Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-08@03:15:02 GMT

آرشیو ۴۰ساله تصاویر ماهواره‌ای، در اختیار بخش خصوصی

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۹۶۷۹۲

رویداد۲۴-رئیس سازمان فضایی ایران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: آرشیوی غنی از داده های ماهواره ای از ۴۰ سال پیش تاکنون در سازمان فضایی ایران وجود دارد که برای انجام تحلیلهای کارشناسی در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد.مرتضی براری در ادامه نوشت: این آرشیو در اختیار بخش خصوصی قرار داده خواهد شد تا با انجام تحلیل های کارشناسی، تحلیل تغییرات محیطی و اقلیمی، ریشه یابی و مسیریابی گرد و غبارها وغیره، این داده ها را تبدیل به خدمتی نو و کاربردی برای حفظ و ارتقای محیط زیست کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کاربرد داده های ماهواره ای در حفظ و ارتقای محیط زیست، چهارمین محور از اولویت های سازمان فضایی ایران در توسعه کسب و کارهای نوین در سال ۹۷ است.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه امروز با چالش های مختلف محیط زیستی در ایران مواجه هستیم، افزود: خشکسالی و خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها، طوفان های شن و گرد و غبار در مناطق مختلف کشور، بیابان زایی و نیز فرونشست زمین در دشت های کشور همگی به واسطه کمبود منابع آب و رطوبت خاک در کشور حاصل شده است.

براری در ادامه نوشت: همچنین آلودگی های مختلف به ویژه در کلان شهرها و مناطق صنعتی، تغییرات کاربری و پوشش اراضی از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه های منابع طبیعی، از دیگر مواردی است که امروزه محیط زیست ما را تهدید می کنند.

وی تاکید کرد: امروزه فناوری فضایی و به ویژه سنجش از دور، نقش بسیار کلیدی در پایش تمامی موارد یاد شده دارد. بررسی ها نشان می دهد، تنها موضوع بررسی تغییرات کاربری و پوشش اراضی به تنهایی ۱۳ درصد از حجم بازار سنجش از دور را در دنیا به خود اختصاص داده و لذا زمینه مناسبی برای ورود بخش خصوصی و کسب وکارهای نوپا به شمار می رود.

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد با حمایت و توسعه کسب و کارهای نوین، بتوانیم خدمات کاربردی و موثری در زمینه حفاظت و ارتقای محیط زیست کشور به جامعه ارائه دهیم.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۶۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، گزارش‌های این نهاد نظارتی نشان می‌دهد که سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ صرفاً نسبت به ارزش گذاری ۲۰ منطقه از ۳۰۹ منطقه تحت مدیریت خود و از سال ۱۴۰۰ به بعد نسبت به ارزش گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم ۵ استان کشور (کردستان، قزوین، خراسان جنوبی، لرستان و کرمان) اقدام کرده است.

این در حالی است که این سازمان مکلف بوده ارزش اقتصادی منابع زیست محیطی و جداول و حساب‌های مربوطه را محاسبه و در حساب‌های ملی لحاظ کند.

در ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم، دولت (سازمان حفاظت محیط زیست) مکلف شده بود ارزش اقتصادی منابع زیست محیطی و جداول و حساب‌های مربوط را در حساب‌های ملی محاسبه و لحاظ کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیگر خبرها

  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • سازمان محیط زیست عزم خود را برای تحقق شعار سال جزم کرده است
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش