Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@02:28:30 GMT

بیرجند|حکایت ۷ هزار مبتلا به اتیسم در خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۸۵۳۸۹

بیرجند|حکایت ۷ هزار مبتلا به اتیسم در خراسان جنوبی

اتیسم نوعی اختلال رشدی در روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود و تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌ مانده است. ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۲ استانها خراسان جنوبی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، قشقرق‌های ناگهانی، طولانی و دشوار، خنده‌ها و گریه‌های بدون دلیل، دلبستگی‌های غیر معمول، رفتارها و حرکات کلیشه‌ای، بی‌قراری، عدم علاقه به بازی، نشان دادن خشم یا بی‌توجهی در مواجهه با دیگران، نداشتن رابطه طبیعی با دیگران، ایجاد صداهای غیر معمول همه اینها رفتارهای فرزند یک خانواده اتیسمی است که هر روز و هر ساعت آن را تحمل می‌کنند و به خاطر روحیه فرزندشان هم که شده خم به ابرو نمی‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهش که می‌کنی، احساس می‌کنی خجالتی است و حرفی نمی‌زند، یا هم آنقدر اذیت می‌کند که دیگر حوصله نداری یک دقیقه او را تحمل کنی و بارها شاید با دیدن برخی از این کودکان این جملات را شنیده باشید "رویای مدرسه رفتن، دانشگاه رفتن، ورزشکار شدن، ازدواج، هنرمند شدن، عصای دست شدن" فرزندشان آرام آرام می‌رود تا به آرزویی محال برای والدین آنها تبدیل شود.

خانم بچه‌ات را جمع کن، این چه جور تربیتی است که این بچه دارد؟ خجالت هم خوب چیزی است بچه‌تان را آدم کنید، این بچه دیوانه است، شاید هر روز چند بار در کوچه و خیابان و حتی در بین اطرافیانشان باید این جمله‌ها را بشنوند و دم بر نیاورند تازه این فقط یکی از رنج‌های پدر و مادرهایی است که جگرگوشه‌شان مبتلا به اتیسم است.

اتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی در روابط اجتماعی است

اتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی در روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود.

علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌ مانده است و این اختلال در پسران هم شایع‌تر از دختران است.

وقتی پای درددل پدر و مادرهای این کودکان می‌نشینیم حرف برای گفتن زیاد دارند؛ حرف‌هایی از جنس نگرانی و رنجی که همیشه با آنها می‌ماند.

مهرداد یکی از بچه‌هایی است که تا دو سال و سه ماهگی مانند همه بچه‌های عادی زندگی می‌کرده اما بعد از آن کم‌کم از لحاظ کلامی پسرفت می‌کند تا جایی که از گفتن یک جمله به گفتن یک فعل رسید.

مادرش که متوجه این تغییرات می‌شود به چند پزشک مراجعه می‌کند اما هیچ کس درد کودکش را نمی‌فهمد.

روش‌های درمانی مختلفی در دنیا برای بیماران اتیسم وجود دارد

مادرش می‌گوید: بعد از مدتی با پیگیری‌های زیاد فهمیدیم مهرداد دچار بیمای اتیسم است اما بعد از مدتی کلام مهرداد کمتر و در مدت دو سال تقریبا ساکت شد.

اینجا بود که پزشکان گفتند باید وارد مرحله توانبخشی شود. خیلی درباره اتیسم تحقیق کردم و فهمیدم روش‌های درمانی مختلفی در دنیا برای این بیماران وجود دارد.

حتی از این بیماران ممکن است نابغه به وجود بیاید، البته به شرطی که به موقع مداخله درمانی انجام شود چراکه اگر آنها را به حال خودشان رها کنیم ممکن است منزوی شوند و کارشان به آسایشگاه بکشد برای همین به کلینیک‌ها مراجعه کردم.

مهرداد از بچگی کارهای جالب و خارق‌العاده‌ای می‌کرد مثلا وقتی بچه‌های دیگر با فرفره و جغجغه آرام می‌شدند اشکان دوست داشت با وسایل الکترونیکی بازی کند و برخلاف بچه‌های دیگر رفتارش برایمان جالب بود.

او درباره ارتباط مهرداد با برادرش که چند سالی از او بزرگ‌تر است می‌گوید اختلاف سنی آنها با هم کم است اما به هر حال برادرش می‌فهمید نمی‌تواند مانند بچه‌های دیگر با او ارتباط برقرار کند و همین موضوع باعث سردی روابطشان شد.

هر چقدر هم سعی کردیم روابطشان را بهتر کنیم نشد البته این بچه‌ها چون به دلیل بیماری ضربه خورده‌اند ممکن است پرخاشگر باشند و به همین دلیل ارتباط‌گیری برادر و خواهرهای عادی با آنها مقداری سخت است.

پدر و مادرها می‌توانند بهترین درمانگر کودکان اتیسم باشند

مادر مهرداد تاکید می‌کند برای درمان کودکان مبتلا به اتیسم والدین می‌توانند مانند یک دکتر عمل کرده و کودکشان را ارزیابی کنند و بفهمند فرزندشان در چه مرحله‌ای است اما متاسفانه والدین این اعتماد را به خودشان ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند به بچه‌هایشان کمک کنند.

تقریبا بعد از هشت سال فهمیدم می‌توانم بهترین درمانگر برای پسرم باشم.

بچه‌های اتیسم، نیاز به توجه زیادی دارند و نباید به آنها ترحم کنید بلکه باید احترامشان را نگه دارید.

والدین این بچه ها از یک طرف تحت فشار دغدغه‌های فرزندان خود هستند و از طرفی دیگر نیش و کنایه‌های اطرافیان که فکر می‌کنند فرزندشان دیوانه است را باید تحمل کنند.

پای درددل پدر و مادران دارای فرزند اتیسمی درد آشنا و در عین حال ناآشنایی که مدتی است با اوتیسم دست و پنجه نرم می‌کنند می‌نشینیم.

پدر و مادر فرزند اتیسمی باید از روحیه و توان بالایی برخوردار باشند

پدر آرزو در حالی که دست کودک بیمارش را در دست دارد به آرامی در کنار او بر روی صندلی پارک می‌نشیند و می‌گوید 10 سال است که ازدواج کرده‌ایم و آرزو یکی از ثمره‌های زندگی ما است. تا 3 سالگی قادر به تکلم نبود و همین زبان بازنکردنش عاملی شد که به پزشک مراجعه کنیم.

وی افزود: بعد از مراجعه به پزشک متوجه شدیم فرزندمان دچار اتیسم است و با قطعی شدن این بیماری دنیایی پراز ابهام پیش روی ما شکل گرفت.

بیماری دخترم روز به روز بیشتر می‌شود ناامیدی وقتی بلای جانمان می‌شود که بدانیم این بیماری درمانی ندارد.

پدر آروز گفت: پدر و مادری که فرزند اوتیسمی دارند باید از روحیه و توان بالایی برخوردار باشند چراکه این بیماران قادر به تشخیص و بیان نیازهای خود مثل گرسنگی، دستشویی رفتن و نیستند همچنین حضور در جامعه همراه با این بیماران خیلی سخت است و به همین دلیل خانواده این بیماران به شدت منزوی هستند.

تغییرات محیطی مثل سر و صدا، تاریکی، نور و رنگ باعث بروز واکنش‌های شدید از طرف آرزو کوچولو می‌شود.

مبتلایان به اتیسم به  انواع خدمات تخصصی نیازمند هستند

 معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی همزمان با هفته جهانی آگاه سازی اتیسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مبتلایان به اتیسم به خدمات تخصصی مستمر اعم از روانشناسی، کاردرمانی و گفتار درمانی نیاز دارند، از این روز تا پایان ماه آوریل تمامی افرادی که به نوعی درگیر فعالیت‌های مرتبط با این اختلال هستند تلاش می‌کنند تا شهروندان جامعه را نسبت به این اختلال آگاهتر کنند و امکان تبادل اطلاعات در این زمینه را افزایش دهند.

وی افزود: همزمانی روز طبیعت با روز جهانی آگاهسازی اتیسم، نوید جوانه زدن امید در دل خانواده‌هایی است که درگیر پرداختن به مسائل درمانی و توانبخشی فرزند دارای اتیسم خود بوده و در صبر و شکیبایی سر آمدند.

اختلال طیف اتیسم از جمله اختلالات پرهزینه است

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: اختلال طیف اتیسم از جمله اختلالات پرهزینه است که نیاز به خدمات  تخصصی مستمر اعم از روانشناسی، کاردرمانی ، گفتار درمانی و غیره داشته و به همین دلیل مخارج این خانواده‌ها بسیار بالاتر و نیازهایشان خیلی وسیعتر از خانواده‌های دارای  کودکان با سایر معلولیت‌ها است.

رضازاده گفت: تشخیص این اختلال در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد و مداخلات تاثیر بیشتری خواهند داشت.

وی اعلام کرد: در حال حاضر میزان شیوع اختلال طیف اتیسم در کودکان و بزرگسالان حدود 1 درصد است و این بدین معناست که در کشوری مانند ایران با جمعیت حدود 80 میلیون نفر احتمال می‌رود حدود 800 هزار مبتلا به اختلال طیف اتیسم  وجود داشته باشند و این تعداد هر روز در حال  رشد است.

پیش‌بینی می‌شود 7 هزار و 350 نفر در سطح استان به اختلال طیف اوتیسم مبتلا باشند

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود:  با احتساب میزان شیوع اختلال طیف اتیسم در کودکان و بزرگسالان حدود 1 درصد و با توجه به جمعیت735 هزار نفری استان خراسان جنوبی به نظر می‌رسد 7 هزار و 350 نفر در سطح استان به صورت طیفی از خفیف تا شدید مبتلابه اختلال طیف اوتیسم باشند.

رضازاده اظهار داشت: در حال حاضر برای تشخیص اوتیسم هیچ آزمایش  بیولوژیک وجود ندارد و خصوصیات اصلی اختلالات طیف اوتیسم با نشانه‌هایی در دو زمینه رفتاری مشخص شده‌اند که شامل نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارها، علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود است.

وی عنوان کرد: اصطلاح طیف به این موضوع اشاره دارد که سمپوزیوم این اختلال بسته به شدت آنها، سطح رشدی و سن تقویمی بسیار متغیر هستند و علایم این اختلال از 18 ماهگی بروز و معمولا در 24 ماهگی قابل تشخیص است و بررسی‌های انجام شده احتمال وجود عاملی ژنتیکی که باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی رشدی می‌شود را در بروز این اختلال موثر می‌دانند.

کودکان و بزرگسالان دارای اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیر کلامی مشکل دارند

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: عوامل دیگری نظیر اختلالات کروموزومی، عوامل بیو شیمیایی، عوامل جنینی، ناهنجاری‌های مغزی نیز مطرح هستند و نقش و شدت اثر آنها نیز در بروز اختلال در دست بررسی و تحقیق است.

رضازاده گفت: این اختلال باعث می‌شود که مغز نتواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای ارتباطی به درستی عمل کند.

وی بیان کرد: کودکان و بزرگسالان دارای اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیر کلامی، رفتارهای اجتماعی، فعالیت‌های سرگرم کننده و بازی، فعالیت‌های حسی، مسیر رشد و توانمندی‌های شناختی، عملکرد اجرایی و ذهن خوانی دارای مشکل بوده و یا با گروه سنی خود در زمینه عملکرد‌های ذکر شده متفاوت هستند.

