Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، بررسی های محققان آمریکایی ثابت می کند محرومیت از خواب شبانه باعث افزایش ذخایر آمیلوئید بتا – پپتید در مغز انسان می شود که احتمال ابتلای فرد به بیماری فراموشی یا آلزایمر را افزایش می دهد.

 

این اولین بار است که در جریان یک مطالعه علمی میزان افزایش این ماده در ناحیه خاصی از مغز انسان تنها پس از یک شب بی خوابی یا آشفته خوابی اندازه گیری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین پژوهش ثابت می کند که این افزایش مربوط به دو ناحیه ازمغزانسان یعنی هیپوکامپ راست وتالاموس است که تغییرات یادشده درآنها می تواند به ابتلا به آلزایمر بینجامد. این بررسی در موسسه ملی سلامت بتسدا صورت گرفته است.


محققان هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا جبران کم خوابی های شبانه در روزها و شب های بعد می تواند مشکل یادشده را برطرف کند یا خیر.

 

مهر

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: گوناگون پروتئین بی خوابی جام نیوز آلزایمر سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۱۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ ادویه ضد آلزایمر

به گزارش «تابناک» به نقل از اطلاعات آنلاین،، مراقبت از بدن، فعال ماندن و تغذیه خوب به اندازه حفظ سلامت مغز مهم است. همه می‌خواهند از سلامت مغز خود برخوردار باشند، اما با افزایش سن، پیر شدن مغز نیز کاملاً طبیعی است. غذا بر حافظه، شناخت، خلق و خو و تمرکز تاثیر می‌گذارد، بنابراین یکی از بهترین راه ها برای تقویت سلامت مغز، غذا است.

مت وبستر، متخصص مواد غذایی و بنیانگذار Seasoned Pioneers، چهار مورد از بهترین ادویه‌هایی را که می‌توانند سلامت مغز را تقویت کنند، فهرست کرده است.

زنجبیل

زنجبیل نه تنها به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند، بلکه یک ادویه قدرتمند در مورد سلامت مغز است. به گزارش بریستول لایو، زنجبیل حاوی صدها ماده شیمیایی گیاهی است که همگی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

زنجبیل از مغز در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

زنجبیل سطح مواد شیمیایی مغز سروتونین و دوپامین را افزایش می‌دهد (سطح پایین این مواد شیمیایی با افسردگی مرتبط است).

زنجبیل ممکن است به کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند.

زردچوبه

ترکیب اصلی آن، کورکومین، دارای خواص محافظت کننده عصبی است که به حفظ وضوح مغز کمک می‌کند. به تقویت عملکرد حافظه، کاهش مه مغزی و بهبود شناخت کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که کورکومین باعث افزایش سطح هورمون رشد BDNF می شود که در بیماران آلزایمر کاهش می‌یابد.

دارچین

دارچین، یک ادویه کلاسیک، مملو از آنتی اکسیدان هایی است که از تجمع پروتئین در مغز مرتبط با بیماری آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند. این ادویه نه تنها یادگیری و شکل گیری خاطرات جدید را تقویت می کند، به نورون ها کمک می کند تا ارتباطات جدید ایجاد کنند، بلکه این ادویه همچنین دارای آنتی اکسیدان بالایی است که از مغز در برابر آسیب های ناشی از استرس محافظت می کند.

فلفل سیاه

فلفل سیاه، یکی از پرمصرف ترین ادویه ها در سطح جهان، برای سلامت مغز نیز فوق العاده است. ترکیب دارویی اصلی آن، پیپرین، مملو از آنتی اکسیدان است.

این آنتی اکسیدان از سلول‌های سالم مغز در برابر آسیب محافظت می‌کنند. فلفل سیاه همچنین با تحریک مسیرهای شیمیایی به مغز، عملکرد شناختی و حافظه را تقویت می کند.

دیگر خبرها

  • ۴ ادویه ضد آلزایمر
  • آسیب های بی خوابی و شب بیداری
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • ارتفاع موج در دریای خزر افزایش می‌یابد/ تشدید فعالیت سامانه بارشی تا پایان هفته
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • ۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد