Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@08:56:36 GMT

تلاش مردم ابیانه برای حفظ لباس سنتی‌ خود

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۸۶۸۷۳

تلاش مردم ابیانه برای حفظ لباس سنتی‌ خود

با رونمایی از لوح ثبتی "آئین مهارت دوخت پوشاک ابیانه" در این روستای تاریخی، نسبت به گسترش لباس سنتی ابیانه تاکید و خواسته شد تا از پوشش‌های نامتعارف دیگر در این روستا جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، اوایل اسفند سال گذشته آیین "مهارت دوخت پوشاک ابیانه" در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسید و از آن زمان اعلام شد که روز ۱۱ فروردین جشن مخصوص لباس ابیانه در این روستای تاریخی برگزار می‌شود و سرانجام این جشن شب گذشته با رونمایی از لوح ثبت ملی این لباس سنتی که با توجه به تنوع رنگ‌ها و الهامی که از طبیعت اطراف این روستا گرفته و مجموعه ارتباطی که آیین مهرپرستی با طبیعت دارد و حتی در معماری ابیانه هم تأثیرگذار بوده است، همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد نجیبی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به حضور دانیالی، معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی و فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان و دیگر مقامات شهرستان نطنز و حدود ۱۲۰۰ نفر از مردم ابیانه با لباس سنتی خود اظهار کرد: در این مراسم اشعاری که ابیانه‌ای‌ها در مورد لباس ابیانه سروده بودند خوانده و علاوه بر برگزاری نمایشگاه عکسی از لباس‌های قدیمی ابیانه، همچنین نمیشگاهی از لباس‌های قدیمی اصیل به جامانده از ابیانه‌ای‌ها با قدمت حدود ۱۰۰ سال برگزار شد و از دوزندگان لباس سنتی ابیانه نیز تقدیر شد.

نمایشگاه لباس‌های سنتی و قدیمی ابیانه

به گفته‌ی وی، معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی در این جشن نسبت به ارزش‌های ابیانه تاکید و اعلام حمایت کرد که از روستای ابیانه در هر مورد حمایت و حفاظت می‌شود.

او افزود: دانیالی ابیانه را یک ارزش دانسته که باید نسبت به ثبت جهانی ان اقدامات لازم نیز انجام شود.

نجیبی همچنین تاکید کرد: در این جشن، نسبت به گسترش لباس سنتی ابیانه تاکید و خواسته شد تا از پوشش‌های نامتعارف دیگر در ابیانه جلوگیری شود که این بزرگترین اتفاق در مورد ابیانه بود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه ادامه داد:‌ برای گسترش لباس ابیانه، باید حساسیت مردم را نسبت به حفاظت از این نوع پوشش بالا بریم و در مورد الگوهای اصیل لباس پژوهش کرده و آن را معرفی کنیم. از نظر ما بیشترین فرهنگ‌سازی برای حفظ لباس ابیانه است که باید در دستور کار قرار گیرد و با کسانی که لباس‌های نادرستی را ترویج می‌کنند، برخورد شود.

وی جشن برگزار شده‌ی ابیانه را جشنی مردمی دانست که توسط مردمِ این روستای تاریخی برگزار شده و گفت: پایگاه میراث فرهنگی، دهیاری، شورای اسلامی و بنیاد جوانان ابیانه، اداره میراث‌فرهنگی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نطنز نیز در برگزاری این جشن همکاری کرده‌اند.

نمایشگاه عکس از لباس سنتی ابیانه

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۶۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۹ درصدی ورود گردشگران خارجی به گیلان

ولی جهانی ، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: همزمان با آغاز اجرای طرح نوروزی در استان ۲۲۰ هزار و ۷۹ خودرو وسایل نقلیه وارد استان و ۱۸۷ هزار و ۵۷۱ خودرو خارج شده که شاهد کاهش ۱۴.۸۴ درصدی در ورود خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه یک میلیون و ۱۵۳ هزار و یک نفر مسافر از مرزهای زمینی و هوایی وارد استان شده‌اند، افزود: در این مدت یک میلیون و ۱۱ هزار و ۹۲۶ مسافر از استان خارج شده‌اند که در بخش ورودی شاهد ۱۰.۰۷ درصدی ورود مسافران نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: ۱۲۷ هزار و ۷۶۸ نفرشب مسافر در مراکز اقامتی ثابت و موقت استان اقامت داشتند و این بخش هم کاهش ۵.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

جهانی با بیان اینکه درصد اشغال تخت تأسیسات اقامتی ثابت تحت پوشش اداره کل ۲۳.۷۰ درصدی است، تصریح کرد: گردشگران خارجی اقامت کننده در مراکز اقامتی استان ۱۲۴ نفر بوده که دارای ملیت آذربایجان، روسیه، فرانسه، ترکیه، افغانستان و ترکمنستان است که این بخش ۲۹.۱۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

وی ادامه داد: در این مدت ۶۹ بازدیدهای نظارتی از تاسیسات گردشگری انجام گرفته است که در پی بازدیدهای نظارتی ۳۲ بازدید عادی، ۲۹ مورد تشویق، ۷ مورد تذکر و ۱ مورد اخطار کتبی صادر شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: بازدیدکنندگان از موزه‌ها، بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ۱۵۰۶۰ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۳۸ درصد کاهش داشته است

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۹ درصدی ورود گردشگران خارجی به گیلان
  • صفه خوانی؛ سنتی ریشه‌دار از میراث و فرهنگ رضوی
  • موزه مردم‌شناسی سرعین افتتاح شد
  • افتتاح موزه مردم‌شناسی سرعین
  • اعلام ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • برگزاری رویداد عطر نان در یزد
  • برپایی غرفه‌های معرفی و فروش صنایع‌دستی در موزه‌های گلستان
  • حاجی فیروزها چهارراه نشین شدند
  • (ویدیو) نگاهی به قلعه تاریخی فراموش شده
  • ثبت شیرینی سنتی گوشفیل در فهرست میراث ناملموس ملی