کودکان دارای اختلال اوتیسم دارای نوعی ناهماهنگی حسی هستند

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: کودکان دارای اختلال، دارای نوعی ناهماهنگی حسی هستند که خود را در عملکردهای مختلفی مانند وضعیت راه رفتن و بوییدن، چشیدن و به دهان بردن و خوابیدن نشان می‌دهد لذا به محرکات حسی معمول پاسخ‌های غیرطبیعی مثل پاسخ‌های اجتنابی و واکنش‌های بیش از حد و یا کمتر از حد نشان می‌دهند و اختلال و مشکلاتی در زمینه عواطف، مهارت‌های حرکتی به خصوص حرکات ظریف دست‌ها، فعالیت‌های روزمره زندگی و بازی، یادگیری زبان و گفتار طبیعی و مشکلاتی در زمینه تقلید از دیگران در این کودکان دیده می‌شود بنابراین می توان گفت که این کودکان دارای طیف وسیعی از اختلالات روان شناختی و پزشکی هستند.

رضازاده تصریح کرد: بهزیستی  با همکاری بخش غیر دولتی اولین مرکز آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم توان افزا را از تیر ماه  93 تاسیس و راه‌اندازی کرد و با ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در کنار خانواده‌های دارای فرزند اتیسم بوده است و در حال حاضر 26 کودک دارای اختلال اوتیسم به صورت یارانه‌ای و تعداد 5 نفر پذیرش آزاد از خدمات مرکز بهره‌مند می‌شوند که اقدامات لازم در زمینه پرداخت یارانه از فروردین ماه به 5 کودک پذیرش آزاد انجام پذیرفته است.

ماهانه 460 هزار تومان یارانه به ازای هر کودک به مرکز آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم پرداخت می‌شود 

وی افزود: تیم توانبخشی این مراکز شامل روانشناس بالینی، کاردرمان، گفتار درمان و مربی آموزشی است و در این مرکز مطابق پروتکل آموزشی توانبخشی بسته خدمتی مداخلات مرکز محور و خانواده محور به کودکان و خانواده ایشان ارائه شده و تعدادی از کودکانی که در مراکز  مذکور تحت آموزش‌های تخصصی قرار گرفته و به مدارس کودکان با نیازهای ویژه راه یافته‌اند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: به طور متوسط ماهانه 460 هزار تومان به ازای معرفی هر کودک از سوی بهزیستی به عنوان یارانه به مرکز برای ارائه خدمات فوق الذکر به کودکان و نوجوانان پذیرش شده پرداخت می شود و علت عدم پرداخت مستقیم این مبالغ به خانواده‌ها بالا بودن نرخ خدمات توانبخشی در کلینیک‌های وابسته به وزارت بهداشت و عدم پوشش بیمه به خدمات توانبخشی مورد نیاز این افراد است به گونه‌ای که با مبلغ فوق تنها می‌توان حدود 10 ساعت از کلینیک‌های فوق خرید خدمت کرد و حال آنکه این افراد به طور متوسط  به حدود 100 ساعت برنامه آموزشی و توانبخشی نیازمندند.

رضازاده افزود: سازمان بهزیستی با تامین و پرداخت این مبلغ به مراکز آموزشی توانبخشی اوتیسم تحت نظارت خود بسته خدمتی مورد نیاز این افراد در طول یک ماه را تهیه و همه روزه از ساعت 8 تا 13 در اختیار کودکان و خانواده ایشان قرار داده است و حداکثر شهریه خانواده در این مرکز 180 هزار تومان در ماه است.

وی علاوه بر پرداخت یارانه از تامین بسته حمایتی کمک هزینه ایاب و ذهاب و تامین بسته حمایتی تغذیه‌ای ویژه کودکان اوتیسم به مراکز روزانه توانبخشی همچنین از آموزش فراگیر مربی و مسئول فنی مرکز با آخرین تکنیک‌ها در زمینه‌های غربالگری، تشخیص، مداخلات مرکز محور و خانواده محور خبر داد و گفت: افتخار ما این است که طی این سالها با همکاری مراکز غیر دولتی آموزشی و توانبخشی تحت نظارت سازمان، سازمان‌های دولتی همکار، سازمان‌های مردم نهاد بر غنای برنامه‌های خدمت رسانی به گروه هدف افزوده شده است.

فعالیت 47 مرکز غیر دولتی آموزشی توانبخشی اختلال طیف اوتیسم در 31 استان کشور

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر تعداد 74 مرکز غیر دولتی آموزشی توانبخشی اختلال طیف اوتیسم در 31 استان کشور با مجوز سازمان بهزیستی توسط افراد واجد اشرایط تاسیس شده و با نظارت سازمان فعالیت می‌کنند وبه تعداد بالغ بر  2 هزار و 700 کودک دارای اختلال خدمات آموزشی توانبخشی ارائه می‌کنند.

رضازاده چالش‌های پیش رو را اینگونه عنوان می‌کند که عدم الزام غربالگری رشد و تکامل کودکان در حال حاضر و ضرورت تعیین گلوگاه‌های ورودی برای غربال کودکان  دارای اختلالات طیف اوتیسم توسط وزارت بهداشت همانند واکسیناسیون و برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام این اختلال در آن وزارتخانه و تدوین بسته خدمات تحول سلامت در این خصوص، عدم پوشش بیمه به خدمات توانبخشی و مشاوره مورد نیاز کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم (از جمله گفتار درمانی، کاردرمانی، خدمات روانشناسی)، عدم برنامه‌ریزی وزارت علوم برای پذیرش جوانان و بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم در راستای تحصیلات عالیه و عدم برنامه‌ریزی سازمان فنی حرفه‌ای برای توانبخشی حرفه‌ای در راستای اشتغال و حرفه آموزی جوانان و بزرگسالان دارای اختلال طیف او تیسم از چالش‌های پیش روی این بیماران است.

ضرورت ایجاد رشته تخصصی توانبخشی اختلال طیف اوتیسم در سرفصل‌های دانشگاهی 

وی عدم ایجاد رشته تخصصی توانبخشی اختلال طیف اوتیسم و گنجاندن سرفصل‌های دانشگاهی در این خصوص و تربیت متخصصان مربوطه  و کمبود اعتبارات برای توسعه مراکز اوتیسم و در دست نبودن آمار دقیق افراد پشت نوبت خدمات را از دیگر موارد دانست.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: سازمان بهزیستی به منظور مشخص کردن میزان شیوع و یافتن بهترین شیوه غربال، تشخیص و مداخله در این اختلالات، برنامه‌های آزمایشی و کشوری را در فازهای حساس سازی، غربال، تنشخیص و مداخله اجرا کرده است و با برنامه‌ریزی صورت گرفته و افتتاح برنامه در روز جهانی معلولان از آذر ماه سال 95 این برنامه در سراسر کشور به اجرا در آمده است.

حدود 110 هزار کودک در سطح کشور مورد غربال گری اوتیسم قرار گرفتند

وی گفت: طبق گزارش‌های واصله از زمان شروع کشوری برنامه (آذر 95) تاکنون حدود 110 هزار کودک در سطح کشور مورد غربال قرار گرفته و 3هزار و 661 مورد مصاحبه پیگیری ارجاع شده و یک هزار و 699 مورد تحت آزمون تشخیصی قرار گرفتند و 622 مورد تشخیص قطعی دریافت کردند که با توجه به دایمی بودن برنامه مذکور انتظار می‌رود همراه با افزایش آگاهی افراد  جامعه و والدین  و حساس سازی مسئولین تعداد بیشتری از افراد 5-2  سال تحت پوشش این برنامه قرار گیرند.

رضازاده بیان کرد: در استان خراسان جنوبی نیز برنامه غربالگری رایگان اختلالات طیف اوتیسم از آذر ماه 95  توسط کارشناسان آموزش دیده مرکز توان افزا در محل مرکز (پایگاه اجرای طرح ) اجراشد که تعداد 30 نفر برای انجام مصاحبه پیگیری ارجاع و از این تعداد 15 مورد تحت آزمون تشخیصی قرار گرفته و 3 نفر تشخیص قطعی اتیسم دریافت کردند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی عنوان کرد: والدین کودکان مبتلا به اتیسم نگرانی‌های زیادی دارند و به دلیل ناشناخته بودن این بیماری با چالش‌های بسیاری در سطح جامعه مواجه می‌شوند.

اختلال اوتیسم به کمک افراد آگاه و مشاوره قابل کنترل است

وی افزود: والدین باید بدانند که این اختلال به کمک افراد آگاه و مشاوره قابل کنترل است و به راحتی می‌توان مهارتهای ارزشمندی را به این کودکان آموخت.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: والدین در صورت مشاهده علایم غیر طبیعی در کودک بدون تعلل به مراکز درمانی و بهزیستی مراجعه کنند چرا که با تشخیص، کودک مبتلا به اتیسم وارد مرحله بعدی و دریافت خدمات توانبخشی و آموزشی شده و هر چه زمان تشخیص زودتر باشد کودک شانس بیشتری برای یادگیری و رشد طبیعی خواهد داشت.

رضازاده به والدین دارای کودک اوتیسم تاکید کرد: در مورد اوتیسم بیشتر مطالعه کنید و در زمینه اوتیسم متخصص شوید و بدانید کودک از چه می‌هراسد و به چه چیز پاسخ می‌دهد چرا که هر چه در مورد اوتیسم بیشتر بدانید راحت‌تر می‌توانید با کودک خود ارتباط برقرار کنید و او کمتر صدمه می‌بیند.

کودک اوتیسم را با همان شرایط بپذیرید

وی بیان کرد: کودک خود را با همان شرایط بپذیرید و باید بپذیرند که کودک‌شان عادی نیست و او را با هم سن و سالانش و  با افراد عادی مقایسه نکنید از او به اندازه  خودش انتظار داشته باشید.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی تاکید کرد: والدین نباید ناامید شوند و باید برای کودک خود برنامه‌ریزی کنند.

رضازاده گفت: کودکان مبتلا به این اختلال از داشتن یک برنامه منظم غذایی، تفریحی، استراحت و آموزش لذت می‌برند چرا که ذهن آنان کاملاً سازماندهی شده است.

کودکان اوتیسم را در محیط‌های شاد قرار دهید

وی افزود: فرزندتان را تشویق کنید و به او احساس امنیت دهید و در خانه فضایی را به کودک بیمار اختصاص دهید که او در آنجا احساس آرامش و امنیت کند و اجازه دهید همیشه حمایت شما را  در برابر سایرین احساس  کند و کودک را در محیط‌های شاد قرار دهید و او را درگیر کارهای ساده کنید و حس مسئولیت پذیری کودک را تحریک کنید.

به نظر می‌رسد اوتیسم به عنوان یک بیماری ناشناخته هر چند تعداد کمی از مردم را درگیر کرده اما به دلیل عدم اطلاعات کافی از چگونگی پیشگیری یا درمان آن نمی‌توان در زمینه کنترل یا شیوع آن اظهار پیش‌بینی کرد اما می‌توان با برخی اقدامات علاوه بر مهار آثار آن بر خانواده‌ها بر یافتن راهی برای شناسایی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری این بیماری و کنترل آن امیدوار بود.

توسعه مطالعات و تحقیقات توسط مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به طور حتم خواهد توانست روزنه‌های امید برای کنترل و مداوای این بیماری فرا روی جامعه پزشکی قرار دهد.

انتهای پیام/ش

R41348/P1361/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۸۵۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۸۰ کودک بازمانده از تحصیل در خراسان جنوبی به چرخه آموزش برگشتند

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا موسوی نژاد صبح سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامه های هفته معلم در خراسان جنوبی برنامه سپاس معلم در روز دوازدهم اردیبهشت است که توسط مسئولان و ائمه جمعه و…است که در راستای تکریم معلمان برگزار می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: برنامه سپاس معلم در بیرجند در مدرسه متوسطه ۱۵ خرداد برگزار می شود.

