Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وبسايت «فاناک» در گزارشي به وضعيت حقوق بشري شيعيان در عربستان سعودي پرداخته و نوشته است که از زمان تأسيس رژيم آل سعود، شيعيان در عربستان سعودي همواره به حاشيه رانده شده و مورد آزار و اذيت قرار گرفته‌اند.
به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري ميزان، وبسايت «فاناک» در گزارشي به وضعيت حقوق بشري شيعيان در عربستان سعودي پرداخته و نوشته است که از زمان تأسيس رژيم آل سعود، شيعيان در عربستان سعودي همواره به حاشيه رانده شده و مورد آزار و اذيت قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



يکي از جديدترين اقدامات عليه شيعيان عربستان سعودي تخريب شهرک «عواميه» در استان «قطيف» به دست نيروهاي امنيتي اين کشور است که در تابستان سال گذشته صورت گرفت و برخي خبرنگاران و عکاسان که دسترسي محدودي به اين منطقه داشتند تخريب اين شهرک را بازتابي از تخريب شهر موصل در عراق و شهر حلب در سوريه به دست تروريست‌ها توصيف کرده‌اند.

به طور کلي هدف آل سعود از محاصره و يورش وحشيانه به منطقه عواميه، وادار کردن مردم اين منطقه به مهاجرت از آن و تخريب بافت تمدني و فرهنگي و مذهبي آن بوده است، برخي شاهدان و ساکنان عواميه به منابع خبري عربستاني اعلام کردند که نظاميان سعودي محله «الديره» را با خمپاره‌هاي موشکي و سلاح‌هاي سنگين هدف قرار داده و به سمت منازل شيعيان بمب‌هاي آتش‌زا پرتاب مي‌کنند.

روزنامه «اينديپندنت» انگليس طي گزارشي به اوضاع وخامت بار عواميه اشاره کرد و نوشت «دولت سعودي از سه ماه پيش منطقه عواميه واقع در شرق عربستان را محاصره کرده است؛ ساکنان محلي، اوضاع غيرنظاميان در منطقه شرقي عربستان را شوک‌برانگيز توصيف مي‌کنند. در تحقيقات نادري که حاوي مصاحبه ساکنان محلي با يک خبرنگار خارجي بوده است، اينديپندنت از اوضاع شوک‌برانگيز غيرنظاميان در منطقه شرقي عربستان مطلع شده است».

آنطور که در گزارش اينديپندنت آمده بود«تاريخ منطقه عواميه به 400 سال پيش باز مي‌گردد و اکثريت ساکنان آن شيعه هستند. عواميه با برخورداري از 30 هزار نفر، در شرق استان القطيف واقع است؛ منطقه عواميه تحت محاصره است و نيروهاي امنيتي در مسيرهاي منتهي به آن پست‌هاي بازرسي ايجاد کرده‌اند و درپي درگيري شديد نيروهاي امنيتي با اهالي منطقه، تلاش سه ماهه رياض براي تخليه و کوچ دادن اجباري مردم شکست خورده است.»

در ادامه گزارش اينديپندنت تصريح شده بود که «از آن زمان، اوضاع به سرعت رو به وخامت گذاشته است؛ به گونه‌اي که اهالي مي‌گويند گلوله‌باران و عمليات تک تيراندازي باعث شده است که 25 نفر کشته شوند... تصاوير گرفته شده از برخي خيابان‌هاي عواميه نشان مي‌دهد که اين خيابان‌ها نظير صحنه‌هاي معمول در سوريه به تلي از آوار و ويراني تبديل شده است».

نيروهاي امنيتي عربستان سعودي سرانجام منطقه «المسوره» در شهر عواميه را به کنترل خود درآوردند و ساکنان آن را به خروج از اين منطقه واداشتند. پس از اين اشغال جنايت‌آميز که با تخريب فراوان منطقه تاريخي المسوره همراه بود ويدئويي از نظاميان سعودي در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد که نشان دهنده جشن و پايکوبي جنون آميز آنها در کنار اجساد قربانيان المسوره بود.

مقامات عربستان سعودي داشتن انگيزه سياسي از تخليه برخي مناطق استان قطيف و جابجايي محل سکونت شيعيان اين مناطق را انکار مي‌کنند اما پايگاه خبري «دويچه وله» به نقل از تحليلگران مي‌نويسد که آل سعود با از بين بردن پايگاه‌هاي اصلي شيعيان قصد فروپاشي و انحلال اقليت شيعه در اين کشور را دارد.

حجم جنايت‌هاي نظاميان و مزدوران سعودي در منطقه عواميه و المسوره به قدري زياد بوده است که سرانجام، نهادهاي بين المللي را به واکنش واداشت؛ نهادهاي حقوق بشري شامل سازمان «حقوق و آزادي‌ها»، «مرکز دموکراسي خليج فارس و حقوق بشر»، «سازمان صلح دموکراتيک و حقوق بشر» و «انجمن حقوق بشر بحرين» با صدور بيانيه مشترکي، نگراني خود را از «تبديل شدن شهر عواميه به عرصه‌اي براي ناديده گرفتن حقوق بشر» ابراز داشتند. اين نهادها اقدامات کنوني رژيم سعودي عليه ساکنان شهر العواميه را «بخشي از سياست انتقام‌جويانه» اين رژيم عليه منطقه قطيف و به طور خاص عليه شيعيان دانستند.

شبکه خبري سي‌ان‌ان درباره نفرت‌پراکني و تبعيض مقامات آل سعود عليه شيعيان اين کشور مي‌نويسد: نفرت‌پراکني عليه شيعيان در عربستان سعودي نهادينه است و مدارس اين کشور شيعيان را به عنوان مرتد معرفي مي‌کنند، معلمان در برخي مدارس اين کشور با دانش‌آموزان شيعه رفتاري تبعيض‌آميز دارند و شيعيان در عربستان از تصدي پست‌هاي عالي‌رتبه و امنيتي محروم هستند.

اکثريت ساکنان «قطيف» و شهر عواميه را شيعيان تشکيل مي‌دهند و اين شهر از سال 2011 شاهد اعتراضات مسالمت‌آميز شيعيان عليه رژيم آل سعود بوده است.

اين در حالي است که سال گذشته يک مقام وزارت خارجه عربستان به صورت رسمي حمايت خود را از کشتار شيعيان در بحرين به دست نيروهاي رژيم آل خليفه اعلام کرد.

يک مقام وزارت خارجه سعودي با اشاره به اقدام نيروهاي نظامي بحرين براي بازداشت شيخ عيسي قاسم و شهادت شماري از هواداران وي اعلام کرد: امنيت و پايداري بحرين جزئي جدايي ناپذير از امنيت عربستان و کشورهاي شوراي خليج فارس است.

اين مقام سعودي افزود: عربستان از اقدام بحرين براي بازداشت شيخ عيسي قاسم و تلاش‎هاي نيروهاي نظامي اين کشور براي ايجاد نظم و ثبات پشتيباني مي‌کند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۳۲۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی

موج باران و سیل آسا همراه با وزش باد و گرد و خاک بخش‌هایی از مناطق مدینه و طائف به ویژه مناطق باز و بزرگراه‌ها را درنوردید. منبع: آخرین خبر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه | آخرین وضعیت پیگیری پرونده گم شدن دختر کلاله‌ای
  • تصاویری از سیل هولناک در مکه | وضعیت خودروها را ببینید | ویدئو
  • عملیات وعده صادق باعث تغییر معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای شد
  • وقوع سیلاب سهمگین در شمال مکه مکرمه
  • دریافت بیمه مسافرتی چه ضرورتی دارد؟
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • ببینید | تصاویر تلخ از وضعیت اسفناک و درد کشیدن یک اسب در نقش جهان اصفهان
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین