Web Analytics Made Easy - Statcounter

الجزیره-ایرنا- اتیوپی از هفت سال پیش ساخت سد بزرگی به نام 'سد النهضه' را بر روی رود نیل آغاز کرد که از همان ابتدا باعث اختلاف میان این کشور ومصر شد تا جایی که گفته می شود قاهره در صورت احساس خطر، ممکن است برای متوقف کردن ساخت آن، به گزینه نظامی متوسل شود.

به گزارش ایرنا، بحث ساختن سد النهضه بر روی نیل آبی از سال ها پیش مطرح بود اما زمانی که اتیوپی ساخت آن را آغاز کرد جهان عرب و از جمله مصر مشغول امور داخلی و حوادث بهار عربی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خبرگزاری رسمی اتیوپی روز گذشته اعلام کرد در هفتمین سالروز شروع به ساخت این سد، این طرح بزرگ، 64 درصد پیشرفت داشته است.
کارشناسان می گویند بسیاری از کشورها با مشکل کم آبی مواجه اند و جنگ های آینده در جهان ، بر سر آب خواهد بود. سد النهضه هم از همان ابتدا باعث اختلاف میان اتیوپی و مصر شده است و حتی برخی گفته اند اگر مصر احساس کند آینده اش در خطر است، ممکن است برای متوقف کردن ساخت این سد، به گزینه نظامی روی بیاورد.

**مشخصات سد النهضه
ارتفاع سد النهضه یا همان سد بزرگ هزاره، به 170 متر می رسد که بزرگترین سد آبی برقی آفریقا و دهمین سد بزرگ جهان از نوع خود خواهد بود.
هزینه ساخت این سد 4.7 میلیارد دلار بر آورد شده است که اتیوپی هزینه های ساخت این سد را به طور کامل از داخل تامین می کند. مساحت این طرح ، یک هزار و 800 کیلومتر مربع است.
مخزن این سد با طراحی کنونی اش، گنجایش 74 میلیارد متر مکعب آب را دارد و به گونه ای است که می تواند کل آب رود نیل را در مدت یک سال در خود نگه دارد و به همین دلیل پر شدن مخزن این سد به ویژه در زمان خشکسالی ، قطعا بر آب رود نیل تاثیر خواهد گذاشت و البته مدت زمان آب گیری این سد هم یکی از مهم ترین موضوعاتی است که مقام های اتیوپی، مصر و سودان در حال مذاکره در مورد آن هستند. مقام های اتیوپیایی گفته اند زمان آبگیری این سد برای کامل شدن ظرفیت آن، بیش از پنج سال خواهد بود.
گفته می شود 8 هزار و 500 نفر به صورت شبانه روزی برای ساخت این سد کار می کنند.
این سد در صورت تکمیل شدن، توان تولید 6 هزار مگاوات برق یعنی سه برابر برق تولیدی سد اسوان مصر را دارد.
قرار بود این سد در سال 2017 تکمیل شود اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد و زمان نهایی بهره برداری از این سد اعلام نشده است.

**اهمیت سد النهضه برای اتیوپی
این سد برنامه ریزی شده است سالانه 6 هزار مگاوات انرژی برقی آبی تولید کند و با صادرات برق به کشورهای همسایه مانند سودان و جیبوتی، درآمدی برابر با یک میلیارد دلار در سال برای اتیوپی به ارمغان آورد و به همین دلیل این سد تبدیل به یک اولویت ملی شده است.
«سیلیشی بیکیلی » وزیر آب و برق اتیوپی گفته است که این یکی از بزرگترین طرح ها برای اتیوپی وبرای توسعه این کشور ضروری است.
مقام های اتیوپیایی می گویند هدف از ساخت سد النهضه، به دست گرفتن کنترل آب های رود نیل نیست بلکه این فرصتی برای توسعه کشورشان است.

**اهمیت رود نیل برای مصر
مصر طی هزاران سال گذشته نفوذ سیاسی زیادی بر روی رود نیل داشته و نام رود نیل تقریبا با مصر گره خورده است، فراعنه می گفتند مصر هدیه این رود است و حتی آن را به عنوان یک الهه عبادت می کردند. 85 درصد آب رود نیل از اتیوپی سرچشمه می گیرد وقاهره بیم آن دارد آدیس ابابا کنترل آن را به دست گیرد.
قاهره از ابتدا در پی متوقف کردن ساخت این سد بود اما با توجه به این که اتیوپی در این خصوص دست بالا را دارد، سیاست امروز و فردا کردن را در توافق بر سر آن در پیش گرفت و شاید با این کار می خواست به نوعی سودان را همراه خود کند .
پیش بینی می شود مصر تا سال 2025 با مشکل جدی کمبود آب مواجه شود و به همین دلیل مردم این کشور شدیدا نگران هرگونه اقدامی در خصوص رود نیل هستند.
«محمد عبدالعاطی » وزیر آب مصر گفته است: ما مسئول اداره کشوری با جمعیت حدود 100 میلیون نفر هستیم. اگر آب هایی که به مصر می رسد حتی به اندازه 2 درصد کاهش یابد، 200هزار فدان (هر فدان برابر با 2 هزار و 400 متر است) از زمین های کشاورزی خود را از دست می دهد .
وی افزود: از هر یک فدان، حداقل یک خانواده کسب روزی می کند و متوسط جمعیت هر خانوار مصری 5 نفر است؛ در نتیجه یک میلیون نفر شغل خود را از دست می دهند. در نتیجه این مساله امنیت ملی است.

**موضع گیری سودان در خصوص سد النهضه
سودان به طور کلی از ساختن این سد استقبال می کند زیرا با ساخته شدن آن، آب ها به صورت کنترل شده وارد خاک این کشور می شود . نکته مهم این است که تفاوت سطح آب ها در برخی مناطق سودان در فصول مختلف هشت متر است و این اداره طرح های آبیاری را دشوار می کند. با کامل شدن این سد، تفاوت سطح آب ها به دو متر می رسد و این رود در تمام طول سال، جاری خواهد بود و آب خواهد داشت و در نتیجه سودان بیشتر می تواند از آب رود نیل استفاده کند. این در حالی است که هم اکنون مقادیر زیادی از آب رود نیل بدون این که سودان بتواند از آن استفاده کند، از این کشور خارج می شود.
«اسامه داود عبداللطیف» مالک شرکت «دال» فعال در حوزه کشاورزی و آبیاری می گوید، این طرح برای سودان عالی است و بهترین اتفاقی است که می تواند برایش روی دهد .
مقام های مصری، به صورت تلویحی ، سودان را به همدستی با اتیوپی در خصوص ساخت این سد متهم می کنند وان را اهرم فشار خارطوم بر قاهره می دانند. گفته می شود مساله سد النهضه یکی از دلایلی است که قاهره را مجبور می کند روابطش را با سودان حفظ کند زیرا اگر این کشور را با خود همراه نماید می تواند آدیس آبابا را بیشتر در تنگنا قرار دهد.

** همکاری اتیوپی، مصر و سودان در زمینه منابع آبی
وزیران آبیاری سه کشور در سال 2015میلادی، سندی 10 ماده ای در خصوص استفاده از منابع آبی را به امضا رساندند که بر موضوعاتی مانند همکاری، تلاش برای توسعه و تکامل اقتصادی منطقه ، تعهد به زیان وارد نکردن به هیچ یک از سه کشور، استفاده منصفانه و عادلانه از آب ها، همکاری برای پرکردن نخستین مخزن سد ، اصل های اعتماد سازی، تبادل اطلاعات، امنیت، احترام به حاکمیت و یکپارچگی کشورها، حل مسالمت آمیز درگیری ها و همچنین ایجاد سازوکاری دائمی برای هماهنگی میان سه کشور تاکید دارد اما بحث ساخته شدن این سد و مشخصات فنی آن همچنان از موضوعات مورد اختلاف به ویژه میان مصر و اتیوپی است.

**اختلاف نظر اتیوپی و مصر در مورد سد النهضه
مصر از ابتدا بر ضرورت حفظ سهمیه آبی اش از رود نیل تاکید کرد وآن را بخشی از امنیت ملی خود دانست. مصر پیشنهاد داده است بانک جهانی به دلیل تجربیاتش در حل و فصل بسیاری از پرونده ها ، در خصوص مساله سد النهضه میان دو کشور داوری کند اما «هایلی مریان دیسالین» ، نخست وزیر وقت اتیوپی با این پیشنهاد مخالفت کرد.
چند ماه پیش گفته می شد مذاکرات میان در خصوص این سد به بن بست رسیده است . هر چند طرفین بر ضرورت ادامه مذاکرات تاکید دارند اما هر یک بر پیشبرد طرح های خود اصرار دارند. اتیوپی می گوید ساخت این سد تاثیری در سهمیه آبی هیچ یک از کشورهای همسایه نخواهد داشت.
«عبدالفتاح السیسی »رئیس جمهوری مصر چند ماه پیش گفت، 'هیچ کس نمی تواند به سهمیه آبی مصر آسیب وارد کند، این برای ما ، مساله مرگ و زندگی است.
«آبی احمد علی » نخست وزیر جدید اتیوپی که روز یگشنبه سوگند یاد کرد، گفت، طرح سد النهضه باعث ایجاد نوعی اجماع میان مردم اتیوپی شده است، و برای توسعه اقتصادی اتیوپی اهمیت زیادی دارد.
سد النهضه یکی از مهم ترین پرونده هایی است که می تواند تنش میان سه کشور اتیوپی، سودان و مصر را افزایش دهد و حتی بعید نیست در صورت عدم متوافق در این خصوص ، کار در آینده به گزینه نظامی هم کشیده شود.
خاورم **2041** 1049

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سد النهضه مصر اتيوپي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۷۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر پاکستان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت

عثمان خان جدون طی سخنانی در نشست شورای امنیت با موضوع فلسطین و خاورمیانه تاکید کرد که توقف نسل‌کشی در غزه، جلوگیری از تشدید جنگ و احیای روند صلح برای حل مساله فلسطین از وظایف اصلی شورای امنیت سازمان ملل است.

وی اظهار داشت: ما شاهد آنچه بیم آن را داشتیم، هستیم. اسرائیل درصدد گسترش جنگ غزه است که به شدت صلح و امنیت خاورمیانه و صلح جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سفیر پاکستان افزود که پس از تجاوزات اسرائیل به کرانه باختری، لبنان، یمن و عراق، تجاوز به سرکنسولگری ایران در دمشق نیز صلح منطقه‌ای را به خطر انداخته است.

وی خواستار خویشتنداری و تنش‌زدایی در خاورمیانه شد و تاکید کرد: تا زمانی که ماشین جنگی اسرائیل در کشتار مداوم مردم غزه متوقف نشود، خطر بزرگی برای گسترش خشونت و جنگ وجود خواهد داشت و نه تنها خاورمیانه بلکه فراتر از آن را فرا خواهد گرفت.

عثمان جدون افزود: عضویت فلسطین در سازمان ملل گامی در جهت اصلاح بی عدالتی تاریخی و تایید حق تعیین سرنوشت آنها خواهد بود. همچنین این یک واقعیت سیاسی ایجاد خواهد کرد که می‌تواند به حل و فصل مناقشه فلسطین شامل تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف کمک کند.

وزارت بهداشت غزه با انتشار تازه‌ترین آمار شهدا و مجروحان تجاوز‌های رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که شمار شهدای فلسطین از آغاز تجاوزگری ارتش این رژیم به نوار غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر افزایش یافته است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم صهیونیستی حملات علیه غزه را از سرگرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • لوآور رده پانزدهمی، جشن قهرمانی پاری‌سن‌ژرمن را به تاخیر انداخت
  • اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • چرا خیزش دانشجویی آمریکا صهیونیست‌ها را به وحشت انداخت؟
  • بعد از شهادت هم کار همرزمش را راه انداخت!
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
  • حزب‌الله یک کاروان ارتش اسرائیل را به کمین انداخت
  • سفیر پاکستان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت
  • حزب‌الله لبنان کاروان نظامی اشغالگران را در کمین پیچیده‌ای به دام انداخت