۴۰ معلم و همکار فرهنگی خراسان جنوبی به دیدار مقام معظم رهبری می روند

موسوی نژاد یادآور شد: همچنین ۴۰ نفر از همکاران فرهنگی و معلمان عزیز خراسان جنوبی در روز دوازدهم اردیبهشت ماه با مقام معظم رهبری دیدار خواهند کرد.

وی گفت: برنامه تکریم از معلمان نمونه خراسان جنوبی (استانی و شهرستانی) در ۱۶ اردیبهشت برگزار می شود و از ۸۹ نفر از معلمان با همکاری استانداری و سازمان برنامه و بودجه تجلیل می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: در ۹۳ درصد مدارس خراسان جنوبی نماز جماعت اقامه می شود و درصد باقی مانده عمدتاً مدارس ابتدایی بوده اند.

موسوی نژاد افزود: همچنین از ابتدای سال تحصیلی تاکنون هزار و ۲۰۰ محفل قرآنی برگزار شده است که بسیاری از آنها در ماه مبارک رمضان برگزار شده است.

وی گفت: اجلاس نماز دانش آموزی در ۱۱ شهرستان برگزار شده است که در این برنامه از ۱۷۰ فعال در حوزه نماز دانش آموزی تجلیل شد.

۸۳ درصد معتکفین دانش آموز بوده اند

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: در اعتکاف ماه رجب ۲۲ هزار نفر شرکت کردند که طبق آمار اداره کل تبلیغات اسلامی ۸۳ درصد معتکفان دانش آموز بودند.

موسوی نژاد گفت: برای مهر ۱۴۰۳ سهمیه جذب ما از طریق استخدامی از محل ماده ۲۸ هزار و ۲۸۰ نفر است که امیدواریم با این اقدام مشکل نیروی انسانی ما بسیار کاهش یابد.

وضعیت نیروی انسانی برای مهر ۱۴۰۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: انتظار بر این است که ۳۴۹ نفر فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان متعهد به خدمت نیز در مهر ۱۴۰۳ شروع به کار کنند.

موسوی نژاد گفت: در مجموع استخدامی ها و فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان پیش بینی بر ورود نزدیک هزار و ۵۰۰ نفر به آموزش و پرورش استان است اما از طرف دیگر تا ابتدای ۱۴۰۴ تعداد هزار و ۵۹ معلم ما بازنشسته می شود.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی جاری تعداد ۴۸۰ کودک بین ۶ تا ۱۱ سال که تحصیل باز مانده بودند، شناسایی و به چرخه آموزش برگشتند.

توزیع شیر رایگان در مدارس خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۳۳ میلیارد تومان اعتبار برای توزیع شیر رایگان در مدارس خراسان جنوبی اختصاص یافت که امیدواریم این مهم در سال های آتی نیز ادامه پیدا کند.

موسوی نژاد با اشاره به اهمیت امتحانات نهایی یادآور شد: با توجه به تأثیرگذاری معدل در آزمون ورودی به دانشگاه ها، خانواده ها این مهم را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: پیش بینی ما بر این است که نزدیک ۱۸ هزار ورودی پایه اول دبستان در خراسان جنوبی داشته باشیم.

کد خبر 6092688

دیگر خبرها

  • نظارت ۹۹۰ ناظر بر دور دوم انتخابات بیرجند، درمیان و خوسف
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند
  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • آمار دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در قزوین رو به افزایش است
  • توزیع 40 هزار اقلام توانبخشی بین معلولان خراسان جنوبی
  • ۴۸۰ کودک بازمانده از تحصیل در خراسان جنوبی به چرخه آموزش برگشتند
  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • قاچاقچی سوخت بیش از ۲ میلیارد تومان جریمه شد
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند