Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-29@08:35:53 GMT

ایران بدترین شرایط آبی را سپری می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۴۰۱۲۲

ایران بدترین شرایط آبی را سپری می‌کند

به گزارش جهان نيوز، صادق ضیائیان در این باره افزود: میزان بارش‌های امسال نسبت به میانگین، خیلی کمتر است. همین الان کشور ۴۸ درصد بارش کمتری نسبت به میانگین دارد و مجموع بارش دریافتی‌مان در سطح کشور ۹۵ میلی‌متر است؛ درحالی‌که براساس آمار بلندمدت این میزان ۱۸۴ میلی‌متر است. از طرف دیگر عمده بارش‌هایمان در فصل بارشی را در اغلب نقاط کشور از دست می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


   او گفت: بررسی آمارها نشان می‌دهد که سال ۸۷-۸۶ با ۱۳۸ میلی‌متر بارش بدترین سال بود، امسال هم به‌احتمال زیاد میزان بارندگی شبیه سال ۸۷-۸۶ یا بدتر از آن خواهد بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های فصلی، میزان بارش‌ها ۲۰ درصد زیر نرمال است که اگر به این سمت و سو برود در شرایط خوش‌بینانه در پایان سال آبی یعنی آخر شهریور ۱۳۰ میلی‌متر آب خواهیم داشت که از بدترین سال خشک کشور هم وضعیتمان بدتر خواهد بود. درحالی که ازیک سو، بارش‌ها کم شده و ازسوی دیگر، افزایش دما را داریم که خیلی مخرب است.

ضیائیان در پاسخ به اینکه بارندگی در روزهای اخیر تا چه اندازه موثر بوده، گفت: این بارش‌ها خیلی خوب است و ما را از آن وضعیت فاجعه‌باری که فکرش را می‌کنیم یک مقدار فاصله می‌دهد ولی امسال برای اینکه بتوانیم از این شرایط در بیاییم، باید معجزه‌ای رخ دهد و در مجموع شرایط خوبی نخواهیم داشت.

وی درباره انتقال آب بین حوضه‌ای، باروری ابرها و بهره‌برداری از آب‌های ژرف یادآورشد: پاسخ به این پرسش که این راهکارها چه اندازه می‌تواند موثر باشد نیازمند بررسی و مطالعه دقیق است. در مجموع، یک مدیر اجرایی وقتی با یک بحران مواجه شود ۳ راه‌حل پیشنهاد می‌دهد؛ کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت.

راه‌حل کوتاه‌مدتی که به ذهن برخی می‌رسد و بعضی افراد سودجو هم آن را دنبال می‌کنند و شاید بعضی هم از روی ناآگاهی دنبال این قضایا باشند طرح‌های عجیب و غریبی مثل باروری ابرها و راهکارهای مشابه است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران تصریح کرد: ما با این موضوع که باروری ابرها به افزایش بارش کمک می‌کند، مخالف نیستیم اما این راهکاری نیست که بتواند خشکسالی را درمان کند.

هیچ‌جای دنیا هم به‌عنوان درمان خشکسالی از این راهکار استفاده نشده بلکه به‌عنوان یک مسئله علمی- تحقیقاتی مطرح بوده است؛ حتی در کشور آمریکا که بحث خشکسالی در کالیفرنیا جدی است دنبال این مسائل نرفته‌اند.

آن‌ها که پرچم‌دار تکنولوژی هستند به جای دنبال کردن این طرح، سراغ مدیریت منابع آب رفته‌اند و آب قابل استحصالشان را مدیریت کرده‌اند. علاوه‌بر این ازیک سو، کشاورزی را اصلاح کرده‌اند و از سوی دیگر با مدیریت صحیح آب، آبی که در خانه‌ها مصرف می‌شود، به مصرف سایر امور هم می‌رسد، به‌طوری که این آب ۶ بار برای مصارف مختلف استفاده می‌شود.

ضیائیان تاکید کرد: مقابله با خشکسالی امسال همت جمعی می‌خواهد، چرا که سال بسیار سختی را پیش‌رو داریم. باید حساسیت همه نسبت به بحث خشکسالی بیشتر شود. بنابر تجربه جهانی تا فرهنگ مصرف را درست نکنیم مشکل حل نخواهد شد.
 
منبع: رکنا

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۴۰۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتفاع بارش در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید

محسن حیدری اظهار کرد: معمولاً بارش‌های بهاری با توجه به انرژی بالای همرفتی سیستم ناشی از امواج جوی کم دامنه باعث رخداد رگبار باران، رعدوبرق شدید و تندباد شدید لحظه ای همراه با بارش تگرگ می‌شود که می‌تواند مخاطرات جوی خطرناکی را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: از ویژگی های این نوع سیستم توزیع غیر همگون بارش به صورت نقطه ای در محل های مختلف در مساحت کوچک با شدت بالا است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: از ۳۲ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی استان گزارش باران مخابره شد، که میزان بارش از مرکز تحقیقات زاهدان ۲۵، چاه رحمان از توابع زاهدان ۴۰، سیادک ۱۵.۴، نصرت آباد ۴.۷، میرجاوه ۲۲، زابل ۰.۹، زهک ۴.۸ میلی متر بوده است.

وی بیان کرد: بارش‌های بهاری تا جمعه در سیستان و بلوچستان تداوم دارد، که باعث رخداد رگبار و رعد و برق برخی نقاط رگبار و رعد و برق شدید، تگرگ و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می شود.

حیدری عنوان کرد: در این مدت احتمال آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی وجود دارد. شمال سیستان و بلوچستان از جمعه وزش باد برخی ساعات بادشدید و گردوخاک انتظار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • هفته پر بارش برای حوضه‌ی مند،کاریان و خنج
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • راه‌های مواصلاتی قربانی سیلاب‌های اخیر در خراسان جنوبی/ خسارت‌ها برآورد می‌شود
  • پیکوه طبس رکورددار بیشترین بارندگی در خراسان جنوبی
  • ثبت بیشترین بارندگی در پیکوه طبس با ۲۱ میلی متر
  • ارتفاع بارش در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید
  • بارش بیش از ۲۰۰ میلی متر باران از ابتدای سال آبی