Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد گروه‌های مسلح در لیبی مشغول کشتن و شکنجه زندانیان در زندان‌های بعضا در مناطقی که اسماً تحت کنترل دولت قرار دارند، هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دفتر حقوق بشری سازمان ملل اعلام کرد دولت‌های متوالی در طرابلس به گروه‌های مسلح اجازه دادند که اقدام به بازداشت مخالفان، فعالان، خبرنگاران و سیاستمداران کنند و در عین حال به شبه‌نظامیان دستمزد داده و به آنها تجهیزات و یونیفرم‌های لازم را می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفتر حقوق بشری سازمان ملل در این گزارش که به طور مشترک با هیات حمایتی این سازمان در لیبی منتشر کرد، گفت: در نتیجه این وضعیت قدرت گروه‌های مسلح در لیبی از کنترل خارج شده و آنها از هرگونه نظارت دولتی موثر بر خود خارج هستند.

در این گزارش آمده است: مردان، زنان و کودکان در سراسر لیبی به شکل خودسرانه بازداشت می‌شوند یا به شکلی غیرقانونی از آزادی‌هایشان براساس روابط خانوادگی یا قبیله‌ای و گرایش‌های سیاسی محروم می‌شوند.

زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر آنچه را که "سوءاستفاده‌های وحشتناک و وحشت آفرینی محض"  در لیبی خواند، محکوم کرد.

او از مقام‌ها در این کشور خواست کسانی را که بدون دلیل در بازداشت نگه داشته‌اند آزاد کرده و متهمان جرایمی نظیر شکنجه، آدم ربایی و اعدام را در راستای پیاده کردن حاکمیت قانون تحت پیگرد قرار دهند.

در ادامه این گزارش عنوان شد: تعداد زیادی زندانی در لیبی از زمان انقلاب 2011 و سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور بدون اتهام یا محاکمه در زندان به سرمی‌برد.

سازمان ملل در ادامه گفت: شکنجه و بدرفتاری در زندان‌های سراسر لیبی به شکلی سیستماتیک به ویژه در دوره‌های اولیه بازداشت و برای بازجویی صورت می‌گیرد و به این منظور از ضرب و شتم با میله‌های آهنی، دادن شوک الکتریکی و شلاق استفاده می‌شود.

این گزارش براساس مصاحبه‌های مختلف، بازدید از زندان‌ها،‌ استناد به اسناد قانونی و پزشکی و مدارکی تصویری و ویدئویی تهیه شده است.

در این گزارش آمده است که زندان‌های رسمی لیبی که تحت نظر وزارت دادگستری قرار دارد در بردارنده حدود 6500 زندانی هستند و 1000 تن دیگر نیز در تاسیاستی که اسماً تحت کنترل دولت بوده اما توسط گروه‌های مسلح اداره می‌شوند در بازداشت هستند.

سازمان ملل تاکید کرد: زندانی‌ها و بازداشتی‌ها در لیبی در معرض شکنجه، قتل غیرقانونی، محرومیت از معالجات پزشکی و شرایط ناگوار زندان قرار دارند.

براساس این گزارش سال گذشته دست‌کم 37 جسد دارای نشانه‌های شکنجه به بیمارستان‌های شهر طرابلس منتقل شده است و هزاران غیرنظامی نیز به طور غیرقانونی در زندان‌ها به سر می‌برند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۴۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۱۷۰ میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

امیر طهماسبی گفت: با فرهنگ‌سازی لازم و جلب مشارکت پرسنل کادر و وظیفه جمعی یگان حفاظت زندان‌های تابعه استان در ماه مبارک رمضان پیرامون کمک به جشن‌های گلریزان در مرکز استان و شهرستان و همچنین مشارکت در پویش سهم من ۴۰، برابر اعلام یگان‌های تابعه، بیش از ۱۷۰ میلیون تومان کمک توسط این نیرو‌ها جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد، جمع‌آوری و به حساب ستاد دیه استان واریز شده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون چندین نوبت برنامه‌های جمع‌آوری و آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد در قالب پویش‌های سهم من ۴۰، نذر رهایی بسیج و همچنین جشن گلریزان در استان فارس برگزار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آزادی زندانی بدهی مالی توسط پزشک یاسوجی
  • زندانیان ونزوئلا در تلاش برای فرار از زندان از ایستگاه پلیس سر در آوردند (فیلم)
  • فیلم/ نقشه فراری که زندانیان را به مقر پلیس رساند
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان
  • کمک ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • رهاورد ۱۶ جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد
  • پیونگ‌یانگ به آمریکا درخصوص «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی خود هشدار داد
  • کمک ۱۷۰ میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • (ویدئو) غافلگیری زندانیان هنگام فرار از تونل حفر شده در زندان