Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی نجفی، در حالی برای دومین بار استعفای خود را تقدیم شورای شهر کرده است که با توجه به شرایط جسمی نجفی و هشدار دادستان کل کشور، به نظر می‌رسد که شورا با این استعفا موافقت کرده و باید فوری شهردار جدید پایتخت را معرفی کند.

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا - شاهرخ صالحی کرهرودی؛ با قطعی شدن رفتن نجفی از شهرداری تهران،‌ گمانه‌زنی‌ها برای جانشین وی نیز آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گمانه‌زنی‌ها و البته رایزنی‌های پیدا و پنهان اعضای شورای شهر تهران برای جانشین نجفی، از مدت‌ها قبل آغاز شده و حالا با رفتن نجفی، این رایزنی‌ها، عیان‌تر از هر زمان دیگری شده است.

در حالیکه بسیاری از فعالان سیاسی از اسحاق جهانگیری خواسته بودند تا از دولت خارج شود، در همان زمان، بسیاری‌ها جهانگیری را گزینه مناسبی برای شهرداری تهران دانسته بودند؛ موضوعی که البته از سوی جهانگیری به عنوان دروغ سیزده اعلام شد و در دید و بازدیدهای نوروزی، گفته بود که قصد خروج از دولت را ندارد.

حالا با کنار رفتن جهانگیری از جمع گزینه‌های جدی برای تصدی شهرداری تهران، گزینه‌های دیگری برای تصدی این سمت، مدنظر قرار گرفتند.

محسن هاشمی رفسنجانی

نفر اول تهران در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران و رئیس فعلی این شورا، از روز اول گزینه جدی برای تصدی شهرداری تهران بود. سابقه خوب محسن هاشمی در مترو تهران و دانشگاه آزاد اسلامی باعث شده بود تا از وی به عنوان فردی اجرایی و آشنا به امور برای تصدی شهرداری نامبرده شود اما میثاق امضا شده توسط اعضای شورای شهر برای عدم قبول مسئولیت خارج از شورا و پایبندی به عضویت در شورا در تمام 4 سال پیش رو باعث شد تا تفکر کاندیداتوری محسن هاشمی برای شهرداری تهران، در همان ابتدا از ریشه خشک شود و به منصه ظهور نرسد.

اما با گذشت 8 ماه از فعالیت شورای شهر تهران، حالا برخی‌ها از کنار رفتن میثاق‌نامه می‌گویند و البته معتقدند که محسن هاشمی گزینه خوبی برای تصدی شهرداری تهران است. این شرایط در حالی است که برخی اعضای شورای شهر، تمایل چندانی به انتخاب محسن هاشمی ندارند و یک بررسی غیررسمی نشان می‌دهد که تنها 6 عضو شورای شهر به انتخاب وی به عنوان شهردار متمایل هستند و بقیه اعضا با وی مخالفند. مخالفان محسن هاشمی در شورای شهر معتقدند که وی، حرف شنوی از شورای شهر نخواهد داشت و سبک اداره جلسات شورای شهر هم به گونه‌ای است که نشان می‌دهد محسن هاشمی، در حال حاضر هم، روی برخی اعضای شورای شهر حسابی نمی‌کند، چه رسد به اینکه در مقام شهردار، بخواهد به آنها پاسخگو باشد.

در مجموع با همه این موافقت‌ها و مخالفت‌ها، محسن هاشمی جدی‌ترین گزینه برای تصدی شهرداری تهران است.

محسن مهرعلیزاده

وقتی محمدعلی نجفی، در واپسین روزهای سال 96 استعفا داد، سه عضو شورای شهر تهران در تماس با مهرعلیزاده از وی درخواست کردند تا آماده خداحافظی از اصفهان و پذیرش سمت شهرداری تهران باشد.

در ابتدای دوره پنجم شورای شهر، مهرعلیزاده از گزینه‌های جدی برای تصدی شهرداری تهران بود و برنامه مفصلی را هم در این خصوص به شورای شهر ارائه کرد اما با توجه به اقبال بیشتر اعضای شورای شهر به نجفی، وی از کاندیداتوری برای سمت شهرداری تهران کناره‌گیری کرد و بعد از مدتی از سوی دولت، به عنوان استاندار استان اصفهان، انتخاب شد.

با توجه به عملکرد مثبت و قابل قبول مهرعلیزاده در اصفهان، دوباره اعضای شورای شهر، برای انتخاب وی تمایل پیدا کرده و مهرعلیزاده به یکی از گزینه‌های جدی شهرداری تهران بدل شد. البته مهرعلیزاده هم مخالفان جدی در شورای شهر تهران دارد و با توجه به اکثریت اعضای اصلاح‌طلب وابسته به حزب اتحاد، در شورای شهر، بعید است که تصمیم جمعی و حزبی این افراد به سمت مهرعلیزاده، گرایش پیدا کند. ضمن اینکه، بسیاری از نیروهای حزب اتحاد در مدت شهرداری نجفی، در پست‌های مهم شهرداری به کار گرفته شده‌اند و شهردار شدن مهرعلیزاده، خطری جدی برای نیروهای این حزب در بدنه شهرداری خواهد بود.

محمدرضا عارف

یکی از گزینه‌های جدید و البته چراغ خاموش که مورد توجه اعضای شورای شهر تهران قرار دارد، محمدرضا عارف است. عارف که در انتخابات مجلس دهم، به عنوان نفر اول مردم تهران به مجلس راه پیدا کرده بود، در مجلس نیمه اصولگرا، نیمه اصلاح‌طلب دهم، هرگز نتوانست جایگاه درخوری پیدا کند و پس از شکست در مقابل علی لاریجانی، بی‌خیال کرسی ریاست مجلس شد و به یک عضو عادی در کمیسیون آموزش و تحقیقات بدل شد.

اگرچه ریاست فراکسیون امید مجلس و ریاست شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنان برعهده عارف است و انتخاب لیست اعضای شورای شهر تهران نیز با هماهنگی وی صورت گرفته است، اما عدم تاثیرگذاری عارف در مجلس، باعث شده تا برخی اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر از وی بخواهند تا خودش به میدان آمده و مسئولیت اجرایی شهرداری تهران را برعهده بگیرد.

طیف جوان شورای شهر تهران که با نظر عارف توانسته‌اند وارد لیست امید شده و به شورای شهر راه پیدا کنند، حالا سراغ عارف رفته‌اند و از وی خواسته‌اند تا به شهرداری بیاید. موضوعی که البته خوشایند، طیف مسن شورای شهر نیست و آنها معتقدند که عارف توانایی پذیرش چنین مسئولیتی را ندارد.

حسین مرعشی

گزینه جدی حزب کارگزاران برای تصدی شهرداری تهران، حسین مرعشی است. مرعشی که به دلیل وابستگی به خاندان هاشمی، روابط خوبی هم محسن هاشمی دارد، از ابتدا هم یکی از گزینه‌های جدی برای تصدی شهرداری تهران بود اما با جدی‌شدن موضوع انتخاب نجفی به عنوان شهردار، وی ترجیح داد که کنار بکشد و از نجفی برای تصدی این پست حمایت کند.

حالا با کنار رفتن نجفی، مرعشی دوباره به یک گزینه جدی برای این پست بدل شده است. سابقه اجرایی مرعشی، وابستگی به حزب کارگزاران و روابط خوبی مرعشی با برخی بزرگان اصلاح‌طلب، از وی ، یک گزینه تمام عیار برای قبول شهرداری تهران ساخته است اما مشکل مرعشی در این حوزه،‌ سن بالا و عدم تمایل طیف جوان شورای شهر به وی هست.

پیروز حناچی

اما جدی‌ترین گزینه برای تصدی شهرداری تهران، پیروز حناچی است. معاون وزیر راه و شهرسازی و منتقد جدی قالیباف در دولت یازدهم و معاون فعلی فنی و عمرانی شهرداری تهران که با حکم نجفی به این سمت انتخاب شده است، از ابتدا هم جزو گزینه‌های مهم برای تصدی شهرداری تهران بود.

البته پس از آنکه در دولت دوازدهم، آخوندی، حناچی را از سمت معاونت وزیر به مشاور وزیر تنزل داد، برخی‌ها معتقد بودند که آمدن حناچی نمی‌تواند کمکی به روابط دولت و شهرداری کند و از این رو، حناچی هرگز به عنوان یک گزینه جدی نتوانست وارد رقابت برای قبول مسئولیت شهرداری تهران شود.

اما انتخاب حناچی به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، و تعامل خوب وی با نجفی در مدت 5 ماه تصدی این معاونت، از وی گزینه‌ای تمام عیار برای آینده شهرداری تهران ساخته است. کما اینکه برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که اعضای شورای شهر با نجفی توافق کرده بودند که تا در مدتی که نجفی برای درمان خود به خارج از کشور می‌رود، حناچی عهده‌دار امور شهرداری باشد. بررسی صحبت‌های نجفی در جلسه استعفا که روز یکشنبه برگزار شد و تاکید وی بر اینکه در میان معاونان فعلی شهرداری، گزینه‌ مناسبی برای تصدی شهرداری و تحمیل کمترین تغییرات بر شهر وجود دارد هم به نظر می‌رسد ناشی از تمایل نجفی برای انتخاب حناچی به جای خود بوده است.

البته حناچی در میان اعضای جوان حزب اتحاد و حزب ندا، طرفداران خوبی دارد و اگر بتواند طیف بزرگان اصلاحات را نیز با خود همراه کند، تقریبا مهمترین گزینه برای تصدی شهرداری تهران محسوب می‌شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۰۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد

خطبه‌های نمازجمعه پایتخت به امامت حجت الاسلام خاتمی امام جمعه موقت تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران گفت: انتقام خداوند غیر انتقام بشر است، انتقام بشر برای این است که دل خنک شود.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران ادامه داد: بعضی‌ها زیر بار حق برو نیستند، چندین چراغ دارند و به بیراه می‌روند.

وی افزود: قرآن می‌گوید تردید نکنید ما به حساب مجرمین می‌رسیم و نابودشان می‌کنیم. آنچه را که ایران اسلامی در برابر اسرائیل انجام داد یک کار الهی بود. انتفام الهی را ایران از رژیم صهیونیستی گرفت

خاتمی گفت: این عملیات وعده بود که بخشی از آن مربوط به گذشته و بخشی مربوط به آینده بود اگر بخواهند غلط مجدد کنند سیلی محکم تری خواهند خورد.

وی افزود:در هفته گذشته مناسب نیرو‌های مسلح را داشتیم. این مناسبت‌ها می‌طلبد بگویم نیرو‌های مسلح بازو‌های پر توان ملت هستند. نیرو‌های مسلح دژ مستحکم ملت هستند، این‌ها مایه عزت دین و نظام اسلامی هستند. این‌ها اگر نبودند باید با دشمن در خیایان‌های تهران می‌جنگیدیم. مردم نیاز به این عزیزان دارند.

خاتمی بیان کرد: ۴ شنبه ۵ اردیبهشت سالگرد شهادت حضرت حمزه و عبدالعظیم حسنی بود یک روایت دیدم که زنده زنده دفنش کردند و به شهادت رساندند.

وی ادامه داد: سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در طبس در سال ۱۳۵۹ است. خود کارتر می‌گوید برای نجات گروگان‌های‌شان کارتر می‌گوید ۶ ماه برنامه ریزی کردیم، عملیات شروع شد، طوفان شن به راه افتاد و عملیات این‌ها را به فضل خدا ناکام گذاشت.

وی تاکید کرد: روز یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر است، مقام معظم رهبری فرمود طبق آمار نیمی از جمعیت ما کارگران و خانواده‌شان هستند و اگر حالی از این جمعیت خوب شود، حال نیمی از جمعیت ایران خوب نمی‌شود. کلمات حضرت آقا منشور است و باید‌های آقا را از جمله امنیت شغلی که آقا فرمود اجرایی و عملیاتی کنید.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران افزود: حق مطلب در مورد شهید مطهری زیاد است، اما من فقط یک مطلب می‌گویم، علمای شیعه مرزبان بودند و انصافا شهید مطهری مرزبان بود. با تمام وجودش شهید مطهری وارد میدان شد.

وی اظهار کرد: حرف‌های زیادی زده شده است، اما یک پدیده جدید اتفاق افتاده است، در آمریکا دانشجویان به حمایت از غزه پرداختند. این مدعیان حقوق بشر ۱۰۰ نفر از دانشجویان را بازداشت کردند، انصافا مرگ بر آمریکا حقش است. استاد روابط بین الملل در آمریکا می‌گوید، آمریکا باید بپذیرد نسل جدیدش تغییر کرده است.

وی با اشاره به حمله وعده صادق گفت: آنچه را که به فضل خدا ایران اسلامی انجام داد، مستند قرآنی داشت. این عملیات نمایش قدرت نظامی ایران اسلامی بود و کسانی که نفهمیدن بفهمند، آقا فرموند مذاکره موشکی نمی‌کنیم.

خاتمی خاطرنشان کرد: برجام ۲ و برجام ۳ رفت هوا، مذاکره موشکی نکردیم و نخواهیم کرد و بر سر دشمنان می‌کوبیم. دشمن صهیونیستی در این عملیات فهمید اگر می‌گویم می‌زنیم، می‌زنیم. ما اول عمل می‌کنیم بعد می‌گویم و تا نباریم سیلاب جاری نمی‌کنیم. ما بیمارستان، مدرسه، مراکز اقتصادی نزدیم و فقط آن پادگان هوایی را زدیم که کنسولگری ما را زدند. این عملیات نشان داد دوره موشک نگذشته است.

خاتمی بیان کرد: یک جا را زدیم، اما جا‌های زیادی را هشدار دادیم و به فضل خدا همه دشمنان را جای خودشان نشاندیم. بازی با ایران بازی با دم شیر است.

وی افزود: کشور‌های عرب از ارتباط با رژیم صهیونیستی قطع کنید.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: اگر کسانی هم ایران می‌خواهند بدانند ۸ سال متدینن از ایران دفاع کردند. حجاب از ضروریات دین است بی حجابی خلاف شرع و قانون است و به فضل خدا نظام اسلامی خواهد ایستاد. به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد. در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید. منطقی و استدلالی بحث کنید و انگ نزنید. انگ زدن به یکدیگر مشکل بی‌حجابی را حل نمی‌کند.

دیگر خبرها

  • قرارداد در چین؛ دلخوری در شورای شهر تهران/ چرا قرارداد زاکانی با چینی‌ها بحث‌برانگیز شد؟
  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • ادعا درباره اشکال در مفاد قرارداد‌ حمل‌و‌نقلی چین مردود است
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد