Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-04@04:46:01 GMT

کشف یک فسیل استخوان با قدمت 88000 سال در عربستان

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۱۱۶۶۷

کشف یک فسیل استخوان با قدمت 88000 سال در عربستان

ساعت 24-یک فسیل استخوان انگشت میانی در عربستان سعودی پیدا شد که قدمت آن به 88 هزار سال پیش برمی گردد. این فسیل می‌تواند قدیمی ترین فسیل انسانی یافت شده تاکنون در خارج از آفریقا و منطقه شام قدیم باشد.

به نقل از تک تایمز، تحقیقات نشان می‌دهد که اولین مهاجرت انسانی در خارج از آفریقا و منطقه شام بسیار قبل‌تر از آنچه که تاکنون تصور شده است، اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

منطقه شام دربرگیرنده سرزمین‌هایی است که امروزه کشورهای سوریه، اردن، لبنان، فلسطین، قبرس، بخش‌هایی از جنوب ترکیه و شرق مصر در آن جای دارند. گاهی بخش‌هایی از غرب عراق را نیز جزو سرزمین شام به شمار می‌آورند.

محققان موسسه "ماکس پلانک" که به مطالعه علوم "تاریخ انسان" می‌پردازند، یک فسیل استخوان انگشت میانی کشف کردند که متعلق به انسان‌های اولیه مدرن در کویر "نفود" است.

جالب است که این فسیل به صورت اتفاقی پیدا شده است. ایاد زلموت یکی از محققان این پژوهش اظهار کرد که برای حفاری به استان وُسطی عربستان رفته بوده که هنگام پیاده روی در این منطقه، این فسیل را پیدا کرده است.

محققان دانشگاه کمبریج دریافتند که این استخوان 3.2 سانتی متری متعلق به انسان‌های اولیه بوده است. پس از ارائه این نظریه توسط محققان کمبریج، این فسیل به محققان "دانشگاه ملی استرالیا" ارسال شد و چندین تکنینک "زمان یابی" روی این فسیل صورت گرفت که در نهایت محققان استرالیایی دریافتند که این استخوان متعلق به 88 هزار سال پیش است.  

محققان می‌گویند: این پژوهش نشان می‌دهد که مهاجرت‌های انسانی تنها به "منطقه شام" که دارای جنگل بوده است محدود نمی‌شود و به همین دلیل این نظریه که "در گذشته مهاجرت از منطقه شام صورت نمی‌گرفته است"، رد می‌شود.   

تاکنون دانشمندان بر این تصور بوده‌اند که انسان‌ها طی یک دوره زمانی حدود 50 هزار سال تا 70هزا سال پیش از آفریقا خارج شده‌اند. این در حالی است که کشف این فسیل به این معنی است که این زمانبندی باید به 20 هزار تا 25 هزار سال پیش تغییر پیدا کند. 

این امر الگوهای مهاجرت را از یک مهاجرت به چندین مهاجرت در یک بازه زمانی 100 هزار ساله تغییر می‌دهد.

این مقاله در مجله "Nature Ecology and Evolution" منتشر شد. 

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۱۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«یسنا» دختر گمشده در کلاله گلستان پیدا شد (عکس)

به گزارش صدای ایران از مهر،سرهنگ سید خلیل هاشمی اظهار کرد: یسنا دیدار پس از پنج روز مفقودی لحاظت پیش در زمین‌های کشاورزی یلی بدراق زنده پیدا شد.

«یسنا» دختر بچه چهار ساله اهل کلاله از عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در حالی که همراه مادرش در زمین‌های کشاورزی روستای «یلی بدراق» کلاله بوده با غفلت مادر مفقود شده بود، پیدا شد.

اخبار تکمیلی متعاقباً اعلام می‌شود.

ماجرا چه بود؟

فرماندار کلاله استان گلستان قبلا در خصوص آخرین اخبار جستجوی کودک مفقود شده کلاله‌ای در گفتگو خبرنگار ایسنا گفته بود: مادر دختر بچه چهار ساله کلاله‌ای به نام «یسنا دیدار» بعد از ظهر روز یکشنبه به همراه فرزندش برای کار به مزرعه رفته بود و بنابر اظهارات خودش بر اثر غفلت، کودک از او فاصله گرفته و به دلیل اینکه ارتفاع و حجم محصولات کشاورزی بالا بوده کودک مفقود می‌شود.

فرهاد شیبک با بیان اینکه مفقود شدن کودک در ساعت ۱۸ عصر گزارش شد، گفت: روز اول بلافاصله به تاریکی هوا برخورد کردیم ولی دو تیم از دوستان هلال احمر به همراه اعضای خانه هلال روستایی منطقه را تا صبح گشتند که متأسفانه کودک پبدا نشد.

فرماندار کلاله با اشاره به اینکه در روز دوم چهار تیم به افراد روز گذشته و گروه‌های مردمی پیوسته و به جست‌وجو ادامه دادند که باز هم بی‌نتیجه ماند، اضافه کرد: روز سه‌شنبه که روز سوم جست و جو‌ها بود ۱۲ تیم تخصصی هلال به استعداد ۶۰ نفر از استان، دو تیم از شهرستان گنبد، پنج تیم از کلاله، گروه‌های مردمی از روستا‌های اطراف، بسیج، نیروی انتظامی و دستگاه‌های مختلف در منطقه حاضر شده و مساحت بسیار زیادی را برای یافتن کودک جست‌وجو کردند.

شیبک با بیان اینکه همه نقاط از جمله مانده آب چاله‌ها و مسیر‌هایی که گل و لایه نیز بوده به وسیله موتور پمپ و بیل مکانیکی تخلیه شده است، گفت: تیم مدیریت بحران، ۷۸ نیروی متخصص هلال احمر و بیش از ۳۰۰ نیروی مردمی با استفاده از سگ‌های زنده یاب، دو دستگاه پاراموتور، ۱۰ دستگاه هلی شات و بالگرد شناسایی به صورت گشت‌های زمینی و هوایی در جست‌وجوی کودک ما هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: یک دستگاه بالگرد سبک از استان سمنان برای یافتن کودک مفقود شده به کلاله آمده و دو مرحله در صبح و بعدازظهر روز سه شنبه در منطقه گشت زنی داشته و علاوه بر آن جست‌وجو با سگ‌های زنده یاب نیز توسط هلال احمر و نیروی انتظامی داشتیم که متأسفانه باز هم کودک پیدا نشد.

فرماندار کلاله با اشاره به اینکه در حال حاضر جستجو با دوربین‌های حرارتی در منطقه در حال انجام است، تصریح کرد: از صبح امروز چهارشنبه دوباره جلسات و پیگیری‌ها برای یافتن کودک ادامه خواهد داشت.

شیبک با بیان اینکه روز گذشته با بیل دستی و مکانیکی لانه اکثر حیوانات منطقه را خاک‌برداری کرده و چیزی نیافتیم، گفت: امروز تعداد کمی از لانه‌ها که باقی مانده را بررسی کرده و نیروی انتظامی نیز در حال بررسی حادثه است که‌امیدواریم بتوانیم کودک را سالم به آغوش خانواده باز گردانیم.

دیگر خبرها

  • «یسنا» دختر گمشده در کلاله گلستان پیدا شد (عکس)
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • ۳۰۰ نیروی هلال احمر در جست و جوی «یسنا»
  • خط و نشان رونالدو برای الهلال
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • کولاک جدید کریستیانو رونالدو در عربستان
  • عمیق ترین حفره آبی جهان در این منطقه کشف شد
  • تصاویری از سیل هولناک در مکه | وضعیت خودروها را ببینید | ویدئو
  • الگوی مهاجرت دانشمندان در جهان چیست؟ / فاصله جغرافیایی کم‌تر؛ احتمال انتقال دانش بیشتر
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه