Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - استاندار آذربايجان شرقي گفت: اصلاح نظام اداري بايد به‌صورت مبنايي و سيستماتيک انجام شود و اين امر نيازمند اصلاح قوانين و مقررات است.
به گزارش خبرگزاري آريا ؛ خدابخش در نشست شوراي راهبري توسعه مديريت استان، با تأکيد بر تحول در نظام اداري، گفت: ريشه مشکلات اين بخش در قوانين، مقررات و بخشنامه‌هاي اداري است که بدون اصلاح اين مقررات، به نتيجه مطلوب نخواهيم رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به اصلاح فرايندهاي اداري در برخي از دستگاه‌هاي اجرايي استان، گفت: اين اقدامات در جاي خود خوب و مفيد است، اما اصلاح نظام اداري بايد به‌صورت مبنايي و سيستماتيک انجام شود نه موردي و سليقه‌اي و اين امر نيازمند اصلاح قوانين است.
خدابخش افزود: در حال حاضر بر اساس قانون، استانداران رياست 35 کارگروه و شوراي متفاوت را بر عهده دارند که بايد در همه جلسات آنها حضور داشته باشند؛ علاوه بر اين انتظارات ديگري مانند سرکشي به شهرستان‌ها، حضور در مراسم‌هاي مختلف و بازديد از پروژه‌ها نيز وجود دارد.
وي اضافه کرد: چه اشکالي دارد که همه اين کارگروه‌ها در قالب نشست مديران اجرايي استان و مانند جلسات هيأت دولت هفته‌اي دو بار تشکيل شود تا هم خروجي جلسات مفيدتر باشد و هم امکان جمع‌بندي عملکردها و مصوبات آسان‌تر شود.
استاندار آذربايجان شرقي ادامه داد: ما در حوزه مبارزه با مواد مخدر کارهاي بسيار خوبي در استان انجام داده‌ايم که در سطح کشور به‌عنوان الگو مطرح شده است؛ اما در شش ماهه دوم سال 96 به‌خاطر اينکه نتوانستيم هر ماه يک جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر را برگزار کنيم از سوي ستاد مرکزي تذکر گرفتيم.
وي افزود: اين يک نقص قانوني است؛ ما مي‌خواستيم به اهداف مورد نظر برسيم، چه با 10 جلسه چه با يک جلسه و اکنون به اين اهداف رسيده‌ايم؛ بنابراين برگزاري يک جلسه در هر ماه چه خاصيتي دارد؟
خدابخش با بيان اينکه ده‌ها مورد مشابه اين وجود دارد که بدون اصلاح آنها، نمي‌توان به اصلاح نظام اداري اميدوار بود، افزود: لازم است يک کار پژوهشي براي شناسايي فرايندهاي زايد اداري و نقص‌هاي قانوني انجام شود که دانشگاه‌ها مي‌توانند در قالب مقاله و پايان‌نامه اين کار را انجام دهند و قطعاً نگاه تيزبين دانشجويان و پژوهشگران بيشتر از نگاه رسمي و اداري مديران مي‌تواند در اين زمينه تأثيرگذار باشد.
استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه کثرت قوانين و مقررات، زمينه‌ساز ايجاد بزنگاه‌هاي فساد در نظام اداري است، گفت: فساد، هميشه به معني خلاف قانون نيست، بلکه اين تعدد ضوابط و مقررات است که موجب سوءاستفاده افراد مي‌شود و بالاخره يک محمل قانوني براي تخلفات پيدا مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه نظام اداري ما برپايه بدبيني طراحي شده است، گفت: اين نگاه نادرست، موجب تحميل هزينه‌هاي گزاف بر دولت و دستگاه‌هاي عمومي شده است، مثلاً براي کنترل ورود و خروج افراد به ادارات يا احراز هويت آنها، دستگاه‌هاي پرهزينه خريداري مي‌شود و هر چند سال يک‌بار هم لازم است اين دستگاه‌ها به‌روز شود، در حالي‌که اگر مبنا، خوش‌بيني و اعتماد به مردم باشد، اين هزينه‌ها هيچ ضرورتي ندارند.
خدابخش با تأکيد بر اينکه اصلاح نظام اداري و جلب رضايت‌مندي مردم، کار درستي است، اما بايد ريشه‌اي انجام شود، افزود: البته خود دستگاه‌ها مي‌توانند با استفاده از اختيارات و امکانات خود، براي بهبود و ساده‌سازي فرايندها تلاش کنند و اين انتظار را از دستگاه‌هاي استاني داريم.
وي در عين حال بر فرهنگ‌سازي در اين حوزه نيز تأکيد کرد و گفت: اگرچه نارضايتي مردم از نظام اداري يک واقعيت است، اما در برخي موارد نيز خود مردم براي مراجعه به ادارات علاقه نشان مي‌دهند، مثلاً به جاي اينکه اختلافات را بين خودشان حل کنند، در قدم اول به دادگاه مراجعه مي‌کنند که طبيعتاً با افزايش مراجعه، کيفيت پاسخ‌گويي به مردم نيز پايين مي‌آيد.
خدابخش تصريح کرد: در کنار ساده‌سازي و اصلاح فرايندهاي نظام اداري، خود مردم هم بايد نسبت به ارتقاي مسئوليت اجتماعي خود تلاش کنند که در اين زمينه نيز آگاهي‌بخشي و جلب مشارکت عمومي ضروري است.
در اين نشست که با حضور جمعي از مديران اجرايي استان و متخصصان حوزه مديريت برگزار شد، موضوع برنامه تحول و اصلاح نظام اداري بر مبناي شيوه‌نامه ارزيابي با رويکرد تقويت اعتماد و سرمايه اجتماعي و مشارکت بخش خصوصي در توسعه فضاي کسب و کار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۳۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور استاندار آذربایجان غربی در برنامه صف اول شبکه خبر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در برنامه صف اول شبکه سراسری خبر به تشریح اقدامات دولت در بخشهای مختلف و روند اجرای طرح های نجات دریاچه ارومیه خواهد پرداخت.

این برنامه ساعت  ۱۹:۳۰ امشب دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ پخش خواهد شد.

  

دیگر خبرها

  • توضیحات استاندار تهران درباره تشکیل دو استان غربی و شرقی در تهران
  • اعلام آماده باش مدیریت بحران آذربایجان شرقی
  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است
  • سند تحول آموزش و پرورش، نیازمند تحول
  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • حضور استاندار آذربایجان غربی در برنامه صف اول شبکه خبر
  • جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان شرقی برگزار می شود
  • تصادف زنجیره‌ای در محور بستان آباد - تبریز
  • اصلاح قوانین اسلحه و مهمات برای جلوگیری از وقوع جرم است
  • ۱۰ مصدوم بر اثر تصادف زنجیره‌ای در محور بستان آباد - تبریز