Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@10:29:01 GMT

نشاط دانش آموزان،هدف جشنواره گلستان خوانی فارس است

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۳۰۷۲۷

نشاط دانش آموزان،هدف جشنواره گلستان خوانی فارس است

شیراز-ایرنا- معاون آموزش ابتدایی آموزش‌ و پرورش فارس گفت: هدف از برگزاری جشنواره استانی گلستان خوانی دانش آموزان فارس، ایجاد نشاط و شادابی برای این قشر است.

علی عسکر جمشیدی، چهارشنبه 22 فروردین در مصاحبه با ایرنا افزوود: سومین جشنواره استانی گلستان‌ خوانی دانش‌ آموزان فارس با شرکت یکصد دانش ‌آموز همزمان با یاد روز سعدی شیرازی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخستین روز اردیبهشت در تقویم ملی به عنوان یادروز سعدی ثبت شده است.
این مقام بیان کرد: طی سال تحصیلی جاری 59 جشنواره منطقه ‌ای گلستان ‌خوانی در شیراز و شهرستان‌های استان فارس برگزار شده است.
جمشیدی با بیان اینکه این جشنواره از ابتکارات آموزش‌ و پرورش فارس است، اضافه کرد: بیش از 240هزار دانش‌آموز دوره دوم ابتدایی شامل کلاس‌ های چهارم، پنجم و ششم و نیز نوآموزان دوره پیش‌ دبستانی استان در این طرح شرکت کرده‌اند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس ابراز داشت: سه کتاب با عنوان ورقی از گلستان در دبستان، دربرگیرنده 10 حکایت از گلستان سعدی، متناسب با این گروه سنی تهیه شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.
وی افزود: این کتاب‌ها همچنین گلچینی از ضرب‌ المثل‌های فارسی را که در حکایات سعدی ریشه دارد، ارائه کرده است.
جمشیدی این طرح را باهدف سیاست کاهش دلشوره دانش‌آموزان و بازگشت به اهداف متعالی تعلیم ‌و تربیت خواند و بیان کرد: با برگزاری این طرح، دانش‌آموزان دوره ابتدایی با یکی از چهره‌های ادبی ملی آشنا شده اند و بخش‌هایی از گلستان را حفظ کرده‌اند، خوانده‌اند و حکایت‌های آن را درک می‌کنند.
وی افزایش گنجینه لغات دانش ‌آموزان، ایجاد روحیه شادی و نشاط ، شناخت استعدادهای هنری، دوری از آموزش‌های رسمی، طوطی‌ وار و خشک و همچنین استفاده از مضامین و پیام‌های ارزشمند موجود در این اثر فاخر را در زندگی فردی و اجتماعی، از دیگر اهداف این طرح برشمرد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش‌ وپرورش فارس گفت: این برنامه درتمام مدارس دوره دوم ابتدایی اجرا می‌شود و نمایندگان این دانش‌آموزان در زادروز بزرگداشت سعدی در شیراز با حضور مقامات استانی و کشوری به اجرای برنامه می‌پردازند و از آنان تجلیل خواهد شد.
جمشیدی با اشاره به بازخوردهای مثبت این طرح طی سال‌های گذشته از عزم این اداره کل برای چاپ کتاب‌هایی در این زمینه و نیز اختصاص زمانی از وقت درس فارسی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی با مجوز وزارتخانه متبوع سخن گفت.
سعدی شیرازی شاعر و نویسنده قرن هفتم است. نامِ کاملِ او ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله بن مشرّف و تخلص او سعدی است. اهل ادب به او لقب استادِ سخن، پادشاهِ سخن، شیخِ اجلّ و حتی به‌ طور مطلق، استاد داده‌اند.
او در نظامیه بغداد که مهمترین مرکز علم و دانش جهان اسلام در آن زمان به حساب می‌آمد، تحصیل کرد و پس از آن به‌ عنوان خطیب به مناطق مختلفی از جمله شام و حجاز سفر کرد.
سعدی سپس به زادگاه خود شیراز برگشت و تا پایان عمر در این شهر اقامت گزید.
آرامگاه وی در شیراز واقع شده‌ است.
مهم ‌ترین اثر سعدی به نثر گلستان است که شامل حکایات گوناگون و آمیخته‌ای از شعر و آیات قرآن و احادیث است.
او کتابی در ادب تعلیمی به نظم به نام بوستان دارد و از وی غرلیات بسیاری برجا مانده است.
7375 /1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سعدي گلستان خواني فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۳۰۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره نوجوان خوارزمی در مهرستان و خاش

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، دهمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی در مقطع متوسطه اول درمدرسه دخترانه نمونه مهدیه خاش برگزار شد.
در این جشنواره  ۱۳۰ نفر از دانش آموزان برگزیده شهرستان‌های خاش، میرجاوه، تفتان، بخش نصرت آباد زاهدان و عشایری شرکت داشتند.
شرکت کنندگان این جشنواره در رشته‌های زبان خارجه، ادبیات فارسی، پژوهش، مناظره علمی، ریاضی، فرهنگ و هنر، برنامه نویسی، بازارچه کسب و کار دانش آموزی، قرآن و معارف، مهارت‌های زندگی و توسعه فردی، سلامت و تربیت بدنی، فعالیت‌های آزمایشگاهی و دست سازه با هم به رقابت پرداختند.
شروع این جشنواره از ابتدای سال تحصیلی بوده که تاکنون مراحل شهرستانی آن برگزار و به مرحله قطب رسیده و تا پایان تابستان مراحل استانی و کشوری آن برگزار خواهد شد.
حدود ۸ هزار دانش آموز تاکنون در این عرصه با هم به رقابت پرداخته اند و با معرفی نفرات برتر شاهد اختتامیه مرحله قطب آن در خاش بودیم.

همچنین سپاهی معاون آموزشی مدیریت آموزش و پرورش مهرستان: گفت: جشنواره نوجوان خوارزمی کشف استعداد‌های دانش‌آموزان فعال، پویا و پژوهشگر است که بتوانیم با برگزاری این جشنواره‌ها دانش‌آموزان مستعد را شناسایی کرده و از پتانسیل استعداد‌های این دانش‌آموزان در جهت پیشرفت و کیفیت‌بخشی استفاده کنیم.
وی افزود: این جشنواره با شرکت ۶۴ مدرسه برگزار که ۲۶ مدرسه برگزیده شدند و در ۹ محور به رقابت پرداختند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اختتامیه نخستین جشنواره همیاران مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی در همدان
  • اختصاص ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات به هنرستان‌های چهارمحال و بختیاری
  • جشنواره نوجوان خوارزمی در مهرستان و خاش
  • آموزش ایمنیِ ترافیک به ۴۶۰۰ از دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی مدارس حاشیه راه‌های آذربایجان غربی
  • برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بیضا
  • تعیین تکلیف معلمان پایه ابتدایی گلستان تا خرداد ماه
  • آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان