Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-05@21:28:55 GMT

افزایش چهاردرجه‌ای دما تا سال2100

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۷۳۶۴۸

قرن‌ها بود که زندگی انسان‌ در زمین و افزایش جمعیت، فشار یکنواختی را بر منابع تحمیل می‌کرد و محیط زیست با ساز و کارهای خود،‌ به خوبی قادر بود تعادل مطلوبی را ایجاد کند اما پس از انقلاب صنعتی این تعادل وارونه شد و مصرف منابع و افزایش جمعیت، بسیار سریع‌تر از جایگزینی منابع و بازسازی آن رشد کرد و ظرفیت‌های زمین برای پذیرش انسان‌ها و سایر انواع حیات به شکل چشمگیری کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: کره زمین میلیون‌ها کیلومتر از جنگل‌های خود را از دست داده است. رسوبات خاک چندین برابر شده و برداشت آب، ده‌ها برابر افزایش پیدا کرده است. فعالیت‌های انسان، هوا را بسیار آلوده ساخته و لایه اوزون را به شدت آسیب پذیر کرده است. انسان سبب انتشار فراوان جیوه، سرب، کادمیم و فلزات سنگین در سراسر طبیعت شده و استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی و مصرف نسنجیده آن در کنار رشد جمعیت و افزایش گازهای گلخانه‌ای، تخریب لایه اوزون، بارش باران‌های اسیدی، فرسایش خاک، شروع بیماری‌های خطرناک و جدید، فقر و بسیاری موارد دیگر، زندگی نسل‌های آینده را با خطر مواجه ساخته است.

وضعیت کنونی محیط زیست درجهان

 کشاورزی، حمل‌ونقل، صنعت و جنگل‌زدایی، دی اکسید کربن فراوانی را  در جو زمین آزاد می‌کنند و باعث گرم شدن زمین و آب‌شدن سریع یخ‌های قطبی می ‌شوند. زندگی دو میلیارد انسان به یخ‌های هیمالیا وابسته است که اکنون در حال نابودی هستند. ۷۰ درصد جمعیت جهان در شهرهای ساحلی زندگی می‌کنند همچنین ۱۱ شهر از ۱۵ شهر بزرگ جهان روی سواحل و یا رودخانه‌ها قرار دارند که همه در معرض خطر هستند.

افزایش چهاردرجه‌ای دما تا ۲۱۰۰

 سالانه مقادیر قابل توجهی سوخت فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز در جهان مصرف می‌شود که انتشار گازهای خطرناکی مانند دی‌اکسید کربن و متان را در اتمسفر در پی دارد. این شرایط موجب به دام افتادن گرما در اتمسفر و ایجاد اثر گلخانه‌ای شده است و در نهایت به افزایش گرمایش جهانی منجر می‌شود. اگر روند گرمایش زمین به همین شکل ادامه داشته باشد و گازهای گلخانه‌ای کنترل نشوند تا سال ۲۱۰۰ متوسط دمای کره زمین چهار درجه بیشتر خواهد شد و در نتیجه بیش از نیمی از گیاهان و یک سوم گونه‌های جانوری زنده زمین نابود و منقرض خواهند شد.

افزون بر این‌ها مصرف بی‌رویه گوشت حیوانات توسط انسان به‌ویژه در کشورهای توسعه یافته و روند کند تجدید آن‌ها سبب نابودی بسیاری از گونه‌های جانوری شده است. هر روز ۵۰۰۰ انسان به خاطر آب آشامیدنی آلوده می‌میرند و یک میلیارد انسان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

۳۰ درصد جزایر مرجانی از بین رفته است

توازن اقیانوس‌ها به جزیره‌های مرجانی بستگی دارد و فقط یک درصد اقیانوس‌ها را تشکیل می‌دهند. تاکنون ۳۰ درصد این جزایر که جزو اصلی زنجیره طبیعت هستند و بیشترین حساسیت را نسبت به تغییرات آرام در دمای آب دارند، نابود شده‌ است.

همچنین از هر چهار پستاندار یکی، از هرهشت پرنده یکی و از هر سه دوزیست، یکی با خطر انقراض مواجه هستند. این موارد و هزاران مورد از این دست ضرورت اقدام فوری همه انسان‌ها را برای توقف این روند مخرب نشان می‌دهد. به دلیل وجود مسائل و مشکلات گوناگون و متنوع زیست محیطی در سراسر جهان مردم اغلب راجع به جدی بودن مشکلات زیست‌محیطی و راهکار رفع آن‌ها توافق نظر ندارند.

با این حال، مواردی چون افزایش جمعیت، به کارگیری غیرمعقول و تخریب منابع، فقر، عدم اعمال هزینه زیست محیطی در قیمت تمام کالاها و خدمات و دانش کم درباره مسائل محیطی مهمترین مشکلات زیست محیطی در سراسر جهان به شمار می‌روند.

بر اساس کتاب ورزش و محیط زیست به طور کلی،‌ بررسی اصول حفظ محیط زیست، فرصت‌ها و تهدیدهای زیر را به ما خاطر نشان می‌سازد: «محیط زیست گنجینه‌ای است که باید به شکل پایدار مورد بهره‌برداری قرار گیرد.»، «رابطه دوطرفه‌ای میان توسعه و محیط زیست برقرار است و توسعه علاوه بر وابستگی به منابع طبیعی بر آن اثر  می‌گذارد.»، «محیط زیست ما در معرض تهدید توسعه و پیامدهای آن است.»، «بازسازی محیط زیست تخریب شده نیازمند سپری شدن زمانی طولانی است و هیچ راه حل سریعی وجود ندارد.»، «مشکلات زیست‌محیطی مرزهای بین سازمان‌ها و نهادها را در هم می‌کشند و باید با اصول و سیاست‌های مدیریتی جدید با آنها برخورد شود.»، «پاسخ صحیح و موفق به مشکلات زیست محیطی نیازمند مشارکت همه بخش‌های جامعه است.» منبع: ایسنا برچسب ها: افزایش دما ، جمعیت ، فشار یکنواخت

منبع: ناطقان

کلیدواژه: افزایش دما جمعیت فشار یکنواخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۷۳۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس

محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌هاست.

آلودگی‌های با منشاء خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل نظیر استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است. در این شرایط رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به نقش دیپلماسی بر کاهش مشکلات زیست‌محیطی خلیج فارس تاکید می‌کند.

چالش‌های زیست محیطی خلیج فارس

 سید علی صالح پور با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان اظهارکرد: ما از سال گذشته به بعد با از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان شاهد ایجاد فضای جدید در منطقه هستیم. این تحول زمینه‌های زیادی را برای ایجاد تعامل و مناسبات جدید بین ایران و کشورهای دیگر ایجاد می‌کند. در سطوح سیاست علیا (high politics) اراده و اهتمام میان رهبران سیاسی برای توسعه و نزدیک شدن روابط وجود دارد. در سطوح سیاست سفلی (low politics) نیز باید از ابزارها و زمینه‌های موجود برای تقویت روابط بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به تقویت روابط میان ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کند، محیط زیست است. چالش‌های محیط زیستی خلیج فارس متنوع است.  این پهنه‌ آبی از منظرهای مختلف که بیشتر ناشی از  آثار مخرب تغییرات آب و هوایی است، شرایط حساس و شکننده‌ای دارد. مسایل مربوط به آلودگی‌ها، طوفان‌های گرد و غبار و تنش آبی نیز مطرح است.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این شرایط بیش از پیش لزوم جمع شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس حول یک محور احساس می‌شود و باید به کمک هم نسبت به رفع این مسایل اقدام کنند. ما پیش از این در نشست‌های مختلف به کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی خود را در راستای کمک به رفع چالش‌های زیست‌محیطی این پهنه آبی اعلام کرده‌ایم و حتی حاضر هستیم در چارچوب یک ساختار هشت کشوری یعنی شش کشور واقع در جنوب خلیج فارس به علاوه ایران و عراق در این زمینه اقدام کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه موضوعی می‌تواند در اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس قرار بگیرد، گفت: مهم‌ترین موضوعی که در چارچوب دیپلماسی زیست‌محیطی در حوزه خلیج فارس می‌تواند مطرح شود، «آلودگی نفتی» است که در سطح خلیج فارس پراکنده است. متاسفانه این پهنه آبی به علت عبور شمار تعداد زیادی نفتکش و نشت قابل توجه نفت از آن‌ها یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان محسوب می‌شود.

صالح پوردر پایان اظهارکرد: محیط دریایی خلیج فارس بسیار حساس است و به‌راحتی سیستم چرخش آب در این منطقه آسیب می‌بیند. فعالیت تاسیسات آب شیرین‌کن و گرمایش آب موجب تخریب مرجان‌ها می‌شود و از مهم‌ترین نکاتی است که در این پهنه آبی قابل توجه است و می‌تواند به عنوان اولویت‌ برای همکاری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس مد نظر قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • صدور مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال انتظار
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان
  • ۲ گروه صیادی و شکارچی غیرمجاز در پلدختر دستگیر شدند
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • برنامه دولت انگلیس برای مقابله با تغییرات اقلیمی غیرقانونی اعلام شد
  • بررسی عوارض زیست محیطی معدن مس دره زرشک به کجا رسید؟