Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@05:55:45 GMT

تالیف مجموعه فقهی آل کاشف‌الغطاء و موسوعه شیخ بهایی

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۵۴۱۷۹

تالیف مجموعه فقهی آل کاشف‌الغطاء و موسوعه شیخ بهایی

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر علیزاده، رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به فعالیت‌های در دست انجام این مجموعه اشاره کرد و گفت: یکی از مجموعه‌های در دست اقدام، تالیف موسوعه امام محمدالحسین آل کاشف الغطاء است و چون مجموعه آثار از 40 جلد می‌گذرد به صورت موضوع‌بندی نشر می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به موضوع‌بندی‌های سیاسی، فقهی، کلامی و تاریخی و ... در مجموعه آثار ایشان افزود: کارهای کلامی علامه کاشف‌الغطاء برای چاپ در 14 جلد آماده شده است و مجموعه فقهی ایشان نیز در سال جاری نشر خواهد یافت.

علیزاده بیان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز، تدوین و تالیف موسوعه و مجموع آثار شیخ بهایی است که در حدود 21 جلد چاپ خواهد شد و کارهای مقدماتی و تحقیقاتی این مجموعه نیز انجام شده است و طی دو تا سه سال آینده منتشر خواهد شد.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: موسوعه حکیم ابونصر فارابی، از دیگر کارهای علمی و پروژه‌های تحقیقاتی در این مرکز است که در 12 جلد چاپ و منتشر خواهد شد؛ همچنین موسوعه علامه سیدمحسن امین جبل عاملی نیز در حال انجام است ضمن اینکه رساله‌های کلامی و فلسفی خواجه نصیر طوسی نیز در دست تحقیق و نشر قرار دارد.

وی افزود: خواجه نصیرطوسی از شخصیت‌های ذوابعاد و ذوفنون و علوم است؛ لذا بعد کلامی و فلسفی او در دست اقدام است.

علیزاده با بیان اینکه طرح احیای و تصحیح رساله‌های تفسیر موضوعی علمای شیعه در این مرکز به تصویب رسیده و کارهای مقدماتی آن نیز شروع شده است، اظهار کرد: این مرکز از سال ۱۳۶۴ با هدف احیای آثار اسلامی و تصحیح و تحقیق بر روی آن‌ها تشکیل شده است. در طول قرون مختلف علمای شیعه اقدام به نوشتن تفاسیر ترتیبی و موضوعی کرده‌اند که در طرح در دست اقدام تفسیرهای موضوعی گردآوری، احیای تحقیق و تصحیح و منتشر خواهند شد.

علیزاده ادامه داد: برخی از علما، گاهی تفسیری فقط در خصوص آیه تطهیر یا اکمال و یا حجاب و روابط زن و مرد و ... نوشته‌اند و در قالب مقاله و رساله منتشر شده که بنا بر جمع‌آوری این نوع آثار داریم.

علیزاده با بیان اینکه کار مرکز بیشتر در حیطه احیای نسخ خطی است تصریح کرد: البته این مسئله دلیل بر این نیست که از آثار معاصرین نیز بهره نبریم؛ لذا در چاپ مجموعه‌ها از قدیمی‌ترین آثار شروع کرده و در حوزه تفسیری آثار معاصرینی مانند علامه طباطبایی، آیات عظام جوادی آملی و مکارم شیرازی نیز در دستور کار قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۴۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  ️ مجموعه خبری "گشت خبری"، خبر‌های متنوع و رویداد‌های خبر ساز استان سمنان است که در بخش خبری ۲۰ سیما مرکز سمنان در شب گذشته پخش شده است.
در این مجموعه خبری، دیگر رویداد‌های متنوع از سراسر استان سمنان، با موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، علمی به نمایش درآمده است و مخاطبان می‌توانند این مجموعه خبری را مشاهده کنند.
مجموعه "گشت خبری" خبر ۲۰ سیما مرکز سمنان، هم چنین در کانال فضای مجازی خبرگزاری صداوسیما استان سمنان به نشانی @news_semnsnirib نیز بارگذاری می‌شود و علاقه‌مندان به دنیای خبر می‌توانند این اخبار را مشاهده و یا دانلود کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ورزشی‌های دهم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • ورزشی‌های نهم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • خبر‌هایی از بزرگداشت هفته کار و کارگر در دامغان
  • خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است