Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@23:49:21 GMT

صنعت هسته‌اي در آستانه تحوّلي بنيادين

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۹۰۶۸۴

صنعت هسته‌اي در آستانه تحوّلي بنيادين

خبرگزاري آريا-رئيس سازمان انرژي اتمي با تشريح 83 دستاورد هسته‌اي گفت: اين­ صنعت ملّي و اقتدارآفرين در آستانه تحوّلي بنيادين قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاري آريا، دکتر علي اکبر صالحي در آيين روز ملي هسته‌اي که با حضور رئيس جمهور و جمعي از مقامات ارشد و متخصصان هسته‌اي در سالن اجلاس سران تهران برگزار شده است تاکيد کرد:­ يکي از اهـداف و برنامه­‌هاي راهبردي سازمان انرژي اتمي ايران ارتقاء سطح کمّي و کيفي پژوهش در بخش‌هاي مختلف است و به واسطۀ اتّخاذ اين رهيافت در مجموعه سازمان ­از جمله پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌اي، شاهد توفيقات جديد در حوزه­‌هايي مانند فنّاوري کوانتومي هستيم که از ارزش­ راهبردي بسيار بالايي برخوردار است و ­در آينده­­ نزديک شاهد دستاورد‌هاي چشمگير اين حوزه جديد خواهيم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متن کامل سخنراني دکتر صالحي به اين شرح است:
خداي بزرگ را شاکرم که در آستانه فرارسيدن ايّام روح­ بخش بعثت و همزمان با تجديد حيات طبيعت توفيق حضور در جمع شما بزرگواران را به اينجانب عنايت فرمود.
بنده افتخار دارم تا به نمايندگي از سوي اعضاي خانواده بزرگ و غرورآفرين صنعت هسته‌اي کشور، از حضور جناب آقاي دکتر روحاني، رياست محترم جمهوري، اعضاي محترم هيئت دولت، مقامات و مسئولان محترم لشکري و کشوري، سُفراي محترم مقيم تهران و استادان و پژوهشگران عزيز دانشگاهي در اين مراسم باشکوه قدرداني نمايم.
در آغاز شايسته مي­ دانم تا به آثار مثبت فضاي تعاملي ايجاد شده بعد از برجام در حوزۀ صنعت هسته‌اي اشاره کنم. بحمدالله در حال حاضر، اين صنعت ملّي و اقتدارآفرين در آستانه تحوّلي بنيادين قرار گرفته است و اميدوارم تا از رهگذر تداوم اين رويکرد مبارک، شاهد شکوفايي و بالندگي بيش از پيش صنعت هسته‌اي و ارائۀ خدمات ماندگار در بخش ­هاي مهم ديگر مانند سلامت، کشاورزي و صنعت باشيم.
اينجانب در اين مجالِ کوتاه مايلم تا به اجمال و به اختصار اعلام کنم که فعاليّت­‌هاي گسترده ­اي جهت بهسازي و نوسازي تأسيسات و تجهيزات اين صنعت راهبردي انجام شده که ­گزارش مشروح آن، نيازمنـد فرصت و مجالي ديگر است؛ لذا اکنون مي ­خواهم تا با کسب اجازه از محضر رياست محترم جمهوري نکاتي را به اختصار و در حوصله جمع به استحضار ملّت شريف و بزرگوار ايران برسانم.
يکي از اهـداف و برنامه ­هاي راهبردي سازمان انرژي اتمي ايران ارتقاء سطح کمّي و کيفي پژوهش در بخش‌هاي مختلف است. در حال حاضر به واسطۀ اتّخاذ اين رهيافت در مجموعه سازمان انرژي اتمي ايران از جمله پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌اي، شاهد توفيقات جديد در حوزه ­هايي مانند فنّاوري کوانتومي هستيم که از ارزش استراتژيک و راهبردي بسيار بالايي برخوردار است. ان شاء­الله در آينده‌اي نزديک شاهد دستاورد‌هاي چشمگير اين حوزه جديد خواهيم بود.
شايان ذکر است که در جريان برگزاري مراسم روز ملّي فنّاوري هسته‌اي در فروردين ماه سال گذشته، يک دستگاه سانتريفيوژ توليد شده توسط متخصّصان سازمان معرّفي و در اختيار پژوهشگاه وزارت نفت قرار گرفت. آغاز چنين حرکتي در حقيقت با هدف حصول خودکفايي و خوداتکايي در حـوزۀ طراحي و ساخت انواع سانتريفيوژ‌هاي مورد نياز در بخش ­هاي صنعت، زيست­ فنّاوري و سلامت مي‌باشد.
بنده در ادامه اجازه مي­ خواهم تا در خصوص پروژه­‌هايي که به دست با کفايت رياست محترم جمهوري از طريق ويدئو کنفرانس تا دقايقي ديگر افتتاح خواهد شد، توضيحات کوتاهي ارائه نمايم.
- انتقال اولين محموله کيک زرد توليدي کارخانه اردکان يزد از سنگ معدن اورانيوم ساغند به UCF اصفهان
- بهره­ برداري از واحد فرآيندي ­اختلاط در مجتمع غني ­سازي شهيد احمدي­ روشن در نطنز
- بهره ­برداري از تسـت لوپ‌هاي سوخت 2 بار و 10 بار در راکتور تحقيقاتي تهران
- طراحي، ساخت و بهره­برداري از مرکز ملي تحقيق و توسعۀ علوم و مهندسي مواد در مجتمعِ شهيد عليمحمّدي در فردو
- طراحي و ساخت اولين شتاب­ دهنده خطي بومي با همکاري پژوهشگاه دانش ­هاي بنيادي (IPM)
- همچنين آغاز عمليات اجرايي ساختمان مربوط به سنجش فرآيندي و آزمايشگاه‌هاي وابسته در سايت شهيد شهرياري در زمرۀ آخرين توفيقات سازمان مي‌باشد.
افزون بر اين، ضروري مي ­دانم تا به برگزاري نمايشگاه مربوط به معرفي برخي دستاورد‌هاي جديد سازمان در حاشيه مراسم امروز اشاره نمايم. در اين ميان مي ­توان به دستيابي پژوهشگران مرکز علوم و فنون ليزر ايران به دانش و فنّاوري پيشرفته در حوزه کاربرد ليزر در بخش ­هاي مهم مانند سلامت و صنعت اشاره کرد. همچنين، بايد از آغاز عمليات احداث مرکز توليد راديودارو‌هاي ايران (تترا) بر اساس الزامات GMP، نصب و راه ­اندازي سيکلوترون 18 مگا الکترون ولت در استان البرز به منظور افزايش ظرفيّت توليد راديو داروي PET و نيز توليـد چند محصول جديد دارويي براي درمان بيماري‌هاي سرطان ياد کرد. از اين فرصت استفاده کرده و تأکيد مي‌نمايم که توسعه و گسترش روزافزون فعاليّت­‌هاي مرتبط با حوزۀ توليدات دارويي که از نياز‌هاي مهم جامعه مي­ باشد، در صدر برنامه­‌هاي سازمان قرار داشته و پيگيري اين امر بطور مستمر تداوم خواهد يافت.
خوشبختـانه در ­حال حاضر، پژوهشگاه علـوم و فنون هسته‌اي در مسير افزودن بر حجم و دامنه دستاورد‌هاي صنعت هسته‌اي بيش از پيش فعّال شده و در کنار ياري ­رساندن به طرح‌ها و پروژه ­هاي مرتبط با توليد راديو دارو، طراحي و ساخت تعدادي از تجهيزات پيشرفته اندازه­ گيري را نيز با موفقيّت به انجام رسانده است.
اينجانب مناسب مي­ دانم تا با توجّه به مطرح شدن موضوعات مربوط به حوزه بهـداشت و صنعت اين خبر را به اطلاع ملّت شريف ايران برسانم که متخصّصان سازمان انرژي اتمـي ايران موفق به دستيابي به فنّاوري ساخت باطري هسته‌اي شده و اميد است به يُمن الطاف الهي، در آينده­اي نه چندان دور شاهد ورود اين دستاورد پژوهشي به مرحلۀ توليد صنعتي باشيم.
در ادامه عرايض خود، شايسته مي­ دانم به اقدامات و فعاليّت­‌هاي مربوط به حوزۀ نيروگاهي نيز اشاره ­اي داشته باشم. خوشبختانه طي سال گذشته عمليات خاکبرداري احداث واحد‌هاي 2 و 3 نيروگاه اتمي بوشهر در حجمي به ميزان يک ميليون متر مکعب همزمان با تجهيز کارگاه پيمانکار روس به انجام رسيده است. پيگيري اين فرآيند، نويدبخش تثبيت جايگاه جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک کشور پيشگام در منطقه در بهره ­برداري از نيروگاه­‌هاي هسته‌اي است. همچنين مي ­توان به بيان برخي توفيقات جديد متخصّصان و پژوهشگران از جمله طراحي و ساخت قطعات مختلف نيروگاهي با استفاده از دانش و ظرفيّت داخلي پرداخت که بيانگر عزم تلاشگران اين حوزه براي خوداتکايي و بومي سازي در اين عرصـۀ راهبردي مي‌باشد.
اينجـانب در بخش پاياني عرايض خود لازم مي‌دانم تا بـه دو نکته ديگر نيز به صورت گذرا بپردازم. نکته اوّل، اشاره ­اي است به گسترش حجم و دامنۀ فعاليّت ­هاي مربوط به حوزۀ ايمني هسته‌اي که با توجّه به حساسيّت ويژۀ اين موضوع در سطح جهاني، از اهميّت بسزايي برخوردار مي­ باشد و خوشبختانه در پرتو مفاد مندرج در ضميمه­‌ي 3 سند برجـام، همکاري و تعامل سازنده با کشور‌هاي فعّال در اين حوزه در دستور کار قرار گرفته است. شايان ذکر است که اين فرآيند در سال 96 از سير صعودي قابل توجهي، برخوردار بوده و با توجّه به سياست کلان سازمان انرژي اتمي ايران مبني بر بهسازي و نوسازي ساختار و سامانه­‌هاي مربوط به نظام ايمني هسته‌اي کشور، اقدامات مقتضي با شتاب بيشتر مورد پيگيري قرار دارد.
نکته ديگر در اين ميان، تأکيد بر پايبندي کشورمان به معاهدات و تعهّـدات بين­ المللي است. لازم به ذکر ­­­­­مي‌باشد پس از دستيابي به توافق هسته‌اي و آغاز فرآيند اجراي برجام، ايران اسلامي در عمل، تعهّد خود را به عهد و پيمان خـويش به اثبات رسانده و آژانس بين المللي انرژي اتمـي نيز تا به امروز براي ده بار، پايبندي کامل ايران به مفاد مندرج در سند برجام را اعلام نموده است.
البته بيان اين نکته نيز ضروري است که متأسفانه تا به امروز برخي از طرف‌هاي مقابل عليرغم صراحت متن برجام در بابِ پذيرش تعهّدات خود، در مسير بدعهدي حرکت کرده و در نتيجه ديوار بي­ اعتمادي همچنان پابرجاست. بزرگان ما بر اين امر تأکيد دارند که همگان بايد از منافع برجام و دستاورد‌هاي آن بهره­مند شده و بطور همزمان، وظايف خود را در قبالِ آن به انجام رسانند. از اين رو، براي ما به هيچ وجه، قابل پذيرش نيست که هزينه ­هاي اجراي اين توافق تاريخي، متوجّه يکي از طرف‌ها شود و در مقابل برخي کشور‌هاي حاضر در اين ميدان، از انجام کامل تعهّدات خـود سر باز زنند.
ما به پيروي از فرمانِ جاوداني قرآن کريم، همچنان به عهد و پيمان خود استوار مي­ مانيم، امّا چنانچه ديگران، پرده بگردانند و نوايي ديگر ساز کنند، جمهوري اسلامي ايران نيز بر اساس اصول سه­ گانه سياست خارجي خود، تصميمات لازم را اتّخـاذ نموده و بر پايۀ صلاحديد تصميم­­ گيران نظام اسلامي از منافع خود صيانت خواهد کرد. ما به لطف پروردگار متعال همواره از ارشادات و رهنمود‌هاي هوشمندانه رهبر معظّم انقلاب بهره ­مند بوده و هستيم. علاوه بر اين مديريّت و هدايت دستگاه اجرايي کشور نيز بر عهده شخصيّتي است که به رموزِ سياست خارجي و بازي‌هاي پيدا و پنهان آن در عرصۀ بين ­المللي آگاهي و اِشراف دارند.
از اين رو، با اميد به الطـاف و عنايات الهـي و در پرتو اتّحـاد و انسجامِ ملّـي به حرکت در مسير تأمين منافع و مصالح ملّـي ادامه مي‌دهيم و در اين راه، تهديد‌هاي لفظي و تبليغات رسانه ­اي بدخواهان ايران، خللي در عزم و اراده ملت عزيزمان ايجاد نخواهد کرد. ما با توکل به خداوند متعال و با تأسي به سيرۀ بزرگان خود در مقابل بدخواهان نظام اسلامي و زياده ­خواهي­‌هاي آن‌ها، ايستادگي نموده و در پناه ايزد منّان، پيروز اين ميدان خواهيم بود.
