Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@05:18:16 GMT

تخریب کاروانسرای بهرام اتر ساری صحت ندارد

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۰۸۴۹۰

تخریب کاروانسرای بهرام اتر ساری صحت ندارد

ساری - ایرنا - سرپرست میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران تخریب کاوانسرای تاریخی ' بهرام اتر ' واقع در شهر ساری را تکذیب و آن را ماجراجویی مجازی توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، عصر دیروز دوشنبه بعضی از کانال های تلگرامی مازندران با انتشار تصاویری از یک ساختمان قدیمی ، ادعا کردند که این ساختمان تا روز قبل کاروانسرای بهرام اتر ساری بوده که توسط مالک کاروانسرا تخریب و نوسازی شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خبرنگار ایرنا امروز سه شنبه از این کاروانسرا بازدید و تصویربرداری کرد که نشان می دهد هیچگونه تغییری در آن صورت نگرفته است .
ساکنان محل هم به خبرنگار ما گفتند که کاروانسرا به همان حالت قبلی است و هیچ تغییری در آن انجام نشد.
سرپرست میراث فرهنگی مازندران گفت که با اطلاع از شایعه ، تیمی از یگان حفاظت محیط زیست به محل اعزام شد تا از صحت شایعه مطلع شود .
بهروز کشاورز افزود : ظاهرا یک عده به دنبال ماجراجوئی در فضای مجازی هستند تا مخاطب جلب کنند ، بدون این که توجه داشته باشند جلب مخاطب از طریق تشویش اذهان عمومی مغایر رسالت رسانه ای است .
وی اظهار داشت : تمامی بناهای تاریخی شهر ساری و سراسر استان تحت نظارت مستمر قرار دارند و کوچک ترین تغییری در بناهای تاریخی باید با مجوز میراث فرهنگی انجام شود .
کشاورز با اشاره به اینکه بسیاری از بناهای تاریخی باستانی مازندران تحت تملک اشخاص حقیقی قرار دارند، گفت : تغییر ، بازسازی و یا هرگونه عملیات عمرانی و ساختمانی در بناهای تاریخی بدون مجوز میراث فرهنگی ممنوع و جرم محسوب می شود .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین از مردم خواست تا به شایعاتی که در فضای مجازی و کانال های شخصی منتشر می شود اعتنا نکنند و خبرها را از کانال های رسمی و رسانه های معتبر دنبال کنند .
کاروانسرای بهرام اتر یکی از معدود کاروانسراهای خطه شمال کشور و تنها کاروانسرای درون شهری مازندران است که بیش از 200 سال قدمت دارد و متعلق به دوره قاجار و پهلوی اول است. این کاروانسرا از آنجا که وقف امام رضا (ع) است کاروانسرای حضرت هم نامیده می‌شود.
این کاروانسرا در خیابان نادر ساری قرار دارد و در دو طبقه شامل مسافرخانه و حجره با مصالح، چون گل، ساروچ، چوب و سفال ساخته شده است که از 200 سال قبل تاکنون مرکز داد و ستد بوده و امروز نقش انبار بازاریان را ایفا می‌کند.
کاروانسرای بهرام اتر یکی از 17 کاروانسرای به جامانده از دوره قاجار در ساری است که 11 مرداد سال 94 به عنوان یک اثر ملی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ثبت ملی شد.
در خیابان نادری علاوه بر کاروانسرای بهرام اتر ، کاروانسرا‌های تاریخی دیگر از جمله گل آقا احمدی، ماشین خانه و خادمی همجوار این کاروانسرا قرار داشت که در ۴۰ سال گذشته کاملا تخریب شده است و هیچ اثری از آنها نیست.
7335/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كاروانسراي بهرام اتر شايعه تخريب مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۸۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی

سجاد دادفر با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری فراوان کرمانشاه، گفت : کرمانشاه استانی سرشار از ظرفیت‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف طبیعت گردی، روستاگردی، فرهنگی، تاریخی، دفاع مقدس و مذهبی است. 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: با وجود اینکه ظرفیت‌های گردشگری کرمانشاه در حوزه گردشگری بسیار زیاد است، اما متاسفانه تاکنون رشته گردشگری در کرمانشاه راه اندازی نشده است. 

وی به توجهی که در سال‌های اخیر به مقوله گردشگری در کرمانشاه شده اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه استاندار کرمانشاه، گردشگری را به عنوان اولویت توسعه استان معرفی کرده و از طرفی در سطح کلان کشوری نیز نوع نگاه از اقتصاد نفتی به سمت شاخص‌های دیگر تغییر یافته، ما نیز در دانشگاه رویکرد توجه به گردشگری را در دستور کار قرار داده ایم. 

دادفر از آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی خبرداد و افزود: پروسه اخذ مجوز راه اندازی این رشته از وزارت علوم را آغاز کرده ایم و امیدواریم با پیگیری و حمایت مسئولین استانی در ماه‌های آینده آن را به سرانجام برسانیم. 

وی تاکید کرد: در کنار اقداماتی که برای اخذ مجوز راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی آغاز شده، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم همچون جذب اساتید این رشته در دستورکار قرار گرفته است. 

وی افزود: باتوجه به اینکه در این استان حدود ۴۲۰۰ اثر تاریخی از ادوار مختلف وجود دارد و این استان را به یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور در حوزه آثار تاریخی تبدیل کرده، طی سال‌های گذشته رشته باستان شناسی در دانشگاه رازی ایجاد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی