Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-07@22:40:56 GMT

حلوا شیرین است مثل تولید ملی

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۱۹۹۹۷

حلوا شیرین است مثل تولید ملی؛ این جمله قطعی است مگر برای آنان که از نگاه فلسفی به آن می نگرند که آنگاه ممکن است استنباط دیگری از معانی آن داشته باشند که البته در اقتصاد ما به دنبال معانی فلسفی جملات نیستیم. حال سوال این است که چرا ما به دنبال تولید نیستیم ،علیرغم اینکه تولید شیرین است ؛ این روز ها به هر کوی و برزنی که می رویم انواع شیرینی ها در پذیرایی از مهمانان نوروزی استفاده می شود و جای شیرینی های خانگی که در گذشته توسط بانوان ایرانی تولید می شد خالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه حتی روستاییان در مصرف شیرینی های بازاری از دیگران پیشی گرفته اند؛ چرا؟ در حال حاضر فست فود در کمتر خانه ای است که مصرف نشود که البته در حال گذار از عصر فست فود به عصر فینگر فود هستیم.

"گری بیکر "برنده جایزه نوبل اقتصادی معتقد است : که دلیل اصلی کاهش تعداد فرزند در خانوارها به دلیل افزایش هزینه تولید آن می‌باشد ؛ در عصر کشاورزی فرزندان عامل تولید بوده‌اند و از همان سنین کودکی در تولید محصولات کشاورزی به والدین خود کمک می کردند ولی در عصر انفجار اطلاعات بچه ها تا مرحله پایانی دانشگاه هزینه زا هستند و والدین برای آموزش آنها مجبورند هزینه کنند ، لذا هزینه بچه داری صعودی است ؛ به همین دلیل ساده، امروز بیش از 80 درصد خانوارها در ایران یا بچه ندارند و یا تعداد بچه های آنها بیش از 2 تا نیست به بیان ساده چه تولید شیرینی خانگی چه افزایش تعداد بچه به یک دلیل ساده ربط دارد(هزینه تولید) ؛ تا زمانی که هزینه تولید کاهش نیابد مردم ایران برنج خارجی را به برج شمال ترجیح می‌دهند، حتی اگر آن برنج از اسکله‌های غیر رسمی وارد شوند.

در اصول 51الی 55قانون اساسی در باب مسائل مالی دولت تاکید شده است که همه درآمدها و هزینه‌های دولت باید به حکم قانون دریافت و پرداخت شود. منهای محتوای اصول مذکور و سایر اصول قانون اساسی به لحاظ شکلی قانون گذار می‌خواهد اعلام کند که حاکمیت اقتصادی یک کشور به عهده یک نهاد است.اصل انسجام و انضباط پولی و مالی مورد تاکید در بالاترین سند اداری سیاسی و اقتصادی کشور آمده است.

در همین چند سال گذشته که البته پرونده آن در پایان سال 96 تقریبا بسته شد حدود 25 درصد سهم بازار پول متعلق به نهاد های رسمی و غیر رسمی خارج از اختیارات قوه مجریه یا دولت بود که به راحتی در بازارهای مختلف اختلال ایجاد می کرد. البته عوامل دیگری نیز در ناکارآمدی اقتصاد ایران تاثیر گذار است مانند پائین بودن بهره وری ؛البته می‌توان حضور نهادهای مذکور در اقتصاد ایران را یک پدیده مثال زدنی در اقتصادهای جهان نام برد. همچنان وجود تورم دو رقمی در کشور های جهان قابل شمارش است چون 95 درصد کشورهای دنیا دارای تورم یک رقمی هستند.

پس شرط تولید حلوا یا بچه، کم کردن هزینه است و این کاهش هزینه یا باید از طریق افزایش بهره وری با بکار گیری ناب ترین مدیران در سطوح مختلف از رئیس جمهور تا دهیار روستاها انجام شود تا در نتیجه حکم رانی مطلوب شاهد ایجاد بستر مناسب برای تولید باشیم ؛ یا اینکه دولت از چنان اقتداری برخوردار باشد که بتواند نهاد های مداخله گر در همه بازار ها را اخراج کند، مثل کاری که در بازار پول در سال گذشته انجام شد البته اگر هر دو کار را انجام دهد آنچنان کام مردم شیرین خواهد شد که شاید نوروز 98 نیاز به حلوای خانگی نباشد. یادمان باشد که بعلت ناکارآمدی دولت ها اقتصاد و فرهنگ در مرحله حساس قرار دارد تا جایی که بدون اغراق می‌توان گفت که در حال فرود آمدن می باشد و باید سرعت خروج ما از بحران های مذکور افزایش یابد، فردا دیر است امروز باید کار را شروع کرد ،تولید ملی شیرین است مثل حلوا...

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تولید ملی هادی حق شناس حمایت از کالای ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۱۹۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پالایشگاه آبادان به سوددهی ۱۲هزار میلیارد تومانی رسید

به گزارش خبرنگار مهر به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، جواد اوجی بعدازظهر روز گذشته، یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت در نشست هیئت دولت در گزارشی از فعالیت‌های پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده‌بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، گفت: با اقدام‌هایی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سودده‌ترین واحدهای تولیدی است که پارسال ۱۲ همت سودآوری داشته است.

وی با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از روزانه ۸ میلیون لیتر در ابتدای دولت سیزدهم به روزانه ۱۵ میلیون لیتر، تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۹ میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: تا ۲ ماه آینده واحد هیدرو کراکر این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری می‌رسد و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت همچنین با اشاره به افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولیدات و تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت سیزدهم، تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و با اقدام‌های انجام‌شده، تنها در سال گذشته ۱۳۰۰ فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شد که امسال نیز ۶۰۰ نفر به نیروهای شاغل در پالایشگاه افزوده می‌شود و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاری‌های توسعه فاز ۳ آن مشغول فعالیت خواهند شد.

کد خبر 6097892 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت
  • جهش تولید در حوزه کشاورزی لرستان
  • پالایشگاه آبادان به سوددهی ۱۲هزار میلیارد تومانی رسید
  • واکنش عجیب طراح برنامه اقتصادی رییسی به وضعیت هزینه‌کرد دولت/ جبراییلی هم به شادی بی‌دلیل خبرگزاری دولت اعتراض کرد
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
  • درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد