Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجله فارس‌پلاس: رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور در سرمقاله‌های خود، خوانش‌های مختلفی را از اوضاع روز کشور ارائه می‌کنند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید گشت و گذار روزانه فارس در لابه‌لای این تحلیل‌ها و نقل آنها برای شماست:

 

***

 

(روزنامه‌های اصلاح‌طلب)

 

بهانه‌پردازی برای استعفای نجفی!

شرق: علی باقری، از مدیران کل سیاسی در وزارت کشور دولت اصلاحات، در سرمقاله شرق با اشاره به استعفا و ابقای شهردار نجفی نوشته است:‌ اگرچه خواسته قلبی شورا و هیچ‌یک از دلسوزان کشور و علاقه‌مندان به توسعه شهر تهران با این تصمیم انطباق ندارد؛ اما باید موضوع را به‌عنوان یک واقعیت پذیرفت و تلاش کرد زمینه برای انتخاب شهردار بعدی فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین با طرح احتمال دیگری که اصلاح‌طلبان در مسئله استعفای نجفی بر آن تأکید دارند، می‌گوید: اگر فشارهای موجود بر شخص شهردار عامل اصلی کناره‌گیری باشد، پیام رأی اکثریت شورا (برای ابقای نجفی) این بود که مجموعه شورا به‌عنوان منتخبان بلافصل شهروندان تهران، حمایت از شهردار منتخب را در دستور کار دارند. در صورت صحت این فرضیه، انتظار می‌رود مجموعه مدیریتی شهرداری بر اساس این رأی با احساس پشت‌گرمی از حمایت شورا، رأی اکثریت را فصل‌الخطاب بداند و به فعالیت پرنشاط خود ادامه دهد.[1]

این اظهارات در حالیست که نه آقای نجفی صغیر محسوب می‌شود نه اصلاح‌طلبان دچار بی‌تریبونی یا لکنت زبان هستند!

بر همین اساس به نظر می‌رسد طرح ماجراهایی مثل «فشار بر نجفی» پوششی است برای علل اصلی استعفای شهردار نجفی که گفته می‌شود کم‌توانی در اداره تهران بزرگ یکی از اصلی‌ترین آنهاست.

 

 

ضرورت کنترل انتظارات تورمی برای مدیریت نرخ ارز

اعتماد: رضا بوستانی، در سرمقاله اعتماد با اشاره به افزایش نرخ ارز نوشته است:

«صادرات نفت در سال های اخیر در بهترین حالت در حدود ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز است. یعنی با توجه به جمعیت ٨٠ میلیون نفری، به ازای هر ایرانی ٣٦ بشکه نفت در روز صادر می شود: به عبارت دیگر مقامات پولی نمی توانند تقاضای اسمی ارز را با تزریق متناسب ارز پاسخ دهند در نتیجه نرخ ارز مستمرا در بازار آزاد افزایش می یابد. اگر افزایش قیمت دلاری نفت و کاهش قدرت خرید دلار به دلیل تورم نیز در نظر گرفته شود، نتیجه این تحلیل تغییر چندانی نخواهد داشت. با توجه به محدود بودن توان ارزآوری اقتصاد، تنها راه برای پرهیز از تلاطم های ارزی ایجاد چارچوبی برای تضمین ثبات در بخش پولی اقتصاد است. کاهش تورم و کنترل انتظارات تورمی تنها راه حلی است که می تواند از طریق ایجاد ثبات در تقاضای اسمی ارز از افزایش های ناگهانی این نرخ جلوگیری کند. این سیاست در اغلب اقتصادهای جهان تجربه و به اصلی پذیرفته شده در علم اقتصاد تبدیل شده است.»[2]

 

 

بهانه‌هایی که برای استعفای نجفی پذیرفتنی نیست

آرمان امروز: احمد حکیمی‌پور، عضو اصلاح‌طلب در شورای شهر سابق تهران در سرمقاله این روزنامه نوشته است: دوستان اصلاح‌طلب در ابتدای شکل‌گیری شورای پنجم بحث شفافیت و صداقت را مطرح کردند که مسائل را به طور واضح و آشکار با مردم در میان بگذارند نه اینکه گنگ و مبهم با مردم صحبت کنند. مبهم بیان کردن مسائل ایجاد حاشیه می‌کند و امکان خدمتگزاری را تضعیف می‌سازد. اگر بحث بیماری آقای نجفی مطرح است به طور شفاف بیان شود.

او تأکید می‌کند:‌ اینکه شهردار استعفا دهد و شورا نپذیرد در شأن جریان اصلاح‌طلب نیست. ضمن اینکه ‌انداختن توپ به میدان رقیب و بهانه‌هایی مثل افشاگری هم پذیرفتنی نیست. مردم کسی را برای افشاگری انتخاب نمی‌کنند.

در یادداشت حکیمی‌پور همچنین می‌خوانیم:‌ قرار نیست که برای ما اصلاح‌طلبان فرش قرمز پهن کنند و تا آخر کار هم همه چیز گل و بلبل باشد و ما کار کنیم.[3]

 

 

نگران نباشید، صالحی خارج از برجام حرف نمی‌زند...

ایران: این روزنامه سرمقاله خود را به رضا نصری، تحلیلگر بین‌المللی داده است تا درباره مواضع اخیر علی‌اکبر صالحی، درباره برگشت‌پذیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران توضیح دهد.

نصری اینگونه توضیح می‌دهد که مواضع صالحی مبنی بر امکانات ایران برای از سر گیری غنی‌سازی 20 درصد و غیره همگی در چارچوب برجام است و قاعدتا نمی‌تواند منجر به بهره‌برداری سیاسی در آمریکا شود![4]

گفتنیست، علی‌اکبر صالحی در پیشابرجام تأکید کرده بود که دنیای پسابرجام دنیای دیگریست...

 

*** 

 

(روزنامه‌های اصولگرا)

 

ضرورت پیشدستی ایران برای خروج از برجام

کیهان: سرمقاله کیهان را محمدحسین محترم و درباره برجام نوشته است.

در یادداشت او می‌خوانیم:‌ کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم‌ها، به احتمال زیاد گام بعدی رئیس‌جمهور آمریکا برای نگه داشتن ایران در برجام همزمان با تشدید فشارها، این است که دوازدهم ماه مه بدون اعلام خروج از برجام به روسیه و چین و ایران اولتیماتوم خواهد داد که اگر تا120 روز دیگر اصلاحات پیشنهادی آمریکا در برجام در‌باره منطقه را نپذیرند، دفعه بعد از برجام خارج خواهد شد! و برای سه ماه دیگر ایران و سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران را همچنان در بلاتکلیفی نگه خواهد داشت.

در سرمقاله کیهان همچنین آمده است:‌ با رصد شرایط کشور و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و درک اهداف دشمنان و فضول‌های بین‌المللی، چه آمریکا بخواهد از برجام خارج شود و چه بخواهد تحریم‌ها را تشدید کند، ضرورت «پیشدستی ایران» براساس مولفه‌های امنیت و منافع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش احساس می‌شود و دولت در یک حرکت انقلابی باید هرچه سریعتر خروج از برجام را در دستور کار خود قرار دهد و در صورت تعلل دولت، شورای عالی امنیت ملی باید در شرایط حساس کنونی به وظیفه خود عمل کند. باید هشدار داد هرگونه تاخیر در اعلام خروج ایران از برجام در حقیقت هموار کردن مسیر میز مذاکره برجام2 خواهد بود. اما با توجه به مواضع مشترک مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی مبنی بر اینکه برجام با وضعیت فعلی ادامه پیدا نخواهد کرد، به‌نظر می‌رسد نفوذی‌ها در ارکان اجرایی و رسانه‌ای کشور به بحث‌های انحرافی و حاشیه سازی در‌باره موضوعات کلیشه‌ای و نخ‌نما از جمله فیلترینگ تلگرام، حصر سران فتنه و سایه جنگ و... برای القای حاکمیت دوگانه در جهت انحراف افکارعمومی دست بزنند.[5]

 

 

تلگرام علیه اقتصاد؛ «پول تلگرامی» در راه است

رسالت: غلامرضا انبارلویی در سرمقاله رسالت به نکته مهمی اشاره کرده و نوشته است: طبق اظهارات مقامات رسمی هم اکنون 45 درصد از پهنای باند بین‌المللی کشور ما در اختیار تلگرام است. مسئولین این پیام رسان خارجی در صدد راه‌ اندازی ارز دیجیتالی به نام گرام هستند که با توجه به کارکرد آن به مثابه آن است که تلگرام در صدد چاپ اسکناس جعلی و توزیع و نشر آن در کشور ماست و تا دیر نشده باید قبل از رواج این پول جعلی در کشور که هیچ پشتوانه قانونی هم ندارد و قبل از آنکه دولت امکان فیلترینگ تلگرام را در این زمینه نداشته باشد، با تصویب لایحه قانون پول دیجیتال ملی از خلق یک پول جعلی توسط تلگرام در کشور جلوگیری کند. امروز بیت‌کوئین در مبادلات ارزی قوه ابراء پیدا کرده است فردا گرام! آیا نباید علاج واقعه قبل از وقوع کرد؟

او تأکید کرده است که با توجه به این توطئه و با توجه به اینکه تبادل پول در فضای عمومی کشور نیز بصورت دیجیتال انجام می‌شود، بانک مرکزی هرچه سریعتر باید «پول دیجیتال ملی» را عرضه کرده و ارزش پول ملی را به دیجیتال نیز تعریف کند.[6]

 

 

اگر مصرف کالای ایرانی فراگیر شود...

جوان: محمدجواد اخوان، در یادداشت روز جوان، تولید ملی و کالاهای ساخت داخل را محور قرار داده و با تأکید بر اینکه رمز عبور از مشکلات اقتصادی، حمایت از کالای ایرانی است، به نتایج استفاده فراگیر از کالاهای ایران می‌پردازد.

کاهش واردات، بی‌اثرسازی بیشتر تحریم‌ها، پایدارسازی رونق اقتصادی و اشتغال‌آفرینی از جمله آثاری است که اخوان به عنوان نتایج مصرف فراگیر کالاهای تولید داخل به آنها اشاره می‌کند.[7]

 

*** 

 

1_ http://sharghdaily.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?Src=Main&News_Id=185058

2_ http://magiran.com/npview.asp?ID=3726496

3_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/217571

4_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/463018

5_ http://kayhan.ir/fa/issue/1253/2

6_http://www.resalat-news.com/newspaper/item/16932

7_http://www.Javann.ir/003mOo

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۴۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی خاتمی با بیان اینکه گفتمان و تفکر انقلاب اسلامی ایران امروز در جهان فراگیر شده است و جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است، گفت: امر وز جهان به حقانیت گفتمان و آرمان فلسطین تاکید دارد و قشر نخبه جهان برعلیه رژیم غاصب اسرائیل و حامیان آن به پا خواسته است.

وی با اشاره به خیزش دانشگاهیان نقاط مختلف آمریکا، افزود: تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی دستگیر شده اند در حالی که تنها درخواست دانشجویان عدم کشتار مردم بی‌گناه غزه است اما آنان به خوابگاه‌های دانشجویی شبانه حمله کرده و دانشجویان را با دستبند می‌برند که جلوه واقعی حقوق بشر آمریکایی است.

خاتمی ادامه داد: دشمنان ادعای حقوق بشر دارند و در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیروهای نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد.

امام جمعه زنجان با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام، گفت: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد، در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند بنابراین اگر قرار بر این بود که کشور مقابل به تعهدات خود عمل کرد ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

خاتمی افزود: این اقدام ایران مقابل آمریکا یعنی ایستادگی در برابر طاغوت بود و در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آنان متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش به عهد خود وفا نمی‌کنند و در طول ۴۰ سال نیز این بدعهدی خود را نشان داده بودند، ادامه داد: آمریکا با خارج شدن از برجام در سال ۹۷ به دنبال این بود که ایران را به زانو درآورده و بار دیگر سلطه خود را بر ما حاکم کند، این در حالی بود که ایران از وابستگی کامل در دوران طاغوت به قدرت برتر خاورمیانه تبدیل شده بود.

خاتمی با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در سطح منطقه در حال نقش‌آفرینی است در خدمات رسانی مؤثر بوده است.

کد خبر 6095706

دیگر خبرها

  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • واکاوی ممنوعیت پخش مجموعه «حشاشین»
  • اصلاح قانون کار امنیت شغلی کارگران، بزودی
  • مردم در مقابل سرمایه گذاری در بخش تولید باید مطمئن باشند سود تضمینی دریافت می کنند
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور