Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-05@21:36:47 GMT

در مدیریت آب موفق نبوده ایم

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۱۸۹۰۷

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز همدان ، آقای افشاری در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان افزود : همچنان در سال 40 میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب وجود دارد.
او گفت : اقدامات انجام شده در زمینه اجرای آبیاری بارانی و قطره ای و نصب کنتورهای هوشمند و پر کردن چاههای غیرمجاز بازدارنده نبوده است .
فرمانداراسدآباد آموزش و آگاهی بخشی به کشاورزان و تغییر کشت را از راههای مدیریت منابع آبی شهرستان دانست و تاکید کرد: دشت ممنوعه اسدآباد به دشت بحرانی تبدیل شده و هر ساله یک متر افت آبهای زیرزمینی به ثبت می رسد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آقای افشاری میانگین بارش امسال را 229 میلی متر با 28 درصد کمتر از میانگین بلند مدت اعلام و تصریح کرد: با این روند کمتر از10 سال آینده دشت اسدآباد همچون کبودرآهنگ به کویر تبدیل می شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۸۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب تالوار آرسنیک ندارد/ نیترات آب در دشت شهرستان بهار بالاست

ایسنا/همدان مدیر عامل شرکت آب‌ و فاضلاب استان همدان گفت: آب تالوار آرسنیک ندارد و با دستگاه آرسناتور دائماً آرسنیک آن اندازه‌گیری می‌شود که آرسنیک نداشته باشد. 

فرهاد بختیاری‌فر، یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در جلسه بررسی انتقال آب تالوار به شهر بهار، اظهار کرد: سال گذشته با تلاش‌های فراوان آب تالوار به همدان رسید، چاره‌ای جز استفاده از آب تالوار  نداریم ضمن اینکه تالوار از نظرحجم آبی بسیار مطمئن است.

وی افزود: آب تالوار طبق استانداردها تصفیه می‌شود و خروجی خوبی دارد و موضوع طعم و مزه آب انکارناپذیر است اما با این حال آب تالوار آرسنیک ندارد و با دستگاه آرسناتور دائماً آرسنیک آن اندازه‌گیری می‌شود که آرسنیک نداشته باشد. 
  
بختیاری‌فر، آب تالوار را برای مردم بهار امتیاز خوبی برشمرد و گفت: هنوز ذائقه مردم در بهار و همدان به این آب عادت نکرده است و مجبور به اختلاط آب تالوار با چاه‌ها و چشمه‌ها در همدان هستیم تا رضایت‌مندی آن بیشتر شود. 

مدیرعامل آب و فاضلاب استان همدان اختلاط آب در بهار را به‌علت وجود نیترات بالا در آب بهار به عنوان راهکار همیشگی دانست و خاطرنشان کرد: میزان نیترات در آب‌های دشت بهار بسیار بالا است و آن‌هم به‌علت کشت بی‌رویه و کم شدن منابع آبی است.

آبی از سمت شهرستان بهار به همدان انتقال داده نمی‌شود

بختیاری‌فر، خروجی آب دشت بهار در سال‌های گذشته را ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه برشمرد و اظهار کرد: در گذشته میزان خروجی آب بهار بسیار بالا بود اما در حال حاضر در مجموعه چاه‌های بهار سه تا چهار لیتر در ثانیه آب خروجی دارد که تابستان منجر به قطعی آب می‌شود ضمن اینکه آبی که الان در بهار مصرف می‌شود، همان آب شربی است که در همدان از آن استفاده می‌شود و آبی از سمت بهار به همدان انتقال داده نمی شود. 

فرماندار  شهرستان بهار هم با اشاره به مشکلات به‌وجود آمده شهر بهار در حوزه آب شرب و شرح حادثه به‌وجود آمده در خطوط لوله انتقال آب بهار و استفاده از آب تالوار به همراه چاه‌های مورد استفاده در بهار تا ترمیم محل شکستگی آب گفت: با حادثه به‌وجود آمده با مشورت اداره آب تصمیم بر این شد که برای جبران کمبود آب بهار موقتاً از آب تالوار و مخلوط منابع دیگر آبی بهار در آب شرب استفاده شود. 

مجتبی فیض‌اللهی با اشاره به تلاش در تأمین آب تا برطرف شدن شکستگی لوله آب شهر بهار افزود: با اختلاط آب تالوار ممکن است تغییر مزه و بویِ آب رخ دهد و تا برطرف شدن کامل شکستگی لوله موقتاً این مشکل برقرار خواهد بود و اگر سیستم لوله‌کشی اصلاح شود مانند گذشته از آب بهار استفاده می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: به طور قطع ما مدافع حقوق مردم هستیم و از سال گذشته پیگیر اختصاص سهمیه آب تالوار به بهار بودیم اما تا زمانی که چاه‌های ما آب دارند نیازی به استفاده از آب تالوار برای شرب نمی‌بینیم.

امام جمعه بهار هم اظهار کرد: زمانی بخش اعظم آب همدان از بهار تأمین می‌شد، چرا زمانی که در ثانیه ۱۲۰۰ لیتر آب به همدان می‌رفت موضوع نیترات بالای آب مطرح نبود؟ 

حجت‌الاسلام رضا مصباح با اشاره به اثر نیترات ناچیز کشاورزی در آب گفت: وقتی سطح آب بالا باشد، پساب کشاورزی در آن اثر گذار می‌شود اما وقتی سطح آب ده‌ها متر پایین است، پساب کشاورزی در آن اثر ندارد. 

وی در ادامه به ارائه راهکار پرداخت و مطرح کرد: مسأله ما این است که در زمین بهار چاه‌های آب وجود دارد و بهار در بدترین وضعیت آبی در دو سال پیش به داد همدان رسید و سلامتی مردم از همه چیز برای ما مهمتر است. 

مصباح با بیان اینکه وارد کردن آب طعم‌دار به چرخه آب شرب در قاعده انصاف نیست، گفت: بهار آب دارد، اگر حالا آب طعم‌دار را به مردم بدهید انصاف نیست و باید اعتماد مردمی حفظ شود. 

وی با تأکید بر اینکه از مسئولان می‌خواهیم اگر آب بهار به همدان می‌رود آن را به بهار برگردانند، افزود: یکی از راهکارهای مهم برای حفظ منابع زیرزمینی، انسداد چاه‌های غیرمجاز است.

مصباح تصریح کرد: باید برای حفظ منابع زیرزمینی آب در شهر بهار چاره‌ای اندیشیده شود که یکی از آن‌ها بستن چاه‌های غیرمجاز آب است که چندین برابر آب شرب بهار از منابع زیرزمینی به صورت غیرمجاز برداشت آب می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • آب تالوار آرسنیک ندارد/ نیترات آب در دشت شهرستان بهار بالاست
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ دربراه فصل جدید «پایتخت»
  • شغلی که مسیرش با کوله‌بار عشق طی می‌شود
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان
  • عملیات موفق دستگیری عوامل جیش‌الظلم در راسک + جزئیات
  • سرپرست حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد رشت معرفی شد
  • گردش دوباره چرخ کارخانه ذوب آهن اسدآباد درخواست کارگران شد
  • کمبود آرد در اسدآباد وجود ندارد