موضوعی که یکی از مهم‌ترین و بلکه باید گفت اساسی‌ترین نقطه هدف گذاری مرحوم شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه در عموم تلاش‌های علمی و فکری ایشان بوده است.

در ادامه این پیام آمده، در این فرصت کوتاه و به مناسبت طرح مسئله مهم «جوانان» لازم می‌دانم بر دو نکته اساسی در این محفل فکری و فرهنگی تأکید کنم:

نکته اول اینکه همان‌گونه که مرحوم شهید مطهری طاب ثراه به خوبی دریافته بود برخورد و مخاطبه با نسل جوان، بسیار خطیر و حسّاس است و باید براساس منطق و استدلال و واقع‌بینی در همه ابعاد مسائل نظری و مشکلات عملی جوانان، تنظیم و ساماندهی شود، زیرا اگر به سؤالات نظری و پرسش‌های نسل جوان که چه بسا، بسیار اندیشه سوز و ذهن آزار نیز باشد، و همچنین به احساسات و عواطف این نسل پرتکاپو و نیز به خواسته‌های به حق و به جای آنان، پاسخ منطقی و صحیح داده نشود، قطعاً موجب سرخوردگی و ناامیدی و بی‌اعتمادی و در نهایت طغیان‌گری این نسل مطالبه‌گر خواهد شد و زیان آن برای جامعه انسانی، بسیار وسیع و عمیق خواهد بود.

روش مخاطبه و مواجهه با جوانان، روش دهن‌کجی و انتقاد و سرزنش و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست، و با چنین روشی محال است که بتوانیم جلوی انحرافات دینی و کجروی‌های اخلاقی را در نسل جوان بگیریم. اگر خواهان هدایت و رشد نسل جوان هستیم، تنها راه متین و صحیح آن این است که اولاً: باید از نزدیک با درد و رنج جوانان آشنا شد و ثانیاً با زبان منطق و عطوفت و مهربانی با آنان، تعامل سازنده برقرار کرد، چنانکه در آن بیانِ بلندِ رئیس مذهب جعفری حضرت امام صادق سلام الله علیه که این روزها در آستانه سالروز شهادت آن امام به حق ناطق، قرار داریم، آمده است که به بعضی از اصحاب خود که درباره مخالفان عقیدتی در آن روزگار از آن امام همام پرسیده بود، فرمودند: «فَلاَ تَخْرَقُوا بِهِمْ. أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ إِمَارَةَ بَنِی أُمَیَّةَ کَانَتْ بِالسَّیْفِ وَالْعَسْفِ وَالْجَوْرِ، وَ إِنَّ إِمَارَتَنَا بِالرِّفْقِ وَ التَّأَلَّفِ وَ الْوَقَارِ وَالتَّقِیَّةِ وَ حُسْنِ الْخَلْطَةِ وَ الْوَرَعِ وَ الاِجْتِهَادِ؛ فَرَغِّبُوا النَّاسَ فِی دِینِکُمْ وَ فِیمَا أَنْتُمْ فِیهِ».

و، امّا نکته دوم که آن نیز برخوردار از اهمیّت جدی است این است که: خواسته‌های به حق نسل جوان برای برخورداری از یک زندگی سرافراز و آبرومند، باید در رأس توجّه مسئولان و کارگزاران کشور قرار گیرد و همگان باید به این آسیب اساسی، توجّه کنیم که اگر این مطالبات و انتظارات، به درستی پاسخ داده نشود و جوانان ما با معضلات بزرگی نظیر فشار بیکاری و افسانه مسکن و بحرانِ افزایش سنّ ازدواج و فقر و تبعیض و فساد و اعتیاد و سایر آسیب‌های شکننده اجتماعی مواجه بوده و خود را در مقابله با این مشکلات خانمان سوز، بی پناه ببینند، قطعاً ما با بحران سرمایه اجتماعی بزرگی مواجه خواهیم شد که کمترین نتیجه خسارت‌بار آن کاهش مشارکت‌های ملّی و اجتماعی است.

هر دو نکته‌ای که به اجمال بیان شد، چه نکته اول که مربوط به ساخت اندیشه و فکر و نظر بود، و چه نکته دوم که مربوط به عرصه اجرا و عمل می‌شود، مطمح نظر همۀ متفکّران دینی و مصلحان اجتماعی از جمله مرحوم آیت الله شهید مطهری اعلی الله مقامه بوده و امید است همه اندیشه‌ورزان و نیز همه مجریان و سیاست‌مداران، بدان توجّه بیش از پیش نمایند. ان شاء الله.

منبع: خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا

دیگر خبرها

  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • آخرین وضعیت ساخت دو بزرگراه بروجردی و یادگار امام در تهران | میدان جی موقت بسته می شود
  • (تصاویر) تشییع پیکر آیت الله ضیاءالدین نجفی تهرانی
  • تشییع و خاکسپاری پدر شهید والامقام عباس چاه کبوتری در گرگان
  • پیام آیت الله مظاهری به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر
  • اردوگاه دانش آموزی با منظر گردشگری مقاومت در بوشهر احداث شود
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان