Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@22:51:02 GMT

هوشمند سازی مدارس شهری و روستایی در دستور کار است

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۵۷۱۹۳

هوشمند سازی مدارس شهری و روستایی در دستور کار است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان در خصوص هوشمند سازی مدارس اظهار کرد: یکی از راه‌های ارتقاء سطح کیفی آموزش و نزدیک شدن به استانداردهای روز دنیا تجهیز مدارس به امکانات نوین است که اجرای آن در دستور کار دولت و وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، تغییر نظام آموزشی به ویژه در حوزه ساخت، استاندارد سازی و تجهیز مدارس از ضرورت‌های روند توسعه همه جانبه کشور است که این امر در مناطق کمتر توسعه یافته مثل کردستان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا هم از عقب ماندگی آموزشی برخوردار بوده و هم در مسیر توسعه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کمبود کلاس درس، فرسوده بودن مدارس، عدم بهره مندی از وسایل گرمایشی مدرن و امکانات کمک آموزشی مشکل اصلی حوزه آموزش استان است که اگر به این موارد رسیدگی نشود آینده روشنی پیش رو نیست و روند جدید توسعه کردستان را به چالش می‌کشد.

 

وجود ضعف در روستاها از شدت بیشتری برخوردار است زیرا در چند سال گذشته به این واقعیت توجه نشده بود که روستا رکن اساسی اقتصاد، نظام اجتماعی و فرهنگی استان و دارای نیازهای آموزشی خاص است که باید به حوزه آموزش و مهارت پروری آن رسیدگی شده و نظام ویژه‌ای بر مبنای نیاز سنجی روستایی برای آن تدارک ببینند تا دانش آموزان آماده ایفای نقش واقعی در عرصه اقتصاد و فرهنگ خویش شوند.

 

اما در کردستان نظام آموزشی کاملا شهری بوده و هیچگاه به نیازهای آموزشی روستایی توجه نشده است و روند تحصیلی کاملا نظری می‌باشد و مهارت آموزی در آن وجود ندارد به این علت است که دانش آموزان روستایی بعد از تحصیل ناچار به مهاجرت به شهر می‌شوند.

 

بر این اساس باید در حوزه آموزش و تجهیز مدارس روستایی تحولات بنیادین صورت پذیرد تا این نهاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیش از این ضعیف نگردد.

 

 

برای اطلاع از وضعیت موجود مدارس و برنامه‌ریزی تجهیز مدارس شهری و روستایی مصاحبه‌ای با مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان انجام داده‌ایم که اینک پیش روی شماست.

 

مهندس ماجد احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کُردتودی در خصوص کمبود کلاس درس گفت: در زمینه کمی کمبود و در حوزه کیفی ضعف‌هایی در استان داریم  اما در این حد نیست که در نقطه‌ای روند آموزش معطل شده باشد زیرا با تمهیدات ویژه از امکانات موجود حداکثر استفاده می‌شود و در کنار این برنامه‌ریزی جدی جهت جبران کمبودهای کمی و ارتقاء سطح کیفی مدارس به ویژه در حوزه روستایی در دست اقدام داریم به طوری که در چند سال آینده شاهد اتمام کمبود و نیاز خواهیم بود.

 

وی افزود: در سال 96 این سازمان 47 پروژه دولتی، 24 مردمی و 9 مشارکتی احداث شد و برای سال 97 هم پروژه‌های متعددی اجرا خواهد شد.

 

احمدی در مورد وضعیت کیفی مدارس گفت: تعدادی از مدارس شهری و روستایی استان فرسوده بوده و نیاز به تخریب و مقاوم سازی دارند که برنامه‌های زیادی در این راستا در دستور کار داریم و مدیریت ارشد کردستان در این زمینه عنایت ویژه‌ای داشته و تامین اعتبار آن را در اولویت قرار داده‌اند سال گذشته 11 پروژٰه دولتی و 3 پروژه مشارکتی اجرا شده و 193 پروژه نیز در دست اجرا داریم که سهم خیرین از این پروژه‌ها 57 مورد می‌باشد.

 

این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت رسیدگی به تامین وسایل گرمایشی مدارس اعلام کرد: گرمایش تعدادی از مدارس استان از طریق وسایل قدیمی و تعدادی هم از طریق امکانات فرسوده تامین می‌گردد که در جای خود هم توان تامین نیاز را نداشته و در مواردی هم احتمال به خطر افتادن جان دانش آموزان به دنبال دارد و ضروری است تا اقدامات ویژه اعمال گردد.

 

وی تصریح کرد: سال گذشته 229 پروژه گرمایشی به مناقصه گذاشته شد که بخشی از اعتبارات آن در سال 95 پرداخت شده بود و مابقی از اعتبارات سال 96 هزینه گردید.

 

احمدی افزود: در زمینه گرمایش مدارس از امکانات مدرن روز دنیا استفاده می‌کنیم تا دانش آموزان در فضایی استاندارد و بدون مشکل آموزش داده شوند و این را بیان کنم که در آینده با مشکل مواجه نخواهیم شد.

 

مدیرکل نوسازی مدارس کردستان با اشاره به رویکرد دولت و مدیریت استان به روند آموزش و پرورش گفت: همه بر این واقعیت واقفند که برای پیشبرد توسعه و ارتقاء شاخص‌های توسعه یافتگی نیاز به نیروی انسانی کارآمد داریم و تامین آن از مدارس شروع می‌گردد و در این راستا سعی کامل به خرج می‌دهند و ما این امر را در رسیدگی به برنامه‌ها و تخصیص اعتبارات می‌بینیم.

 

وی افزود: اگر کمبودها و ضعف‌هایی در این حوزه مشاهده می‌گردد علت آن محدودیت اعتبارات دولتی است که برای جبران نیازمند همت خیرین هستیم و برنامه‌های متعددی برای افزایش حضور این قشر در توسعه و تجهیز مدارس داریم.

 

احمدی در خصوص هوشمند سازی مدارس اظهار کرد: یکی از راه‌های ارتقاء سطح کیفی آموزش و نزدیک شدن به استانداردهای روز دنیا تجهیز مدارس به امکانات نوین است که اجرای آن در دستور کار دولت و وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و هر سال شاهد اختصاص اعتبارات به این حوزه هستیم به طوری که سال گذشته 112 کلاس درس شهری و روستایی کردستان از طریق اخذ لب تاپ، دیتا پروژکتور و پرده نمایش هوشمند سازی شدند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۷۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است

رییس شورای اسلامی شهر مهاباد گفت: حاکمیت، مردم و بخش خصوصی در کنار هم چرخه‌های مهم و هم‌افزا برای تقویت مدیریت بحران جامعه‌محور در رویارویی با سوانح طبیعی و صنعتی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، آرش شهابی امروز _پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت_ در کارگروه هماهنگی همکاری‌های مردمی قرارگاه عملیاتی سلام اظهار کرد: حاکمیت، مردم و بخش خصوصی در کنار هم چرخه‌های مهم و هم‌افزا برای تقویت مدیریت بحران جامعه‌محور در رویارویی با سوانحی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و سوانح صنعتی هستند و می‌توان با برجسته‌سازی مسئولیت اجتماعی نقشی اساسی در این راستا ایفا کرد.

وی افزود: شناسایی ظرفیت‌های موجود برای واکنش سریع از جمله شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی، سازماندهی نیرو، تجهیزات و ماشین‌آلات، تجهیز و ارتقاء امکانات و تجهیزات، آموزش متناسب با نیازمندی‌های سطح شهرستان، تمرین برگزاری مانورهای واکنش‌های سریع در تعامل با بخش دولتی می‌تواند در کاهش ریسک‌ها موثر، واقع شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مهاباد گفت: برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی توسط هلال احمر، آتش‌نشانی، اورژانس و فوریت‌های پزشکی، حتی از طریق شبکه شاد برای دانش آموزان و رسانه ملی، همچنین ظرفیت‌سازی و به کارگیری بخش خصوصی در میزام افزایش تاب‌آوری جامعه در مواجه با بحران‌ها موثر واقع شود.

شهابی تصریح کرد: تمامی این اقدامات برای پیشگیری، آمادگی، مقابله با بحران است اما مهم‌تر از آن بازسازی و بازتوانی و آسیب‌شناسی بعد از بحران است که لازم بود بعد از بحران‌هایی که در مهاباد تجربه شد از جمله سیل، کرونا و آتش سوزی مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرد و نیازمندی‌ها برطرف شوند و این امر نیاز به تامین اعتبار و منابع مالی به شهرداری، دهیاری‌ها و بخش‌ها و ادارات ذی‌ربط دارد.

وی ادامه داد: از دیگر موارد مورد لزوم می توان به توسعه زیرساخت‌های شهری، ارتقاء ایمنی مدارس و بیمارستان‌ها، تشدید رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان و شهرسازی، تقویت آمادگی موثر و سیستم هشدار و واکنش سریع اشاره کرد.

شهابی عنوان کرد: همچنین ایجاد پایگاه‌های پشتیبانی در مناطق پرجمعیت و خطرپذیر و توانمندسازی شهروندان، وضعیت اسکان اضطراری در شرایط حین و پس از بحران، ایمن‌سازی مراکز درمانی و ظرفیت درمانی و دارویی، تهیه طرح جامع ایمنی، تجهیز امکانات آتش‌نشانی و فوریت‌های پزشکی و بهداشت و درمان و لایروبی رودخانه از جمله مواردی‌است که در این راستا می‌توان مطرح کرد.

در ادامه این جلسه کوروش کریمی به عنوان دبیر قرارگاه سلام معرفی و مقرر شد که تیم واکنش سریع در تمامی شرکت و سازمان‌ها تشکیل شود.

کد خبر 750110

دیگر خبرها

  • توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است
  • برخورد قاطع و موثر با سرقت/ هوشمند سازی در دستور کار پلیس
  • صنعتگران به هوشمندسازی حمل‌ونقل دوچرخه‌ای شهر مشهد کمک کنند
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند
  • تجهیز ماشین‌آلات دهیاری‌های بوشهر به سیستم ردیابی
  • هزینه ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری
  • اجرای ۸ هزار و ۳۳۶ پروژه مدرسه‌سازی در استان‌ها
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند