Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@21:15:09 GMT

قم| تبدیل قبرستان نو شهر قم به فضای باز شهری

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۷۰۹۸۴

قم| تبدیل قبرستان نو شهر قم به فضای باز شهری

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)گفت: نیازمند ایجاد فضای شهری باز در اطراف حرم مطهر هستیم که برای این منظور طرح‌های ابتدایی برای تبدیل قبرستان نو به آرامستان و فضای شهری صورت گرفته است. ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ استانها قم نظرات

علیرضا خاکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به فلسفه وجودی سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی حرم مطهر توسط شهرداری قم اظهار داشت: سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم از سال 1372 به‌منظور ساماندهی و رفع مسائل و مشکلات پیرامون حرم مطهر ایجادشده که این طرح در مشهد و شیراز نیز اجراشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در هنگام شروع کار این سازمان معاون عمرانی وزیر کشور و معاون شهرسازی وزیر مسکن به‌عنوان شورای این سازمان فعالیت داشتند و عمده شوراهای اولیه با حضور وزیر کشور انجام‌شده که نشان می‌دهد این طرح در سطح ملی تعریف شد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: در ادامه به‌منظور تسهیل اجرای امور، گستره این سازمان به سطح استانی تقلیل پیدا کرد که استاندار به‌عنوان رئیس شورای سازمان، شهردار به‌عنوان نایب‌رئیس و دیگر اعضا همچون معاون عمرانی استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرکل راه و شهرسازی، تولیت حرم مطهر و نماینده وزارت کشور به فعالیت در سازمان می‌پردازند و مسئولیت تمامی افراد فعال در امر بهسازی حرم مطهر و اطراف آن پیش‌بینی‌شده است.

خاکی با اشاره به رویکردهای مهم سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر تأکید کرد: رویکرد سازمان، طی سنوات گذشته رویکرد پروژه محوری بوده که مجتمع تجاری الغدیر، مجتمع بزرگ میدان امام خمینی با ظرفیت 2 هزار پارکینگ خودرو‌، دوطبقه تجاری، سرویس‌های بهداشتی و فضای شهری سطح میدان در قالب این رویکرد انجام‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل مسائلی همچون ادغام، مدتی سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر تعطیل بوده که از دو سال گذشته با اضافه شدن بحث بافت‌های فرسوده، فعالیت‌های سازمان دوباره شکل‌گرفته و در کنار مسائل بهسازی اطراف حرم مطهر بافت‌های فرسوده نیز مورد توجه قرارگرفته چراکه اکثر بافت‌های فرسوده استان به دلیل سیاست‌های توسعه دهه 40 و 50 در اطراف حرم قرارگرفته است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) به اشاره به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت این سازمان تصریح کرد: دو هدف کلی تعریف‌شده که یکی حوزه بلافصل حرم مطهر بوده که فضای بلافصل حرم مطهر را از هر طرف نشان می‌دهد و 10 پروژه شاخص شناسایی‌شده و دیگری تعریف پروژه‌های کوتاه‌مدت بوده که پروژه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیز در حال برنامه‌ریزی است.

خاکی ابراز کرد: طی سال‌های گذشته دو پروژه بزرگ پیرامون حرم مطهر انجام‌شده که یکی مجتمع تجاری الغدیر و دیگری طرح میدان بزرگ امام خمینی (ره) است که همین پروژه میدان امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین پروژه اجرایی شهر قم بوده که مجموعه عظیمی از ساخت‌وسازها و تأسیسات انجام‌شده که به‌مرور زمان پارکینگ، کف، سطح میدان تکمیل شد و دو سرویس بهداشتی هم کامل شده که نشان‌دهنده بزرگی این پروژه است.

وی با تأکید بر کمبود برخی مشکلات خدماتی در اطراف مسجد مقدس جمکران عنوان کرد:  طبق گزارش‌های رسیده برخی از مسافرین ابتدا به جمکران رفته و به دلیل کمبود امکانات اطراف حرم مطهر و همچنین محدودیت زمانی که به‌طور میانگین حضور مسافرین در شهر 6 تا 8 ساعت تخمین زده‌شده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: درگذشته فضای حرم مطهر به صحن عتیق و صحن اتابکی محدود بوده و باغ ملی در کنار فضای شهری به زائرین و مجاوران خدمات ارائه می‌کرد که امروز باغ ملی قدیم صحن فاطمی شده که جزئی از فضای قدسی حرم مطهر است. 

خاکی کمبود فضای شهری برای تردد و رفت‌وآمد راحت شهروندان در اطراف حرم مطهر را مورد توجه قرار داد و گفت: برای ساماندهی سرریز جمعیت در ایام پرتردد و متراکم، نیازمند ایجاد فضای شهری باز در اطراف حرم مطهر هستیم که برای این منظور طرح‌های ابتدایی برای تبدیل قبرستان نو به آرامستان و فضای شهری صورت گرفته است.

انتهای پیام/ ز

R7854/P41362/S6,62/CT15

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۰۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه شدن ۱۰۴ بوستان طی ۸ سال در قم

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم گفت: در راستای افزایش و توسعه فضای سبز از سال ۹۴، ۱۰۴ بوستان به سطح شهر اضافه شده است.

سید محسن میرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با بیان اینکه سال ۹۴ مساحت فضای سبز شهر قم ۱۶ میلیون متر مربع بوده است، اظهار کرد: از سال ۹۴ توسعه فضای سبز یکی از دغدغه‌های مجموعه مدیریت شهری تبدیل شد و اکنون فضای سبز شهری و جنگلی در قم به ۲۷ میلیون متر مربع رسیده است.

وی افزود: سرانه فضای سبز در سال‌های گذشته به ازای هر شهروند ۱۲.۵ متر مربع بوده که در سال جاری این مقدار به ۲۱ متر مربع به ازای هر شهروند رسیده است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه استفاده از پساب شهری با توجه به کمبود آب در شهر قم یکی از مباحث مهم مجموعه مدیریت شهری است، تصریح کرد: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم به صورت جدی پیگیر استفاده از پساب است.

میرهادی با بیان اینکه توسعه فضای سبز با توجه به نیاز شهر قم در حال انجام است، اضافه کرد: در سال ۹۴، ۲۵۰ بوستان در شهر وجود داشت که در سال جاری به ۳۹۵ بوستان شهری افزایش یافته و این مقدار قابل توجهی است.

وی تاکید کرد: کمبود فضای سبز در مناطق شهری نیازمند اجرای برنامه‌های جدی است تا در این مناطق باغاتی تملک و تبدیل به فضای سبز شهری شود.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم از احداث ۱۰ بوستان بانوان و خانواده در سطح شهر خبر داد و گفت: توسعه فضای سبز و ایجاد بوستان‌های شهری با برنامه‌های مدون در دستور کار مجموعه مدیریت شهری، معاونت خدمات شهری و محیط زیست، و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قرار گرفته است.

میرهادی عنوان کرد: کمبود فضای سبز پیرامون حرم مطهر در هسته مرکزی شهر یکی از موضوعاتی است که چاره اندیشی شده تا با آزاد سازی و تملک مغازه‌ای قبرستان نو، فضای سبز مناسبی در پیرامون حرم مطهر ایجاد شود.

وی با اشاره به دست‌فروشان هسته مرکزی شهر اضافه کرد: برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است تا به زودی دست‌فروشان بلوار یادگار امام در منطقه دو و منطقه شش ساماندهی شوند.

کد خبر 748833

دیگر خبرها

  • ضرورت همراهی اوقاف برای بازگشایی دروازه ری در قم
  • حادثه دریایی جدید در اطراف یمن
  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم
  • آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم
  •  از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز
  • بهسازی ۲۱۰ کیلومتر از آسفالت آزادراه تبریز - زنجان
  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • اضافه شدن ۱۰۴ بوستان طی ۸ سال در قم
  • پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت
  • اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده