Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@14:25:56 GMT

عوامل مهم در افزایش شانس دوقلو زایی

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۰۴۲۰۲

عوامل مهم در افزایش شانس دوقلو زایی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، افراد بسیاری هستند که به داشتن فرزندان دوقلو بسیار علاقمندند و عواملی برای افزایش شانس دو قلو زایی دخیل اند. از هر هزار تولد یک تولد نوزادان دوقلو هستند. دوقلو ها زندگی جالب و جذابی دارند که برای والدین نیز بسیار دوست داشتنی خواهد بود. اما این شانس نصیب هر پدر و مادری نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جا به بررسی عواملی که در دوقلوزایی موثر هستند، می پردازیم.

    افزایش شانس دو قلو زایی

عوامل بسیاری هستند که کمک به افزایش شانس دو قلو زایی می کنند ولی باز هم هیچ تضمینی برای این اتفاق وجود ندارد. حتی اگر شما فرزند دوقلو داشته باشید ممکن است دوقلوی شما از نوع غیر یکسان باشند. چرا که از هر ۱۰۰۰ تولد یک تولد دوقلوی همسان رخ می دهد. این اتفاق کاملا تصادفی است. ژن هایی که به صورت کاملا یکسان هستند نتیجه لقاح دو اسپرم در یک تخمک می باشند که در یک زمان لقاح را شکل می دهند و این اتفاق نادر آرزوی بسیاری از مادر و پدران است که در ادامه به بررسی عوامل افزایش شانس دو قلو زایی می پردازیم.

تاریخچه خانوادگی دوقلو ها حاملگی هایی که منجر به تولد دوقلو های پسر است بیشتر به علت کیفیت بالای اسپرم می باشد.

بیشتر افرادی که دوقلو به دنیا می آورند دارای یک تاریخچه خانوادگی می باشند که در سابقه آن ها مشاهده می شود. این سابقه یا از طرف مادر یا از طرف پدر می تواند تاثیر گذار باشد. عوامل ژنتیکی مانند hyperovulation در این روند بسیار تاثیر گذار است. در موقعیت هایی مانند hyperovulation تخمک گذاری به صورتی انجام می شود که بیش از یک تخمک آزاد می شود که ۲۹ % شانس دوقلویی را افزایش می دهد. این ژن ها سبب تولید هورمون تحریک کننده فولیکول  (FSH) شده و تخمک بیش از یک عدد تولید می شود. البته مطالعات در این زمینه نشان می دهد که حاملگی هایی که منجر به تولد دوقلو های پسر است بیشتر به علت کیفیت بالای اسپرم می باشد.

 

قومیت و نژاد

بعضی از نژاد ها احتمال دوقلویی را افزایش می دهند. با توجه به تحقیقات پزشکان و محققان در ایالت متحده امریکا و همچینین افریقا، بیشترین تعداد دوقلو در این دو ایالت رخ می دهد. تعداد آن ها معمولا از هر ۱۰۰۰ زایمان ۳۷ زایمان دوقلو است. البته امریکای لاتین و همچنین اسپانیا این آمار کاهش پیدا می کند. بنابراین می توان گفت که نژاد و قومیت در برخی از کشورها بیشتر از دیگر کشورها می باشد.

مادران بالای ۳۵ سال و افزایش شانس دو قلو زایی

داده های پزشکی و محققان نشان می دهد که تنها ۲ % از زنان زیر ۲۵ سال دوقلو به دنیا می آورند در حالی که ۵ % از زنان بالای ۳۵ تا ۳۹ سال شانس دوقلو باردار شدن را دارند. به همین دلیل است که می توان گفت یکی از عوامل افزایش شانس دو قلو زایی سن مادر است. این سن هورمون تحریک کننده فولیکول بیشتر تولید می شود و به این صورت چندین تخمک در طی دوره قاعدگی آزاد شده و شانس بارداری دوقلویی را افزایش می دهد.

مادران قد بلند مادران قد بلند شانس دوقلو زایی بیشتری دارند. متخصصین زنان و زایمان اعلام کرده اند که بالای ۱۶۰ سانتی متر قد دارند بیشتر احتمال دارد که فرزند دوقلو به دنیا آورند. چرا که یکی از فاکتورهای رشد مانند انسولین IGF با هورمون رشد انسان تحریک شده و به نوبه خود بر روی تخمک گذاری تاثیر مستقیم دارد. افراد قد بلند میزان بالاتری IGF در بدن خود دارند و این یکی از عوامل دوقلو زایی است. در نظر گرفتن BMI مادر

مادران چاق مشکلات بسیاری برای فرزند دار شدن خواهند داشت. اما یک شانس برای این مادران وجود دارد و آن شانس دوقلو باردار شدن این مادران است. مادرانی که BMI بیش از ۳۰ دارند احتمال باروری به صورت دوقلو را بیشتر خواهند داشت و البته احتمال به دنیای آوردن پسر در این مادران بیشتر است.

قرص های پیشگیری از بارداری

از دیگر عوامل موثر در افزایش شانس دو قلو زایی ، روش های کنترل تولید هورمونی است که در طی سال های اخیر بسیار رایج شده است. قرص هایی که به کنترل قاعدگی و تنظیم هورمون ها می پردازد از دسته داروهایی است که ممکن است استفاده شود که بعد از قطع مصرف شانس بیشتری برای آزاد شدن چند تخمک در طی دوران تخمک گذاری پیش می آید.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بارداری پدر زایمان ژن والدین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۴۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرز خسروی روز به روز مورد استقبال بیشتر زائران قرار می‌گیرد

میثم پرهیخته مدیر پایانه خسروی در غرب کرمانشاه گفت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته که پارسال اربعین توسط بازرسان مستقر در مرز‌های اربعینی صورت گرفت، خسروی به عنوان اصلی ترین، قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین مسیر برای تردد زائران به عتبات عالیات بیشترین رضایتمندی را توسط زائران کسب کرده و از نظر خدمات و امکانات در بین مرز‌ها رتبه اول را به دست آورد از این رو امسال مورد اقبال بیشتر زائران خواهد بود.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع با میانگین تردد روزانه بیش از یک هزار نفر بیش از ۴۰ هزار زائر از این مرز رسمی عازم عتبات عالیات شده و یا به کشورمان بازگشته اند که در ایام پایانی هفته و برخی روز‌های تعطیل میانگین تردد‌ها به روزانه حدود ۲ هزار نفر نیز می‌رسد.

وی اظهار کرد: هم اکنون تردد زائران از مرز خسروی به صورت شبانه روزی است و تمام امکانات و زیرساخت‌ها و شرایط برای تردد زائران در این مرز فراهم است از این رو هر ساعتی که زائران به مرز مراجعه کنند می‌توانند عازم عراق شده و یا از این مرز به کشور بازگردند.

مدیر پایانه مرز خسروی گفت: پارسال در مجموع یک میلون زائر از مرز رسمی خسروی تردد کردند و پیش بینی‌ها حکایت از افزایش ۵۰ درصدی زائران از این مرز دارد به گونه‌ای که ما آمادگی پذایریی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر را داریم.

پرهیخته ادامه داد: طرح توسعه پارکینگ ها، سایبان‌ها و گیت‌های ورود و خروج در مرز خسروی و منذریه عراق سال گذشته انجام شد و امسال نیز تا پیش از اربعین بازهم توسعه پارکینگ‌ها و انجام سایبان در مرز منذریه را در دستور کار داریم تا بتوانیم شرایط خوبی را برای میزبانی از زائران در این مرز قدیمی و باسابقه برای سفر امن و راحت زائران فراهم کنیم.

او گفت: احداث و نصب ۱۲ هزار متر سایبان با جت فن و مه پاش، ۸۸ گیت پذیرش زائران در ۲ مرز خسروی و منذریه (عراق)، افزایش امکانات رفاهی و بهداشتی با احداث سرویس‌های بهداشتی و توسعه و تجهیز پایانه خسروی و همچنین آسفالت راه‌های منتهی به مرز و ۲ بانده شدن لاین رفت و برگشت جاده‌های کرمانشاه تا مرز خسروی بخشی از اقدام‌های صورت گرفته در مرز خسروی طی پارسال بود.

مدیر پایانه مرز خسروی گفت: امنیت کامل در مسیر منذریه تا شهر‌های زیارتی کشور عراق نیز برقرار است و زائران می‌توانند با خیال آسوده این مسیر را که نزدیکترین مرز با بغداد و کربلای معلی است؛ انتخاب کنند.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرز‌های کشورمان با شهر‌های زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

خسروی یکی از مرز‌های مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

با توجه به رضایتمندی زائران در مرز خسروی، به طور یقین شاهد افزایش زائران در این مرز خواهیم بود و این افزایش نیازمند زیرساخت‌های لازم است که فضا‌های جدیدی را ایجاد کنیم که باید در ایجاد پارکینگ، پایانه‌های مسافری و افزایش فضا‌های رفاهی زائرین برنامه‌ریزی ویژه صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!
  • موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه
  • جواد نکونام: تمدید قراردادها از هفته آینده شروع می‌شود؛ آرامش باشد شانس موفقیت بیشتر است
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • مرز خسروی روز به روز مورد استقبال بیشتر زائران قرار می‌گیرد
  • ثبت ۵۳ میلیمتر بارش در در لیرابی
  • اعتراف یک پرسپولیسی؛ نکونام و هاشمی نسب شاهکار کرده اند | شانس قهرمانی یک تیم بیشتر است
  • با این ۸ روش طول عمرتان بیشتر می‌شود
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!