Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@06:34:50 GMT

آمریکا به دنبال فروش تسلیحات بیشتر در منطقه است

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۴۲۲۲۹

آمریکا به دنبال فروش تسلیحات بیشتر در منطقه است

کوالالامپور- ایرنا-فعال صلح طلب مالزیایی با اشاره به تهدید دونالد ترامپ علیه سوریه گفت: ما با یک رئیس جمهور دموکرات یا جمهوری خواه در آمریکا مواجه نیستیم، بلکه با صنعت فروش سلاح در این کشور رو به روهستیم که برای کسب منافع اقتصادی به بهانه‌های مختلف به دنبال آتش افروزی در نقاط مختلف جهان است.

'سیتی رقیه هاشم' نویسنده، تحلیلگر و فعال مدنی مالزیایی روز پنجشنبه در گفت وگو وبا ایرنا با بیان اینکه 'اسرائیل به عنوان بزرگترین متحد آمریکا تاکنون چندین بار به سوریه حمله کرده است' افزود: تهدیدات آمریکا برای شروع یک جنگ دیگر علیه سوریه درواقع به نظر می رسد که به دلیل پیروزی ها در غوطه شرقی سوریه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این فعال صلح طلب با اشاره به بحران ایجاد شده در عرصه سوریه درسال های اخیر با طرح این سوال که چه کسی این جنگ را راه انداخت، حمایت کرد و برای تداوم آن نیز فعالیت کرد؟ گفت: سلاح ها و ابزار جنگی و حمایت های مالی آمریکا ، ناتو و اسرائیل این بحران را ایجاد کرد.
سیتی رقیه گفت: آمریکا چطور به خود حق می دهد به یک کشور دیگر حمله کند درحالیکه این اقدام از نظر قوانین بین الملل غیرقانونی است.
این تحلیلگر سیاسی گفت: این تهدید آمریکا با سوالات مختلفی روبه روست ازجمله اینکه آیا ادعای مطرح شده علیه دولت سوریه مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی، اثبات شده است؟ آیا ادعای خلق شده بهانه قانونی لازم را برای حمله مجدد فراهم نمی کند؟
وی افزود: اکنون گروههای زیادی درسوریه فعال هستند و با توجه به حجم سلاح های زیاد موجود در دست این گروهها، هر یک می توانند این حمله شیمایی را انجام داده و مسئولیت آن را برعهده دولت سوریه بیاندازند.
این تحلیلگر ارشد سیاسی گفت: آمریکا با ادعایی اثبات نشده، سوریه را تهدید به حمله می کند و به نظر می رسد یکی از اهدافش از این کار این است که قصد دارد جنگ نیابتی با روسیه را در این منطقه از خاورمیانه راه اندازد.
وی درعین حال گفت: برخی ارزیابی های دیگر نیز دراین زمینه وجود دارد که بر اساس آن گفته می شود با وجود این تهدیدات، احتمالا وضعیت درسوریه تغییر نخواهد کرد زیرا چنین جنگی بی تردید نه تنها سوریه بلکه ثبات منطقه را به خطر می اندازد.
این فعال مدنی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که سوابق عملکرد آمریکا و اسرائیل نشان داده که همواره روند صلح را در منطقه مخدوش ساخته اند.
وی گفت: در هرصورت کشورهای جهان به ویژه کشورهای مسلمان باید مخالفت خود را با اقدامات جنگ طلبانه آمریکا نشان دهند و همراستا با منافع آمریکا و اسرائیل عمل نکنند.
وی هشدار داد: مداخله قدرت های بزرگ درامورسوریه جنگی شدید ایجاد می کند و سوال این است که قربانیان این جنگ چه کسانی هستند؟ آیا فقط دولت و مردم سوریه یا اینکه نظامیان آمریکا نیز شامل آن خواهند بود.
این فعال صلح طلب با اشاره به اینکه اسرائیل تاکنون چندین بار حمله هوایی به سوریه داشته است گفت: این رژیم هدفی جز ایجاد جنگ در منطقه ندارد زیرا درصدد است تا با اقدامات تجاوزکارانه به آرمان ' اسرائیل بزرگ ' در خاورمیانه دست یابد و آمریکا هم از این دستور کار حمایت کرده است.
وی درعین حال گفت : برخی گمانه زنی ها نیز نشان می دهد که احتمالا، اتفاق خاصی در منطقه نخواهد افتاد زیرا تهدیدات ترامپ، درباره حمله آمریکا به سوریه ممکن است در راستای فروش تسلیحات بیشتر در منطقه انجام شده باشد.
سیتی رقیه گفت: در هرصورت ما با یک رئیس جمهور دموکرات یا جمهوری خواه در آمریکا مواجه نیستیم، با سیستم و صنعت فروش سلاح در این کشور رو به روهستیم که برای بهره اقتصادی به بهانه‌های مختلف به دنبال آتش افروزی درنقاط مختلف جهان است.
وی افزود: کشورهای غربی برای فروش سلاح، با راه انداختن آشوب‌های منطقه‌ای، به دنبال ایجاد تقاضا برای خرید سلاح‌های جنگی هستند و از این راه سعی در بهبود وضعیت اقتصادی خود دارند.
وی در این خصوص گفت:جنگ طلبان غربی برای راه اندازی آشوب، هزار و یک بهانه مختلف همچون برقراری دموکراسی، مقابله با افراط گرایی و ادعاهای اثبات نشده را می سازند اما این سؤال مطرح است که جنگ چگونه می‌تواند این مشکلات را حل کند؟ منازعات صرفا سبب ایجاد جنگ‌ها و خشونت‌های بیشتر در سراسر جهان می‌شود.
'سیتی رقیه' به وجود آمدن گروه‌های تروریستی مانند داعش را نتیجه سیاست‌های خارجی جنگ طلبانه آمریکا دانست و اظهار داشت که آن ها هرگز دغدغه برقراری امنیت و صلح را در جهان نداشته اند.
فعال مدنی مالزیایی با یادآوری رفتار غربی‌ها با بومی‌های قاره آمریکا تأکید داشت: آن‌ها با چنین تاریخی نمی‌توانند ادعا کنند که با یورش به دیگر کشورها، به نفع مردم آن کشورها، امنیت و ثبات آورده یا می آورند.
وی تأکید کرد: سیاست‌های خارجی آمریکا در عراق، افغانستان و سوریه، تنها باعث بیشتر شدن ناامنی و گسترش افراط گرایی شده است. این رویکرد همواره به دنبال ایجاد افراط گرایی و برهم زدن امنیت مناطق مختلف درخاورمیانه بوده است.
سوریه در چند روز گذشته در سایه تهدیدها، اتهام زنی ها و هشدارها به دلیل احتمال وقوع حمله نظامی آمریکا و برخی متحدانش علیه این کشور کانون اصلی توجه رسانه ها، کارشناسان و مقام های مختلف جهان قرار گرفته است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از حمله شیمیایی شامگاه شنبه به دوما تهدید کرد که اقدام نظامی علیه سوریه را در دستور کار خود قرار می دهد.
همزمان با تهدید آمریکا به اقدام نظامی علیه سوریه حمله نظامی رژیم صهیونیستی به فرودگاه تیفور در استان حمص، سوریه را به کانون گمانه زنی های موافقان و مخالفان این حمله تبدیل کرد.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در تماس تلفنی با سفیران پنج عضو دائم شورای امنیت درباره سوریه گفت وگو کرد.
گوترش در تماس با سفیران آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه تاکید کرد که اوضاع سوریه نباید «از کنترل خارج شود».
آساق**241**1599

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مالزي آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۴۲۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به روسیه

وزیر امور خارجه لتونی در مصاحبه‌ای گفت: برخی از متحدان اوکراین بدون هیچ محدودیتی برای حمله به داخل روسیه، سلاح به کی‌یف فرستاده‌اند.

به گزارش ایسنا، اوکراین به فشار بر متحدان غربی خود برای تسلیحات دوربرد ادامه داده است، اما شرکای آن در مورد تحویل سلاح‌هایی که به طور بالقوه می‌تواند برای حمله به داخل خاک روسیه استفاده شود، تردید دارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده است که کی‌یف از تسلیحات ارائه شده توسط شرکای خارجی برای هدف قرار دادن اهداف خارج از مرزهای کشور استفاده نخواهد کرد. چنین محدودیت‌هایی در مورد تسلیحات تولید داخلی اعمال نمی‌شود، زیرا برخی از آنها می‌توانند به عمق روسیه حمله کنند.

«بایبا براز» وزیر امور خارجه لتونی در مصاحبه‌ای با «پراودا اروپایی» که اول مه منتشر شد، گفت اوکراین به توانایی‌هایی برای انجام «حملات دقیق عمیق» از جمله علیه اهدافی در خاک روسیه نیاز دارد.

وزیر خارجه لتونی گفت: «استفاده اوکراین از تسلیحات غربی طبق قوانین بین‌المللی مجاز است. اگر تاسیساتی وجود دارد که روسیه از آنجا به اوکراین حمله می‌کند، شما حق دارید پاسخ دهید.»

او در واکنش به اینکه آیا رویکرد ممنوعیت استفاده از تسلیحات ساخت خارج در حملات علیه خاک روسیه ممکن است تغییر کند، پاسخ داد «کشورهایی وجود دارند که بدون چنین محدودیت‌هایی تسلیحات به اوکراین ارائه کرده‌اند.»

این وزیر لتونی گفت: «همه چیز علنی اعلام نمی‌شود و حتی بهتر است که تا زمان مشخصی آن را با صدای بلند نگوییم. نکته اصلی تاثیر در میدان جنگ است. زیرا در اینجا یک انتخاب وجود دارد، یا با صدای بلند در مورد چیزی صحبت کنیم یا فقط آنچه لازم است، انجام دهیم.»

به گزارش ‌«کی‌یف ایندیپندنت» اوکراین موشک‌های دوربرد مانند استورم شدو از بریتانیا و اسکالپ ساخت فرانسه دریافت کرده است. در ۲۵ آوریل گزارش شد که ایالات متحده مخفیانه بیش از ۱۰۰ موشک دوربرد اتکمز را به کی‌یف ارسال کرده است. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی «با موفقیت» از آنها برای حمله به اهدافی در سرزمین‌های تحت کنترل روسیه، از جمله شبه‌جزیره کریمه، استفاده کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • واعظی: روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • حملات داعش در عراق شروع شد
  • حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق
  • از دجله تا راین!/کدام کشور اروپایی رکورددار تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی بود؟
  • چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین