Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «کلاه قرمزی‌ها» شامل خاطرات روحانی آزاده شیخ عبدالکریم کریم‌پور به‌زودی توسط انتشارات پیام آزادگان در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات پیام آزادگان به چاپ کتاب‌های مربوط به تاریخ شفاهی و مستند آزادگان دوران دفاع مقدس اشتغال دارد، به تازگی چاپ چند عنوان کتاب را در دستور کار قرار داده که طی روزهای نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از کتاب‌های تازه این ناشر، «کلاه قرمزی‌ها» است که خاطرات شیخ عبدالکریم کریم پور آزاده روحانی نجف آبادی است. این خاطرات توسط زهره علی عسگری نوشته و تدوین شده اند.

شیخ عبدالکریم کریم‌پور مانند بسیاری از نوجوانان روزهای جنگ توانست با دستکاری شناسنامه‌اش خود را به جبهه‌ برساند. او پس از حضور در چندین عملیات، در شهریور ۱۳۶۴ به اسارت درآمد حدود ۶ سال از عمرش را در اسارت به سر برد. آنچه در خاطرات این آزاده مورد توجه است، حرف‌های زلال و معصومانه و  خواب‌های صادقانه‌ای است که شاید در وهله اول باورپذیری آن کمی دشوار به نظر برسد. اما شیخ عبدالکریم کریم‌پور و خواب‌هایی که تعبیر می‌شد چنان مورد تأیید دیگر آزادگان هم‌اردوگاهی قرار دارد که جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای در واقعیت امر باقی نخواهد گذاشت...

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

صدای پایکوبی عراقی‌ها که خوابید، یواش‌یواش ناله مجروحان و همهمه مبهمی فضا را پر کرد. حبیب که مشهدی بود و شانه‌های پهنی داشت، گلوله شانه‌اش را سوراخ کرده بود. آن‌ها زودتر از ما به بعقوبه آمده بودند و ظرف چند روز به خاطر گرما و عدم شست‌وشو، زخم پر از کرم شده بود. کرم‌ها توی گوشت و خون او می‌لولیدند.

بچه‌ها بزاق را توی دهانشان جمع می‌کردند و مدتی نگه می‌داشتند تا چسبندگی پیدا کند، بعد بزاق را با دقّت روی انگشت اشاره جمع می‌کردند و توی سوراخ کتف حبیب فرو می‌کردند تا کرم‌ها به بزاق بچسبد و آن‌ها را بیرون بکشند.

بعضی از کرم‌ها چنان چسبیده بودند که ترفند آب دهان و انگشت هم کارگر نمی‌افتاد. وسایل شخصی که همراهمان بود گرفته بودند، هیچ‌کس چیزی نداشت. دنبال چیزی می‌گشتیم که توی جدال با این کرم‌ها به کار ببریم. زرورق سیگاری گوشه سالن پیدا شد و این بار زرورق را به آب دهان آغشته کردیم...

این کتاب هم با ۳۱۲ صفحه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده و به زودی عرضه می شود.

«اگر می‌شد به بادبادک‌ها طناب بست» هم برداشتی آزاد از خاطرات دوران نوجوانی سید علی‌اکبر ابوترابی یکی از این کتاب‌هاست که به قلم زهره علی عسگری نوشته شده است.

سید علی‌اکبر ابوترابی دوره دبیرستان را در مدرسه حکیم نظامی، در رشته ریاضی پشت سر گذاشت. همان روزها بود که برای رفتن به دبیرستان نیروی هوایی و خلبان شدن مشتاق شده بود. بعد از این که از رفتن به نیروی هوایی منصرف شد، درسش را ادامه داد. او در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۹ به اسارت دشمن درآمد و رفتارش در اسارت باعث محبوبیتش بین اسیران ایرانی شد. رفتار ابوترابی، حتی با عراقی‌ها آن‌قدر خوب بود که بعد از مدتی کمی بین آن‌ها هم مورد احترام قرار گرفت. اسیران، او را هدیه خدا می‌دانستند.

کتاب «اگر می‌شد به بادبادک‌ها طناب بست» با ۶۰ صفحه و قیمت ۷ هزار تومان در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

کتاب بعدی، «لبخند گمشده» خاطرات آزاده و جانباز ۷۰ درصد اسدالله گرامی است. با این که زادگاه وی در آبادان است، اما از آنجایی که از سن ۵ سالگی به همراه خانواده خود به اصفهان آمده و در آنجا ساکن شده، گرامی را به عنوان یک آزاده اصفهانی می‌شناسند.

اسدالله گرامی در سال ۱۳۵۹ در نفت‌شهر به اسارت نیروهای عراقی درآمد و ۱۰ سال از سال های جوانی اش را در اردوگاه‌های عراق سپری کرد. وی علاوه بر اینکه جانباز اعصاب و روان است به دلیل تبعات حاصل از دوران اسارت، از بیماری‌های گوناگون از جمله بیماری گوارشی نیز رنج می‌برد. اسداله گرامی اگر چه خودش در طول مدت اسارت، سرشار از رنج و درد بود اما به تأسی از مرحوم حجت الاسلام ابوترابی متوجه شد که فقدان نشاط برای آزادگان تا چه حد مخرب است. به همین دلیل با حضور در تئاترهای کمدی اردوگاه، موجبات شادی دیگر اُسرا را فراهم می‌کرد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

تنها وسیله نوشتن در اردوگاه چند مداد شکسته بود. این مدادها از اُسرای قدیمی که به دیگر اردوگاه‌ها منتقل شده بودند به جا مانده بود. با آن روی کاغذهایی که از جعبه‌های تاید درست می‌کردیم اخبار را می‌نوشتیم. برای این منظور ابتدا جعبه‌های پودر رخت‌شویی را در آب خیس می‌کردیم؛ بعد از مدتی که لایه لایه می‌شد، آن‌ها را پس از خشک کردن به طور منظم برش می‌دادیم و استفاده می‌کردیم.

این کتاب به زودی با ۳۰۰ صفحه و قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد.

«من، داود، علی» کتاب دیگر جدید این ناشر است که خاطرات عباس شهریاری یکی از آزادگان دفاع مقدس را شامل می شود. شهریاری خاطراتش را در ۳ فصل نوشته است. او اصالتی خوانساری دارد، اما از سال‌های نوجوانی‌اش در تهران زندگی کرد. نوجوانی‌ او نیز مانند هم‌نسلانش به انقلاب اسلامی گره خورد. وی پس از پیروزی انقلاب به سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی پیوست و در سال ۱۳۶۲ برای آموزش نیروهای لبنانی اعزام شد.

پس از بازگشت از لبنان در بهمن‌ماه همان سال همسر باردار و دو فرزندش را تنها گذاشت و به جبهه رفت. عباس شهریاری در بهمن ۱۳۶۲ در جریان عملیات آبی، خاکی خیبر به اسارت نیروهای دشمن درآمد و به مدت ۷ سال اسیر شد. درحالی‌که خانواده‌اش مشغول تدارک اولین سالگرد شهادتش بودند، نامه‌ای که فقط عنوانی از او داشت، مژده زنده ‌بودنش را با خود به ارمغان آورد.

کتاب «من، داود، علی» در ۱۴۰صفحه و قیمت ۹ هزار تومان منتشر شده که قرار است در سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.

منبع: مهر

کلیدواژه: آزادگان جنگ تحمیلی ادبیات دفاع مقدس دفاع مقدس جنگ تحمیلی نمایشگاه کتاب تهران مجله صنایع فرهنگی مهر گردشگری ترجمه ادبیات حوزه هنری ادبیات جهان نوروز کتاب و کتابخوانی نمایشگاه کتاب تهران هفته هنر انقلاب اسلامی میراث فرهنگی بازار نشر عباس صالحی جشنواره داستان انقلاب خانه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۲۳۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان

سرهنگ فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از سال گذشته حوزه هنری و دفاتر حفظ آثار در شهرستان‌ها فعال شده و قرار است زندگینامه شهدای هر شهرستان توسط جوانان داوطلب در همان شهرستان به تحریر درآید.

وی افزود: سال گذشته ۲۰ عنوان کتابچه چاپ شد که هر کدام اختصاص به یک شهید دارد و به صورت جیبی قابل حمل است.

سرهنگ فلاحی بیان کرد: این کتابچه‌ها شامل زندگینامه، خاطرات و با وصیت نامه شهدا به همراه تعدادی عکس است تا دانش آموز با فضای دفاع مقدس آشنا شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در مدارس هر شهرستان، کتابچه‌ها توزیع می‌شود تا دانش آموز قهرمانان خود را بشناسند.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه در حوزه تولید کتاب قلم و تجربه نویسندگان مهم اند، افزود: در خراسان جنوبی از نظر نویسنده توانمند مشکل داریم، به همین منظور با کمک دستگاه‌های هنری و برگزاری کارگاه در تقویت قلم نویسندگان تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۶ نویسنده در حوزه دفاع مقدس داریم که ۲۳ نفرشان فعال اند و کتاب‌ها در حوزه‌های کودک، نوجوان، موسیقی، تئاتر، رمان، کتاب شعر، تاریخ شفاهی، خاطره، داستان و کتاب‌های اسنادی تالیف می‌شوند.

سرهنگ فلاحی گفت: در نمایشگاه کتاب که قرار است از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در تهران برگزار شود به صورت حضوری و میدانی شرکت خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • رمان اجتماعی معمایی «آفرودیت» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • واردات خودرو‌های کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • وزیر صمت: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • شناخت گام‌به‌گام و تدریجی جریان اسرائیل
  • روایت تازه از شکسته شدن سد در کنیا
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود