Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@22:55:56 GMT

برگزاری جشن نوروز در کشورهای حاشیه جاده ابریشم

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۵۵۳۰۹

برگزاری جشن نوروز در کشورهای حاشیه جاده ابریشم

به گزارش ایسکانیوز، نوروز جشنی باستانی است که قدمت آن حداقل به شش قرن پیش بر می گردد و بیانگر سال جدید و فصل بهار است.

آغاز بهار طبیعت توسط مردمی با مذاهب و فرهنگ های گوناگون در سرتاسر منطقه وسیع جاده ابریشم جشن گرفته می شود. این جشن سنتی به مذهب زرتشت باز می گردد که نشانگر یکی از روزهای مذهبی در تقویم زرتشت باستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمدن دوباره بهار یک مفهوم روحانی ویژه ای داشته و حاکی از پیروزی خوبی بر علیه بدی، شادی بر علیه اندوه بوده است.

در طی هزاره اخیر، نوروز ضمن گسترش در کشورهای حاشیه جاده ابریشم با آمیختن شدن در جوامع و مذاهب و جریانهای فرهنگی جدید توسعه و گسترش یافته است.

روز نوروز بر طبق شیوه های باستانی نجوم محاسبه می گردید و در قرن های ۱۱ و ۱۲ در مناسبت های بیشماری اصلاح و باز محاسبه شد و در طی زمان تحت رژیم ها و قوانین مختلف به یک جشن با اهمیت اجتماعی ویژه تبدیل شد.

در میان تعداد زیادی از روشنفکران و کسانی که تاریخ نوروز را مطالعه کردند، نخبگان و متفکرانی معروف مسلمان همچون ابوریحان بیرونی (۹۳۷-۱۰۴۸) ، محمود کاشغری( ۱۰۰۵-۱۱۰۲) و عمر خیام (۱۰۴۸-۱۱۳۱) به چشم می خورند.

با وجود اینکه آداب و سنت های مرسوم در جشن نوروز در هر کشور متفاوت است اما ویژگیهای مشترکی هم وجود دارد. در بیشتر کشورها مقدمات نمادین آتش و آب قبل از نوروز صورت می گیرد و رقص های مذهبی شامل پریدن از روی آتش و جوی آب اجرا می شود.

در ایران این مراسم در آخرین چهارشنبه قبل از نوروز اجرا می گردد که به چهارشنبه سوری معروف است در حالی که در کشور آذربایجان این مراسم در طی چهار چهارشنبه قبل از نوروز اتفاق می افتاد. همچنین زیارت اهل قبور یکی دیگر از رسومی است که قبل از نوروز در اکثر مناطق دیده می شود و مردم با روشن کردن شمع و گذاشتن گل و شیرینی بر سر مزارها از رفتگان یاد می کنند.

در روز آغازین سال نو، مهمانی ها اعضای خانواده و دوستان و اهدای هدایا به ویژه برای کودکان و بازی سنتی آنها با تخم مرغ های رنگ شده و مراسم های سنتی و فرهنگی مختلفی انجام می گیرد. یکی دیگر از سنت های متداول نوروز مهیا کردن سفره نوروزی است به اینگونه که اشیا به صورت نمادین در سفره قرار می گیرند.

اشیایی که در سفره قرار می گیرند بسته به شرایط منطقه متغیر می باشد. متداولترین اشیا که در سفره قرار می گیرند عبارتند از: آب، شمع، انواع غذاها ، سبزه، سمنو (غذای تهیه شده از جوانه گندم له شده) آینه، تخم مرغ و انواع میوه ها، اینها نمادهایی هستند از پاکی، روشنایی، فراوانی، شادی و باروری برای سال جدید. در ایران این سفره با نام هفت سین شناخته می شود و هفت اشیاء که با حرف سین آغاز می شود در سفره جای می گیرند. در برخی نواحی از کشور هند نیز در نوروز سفره هفت سین تدارک دیده می شود.

نوروز فرصتی مغتنم برای فعالیت های سنتی ـ فرهنگی و ترکیبی از شیوه های رایج با فرهنگ محلی است. یکی از ویژگیهای محبوب جشن نوروز شعر و شعر خوانی است و البته موسیقی هم بسیار اهمیت دارد. اغلب کشور هایی که جشن نوروز در آنها برگزار می گردد، آهنگ های محلی و مخصوص خود را دارند.

سنت های جشن نوروز و بهار طبعیت در طول هزاره اخیر به صورت مناسب به نسل ها انتقال یافته است. این جشن نه تنها فرصتی برای لذت بردن از آداب و رسوم فرهنگی گذشتگان و آهنگ ها، موسیقی ها ،رقص ها ،غذاها و داستان گویی ها سنتی است، بلکه باعث صلح و اتحاد در بین شهرها و اجتماعات شده و روابط دوستانه را مستحکم و مبادلات را ترویج می کند.

در به رسمیت شناختن اهمیت این جشن باستانی، نوروز در لیست سرمایه های ناملموس فرهنگی بشریت در سال ۲۰09 ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۲۱ مارس را روز بین المللی نوروز اعلام کرد.

503

نوروز جشن باستانی هند عراق تاجیکستان جاده ابریشم

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۵۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط برگزاری انتخابات درخوسف برقرار است

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی حسینی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران از آمادگی شهرستان خوسف برای دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داد.

فرماندار خوسف افزود: با وجود سیلاب‌های اخیر و آسیبی که به جاده‌های روستایی این شهرستان وارد آمد، آمادگی لازم برای برگزاری باشکوه انتخابات دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را داریم.

فرماندار خوسف با بیان اینکه برای انتخابات روز جمعه ۴۳ شعبه اخذ رأی در سطح شهرستان مستقر می‌شود، تصریح کرد: ۲۳ شعبه اخذ رأی در بخش مرکزی و ۲۰ شعبه هم در بخش جلگه ماژان، مستقر می‌شوند.

به گفته وی؛ از مجموع شعب پیش بینی شده ۳۲ شعبه سیار و ۱۱ شعبه ثابت خواهند بود.

حسینی با اشاره به بارندگی‌های بسیار خوب و بی سابقه روزهای اخیر در شهرستان خوسف، اظهار کرد: سیلاب اخیر، خسارت‌هایی در حوزه‌های مختلف به ویژه به جاده‌های روستایی به همراه داشت که خوشبختانه با همکاری همه مجموعه‌های استانی و شهرستانی بویژه پیگیری‌های استاندار همه دستگاه‌ها برای خدمت در این منطقه به خط شدند.

وی با بیان اینکه همه جاده‌های سطح شهرستان روز بعد از بارندگی بازگشایی شده، خاطرنشان کرد: با تلاش شبانه روزی همکاران راهداری شهرستان، ایمن سازی کلیه جاده‌ها تا روز انتخابات تکمیل خواهد شد.

فرماندار خوسف با بیان اینکه مجلس در رأس امور در حوزه قانونگذاری، نظارت و تصمیم گیری های کلان در قالب برنامه‌های توسعه‌ای و… می‌باشد، یادآور شد: انتخاب نمایندگانی که شایستگی نمایندگی را داشته باشند، نقش مؤثری در آینده کشور دارد و حضور مردم در انتخاب اصلح نیز نقش تعیین کننده‌ای در آینده کشور خواهد داشت.

وی از همکاری ۷۰۰ نفر در راستای برگزاری انتخابات شهرستان خبر داد و گفت: همه دستگاه‌های خدمات رسان، معاونین فرماندار، بخشداران و … برای برگزاری انتخابات به بهترین نحو در حال خدمت رسانی هستند.

حسینی در پایان از مردم این حوزه انتخابیه دعوت کرد؛ با مشارکت در انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه حماسه‌ای دیگر را رقم بزنند.

کد خبر 6099455

دیگر خبرها

  • سمنان میزبان جشنواره «تاسکا» شد
  • شرایط برگزاری انتخابات درخوسف برقرار است
  • برگزاری کنفرانسی برای مهار مهاجران در دانمارک
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • برگزاری تمرین پاسگاه فرماندهی مرکب صیاد ارتش و ۵ کشور
  • مقهور فریب حاشیه‌سازی‌های دشمن درباره کشف حجاب نشویم
  • برگزاری جشن کارگری شهرداری سمنان با نام «سپاس کارگر»
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد