Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:55:04 GMT

3 سناریوی حمله آمریکا به سوریه

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۴۶۹۲۶

3 سناریوی حمله آمریکا به سوریه

بیروت-ایرنا-«امین حطیط» کارشناس مسائل استراتژیک و ژنرال بازنشسته ارتش لبنان در گفت و گو با ایرنا به ارزیابی اهداف و پیامدهای اقدام نظامی احتمالی آمریکا در سوریه پرداخت و به طور مشخص به 3 سناریو اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، حطیط روز پنجشنبه در حالی با ایرنا گفت و گو کرد که زمزمه ها درباره اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه سوریه بیشتر از هر زمان دیگر شنیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


احتمال حمله نظامی آمریکا به دنبال ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی مطرح شده است. ادعایی که هنوز سندی درباره آن ارائه نشده است. این در حالی است که پیش از این آمریکا از خروج نیروهایش از سوریه سخن گفته بود.

*نبود استراتژی واحد
حطیط با اشاره به رفتارهای متفاوت آمریکا معتقد است که این کشور در قبال سوریه استراتژی واحدی ندارد. وی گفت: بین «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و دولتمردان کهنه کار این کشور درباره مساله سوریه اختلاف نظر وجود دارد. ترامپ به امنیت و سیاست با نگاه اقتصادی می نگرد اما دولتمردان کهنه کار مسائل را با دید استراتژیک نگاه می کنند. پس از سخن ترامپ مبنی بر عقب نشینی از سوریه، نمایش دروغین سلاح استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به صحنه آمد و ترامپ هم مجبور شد از موضع خود عقب نشینی کند و مسیر تحولات به سمت جنگ حرکت کرد.

*سه سناریوی پیش رو
ژنرال بازنشسته ارتش لبنان در ادامه گفت و گو با ایرنا اقدام پیش روی آمریکا در سوریه را از نظر ابعاد نظامی و استراتژیک در سه سناریو صورت بندی کرد: سناریوی نخست، حمله محدود همچون حمله پارسال به فرودگاه الشعیرات؛ سناریوی دوم، حمله به پایگاه ها و مخازن نظامی و رسمی سوریه و نیز حمله به نیروی پدافند هوایی سوریه و سناریوی سوم، جنگ گسترده زمینی و هوایی با اهداف گسترده.
وی احتمال وقوع این سه سناریو را اینگونه بیان کرد: سناریوی نخست را بعید می دانم. «جان بولتون» مشاور جدید امنیت ملی آمریکا چندی پیش گفت که سناریوهای به گفته او بدون منفعت تکرار نخواهد شد. همچنین وقوع سناریوی سوم را هم بعید می دانم به این دلیل که آمریکا آماده جنگ فراگیر نیست چرا که آن نیازمند نیروی زمینی است. اما احتمال وقوع سناریوی دوم را بیشتر می دانم. بنابراین احتمالا آمریکا در حمله به سوریه فرودگاه ها، پایگاه های نظامی و فرماندهی، خطوط حمل و نقل و ارتباطی و پدافند هوایی سوریه را هدف قرار می دهد و سیستم ارتباطی را نیز دچار اختلال می کند.

*موانع پیش روی آمریکا
حطیط در ادامه گفت و گو با ایرنا، به سه عامل بازدارنده در مقابل آمریکا که ممکن است از افزایش تنش جلوگیری کند، اشاره کرد. نخستین عامل از نظر او، امنیت رژیم صهیونیستی است. حطیط معتقد است اسرائیل از وقوع و گسترش جنگ نگران است چرا که ممکن است پاسخ طرف های مقابل دامن این رژیم را بگیرد.
حطیط دومین عامل بازدارنده را پاسخ قاطع روسیه به تجاوز آمریکا می داند. وی به برخی شنیده ها اشاره کرد که بر اساس آن «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به آمریکایی ها گفته که آسمان سوریه را می بندد و در صورت حمله، روسیه به پایگاه های آمریکا در کل منطقه حمله خواهد کرد.
این کارشناس مسائل نظامی، تهدید روند انتقال نفت و احتمال مسدود شدن تنگه هرمز در صورت گسترش جنگ را سومین عاملی می داند که آمریکایی ها را از ورود به جنگ فراگیر در سوریه باز می دارد.

*پاسخ به حمله آمریکا
اما در صورت وقوع حمله آمریکا به سوریه پاسخ طرف مقابل و همپیمانان او به این تجاوز چگونه خواهد بود؟ حطیط معتقد است که غرب بر روی «احتیاط و تدبیر» ایران و روسیه حساب باز کرده و فکر می کند که آنها وارد جنگ فراگیر نمی شوند. او گفت: پاسخ به حمله آمریکا به وقوع سناریوی سوم می انجامد.
وی این محاسبه غرب را که طرف مقابل پاسخ محدودی به حملات می دهد، غیردقیق و اشتباه خواند.
حطیط با تاکید بر اینکه سکوت در برابر تجاوز به معنی هدر رفتن دستاوردهای اخیر خواهد بود، پیش بینی کرد که پاسخ به حملات، فراگیر خواهد بود و شاید اسرائیل و عربستان را هم در بر بگیرد.

*متجاوزان به اهداف خود می رسند؟
حطیط در ادامه گفت و گو با ایرنا، گفت که از نظر مادی ممکن است اهداف متجاوزان محقق شود بویژه آنکه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی متعهد شده که هزینه این حملات را پرداخت خواهد کرد.
به باور این ژنرال بازنشسته، آمریکا در این حمله احتمالی از نظر استراتژیک ناکام بیرون خواهد آمد. وی گفت: براندازی نظام ناممکن است. چرا که این مساله منوط به این است که نیروهای متجاوز یک پایگاه مرکزی مثلا در غوطه دمشق داشته باشند و این تاکنون محقق نشده است. اینجاست که اهمیت غوطه مشخص می شود چرا که می توان از این نقطه نفس دمشق را گرفت.
حطیط در پایان گفت و گو، مارس 2018 را آغازی بر پایان بحران در سوریه دانست و گفت: به نظر می رسد که هدف نیروهای متجاوز طولانی کردن زمان جنگ و بحران است. اما محور مقاومت تهدید را به فرصت تبدیل خواهد کرد.
خاورم**388**2054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سوريه امين حطيط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۴۶۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق

 به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از دمشق، ارتش سوریه در بیانیه‌ای از حمله هوایی دشمن صهیونیستی به محیط شهر دمشق خبرداد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در این بیانیه آمده است: در ساعت ۲۲:۰۵ روز پنجشنبه به وقت محلی دمشق (ساعت ۲۲:۳۵ به وقت تهران)، جنگنده‌های دشمن صهیونیستی با شلیک چند موشک از آسمان جولان اشغالی، یک پایگاه نظامی در محیط شهر دمشق را مورد حمله قرارداد‌ند.

بنابه اعلام ارتش سوریه، در پی این حمله، ۸ سرباز سوری زخمی و خسارت مادی در این پایگاه برجا ماند.

منابع محلی نیز گفتند، موشک‌های دشمن یک ساختمان سه طبقه وابسته به تشکیلات امنیتی سوریه در منطقه نجها را مورد حمله قرار دادند.

منطقه نجها به فاصله ۱۰ کیلومتری دمشق پایتخت در جنوب منطقه سیده زینب (س) واقع شده است.

شاهدان عینی می‌گویند، در اثر این حمله دشمن خسارت‌های زیادی به ساختمان یادشده وارد شده است.

برپایه این گزارش، همزمان با این حمله دشمن، پدافند ارتش سوریه برای مقابله با موشک‌های دشمن فعال شده است.

این حمله جنگنده‌های صهیونیستی به فاصله یک ماه از حمله به مقر سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دمشق صورت می‌گیرد.

این اولین بار است که صهیونیست‌ها در حمله به خاک سوریه، یک مرکز امنیتی را مورد حمله قرار می‌دهند.

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • 8 زخمی در حمله جدید اسرائیل به سوریه
  • حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق
  • حمله اسرائیل به جنوب سوریه
  • حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق