Web Analytics Made Easy - Statcounter


معاون وزیر صنعت با بیان اینکه ارزهای صادراتی رصد خواهند شد، گفت: مشخص است که کدام ارز صادراتی برای کدام نیاز وارداتی اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش امتداد نیوز، مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: واردکنندگان مواد اولیه برای صنایع، استفاده کنندگان از منابع صندوق توسعه ی ملی پیش از تصمیم دولت در خصوص نوسانات ارز با مشکلاتی مواجه بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: دستگاه های مرتبط و شبکه ی بانکی باید در اجرای مصوبات ارزی تسریع کنند تا فعالین اقتصادی بتوانند برنامه ریزی داشته باشند. ضمن اینکه سیاست های دولت و مصوبه ی جدید در جهت شفاف سازی است تا از خروج غیر رسمی ارز جلوگیری شود.

به گفته معاون وزیر صنعت، سیاستهای جدید شفاف سازی شده کدام ارز صادراتی برای کدام نیاز وارداتی اختصاص پیدا کرده است به این منظور نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) طراحی شده است.  وی ادامه داد: درآمد ارزی کشور از صادرات نفتی و غیر نفتی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار و واردات ۵۴ میلیارد دلار بوده است در نتیجه، این مقدار میتواند پاسخگوی نیازها باشد.  در این میان مشکل اصلی معامله ها و سفته بازی های عده ای بود که برای ایجاد درآمد از ارز انجام میدادند. به گفته خسروتاج، نظام یکپارچه معاملات ارزی طوری طراحی شده همه ی نیازها در خصوص خرید و فروش ارز تامین شود. سامانه ی سماصد به منظور رصد ارزهای صادراتی طراحی شده است. در سال گذشته و در جهت حمایت هرچه بیشتر از تولید داخل، ۳۳۰ قلم کالا مشمول افزایش حقوق ورودی شد، در سال ۹۶ نرخ موثر تعرفه ۱۲.۳ بود که در مقایسه با ۱۱.۸  سال ۹۵ افزایش نیم درصدی داشته است.

همچنین محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز در این برنامه با بیان اینکه سوال صادرکنندگان این است که با این روش جدید ارزی، چه تعهدی به صادرکنندگان بابت تعاملات بانکی ضعیفی که با برخی از بانکها از جمله عراق و افغانستان وجود دارد، داده خواهد شد.

وی افزود: بعید می دانم دولت به دنبال پیمان سپاری ارزی به شیوه سابق باشد. شفافیت در نظام ارزی مورد درخواست جامعه صادراتی کشور است. اما اگر صادرکننده ارز را نیاورد، مشمول معافیت مالیاتی نیست؛ این قابل دفاع است، اما نباید به سیستم سنتی برگشت.  به گفته لاهوتی، اگر این اتفاق رخ داده و شفافیت جایگزین پیمان سپاری ارزی شده، وضعیت مناسب است و البته محاسباتی در اتاق تهران انجام شده که بر مبنای آن، اگر پایه پولی سال ۸۰ را محاسبه کرده و متناسب با نرخ تورم داخلی و خارجی، محاسبات را انجام دهیم، نرخ ارز زیر ۴۵۰۰ تومان قرار می گیرد و نرخ ۴۲۰۰ تومانی دولت، تفاوت با نرخ محاسباتی ما ندارد. وی اظهار داشت: شرط این کار آن است که بسته ارزی جدید دولت، به درستی اجرایی شده و تمام بندهای آن اجرایی شود. اگر این طور باشد که صادرکننده ۴۲۰۰ تومان را بدهد، ولی در واردات نتواند با این نرخ استفاده کند، قطعا موفقیت با تردید مواجه خواهد شد. لاهوتی خاطرنشان کرد: با توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت، بسیاری از ابهامات صادرکنندگان برطرف شد و به طور قطع تصمیم دولت بسیار مناسب بوده است. وی ادامه داد: باید از نظر بخش خصوصی استفاده کرد، ضمن اینکه از دولت درخواست می شود که اگر بخشنامه ها ابهام دارد و احساس می شود که ممکن است ابهاماتی ایجاد کند، دولت با بخش خصوصی کار را پیش برد و مشورت کند. به اعتقاد عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، هزینه های نقل و انتقالاتی که از سیستم بانکی انجام می شود، باید منطقی شود. امروز عددها بالا است که باید برای آن فکری کرد. true برچسب ها : صادرات غیرنفتی مجتبی خسروتاج محمد لاهوتی true

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: صادرات غیرنفتی مجتبی خسروتاج محمد لاهوتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۵۰۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ درصد صندلی‌های دور دوم مجلس به صورت الکترونیک انتخاب می‌شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «علی بهادری جهرمی»سخنگوی دولت در مقدمه نشست خبری خود با اشاره به اینکه امروز روز بیماری‌های خاص است تصریح کرد: دولت سیزدهم برای حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج صندوقی را تاسیس کرد. در سال اول آن ۵ همت برای این صندوق تامین مالی شد در سال دوم فعالیت در ۱۴۰۲ مبلغ ۷ همت برای این صندوق اختصاص یافت در این مدت برای ۷ میلیون نسخه دارو تامین شده است که ۲۳۴ دارو مشمول این بیماران می شود. همچنین ۴ هزار کاشت حلزون شنوایی تامین شد و در این دولت کاشت حلزون شنوایی رایگان شد تا مشکل تکلم ناشنوایان برطرف شود.

وی در ادامه به دومین سفر استانی رئیس جمهور به استان قم اشاره داشت و بیان کرد: پایان این هفته رییس جمهور برای دومین بار به استان قم سفر می‌کند این پانزدهمین سفر استانی در دور دوم به شمار می رود.

سخنگوی دولت با اشاره به دور دوم انتخابات تصریح کرد: ۲۱ اردیبهشت دور دوم انتخابات در ۱۵ استان و ۲۱ حوزه انتخابیه برای انتخاب ۴۵ نفر برگزار می‌شود. در دور اول انتخابات در ۴ حوزه انتخابیه رای گیری تمام الکترونیک موفق برگزارشد. در دور دوم در ۸ حوزه این اتفاق رخ می دهد که ۶۰ درصد صندلی های دور دوم مجلس به صورت الکترونیکی انتخاب می شوند. در هر شعبه به طور متوسط ۵ دستگاه وجود دارد که سرعت شمارش آرا و سهولت در رای گیری از مزایای ان است و امیدواریم شاهد انتخابات پر شوری باشیم.

بهادری جهرمی با بیان اینکه طرح ساماندهی اجاره بها با همکاری دولت و مجلس تدوین شد، تصریح کرد: دولت لایحه ای در این خصوص داشت که در ادامه با همکاری مجلس این طرح یکپارچه شد، نهایی شدن این قانون که به‌زودی به فوریت ابلاغ می شود به ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها کمک می کند و برای تعیین سقف اجاره بها و نیز نظارت بر حسن اجرای آن و نظارت بر بنگاه های املاک را فراهم می کند. همچنین امکانات تشویقی برای تکمیل سامانه املاک دارد و به شناخت خانه های خالی و سوق دادن این خانه ها به بازار اجاره کمک می کند. مالیات های این بخش به سمت نوسازی بافت فرسوده هدایت می شود، سال گذشته با افزایش تولید و عرضه مسکن و نیز نظارت بر دفاتر مشاوران املاک و شناسایی و مالیات ستانی خانه های خالی نرخ تورم ساخت و ساز را مهار کردیم که امیدواریم با این قانون بازار اجاره بها را بیشتر کنترل کنیم و به مستاجران کمک شایانی شود.

خبر در حال تکمیل…

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آب شرب ۲۱۰ روستای آذربایجان شرقی تامین می شود
  • کسب درآمد از ارز دیجیتال بدون سرمایه
  • جذب ۵۴۰ میلیون دلار سرمایه ارزی در استان هرمزگان
  • تبعات سیاست ارزی غلط بانک مرکزی/ از «تنبیه صادرکنندگان» تا «کاهش توانمندی کشور در رقابت‌پذیری در بازار‌های صادراتی»
  • خبر جدید یک نماینده مجلس در خصوص اصلاح سیاست‌های ارزی/ دولت و مجلس به توافق رسیدند؟
  • توافق مجلس و دولت برای اصلاح سیاست‌های ارزی
  • پیگیری اقدامات انجام شده برای بیماران تالاسمی
  • ۶۰ درصد صندلی‌های دور دوم مجلس به صورت الکترونیک انتخاب می‌شود
  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