Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا شرفی، مسئول تدوین دانشنامه دفاع مقدس اداره‌كل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، از تدوین دانشنامه دفاع مقدس مردم این استان خبر داد و گفت: یكی از اقدامات ارزشمند و در دست كار این بنیاد، تدوین همین دانشنامه است.
وی افزود: تدوین این دانشنامه یكی از مطالبات مقام معظم رهبری و به تبع آن رسالتی بر گردن پیشكسوتان و تمامی اقشار مردم برای ثبت وقایع تاریخی دفاع مقدس به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرفی اظهار كرد: استان فارس یكی از استان‌های تأثیرگذار در دوران دفاع مقدس بوده است و رزمندگان این خطه از میهن اسلامی در طی عملیات‌های مختلف، حماسه‌های متعددی آفریده‌اند و این دانشنامه برای پرداختن به بخشی از این رشادت‌ها از زبان و قلم فرماندهان دفاع مقدس در تلاش است.

فارس، نظامی‌ترین استان كشور در دوران دفاع مقدس بود
مسئول تدوین دانشنامه دفاع مقدس فارس ادامه داد: استان فارس به دلایل مختلف، استان مهمی در دوران دفاع مقدس و به‌عنوان مثال، از معدود استان‌های دارای دو لشكر بود و نظامی‌ترین استان كشور به لحاظ یگان‌های نظامی به حساب می‌آمد.
وی یادآور شد: دانشنامه نقش مردم فارس در دفاع مقدس یك كتاب جامع علمی است تا گفته مقام معظم رهبری كه خواستار دائرةالمعارفی مرجع و مستند و بدون تعارف از دفاع مقدس باشد، تحقق پیدا كند و ماه گذشته، این بنیاد تلاش‌های گسترده‌ای را برای تدوین این دانشنامه انجام داده است.

مشاركت 300 نفر در گردآوری و تدوین دانشنامه
شرفی با بیان اینكه اجرای این كار در 20 مرحله و 46 ماه طول می‌كشد، ولی با توجه به تلاش‌ها و همكاری‌های خوب مردمی، امید می‌رود كه پیش از موعد شاهد چاپ این اثر ارزشمند باشیم، گفت: 300 نفر در گردآوری و تدوین این دانشنامه همكاری دارند و تاكنون 1376 مدخل یا موضوع كه 826 مدخل مربوط به شهدا و اشخاص، 379 مدخل مربوط به موضوع نظامی و جغرافیا و 171 مدخل مربوط به موضوعات فرهنگی و اجتماعی برای كار، شناسایی شده است.
وی ادامه داد: می‌توان موضوعات دیگری را به آن اضافه كرد و نتیجه آن، كتابی علمی و فاخر برای قرار گرفتن در اختیار دانشجویان و علاقه‌مندان به دفاع مقدس به عنوان یك مرجع و سند است.

تشكیل سه كارگروه برای تدوین دانشنامه
مسئول تدوین دانشنامه دفاع مقدس فارس با بیان اینكه فعالیت در این زمینه با تشكیل سه كارگروه دنبال می‌شود، گفت: این دانشنامه در قالب یك شورای علمی، موضوعات را تصویب و با دستگاه‌های دارای نقش در دفاع مقدس و بر اساس معیارهای تعریف شده، اطلاعات راستی آزمایی و سپس اقدام به جمع‌آوری اسناد و بعد از آن، نوشتن مقالات توسط نویسندگان با تكیه بر مستندات به دست آمده می‌شود.
نویسنده كتاب «یادگار روزهای سخت» گفت: در 9 ماه گذشته كار مطابق با برنامه پیش رفته است و پیش‌بینی می‌شود كه چنانچه كارها همین‌گونه پیش برود؛ در سوم خردادماه 98 از این كتاب كه اسناد و مدارك فرماندهان دفاع مقدس از رده فرمانده گروهان به بالا را مورد بررسی قرار می‌دهد، رونمایی شود.

تدوین اطلس یگان‌های فارس
شرفی بیان كرد: این دانشنامه مورد استناد دیگر فعالیت‌های این چنینی و از جمله آن‌ها، تدوین تاریخ‌نامه دفاع مقدس و «اطلس یگان‌های فارس» است.
وی همچنین گفت: كارگروه ویژه تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان از ابتدای سال 96 تشكیل و مدخل توسط كارشناسان علمی و پیشكسوتان دوران دفاع مقدس مشخص شده و همزمان، مراحل مختلف در حال انجام است.
مسئول تدوین دانشنامه دفاع مقدس فارس در پایان گفت: تشكیل كلیات تدوین دانشنامه و شورای علمی و برنامه‌ریزی با حضور 38 نفر شامل شش نفر از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در استان از جمله فعالیت‌ها در این راستا به حساب می‌آید.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۳۳۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، گروه‌های تفحص شهدا موفق شدند اردیبهشت ماه امسال پیکرهای مطهر ۵ شهید دوران دفاع مقدس را در منطقه عملیاتی شلمچه مربوط به تک دشمن در سال ۶۷ تفحص نمایند.

ویدئوی مربوط به این عملیات تفحص را در ادامه تماشا کنید.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • جراحت جوان با غیرت برای دفاع از ۳دختر نوجوان
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • ویکی فقه؛ دانشنامه‌ای در حوزه علوم اسلامی
  • غیرت؛ دگرگونی عقلانی
  • پل خورگو وارد مرحله اجرا شد