Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، محمد شریعتمداری امروز در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان گفت: ایران و ازبکستان تاریخ بسیار عمیقی در گذشته داشته‌اند و فرهنگ و زبان مشترک دارایی‌های بسیار با ارزش است و تاریخ مشترک مایه افتخار دو کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: برپایه این مسائل همواره بین ما با کشور دوست ازبکستان روابط بی نظیری بوده، اما نمی توان پنهان کنم از زمان روی کارآمدن شوکت میرزا اف و دکتر روحانی این روابط از روند رو به رشدی برخوردار شده است.

وی بیان داشت: از ملاقات اول دو رئیس جمهور دو کشور نقشه راه جهش گونه‌ای را برای روابط دو کشور ترسیم کرده‌اند و ما مکلف به برداشتن قدم های اساسی در این جهت هستیم.

شریعتمداری اظهار داشت: سیاست تعامل با همسایگان در کشورهای آُسیای مرکزی و منطقه سیاستی است که از سی ایران هم به اجرا گذاشته شده است و جمهوری اسلامی ایران طی سال گذشته حدود 52 میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کرده است و یکی از کشورهای مهم صادرکننده نفت و گاز به شمار می‌رود.

شریعتمداری بیان داشت: کشور ایران در سال گذشته موفق شده است تا 47 میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی به بازارهای جهانی داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در سال گذشته همچنین بیش از 50 میلیارد دلار کالا از کشورهای دیگر وارد کرده‌ایم و با محاسبه صدور و ورود خدمات مجموعه مبادلات ایران با سایر کشورها نزدیک به سالانه 200 میلیارد دلار است و طبیعتا چنین کشوری با چنین خصوصیاتی می تواند شریک تجاری خوبی برای ازبکستان باشد.
وی گفت: در حوزه صنعتی ایران دارای توانایی های خوبی است و در حوزه صنایع پتروشیمی پیشرفت های خوبی بدست آورده ایم که می تواند مورد بهره برداری همه همسایگان باشد و در حوزه تولید خودروهای سنگین سبک از حدود یک میلیون 500 هزار دستگاه در سال عبور کردیم و در صنایع پایه‌ای مثل فولاد کشور ما در جایگاه بسیار خوبی در جهان است.
شریعتمداری گفت: ایران اولین تولید کننده فولاد سنگین در دنیا است و در مجموع نزدک 110 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور در ایران در حال اجراست.

وی اظهار داشت: در زمینه تولید مصالح ساختمانی در حدود 120 صنعت در کشور ما فعال است و در حوزه صنایع خانگی و برق و الکترونیک پیشرفت های خوبی داریم و صنایع دارویی ایران امسال جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: 96 درصد مصرف داخلی داروی کشوری را در داخل تولید می کنیم و علاوه بر صادرات دارو به کشورهای همسایه، در کشورهای همسایه هم دارو تولید می کنیم.

وی افزود: خط تولید خودروهای ایرانی هم در بعضی کشورهای همسایه ایجاد شده و ایران در مجموع طی سال های اخیر موفق شده است رشد منفی صنعتی خود را در سال های گذشته به یک رشد مستمر تبدیل کند.

وی افزود: پیش بینی رشد اقتصادی ایران براساس گزارش صندوق جهانی پول بالای 4 درصد و اینها همه افق مناسبی را نشان می‌دهد و نشان می هد یک همکاری گسترده در مورد صدور و ورود کالا و صدورخدمات فنی و مهندسی در کشور مستقر کنیم و یکی از مهمترین زمینه‌های توسعه همکاری های ما توسعه همکاری های ترانزیتی بین ایران و ازبکستان است و با توجه به موقعیت سوق الجیشی که هر دو کشور از آن برخوردار هستند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۸۹۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر جمشیدی ظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در فروردین ماه ۱۴۰۳، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

جمشیدی اظهار داشت: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

وی بیان داشت: امارات حدوداً ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالاهای وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه سال‌جاری مربوط به این کشورها است.

واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶ درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به واردات کالاهای اساسی از گمرکات مازندران اظهار داشت طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی ها وروغن های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می دهند.

کد خبر 6093106

دیگر خبرها

  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • تاکید وزیر صمت بر کیفیت تراکتور ایرانی
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان