Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@00:15:16 GMT

12سال دیگر18درصد جمعیت ایران را کهنسالان تشکیل می دهند

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۵۴۱۸۱

ساعت 24- در ۳۰ سال آینده سالمندان حدود 0 2 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند . سازمان بهداشت جهانی تخمین زده تا سال۲۰۵۰ جمعیت سالمندان به ۲ میلیارد نفر برسد ) پیش بینی سازمان ملل برای این سال 1.۲ میلیارد نفر است ( . یعنی اینکه که به ازای هر ۵ نفر جمعیت دنیا یک نفر سالمند است. به این ترتیب نه فقط در کشورهای توسعه یافته که الان قریب به این نسبت سهم سالمندان است بلکه در کشورهای در حال توسعه نیز بخش بزرگی از جمعیت افراد را باالی ۶۰ سال تشکیل می دهند و هر سال نسبت آن افزایش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش نسبت سالمندی ایجاب می کند که جوامع در حال توسعه از جمله ایران خود را برای سالمندی آماده  کند. در کنار فراهم کردن شرایط زیستی و اجتماعی برای سالمندان در محیط زندگی ، احترام به سالمندان و حضور آنها به عنوان بزرگ خانواده در مراسم آیینی و سنتی نه تنها مهم است بلکه از نیازهای مادی هم شاید برتر باشد زیرا ایجاد فضایی آرام در کنار خانواده آنان را به ادامه زندگی تشویق کرده و از آنها عناصری زنده و پویا می سازد که احساس داشته باشند در خانواده و جامعه هنوز ایفای نقش دارند . البته با صنعتی شدن جوامع و تغییر در ساختار خانواده از یک نظام گسترده که چندین نسل با هم در یک خانواده زندگی می کردند به یک خانواده هسته ای باعث می شود سالمندان نقش تاریخی خود را که در عین وظایف پدری و سرپرستی خانوار ، نقش کارفرما نیز داشتند تا حدود زیادی کمرنگ شود . اما هسته ای شدن خانواده نباید در احترام به سالمندان و استفاده از تجربیات آنها خللی وارد نماید . بلکه باید برای استحکام بنیان و اساس خانواده به عنوان پایه اصلی جامعه و اتفاقات فرهنگی آن و برای طی مسیر تکاملی ، به نقش سالمندان بها داد تا خانواده دچار فروپاشی نشود . مطالعه سالمندی از آن نظر اهمیت دارد که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی تغییراتی اجتناب ناپذیر درجامعه ایجاد می کند . امروزه در اکثر کشورهای جهان به ویژه کشورهایی که با سالخوردگی جمعیت مواجه شدهاند اقدام به تاسیس تشکیلاتی  برای تدوین استراتژی و برنامه مشخص در جهت حمایت از سالخوردگان کرده اند. به لحاظ اهمیت این  موضوع در طول چند دهه اخیر دفاتر و سازمانهای بینالمللی نیز توجه زیادی به این مسئله داشتند به طوری که از سال 1982 اولین مجمع جهانی برای سالمندان در وین تشکیل شد و بعد از آن نیز تقریباً به فاصله هر ده سال یک بار برای بهبود شرایط زندگی سالمندان قطعنامه و برنامه های عمل برای اجرا و گنجاندن در برنامههای ملی کشورها توصیه می شود. همچنین به دلیل اهمیت موضوع سال 1999 را برای سالمندان نام نهادند تا  آغازی برای برنامه های کوتاه و بلند مدت برای سالمندان باشد . هرچند در ایران  هنوز سهم سالمندان به اندازه ای نیست که ساختار جمعیتی و از نظر اقتصادی تحت تاثیر شدید قرار دهد اما با توجه به انبوه متولشده های  دهه 1360و سابقه رشد جمعیت بسیار بالا انتظارمی رود همانند سایر کشورهای دنیا با شدت بیشتری رشد جمعیت سالمندان کشور افزایش یابد . برنامه ریزی کشوردر مقطع فعلی باید  طوری باشد که در بلند مدت زمینه های فیزیکی و اجتماعی کشور برای سالمندان مهیا شود و در کوتاه مدت توجه ویژه به توانمند سازی جوانان باشد تا سالمندان توانایی در آینده داشته باشیم . آمادگی برای برخورد مناسب با پدیده سالمندی در کشور نیازمند اطلاع از ساختار و ویژگیهای سالمندی در کشور است
تعداد و رشد جمعیت سالمندان
 سازمان جهانی بهداشت در سال 2002 سن 60 سالگی را برای افراد سالمند تعریف می کند. جهان درسایه پیشرفتهای علمی به ویژه پزشکی و امید زندگی شاهد افزایش تعداد و نسبت سالمندان بوده است. برآوردهای سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که تا سال 2030 میلادی جمعیت سالمندان در دنیا از 9 درصد به 16 درصد و در ایران از 5/6 درصد به 17.5  درصد افزایش خواهد یافت. تعداد سالمندان ایران از کمتر از2.1 میلیون نفر در سال 1335 با بیش از 6 برابر شدن در سال 1395 به باالی 7.4 میلیون نفر رسیده است . این درحالی است که جمعیت ایران  در این مدت کمی بیشتر از 4 برابر شده است . این نشان می دهد سرعت افزایش سالمندان در 60 سال گذشته حدود دو برابر جمعیت کشور افزایش یافته است . همچنین تعداد سالمندان مناطق شهری کشور در نیم قرن گذشته در مناطق شهری حدود 9 برابر و در مناطق روستایی حدود 2 برابر شده است .این در صورتی است که جمعیت روستایی از سال 1370 روند کاهشی داشته است . رشد جمعیت سالمندان به غیر از سال 1355  همواره بیشتر از رشد جمعیت کل کشور است. درمناطق شهری هم رشد جمعیت سالمندان نسبتا بالا بوده است . اما در مناطق روستایی فقط در سال 1355 رشد جمعیت سالمندان منفی بوده است . این در صورتی است که رشد جمعیت مناطق روستایی به دلیل تبدیل روستا به شهر و مهاجرت روستاییان به شهرها اندک و در دو دهه گذشته منفی بوده اما با توجه به اینکه عمده مهاجرت روستاییان به شهرها برای یافتن شغل و در بین جوانان بوده و سالمندان روستایی کمتر مهاجرت نموده اند ، رشد جمعیت سالمندان روستایی به غیر از سال 1355 نه تنها منفی نبوده بلکه مثبت هم بوده است .  هر چند رشد جمعیت مردان و زنان سالمند تفاوت زیادی با هم ندارند اما سرعت افزایش زنان سالمند بیشتر از
مردان سالمند شده است .در سال 1395 برعکس شده و تعداد زنان سالمند به دلیل بالاتر بودن امیدزندگی آنان از مردان پیشی گرفته است .در نیم قرن گذشته مردان سالمند 4.3 برابر شده در حالی که برای زنان این نسبت 4.8 برابر بوده است .
سهم سالمندان
 افزایش سهم سالمندان نشانه افزایش امید به زندگی در کشور است . افزایش امید به زندگی ضمن اینکه متاثر از پیشرفتهای پزشکی است با نظریه ای به نام انتقال جمعیت تبیین می شود . در این نظریه با کاهش میزان مرگ و میر و به دنبال آن کاهش مداوم میزان موالید ، ساختار سنی متحول و امید زندگی افرایش می یابد . افزایش امید زندگی سبب بالا رفتن میانگین سنی جامعه و همچنین سهم سالمندان می شود . در آخرین سرشماری کشور در سال 1395 سهم سالمندان 60 ساله و بیشتر 9.3درصد بوده که از سال 1355 با 5.3 درصد همواره روند افزایشی داشته است . این افزایش در مناطق شهری و روستایی نیز دیده شده است . با این تفاوت که سهم سالمندان همواره در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری است . در سال 1395 بیش از 10 درصد از جمعیت روستایی 60 ساله و بیشتر بوده اند که این نسبت در مناطق شهری 9.1 درصد به دست آمده است .سالمندان بر اساس طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی خود به سه گروه سالمندان جوان ، سالمندان سالمند و سالمندان کهنسال  طبقه بندی می شوند . که در ایران بیش از 70 درصد از آنها سالمندان جوان هستند . در مناطق روستایی سهم کهنسالان و سالمندان سالمند بیشتر از مناطق شهری است . در ژاپن به عنوان سالمندترین کشور دنیا سهم سالمندان جوان کمتر از 60 درصد است که در مقایسه با 73.3 درصد ایران خیلی پایین تر است . در عوض حدود 25 درصد از سالمندان ایران ، سالمندان سالمند و فقط 2.2 درصد کهنسال هستند در حالی که این نسبتها برای ژاپن به ترتیب 36.1 و 4.8 درصد است . سهم کهنسالان ژاپن بیش از دو برابر کهنسالان ایران است .
صدرالدین بالدی موسوی، کارشناس ارشد جمعیت شناسی و مشاور ریاست مرکز آمار ایران

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۵۴۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سيصد و چهل کارگر ساختمانی در سال گذشته در حوادث ناشی از کار فوت کردند. رعیتی فرد افزود: اين آمار هر چند نسبت به سال 1401 ، ۲۲ نفر کاهش داشته است، اما نیاز است که تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برای بیمه، ایمنی و آموزش کارگران اهتمام ویژه ای داشته باشند.
رعیتی فرد گفت: حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۲، بیش از ۹/۵ درصد کاهش نشان می‌دهد که بطور میانگین در دو سال گذشته حدود ۷/۵ درصد کاهش یافته است.
معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۳۸ درصد حوادث کار، در کارگاه‌های ساختمانی است و حدود ۵۰ درصد فوتی ناشی از حوادث کار، در کارگاه‌های ساختمانی است.
وی ابراز امیدواری کرد با تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی و بهداشت شغلی برای کارگاه‌هایی زیر ۱۰ نفر با کمک شرکای اجتماعی، حوادث کار کاهش پیدا کند.

دیگر خبرها

  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟ (+ اینفوگرافی)
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان
  • تداوم امدادرسانی هلال احمر در مناطق متأثر از سیل و آبگرفتگی
  • تداوم امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر در مناطق متأثر از سیل و آبگرفتگی