در دوازدهمين سالگرد روز ملي فناوري هسته‌اي از 83 دستاورد هسته‌اي شامل طرح‌هاي مربوط به حوزه‌هاي مختلف صنعتي، اکتشاف، استخراج و تحقيقات با حضور حسن روحاني رئيس جمهور رونمايي مي‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۰۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان گفت: راه‌اندازی خط تولید توربین‌های کوچک مقیاس، خط تولید شناور‌های کوچک وتولید دیوار‌های سبک بتنی و بلوک‌های ژِئوپلیمری، توسعه گلخانه‌های تولید بذر و تولید دام‌های اصلاح نژاد شده را در دستور کار امسال دارد.
پیمان داوری، دستیابی به تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون در سال را از افتخارات این واحد دانشگاهی دانست و به تشریح برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در حوزه مهارت و کارآفرینی در سال جاری پرداخت.
وی گفت: مجوز‌های تأسیس مدرسه عالی مهارتی پرورش دام و صنایع تبدیلی از اصفهان و تهران اخذ شده که امسال راه‌اندازی می‌شود و هنرستان مکاترونیک و تربیت‌بدنی نیز با دریافت موافقت استان در انتظار صدور مجوز از تهران بوده که با دریافت مجوز، این مدارس راه‌اندازی خواهند شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان افزود: با توجه به کیفیت بالای حبوبات تولیدشده در منطقه در حوزه بسته‌بندی حبوبات و دریافت سیب سلامت اقدامات خوبی صورت گرفته و در مرحله دریافت مجوز هستیم.
پیمان داوری گفت: در زمینه تولید چیپس میوه و پاپریکا دو واحد تولیدی در دانشگاه مستقر شده‌است که تولیدات آنها در سال جاری با برند دانشگاه استانداردسازی، بسته‌بندی و به بازار عرضه خواهند شد.
وی افزود: در بخش دام، برای تولید زالو برنامه ریزی شده و امسال ۲۰۰ هزار قطعه زالو تولید می‌شود.
داوری، ۱۲ هسته و چهار واحد فناور را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان مشغول به کار دانست وگفت: از واحد‌های مستقر، یک شرکت در حوزه تولید بذر هیبرید، یک شرکت در حوزه کشت بافت گیاهی و تولید گیاهان خوراکی شناسنامه‌دار، یک شرکت در حوزه توسعه نرم افزار و یک شرکت در حوزه بتن فعال بوده؛ هسته‌های فناور مستقر، عمدتا در حوزه آموزشی فعال هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان افزود: به‌تازگی یک هسته در حوزه هوش مصنوعی و یک هسته در حوزه تولید توربین‌های کوچک مقیاس و یک هسته در حوزه غربالگری زالو‌های ایرانی و یک هسته در زمینه ساخت شناور‌های کوچک در واحد مستقر شده‌است.
پیمان داوری گفت: در کشت‌بافت گیاهی سیب زمینی به ارقام تولید ۱۵۰ هزار نشا و تولید ۵۰۰ هزار غده سیب زمینی شناسنامه‌دار رسیدیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان با اشاره به دستاورد‌های این واحد دانشگاهی در سال گذشته افزود: تولیدات دانش‌بنیان واحد دهاقان در سال گذشته در حوزه مهندسی کشاورزی و در زمینه تولید بذر هیبرید و کشت بافت بوده در زمینه تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون بذر در سال نزدیک شده‌ایم و درباره کشت بافت گیاهی سیب زمینی به ارقام تولید ۱۵۰ هزار نشا، تولید ۵۰۰ هزار غده سیب زمینی شناسنامه‌دار در انواع بانبا، جلی، آگریا، اسپریت، کولومبا و سانته رسیده‌ایم.

دیگر خبرها

  • سودآوری بالای صنعت لنج‌سازی در قشم
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • دیدار وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه
  • ورود وزیر دفاع به آستانه پایتخت قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • ورود وزیر دفاع آستانه پایتخت قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای
  • استاندارد اجباری پوشاک در مسیر اجرا
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت