Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-05-04@03:01:55 GMT

پایان روزهای پرسفر سال/ دوتار به یونسکو رفت

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۴۲۴۸۰


ارسال پرونده دوتار به یونسکو، پایان سفرهای نوروزی، استقبال مسافران از استان‌های کم‌گردشگر و افت نرخ بلیت از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش امتداد نیوز، در این هفته، پس از پایان تعطیلات نوروزی، آمارهای سفر نیز کم و بیش اعلام شد علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خبر داد که از ۲۷ اسفند تا ۱۱ فروردین، ۵۸میلیون و ۴۳۳هزار و ۸۱۸ نفرشب اقامت در کشور ثبت شده است گفت: «در این مدت ۹۰میلیون و ۲۳۰هزار و ۳۲۰ بازدید از جاذبه های گردشگری کشور با رشد ۳۲ درصدی نسبت به سال قبل ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از رشد ۲۱ درصدی سفرهای نوروزی تا یازدهم فروردین‌ماه جاری نسبت به سال قبل خبر داد.

به گفته او استان‌های مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس و خراسان رضوی در صدر آمار گردشگری کشور قرار دارند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی همچنین از استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، همدان، آذربایجان شرقی، کرمان، گلستان و آذربایجان غربی به‌عنوان برترین‌های گردشگری کشور در استان‌های کمترشناخته‌شده در نوروز ۹۷ خبر داد.

آنطور که رئیس سازمان میراث فرهنگی خبر داده بازدید از استانهای کمتر شناخته شده بیشتر شد از طرفی جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران نیز گفت: امسال بیش از ۷۰ درصد استان‌های کشور با افزایش اقامت نوروزی در هتل‌ها مواجه بودند این آمار نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشت.

وی ضمن اعلام این آمار به امتداد نیوز گفت: این افزایش آمار اقامت‌ها در استان‌ها نشان می دهد که استان‌ها نسبت به سال گذشته با ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش اقامت در هتل‌ها رو به رو شده اند. بیشترین اقامت در هتل‌ها مربوط به استان‌های گیلان و اردبیل بوده است و  آمار اقامت در هتل‌های استان‌های هرمزگان، قم، کرمانشاه و خوزستان نیز کاهش داشته است.

مژده به نوروزبان بی نوروز

خبر دیگر حمزه زاده به همه آنهایی که در طول ایام عید سر کاربودند و از آنها به عنوان نوروزبانان بی نوروز یاد می شد، این بود که  از تاریخ ۲۱ فروردین تا ۲۸ فروردین ماه به کسانی که در طول ایام نوروز خدمت کرده اند و نتوانسته اند از فرصت تعطیلات استفاده کنند و سازمان میراث فرهنگی به آن‌ها نوروز بانان بی نوروز می گوید تخفیف ۸۰  درصد برای اقامت در هتل‌ها داده خواهد شد. منتها لزوما نه همه هتل‌ها بلکه هتل‌هایی که اسامی آن‌ها به سازمان میراث فرهنگی اعلام خواهد شد این هتل‌ها باید ظرفیت پذیرش این مهمانان را نیز اعلام کنند ما نمی‌توانیم همه هتل‌ها را الزام به این کار کنیم اما بسیاری از آن‌ها تمایل دارند که تخفیف زیادی به این افراد بدهند. ما اسامی هتل‌ها و میزان ظرفیت شان را در روزهای آینده به سازمان میراث فرهنگی اعلام می‌کنیم.

بازدید بیش از ۲۰۰هزار نفر از بناهای صندوق احیا

از سوی دیگر مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی نیز پس از پایان تعطیلات از ثبت بازدید ۲۰۳هزار و ۶۶۷ نفر از بناهای در حال بهره‌برداری صندوق احیا از ابتدا تا انتهای تعطیلات نوروز ۹۷ خبر داد.

پرهام جانفشان  با بیان اینکه عدد ثبت شده متعلق به ۲۰ بنایی است که هم اکنون در حال بهره‌برداری هستند، افزود: از میزان بازدید یادشده، مجوعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین، خانه مستوفی شوشتر خوزستان و باغ نمیر تفت استان یزد پر بازدیدترین بناهای این صندوق در بازه زمانی مورد اشاره هستند.

پرواز ۴۰ هزار تومانی!

پس از پایان تعطیلات بود که نرخ بلیت های مسافرتی سقوط کرد البته در مسیرهایی که منجر به انجام سفر می شد اما همچنان بلیت هواپیما برای مسافرانی که می خواستند به ایران برگردند همچنان گران بود.  

پرواز تهران به گرجستان در روز ۱۴ فروردین ۴۰ هزار تومان و یا نرخ بلیت تهران به استانبول ۵۰ هزار تومان افت پیدا کرده است. البته هنوز این بلیت‌ها برای مسیر برگشت گران است به نحوی که برای مسیر استانبول به تهران در روز ۱۳ فروردین بلیت‌ها یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

برای مسیر تهران به ارمنستان نیز بلیت هواپیما در پایان تعطیلات حدود ۳۰۰ هزار تومان و برای برگشت از همین مسیر در همین روزها یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نرخ تعیین شده است. مسیر تهران به دوبی نیز ۶۰۰ هزار تومان در روز ۱۳ فروردین فروخته شد اما همین بلیت در مسیر برگشت کمتر از یک میلیون تومان نبود.

برای مسیر تهران به پاریس نیز بلیت هواپیما در هفته دوم فروردین ۵۰۰ هزار تومان است اما برای برگشت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نرخ دارد این درحالی است که همین بلیت در یکی از روزهای عید نوروز برای مسیر رفت و برگشت کمتر از سه میلیون تومان نبود.

دو تار به یونسکو رفت

پرونده «هنر و مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار» دهم فروردین برای بررسی و ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس ۲۰۱۹ به یونسکو ارسال شد.

فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی ضمن اعلام این خبر به امتداد نیوز گفت: دلایل ارسال دو تار متعدد است؛ یکی اینکه دوتار هنرمندان چند استان را دربرمی گیرد. مانند مازندران، خراسان شمالی خراسان رضوی، خراسان جنوبی و گلستان. اگر دو تار ثبت جهانی شود شاید اولین ساز محلی ایران باشد که ثبت شده و گستره وسیعی دارد و اقوام مختلف کشور با آن مانوس هستند.  

وی افزود: تدوین‌گر این پرونده آقای بهروز وجدانی است که از پژو

پیش از این محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور آذر ماه سال ۹۶ در نشست خبری معاون رئیس جمهور گفته بود: تا پایان امسال و یا فروردین ماه سال ۹۷، سه پرونده یلدا، بادگیر، عود برای ثبت جهانی تکمیل خواهد شد که البته برخی از این پرونده ها به صورت مشترک باید ثبت جهانی شود.

متعرضان به کاخ سرهنگ‌آباد اردستان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند

این هفته با اتش سوزی که در کاخ سرهنگ آباد زواره رخ داد مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان از تحت تعقیب قرار گرفتن متعرضان به بنای تاریخی کاخ سرهنگ‌آباد شهرستان اردستان خبر داد.

فریدون الهیاری در واکنش به آتش سوزی در کاخ سرهنگ آباد ضمن اظهار تاسف از اتفاق رخ داده گفت: مسببان این حادثه و معترضین به این بنای تاریخی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

پس از این موضوع قرار شد تا معاون میراث فرهنگی کشور به این محل برای بازدید برود و موضوع آتش سوزی و خسارت را پیگیری کند.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۴۲۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: مجموعه ارزشمندی از اشیاء باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران وارد کرمان شد که همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه‌های استان به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، سعید شاهرخی امروز _جمعه چهاردهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران از ورود مجموعه ارزشمندی از اشیا باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران به کرمان خبر داد و اظهار کرد: این اشیا که از موزه ملی ایران (موزه مادر) انتخاب شده است، امروز به کرمان انتقال یافت و هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

وی افزود: بخشی از اشیای این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان‌شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه چهل خورشیدی به دست آمده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیا مجموعه انتقالی، اشیا حاصل حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در دهه اوایل دهه هشتاد از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور بازگشته است.

وی ادامه داد: بخشی از اشیا مجموعه نیز متعلق به تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است که در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده است که این اشیا به دوره نوسنگی و حدود ۸۸۰۰ سال پیش از این تعلق دارند.

کد خبر 750276

دیگر خبرها

  • فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • جا به جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل و نقل باری خراسان شمالی تا پایان فروردین
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • آخرین روزهای استقلالی بودن | خداحافظی نزدیک است