Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، در آستانه سال جدید، فرصتی برای جشن‌های شادی‌آور در مراسمات عقد و عروسی هستیم که بیکاری سد راه این عمل خداپسندانه، یکی از عوامل اصلی بالا رفتن سن ازدواج و متاهل نشدن در جامعه امروزی است که اگر راهکار و چاره‌ای برای برون رفت از این معضل اندیشیده نشود می‌تواند بر نابهنجاری‌های جامعه، توقف رشد جمعیتی و در ادامه پیری و پایین آمدن راندمان کاری کشور را بیش از پیش به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کمبود شغل و بالا بودن نرخ بیکاری از مهم‌ترین مشکلات در جوامع مختلف بشمار می‌رود، چراکه این معضل به تنهایی می‌تواند منشاء مشکلات اجتماعی زیادی باشد که هر یک از آنها به تنهایی می‌تواند زمینه ساز مشکلات فراوانی بوده و جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
با توجه به اینکه در ایران نیز بیکاری وضعیت بسیار نامناسبی دارد سعی داریم در یک سلسله گزارش به پیامدهای غیر قابل جبران بیکاری در جامعه اشاره‌ایی داشته باشیم تا شاید در برنامه ریزی دستگاه‌ها و مسئولان ذی‌ربط حوزه اشتغال تاثیر گذار باشد.
بیکاری و بالا رفتن سن ازدواج
یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر در کشور ما  وجود دارد مربوط به افزایش سن ازدواج است و بدون شک بیکاری نقش بسیار مهمی در بوجود آمدن این معضل بزرگ اجتماعی  دارد.
در گذشته به علت وجود فرصت‌های شغلی در جامعه بسیاری از خانواده‌ها بدون در نظر داشتن اینکه پسر آنها شاغل است یا خیر برای وی زن می‌گرفتند و به طبع خانواده دختر نیز نسبت به شاغل بودن یا نبودن خواستگار کمتر توجه داشتند، چراکه به هر ترتیب فرصت شغلی در جامعه وجود داشت اما امروزه با توجه به اینکه فرصت‌های شغلی در کشور بسیار محدود بوده و اداره زندگی و خانواده نیز بدون درآمد امکان پذیر نیست، بسیاری از جوانان بیکار و خانواده آنها قید ازدواج را زده‌اند.
بر همین اساس سالانه شاهد افزایش سن ادواج در کشور هستیم بگونه‌ای که مطابق آمار رسمی میانگین سن ازدواج در کشور در سال 93 برای مردان 27 سال و برای دختران 23.5 بوده است که این آمار در حال حاضر برای مردان به 29 و برای زنان به 24 سال رسیده است.
البته این امار در مقایسه با دهه‌های گذشته به هیچ وجه قابل قیاس نیست و در حقیقت در طول سال‌های اخیر میانگین سن ازدواج مدام رو به افزایش است که بدون شک مهمترین عامل آن نیز مربوط به بالا رفتن نرخ بیکاری در جامعه است چراکه فرد بیکار نمی‌تواند شرایط لازم برای ازدواج خود را مهیا کند.
در استان لرستان نیز با وجود اینکه میانگین سن ازدواج نسبت به نرخ کشوری کمی پایین تر است اما آمار نشان می‌دهد که وضعیت در این استان هم خیلی مساعد نیست بگونه‌ایی که سن ازدواج در مردان و زنان لرستانی به ترتیب 28 و 23 سال است.
البته بسیاری از کارشناسان علاوه بر بیکاری مسکن و تحصیل را نیز از عوامل بسیار مهم در بالا رفتن سن ازدواج می‌دانند اما در حقیقت با نگاهی دقیق به واقعیات جامعه در می‌یابیم که مشکلات مسکن و حتی عدم ادامه تحصیل نیز خود نشات گرفته از بیکاری هستند.
بدون شک تا زمانی که مشکل بیکاری در جامعه ایرانی برطرف نشود، سن ازدواج نیز روز به روز افزایش می‌یابد و این خود زمینه ساز مشکلات اجتماعی زیادی خواهد بود.
بیکاری و افزایش ارتباطات نامشروع در بین جوانان
یکی از مهمترین پیامدهای بالا رفتن سن ازدواج که نحت تاثیر مستقیم فزایش نرخ بیکاری در جامعه است را می‌توان افزایش ارتباط‌های نامشروع در بین جوانان دانست.
جوانی مهمترین دوره زندگی هر انسان بشمار می‌رود که در آن بسیاری از نیازها در فرد نمایان شده و فرد جوان برای رفع این نیازها به هر دری می‌زند از جمله مهترین نیازهای انسان مربوط به نیاز جنسی و مهمتر از آن نیاز عاطفی و احساسی است که در دوران جوانی به اوج خود می‌رسد و فرد جوان برای رفع این نیاز‌ها بدنبال راه حل می‌رود.
بدون شک ازدواج تنها راه‌حل ارضای نیازهای عاطفی در انسان است چراکه فرد با ازدواج به نوعی کامل می‌شود و بدون شک تنها با ازدواج است که نیاز عاطفی و احساسی فرد به طور کامل برطرف می‌شود از طرفی در دوران جوانی نیاز جنسی نیز در فرد به اوج خود می‌رسد که تنها راه برطرف کردن این نیاز انسان نیز ازدواج است.
اما وقتی به دلیل مشکلات اقتصادی ازدواج برای جوانان میسر نباشد این نیازها در فرد جوان فروکش نمی‌کند و در حقیقت مشکلات و سختی‌های زندگی این نیازها و بویژه نیاز عاطفی و احساسی فرد را دوچندان می‌کند با توجه به اینکه فرد بیکار قادر به تشکیل خانواده نبوده و از طرفی نیازهای درونی وی نیز روز به روز بیشتر می‌شود ممکن است برای ارضای آنها در راه نادرستی گام بردارد.
متاسفانه برخی افراد برای رفع این نیازها راه‌های اشتباهی را در پیش گرفته و اشتباهات جبران ناپذیری انجام می‌دهند که جبران آن ناممکن است برهمین اساس یکی از مهمترین مشکلاتی که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم افزاش ارتباطات نامشروع در بین جوانان است.
هر چند آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست اما با نگاهی به وضعیت موجود در جامعه در می‌یابیم که این معضل روز به روز شرایط بدتری پیدا می‌کند. افزایش ارتباطات نامشروع در بین جوانان دلایل مختلف فرهنگی و اجتماعی دارد که بدون شک یکی از مهمترین دلایل آن بالا رفتن سن ازدواج می‌باشد که این موضوع نیز خود ناشی از بالا بودن نرخ بیکاری در بین جوانان است.
متاسفانه برخی از جوانان برای پاسخگویی به نیازهایی که به دلیل ازدواج دیر هنگام و نداشتن همسر و شریک زندگی در آنها بوجود آمده است اقدام به برقراری ارتباط نامشروع با جنس مخالف می‌کنند تا شاید کمی از این نیازهای درونی را جبران کنند. البته این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند ارتباطات نامشروع نه تنها موجب ارضای نیازهای درونی جوانان نمی‌شود بلکه خود زمینه ساز بروز ناهنجاری‌ها زیادی در فرد شده و مشکلات جبران ناپذیر دیگری برای جوانان بوجود می‌آورد.
به هرحال؛ بر این اساس بدون شک تنها راه درمان این مشکل این است که شرایط برای ازدواج تسهیل شود تا جوانان ما به محض رسیدن به سن ازدواج، نسبت به تشکیل خانواده اقدام کنند که این موضوع ارتباط مستقیمی با رفع مشکلات اقتصادی و در صدر آن کاهش نرخ بیکاری در جامعه و بویژه در بین جوانان دارد.
منبع: چهارفصل
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۱۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند

روح الله مقدم ظهر روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شاخص ترین موضوعی که از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان قم در سال گذشته پیگیری شد، حوزه ازدواج و خانواده بود.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قم بیان کرد: یکی از مسائل مهم بحث تسهیلات زوجین بود که با پیگیری‌های انجام شده؛ تقریباً ۸۸ درصد متقاضیان که نزدیک به ۱۱ هزار نفر بودند، توانستند تسهیلات خود را از بانک‌ها دریافت کنند.

وی ابراز کرد: امیدواریم شاهد همکاری بیشتری از سوی بانک‌های خصوصی در پرداخت وام زوجین داشته باشیم و این امر در دستور کار امسال قرار دارد.

مقدم عنوان کرد: دستورالعمل هفته ازدواج به ادارات ورزش و جوانان ابلاغ شده و ستاد ساماندهی نیز بدین منظور در چند روز آینده برگزار خواهد شد.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قم خاطرنشان کرد: برنامه هفته ازدواج در سال جاری بصورت متفاوت تری برگزار خواهد شد و از دستگاه‌ها تقاضا داریم تا در امر ازدواج که موضوع اصلی جامعه می‌باشد، پایکار بیایند و نقش خود را ایفا کند.

کد خبر 6092235 مهدی بخشی سورکی

دیگر خبرها

  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر