Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@07:43:52 GMT

ظریف تشریح کرد: ۶ اولویت راهبردی دیپلماسی اقتصادی کشور

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۷۳۰۰۶

ظریف تشریح کرد: ۶ اولویت راهبردی دیپلماسی اقتصادی کشور

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه از تعیین ۶ اولویت راهبردی برای حوزه دپیلماسی اقتصادی کشور خبر داد.

محمد جواد ظریف افزود: با توجه به جهت گیری کشور و وزارت امور خارجه به سمت تشکیل روابط اقتصادی خارجی و همچنین کمک به بخش خصوصی در جهت فعال ترشدن در این حوزه از ابتدای دولت دوازدهم تصمیم بر این شد که ساختار وزارتخانه دستخوش تغییر و تحول شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین اظهار داشت: تشکیل معاونت اقتصادی بجای معاونت های منطقه ای با این هدف در دستور کار مجموعه وزارت خارجه قرار گرفت.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه معاونت اقتصادی از بهمن ماه سال گذشته در این وزارتخانه عملیاتی شده است، گفت: هدف از ایجاد این معاونت تسهیل امور است چرا که مجموعه مزبور نه توانایی و نه این وظیفه را دارد که در حوزه تصدیگری روابط خارجی اقتصادی مداخله کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور معتقد  است بیشتر فعالیت ها در این حوزه باید از ناحیه بخش خصوصی باشد ولی مسئولان و کارشناسان وزارتخانه مربوطه کمک حال فعالان اقتصادی خواهند بود.

ظریف در برنامه «اقتصاد به وقت بهار» رادیو اقتصاد افزود:  سه حوزه واردات (فناوری، سرمایه و گردشگری) و سه حوزه صادرات (کالاهای غیر نفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار متخصص) به عنوان شش اولویت راهبردی برای حوزه دیپلماسی اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است.

وی ضمن اشاره به نامگذاری سال 97 به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری گفت: از این تعداد سه حوزه از قبیل واردات فناوری، سرمایه و صادرات کالاهای غیر نفتی ارتباط مستقیم با بحث شعار سال دارد.

وزیر امور خارجه افزود: نتیجه واردات فناوری و سرمایه منجر به ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی و همین طور امکان رقابت این اقلام در بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.

وی اظهارامیدواری کرد که با سازو کار جدیدی که در مجموعه وزارت امور خارجه ایجاد شده بتوان بیشتر در خدمت اهداف شعار سال بود.

ظریف همچنین در پاسخ به این پرسش که وزارت امور خارجه در سال حمایت از کالای ایرانی برای تسهیل ورود کالاهای داخلی به بازارهای هدف چه برنامه هایی را مدنظر دارد، گفت: اولویت های شش گانه دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی به تمامی سفارتخانه ها ایران در خارج از کشور ابلاغ شده است.

وی افزود: کمک به تولیدکنندگان ایرانی با هدف شناخت بیشتر بازارهای موجود در کشورهای هدف و همینطور تعیین بهترین دریافت کنندگان صادرات کالاهای غیر نفتی ایران در دستور کار این سفارتخانه هاست.

وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه بیشتر تمرکز دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی معطوف بر کشورهای همسایه خواهد بود، اظهارداشت: نخستین سفر حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهور در سال جدید به کشور ترکمنستان و آذربایجان خود گواهی صادق بر این مدعاست.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: تسهیل صادرات کالای ایرانی و تولید مشترک در این کشورها از اهداف سفر مزبور بوده است.

ظریف افزود: خوشبختانه در راستای سفر اخیر رئیس جمهور ایران به آذربایجان کارخانه مشترک ایران خودرو و یک شرکت آذری در این کشور به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: اعزام هیئت های تجاری و اقتصادی مرکب از کارآفرینان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به کشور های خارجی از دیگر روش های مناسب جهت تسهیل عرضه کالاهای داخلی به بازارهای جهانی است.

وزیر امور خارجه در پایان یادآور شد : این سیاست همواره مورد توجه وزارتخانه مربوطه بوده و در سال حمایت از کالای ایرانی با شدت و حدت بیشتری دنبال خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال اقتصاد ایران بخش خصوصی مقام معظم رهبری محمد جواد ظریف دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران حمایت از کالای ایرانی موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۷۳۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه

سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و با حضور معاونان و مدیران دستگاه های اجرایی عضو ستاد و نمایندگان بخش خصوصی با دستور کار "بررسی آخرین وضعیت پروژه های اقتصادی با کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان و ترکمنستان" در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ضمن تبیین اهمیت توسعه مناسبات با کشورهای مذکور، بر لزوم همکاری کلیه دستگاه های ذیربط و بخش خصوصی جهت بهره گیری حداکثری از ظرفیت توسعه مراودات تجاری - اقتصادی با این کشورها به ویژه در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت، صادرات محصولات دانش بنیان، انرژی، صنعت، معدن و همچنین تبادل استاد و دانشجو تاکید کرد.

در ادامه آخرین وضعیت طرح ها و پروژه‌های همکاری اقتصادی ایران با این کشورها، موانع و راهکارهای برطرف کردن آنها و تسهیل روند نهایی سازی و اجرای پروژه ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • تشریح دستاوردهای خراسان جنوبی از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • ‏توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های سفر به گامبیا است
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است