Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@21:01:40 GMT

کرسی آزاد اندیشی «پوشش طلاب خواهر در جامعه» برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۹۲۶۴۹

کرسی آزاد اندیشی «پوشش طلاب خواهر در جامعه» برگزار شد

خبرگزاری شبستان: کرسی آزاد اندیشی طلبه محور با موضوع «پوشش طلاب خواهر در جامعه، چگونگی، الزامات» در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه س اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، کرسی آزاد اندیشی با موضوع پوشش طلاب خواهر در جامعه، چگونگی، الزامات با حضور زهرا غفاریان به عنوان داور، حجت الاسلام ناجی به عنوان دبیر و چهار نفر از طلاب موافق و مخالف پوشش حداکثری و رنگ تیره و با شرکت مدیریت، کادر، اساتید، طلاب و با حضور مدارس درچه، در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه اصفهان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

غفاریان در ابتدای جلسه با اشاره به اهمیت این بحث گفت: کرسی آزاد اندیشی طلاب به این معناست که با زبان دین می توان از دین دفاع کرد، لذا بحث پوشش نخبگان و عوام جامعه مهم است، زیرا مردم به اعمال و رفتار نخبگان  نگاه می کنند و آن ها را الگوی خود قرار می دهند، پس سوالی که مطرح است این است که آیا شریعت در مورد رنگ و حد پوشش، مدلی ارائه داده است یا در این زمینه ساکت است؟

 

 در زمان اختصاص داده شده به گروه موافقین، یکی از طلاب به حضور زنان در جامعه با رنگ مشکی اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به روایات متوجه می شویم، رنگ مصون کننده برای زن، مشکی است. 


وی ابراز داشت: خداوند در قرآن با اشاره به شب به عنوان یکی از جلوه های رحمت الهی و آیه «لتسکنوا الیها»، زن و شب را برای آرامش بیان می کند، از طرفی در شان نزول آیه حجاب آمده است، زنان همچون زاغ(یعنی سرپا مشکی) به کوچه آمدند، در کلام امام صادق(ع) در کتاب وسائل الشیعه نیز اشاره می شود رنگ مشکی موجب تقلیل شهوت است که نشان دهنده این است که امام معصوم به روانشناسی رنگ ها نظر داشته اند.


در ادامه یکی ازمخالفین با بیان عرف جامعه امروز اذعان داشت: آیا عرف جامعه امروز، رنگ مشکی را می پسندد، آیا پوشیه را می پسندد؟ آنچه مسلم است احکام دستخوش تغییر می شود، پس عرف جامعه می تواند، برحجاب تاثیر گذار باشد همان طور که عرف لباس زنان مسلمان در هر کشوری متفاوت است.


گروه موافق پوشش حداکثری در پاسخ به  این نظریه گفت: ما مکلف به شرع هستیم نه عرف، دین مختص به همه ی ادوار است و مختص به 1400 سال پیش نیست، اگر الگوی ما حضرت زهرا نباشند، پس از چه کسی باید الگو گرفت؟ ما مکلف به عمل  به سیره زنان کشورهای دیگر و الگو گیری از عرف جامعه  آن ها نیستیم.


 مخالفین این کرسی با ارائه  نظر مراجعه تقلید پیرامون پوشیه افزودند: مقام معظم رهبری و مرحوم فاضل فتوا داده اند که پوشیه جایز نیست، در ایران، پوشیه لباس شهرت است، از طرفی حجاب امری موروثی است و در صورت غیبت خانواده، حجاب از بین می رود، از طرفی مساله ی دیگری که حجاب بیش از حد، به وجود می آورد، دین گریزی است.


گروه موافق در پاسخ به مصداق لباس شهرت در جامعه بیان داشت: ما اصراری به زدن پوشیه نداریم ولی لباس شهرت در روایات چیز دیگری است، در کلام معصوم آمده است که برای خواری و بد نامی مرد، همین بس که لباس شهرت بپوشد، آیا حجاب کامل مصداق بدنام شدن است؟ خیر. پس پوشیه نمی تواند مصداق این صحبت معصوم باشد.


در ادامه این جلسه، مخالفین با انتقاد به حجاب  با پوشیه، اذعان داشتند: پوشیه مثل این است که چشم را  پشت ویترین قرار دهیم و این بیشتر باعث جلب توجه خواهد شد. از طرفی جایگاه حضرت زهرا س با ما قابل قیاس نیست و ما نباید، خود را در جایگاه ایشان قرار دهیم.

 

موافقین با استناد به تاریخ صدر اسلام افزودند: در زمان حضرت زهرا س چیدمان خلفا بریا رواج بی حجابی است، زمان این بانوی بزگوار نیز بی حجابی و بدحجابی رواج داشت، اما حضرت زهرا(س) با پوشیده ترین حالت در اجتماع حاضر می شدند، پس آیا می توان گفت: حضرت زهرا(س)  نیز  برخلاف عرف عمل کردند و لباس شهرت پوشیدند، از طرفی ما قبول داریم جایگاه حضرت زهرا(س) با ما قابل مقایسه نیست اما  اما فلسفه وجودی حضرت زهرا (س) به چه دلیل است؟ آیا غیر از این  است که این بانوی بزگوار قرار است الگوی کامل زنان باشند؟

 

حجت السلام  ناجی در راستای این مباحث با ارائه پرسشی از دو گروه گفت: به نظر شما پوشش یک خانم طلبه در جامعه  امروز چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟


 موافقین با بیان روایتی از حضرت زهرا(س) که برای یک زن بهتر است نه مرد نامحرمی او را ببیند و نه او نامحرمی  را ببیند قائل به حجاب حداکثری بودند که اعم از پوشیه و غیر پوشیه است.


 گروه مخالف نیز با بیان نظر مراجع گفتند: دیدگاه مراجع تقلید برای زنان عادی و یک پوشش حداقلی است ولی حجاب یک طلبه باید بیشتر باشد.


   در جمع بندی این مناظره، داور جلسه، غفاریان به بیان آیاتی از قرآن پرداخت و گفت: خداوند در آیه 59 سوره احزاب، تکلیف به پوشیدن چادر می کند نه پوشش، پس این نشان دهنده این است که خداوند برای زنان مسلمان لباس طراحی کرده است که این ارزش یک زن را بیان می کند که خداوند آن ها را رها  نکرده است، به همین دلیل در مورد جلباب بر این که پوشش است که روی سر انداخته می شود اتفاق نظردارند اما در این زمینه نیز سه نظریه وجود دارد:1. تا زیر برجستگی بدن 2. پایین مچ پا  3. پایین زانو.


این مبلغ و استاد حوزه به واکاوی نظر صحیح با استناد به سیره حضرت زهرا(س) در زمان نزول پرداخت و بیان کرد: وجود مبارک حضرت زهرا(س)  یکی از معیار هایی برای فهم آیه 59 سوره احزاب است. در کتاب الاحتجاج طبرسی آمده است زمان رفتن حضرت زهرا س به مسجدج، خماری بر سر و جلبابی بر تن داشتند به گونه ای تمام بدن  را گرفته بود و پایین آن به زمین می کشید.


غفاریان، داور این کرسی با اشاره به این که رنگ پوشش چگونه باید باشد افزود: در کلام الهی برای حضور اجتماعی زنان، رنگ نیز بیان شده است، در اشعار عرب هنگامی که از سیاهی شب، سخنی به میان می آید از واژه« جلب الیل» استفاده می شود که این نشان دهنده این است که در بطن معنای جلباب، رنگ سیاه، نهادینه شده است، از طرفی در کلام پیامبر اکرم ص نیز به صراحت به این مساله اشاره شده است، در تاریخ صدر اسلام آمده است، کسی در مدینه با سر بند قرمز وارد شد، پیامبر (ص) فرمودند : گویا آیه حجاب به او نرسیده است که این حاکی از آن است اصل حجاب به تنهایی مد نظر نیست بلکه رنگ آن نیز مهم است که موجب جلب توجه نشود، زیرا اگر حجاب باشد، اما توجه نامحرم را برانگیزد، با هدف حجاب که مستوری و پوشیدگی یک زن است منافات دارد، در نتیجه نقض غرض خواهد شد. 


وی درباره بحث عرف و شرع بیان داشت: عرفی که با شرع مطابقت داشته باشد اشکالی ندارد اما درصورت تقابل، شرع مقدم خواهد بود.


این مبلغ توانا در خاتمه بحث به رسالت طلاب در جامعه کنونی پرداخت و گفت: وقتی اسم طلبه، به میان می آید یعنی این که طلبه باید الگو باشد و یک پله بالاتر از زنان دیگر قرار بگیرد، اما خود طلبه در مرز حداقل ها باشد، فردی که به او اقتدا می کند حتی پایین تر از مرز حداقلی او خواهد بود، حجاب حداقلی حرام نیست، اما از یک از طلبه به عنوان الگوی جامعه انتظار می رود در مرز دین حداقلی نباشد.


حجت الاسلام  ناجی در پایان به نقاط ضعف و قوت این جلسه اشاره کرد و گفت: برای طلاب خواهر لازم است که به جای جذب از طریق رنگ و چهره از اخلاق مداری و تکنیک های اقناع استفاده کنند و ان شاء الله مصداق روایات معصوم(ع) « کونوا لنا زینا لا تکونوا شینا» قرار گیرند.

 

پایان پیام/126

منبع: شبستان

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی روز ملی فناوری هسته ای دیدار با مراجع حسن روحانی اعتکاف مراجع و علماء مراجع روز طبیعت هفته هنر انقلاب اسلامی خبرگزاری شبستان کرسی آزاداندیشی طلاب خواهر حجاب اصفهان کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۲۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد

ایسنا/هرمزگان دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی گفت: با پیگیری‌های انجام شده و مبتنی بر دو راهبرد اعتماد و مشارکت، کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطفیان امروز (هشتم اردیبهشت ماه) در آئین تودیع و معارفه مدیر مرکز اسلامی استان گفت: با پیگیری‌های انجام شده و حمایت‌های بیت مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) تعداد برادران اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری از دو نفر به پنج نفر افزایش پیدا کرد که نشان دهنده راهبرد نظام اسلامی یعنی اعتماد و مشارکت است.

وی با اشاره به دخالت‌ کشورهای مختلف در امور حکمرانی کشور در دوران طاغوت، اظهار کرد: در خاطرات علم و سایر مسئولین زمان شاه به وضوح حضور سفرای کشورهای مختلف در عرصه حکمرانی و گزارش‌گیری از مسئولین ذکر شده که با شرایط اقتدار کنونی جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نیست.

وی عنوان کرد: امروز لشکر دشمن با تمام توان در برابر جبهه اسلام قد علم کرده و باید بدون توجه به زبان و دین در مسیر خداوند و مسیر رسول خداوند گام برداریم که قطعا در پرتوی جامعه اسلامی شیرینی‌های این مهم به مردم چشانده خواهد شد.

دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی، با اشاره به تائید و تاکید راهبردهای مرکز اسلامی توسط مقام معظم رهبری، بیان کرد: اعتماد به طرفین یک اصل در وحدت است. ما به جامعه اهل سنت اعتماد داریم و از این ظرفیت نهایت استفاده را خواهیم برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطفیان تصریح کرد: برای اولین بار مدیر مرکز اسلامی کردستان را یک فرد اهل سنت منصوب کردیم؛ چراکه ۸۰ درصد منطقه را اهل سنت تشکیل داده بود. در سایر استان‌ها نیز از جامعه اهل سنت در جایگاه‌های معاون و مدیر میانی استفاده خواهد شد که نشان دهنده اعتماد موجود میان جامعه اسلامی است.

دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی گفت: حجت‌الاسلام باوقار مدیر سابق مرکز اسلامی از امروز به عنوان مشاور دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل سنت منصوب خواهند شد تا کمی از فعالیت اجرایی فاصله بگیرند و اقدام به تولید فکر و اندیشه در حوزه‌های کلان اجتماعی و فرهنگی کنند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • هم اندیشی مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی گیلان برگزار شد
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • پانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا