عدم رجوع به منابع مستند و موثق؛ ضعف نمایشنامهنویسی دینی/ برگزاری مسابقه نمایشنامهنویسی اقتباسی
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۵۱۷۶۱
توحید معصومی، مدیر دفتر امور استانهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: یکی از ضعفهای حوزه ادبیات نمایشی و نمایشنامهنویسی که به موضوعات دینی و ارزشی میپردازد، عدم مراجعه نویسندگان به منابع موثق و مستند در زمینههای تاریخی است و اینکه معمولاً پرداخت آنها به چنین موضوعاتی با استناد به داشتههای شخصی و برخی اطلاعات سطحی که به شکل شفاهی و محاورهای تبادل میشود، صورت میگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: به همین دلیل باید به دنبال ساز و کاری جامع به منظور کیفیتبخشی به چنین محصولات مکتوبی در عرصه تئاتر بود که از رهگذر پرداختی دقیق و برپایه حقایق تاریخی شکل میگیرد و در نتیجه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به این منظور در شرف برگزاری مسابقه نمایشنامهنویسی برپایه منابع مکتوب و موثق به ویژه در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: البته پیش از این و در جریان انتشار فراخوان جشنواره «تئاتر سوره» و مشخصاً در یکی از بندهای مفاد آن بابی پیرامون این موضوع که نمایشنامهنویسان ترغیب شوند تا با رجوع به آثار منتشر شده از سوی انتشارات «سوره مهر» در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آثار فاخر و درخور توجهی را تولید کنند.
معصومی در ادامه گفت: با این وجود در سال جدید درصدد هستیم که این بند از فراخوان جشنواره «تئاتر سوره» را تبدیل به یک جریان مستقل کنیم و در قالب برگزاری یک مسابقه تحت عنوان مسابقه نمایشنامهنویسی اقتباس از آثار ادبی انتشارات «سوره مهر» که در آنها خاطرات دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ثبت و ضبط شدهاند، سطح کیفی این آثار را ارتقا بخشیم.
وی افزود: فراخوان این مسابقه به زودی منتشر خواهد شد تا در طی آن از فعالان در حوزه ادبیات نمایشی و نمایشنامهنویسی دعوت به عمل آید تا به رجوع به آثار منتشر شده از سوی این انتشارات که در سالهای اخیر اهتمامی جدی به ثبت و ضبط وقایع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شکلی موثق و مکتوب کرده است، آثار نمایشی را اقتباس و به رشته تحریر درآورند.
مدیر دفتر امور استانهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان تأکید کرد: به طور قطع آثاری که از رهگذر این مسابقه تولید و به چاپ خواهند رسید میتوانند در سالهای آتی منجر به تولید آثار فاخری شوند که درخور بوده و در طراز آثار مطرح نمایشی در حوزه تئاتر دینی و ارزشی قرار گیرند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۱۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمارسازی فروش به نفع سینمای مستند نیست/ نشانی غلط ندهیم
مرتضی پایهشناس مستندساز با اشاره به گسترش فعالیت پلتفرمها در سالهای اخیر و افزایش فضای نمایشی برای سینمای مستند به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه نسبت به گذشته، شاهد افزایش فضاهای نمایشی برای سینمای مستند هستیم. همه نهادهای تولید کننده فیلم مستند، مهمترینشان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، باید به این موضوع فکر کنند که گسترش و وسعت بخشیدن به سینمای مستند، تنها به معنی رکوردزدن در تولید فیلم یا اهتمام برای رونق بخشیدن در این بخش نیست. افزایش بسترهای نمایش این آثار مهمترین هدفی است که هر نهاد و موسسه تولید فیلم مستند باید دنبال کند.
کارگردان مستند «چوب» ادامه داد: پلتفرمها، شبکههای تلویزیونی، گروه «هنر و تجربه» و پاتوقهای نمایش در جای جای ایران، بستری فراهم کردهاند که سینمای مستند ایران بهتر و بیشتر دیده شود. اما این، همه ماجرا نیست. متاسفانه معیارهایی در اکران آثار مستند حاکم است که برگرفته از سینمای داستانی است. فیلم پرفروش و فیلم پرمخاطب در سینمای مستند، جایگاهی مانند سینمای داستانی ندارند. مخاطب برای مستندساز مهم است، اما لزوما این مخاطب میلیونی و انبوه نیست. اصلا جایگاه سینمای مستند این نیست که برای پسند مخاطبش، شبیه معیارهای رایج روز شود. سینمای مستند، نمایش واقعیت است، پیشروست، بیان بخشی از حقیقت هر پدیده و نمایش عریان مسایل بشری هدف این سینماست. لزوما هر فیلم، مخاطب یکسان ندارد و اغلب آثار مستند با هدف سرگرم کنندگی صرف ساخته نمیشوند.
کارگردان «وطن دوستی» ادامه داد: جوسازی برای فیلمها و پلتفرمها بر اساس فروششان، از دل مناسبات و ارزشهای سینمای داستانی میآید که ساز و کارش با سینمای مستند فرق دارد. آن معیارها وقتی به سینمایی ورود میکند که ذاتش اندیشه ورزی و نگاه هنرمندانه به پدیده ها است، نه تنها باعث رونق سینمای مستند نمیشود که مایه ناامیدی مستندسازان است.
پایهشناس یادآور شد: برای همه ما فیلمسازها، مخاطب مهم و انگیزهبخش است، وضعیت و تعداد مخاطب در سینمای مستند نیاز به تحلیل دارد. مستندی ممکن است برای دانشجویان جذاب باشد، ممکن است مخاطبش جامعه پزشکی باشد یا قشر دانشگاهی را جذب کند و مواردی از این دست. تصمیم گرفتن درباره جامعه مخاطبان سینمای مستند، ساده نیست.
پایهشناس در پایان عنوان کرد: به عنوان سینماگری که بیش از ۲ دهه در این حوزه فعالیت کرده، مثل همه همصنفانم از رونق تولید و نمایش آثار مستند، استقبال میکنم. مشکلات معیشتی و امنیت شغلی، بخشی از همکارانم را دچار بحرانهای جدی و دوری از حرفه محبوبشان کرده است. متوجهم که توجیه بخشی از مدیران سینمایی، برای توجه به تولید این است که مشکلات معیشتی کمرنگ شود اما فراموش نکنیم که بهترین فیلمهای مستند اگر دیده نشوند، تاثیری روی جامعه مخاطبانشان ندارند. امیدوارم با گسترش فضاهای نمایش سینمای مستند، مخاطب واقعی این آثار پیوند لازم در زمان مناسب را با این آثار برقرار کند و معادلات تولید، تبلیغات و اکران، برای فیلم مستند عادلانه و حرفهای باشد.
مرتضی پایهشناس کارگردان و تدوینگر، مستندهای «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»، «جایی که زندگی میکنیم»، «ملاقات پشت دیوار اشرف»، مجموعه مستند «هم مسیر» و ... را در کارنامه دارد.
کد خبر 6100356 آروین موذن زاده