Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@00:09:52 GMT

استاندارد سازی، کالای ایرانی را جهانی می سازد

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۷۵۸۶۶

استاندارد سازی، کالای ایرانی را جهانی می سازد

تهران- ایرنا- با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم حمایت از کالای ایرانی در سال جدید، مسئولان کشوری و واحدهای اقتصادی برای تحقق همه جانبه این مهم به برنامه ریزی و راهکاریابی می پردازند؛ موضوعی که با بررسی نقاط ضعف و قوت اقتصاد کشور آغاز و با اقدام و عمل در متن جامعه پیاده سازی خواهد شد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، با آغاز سال جدید هجری خورشیدی و نام گذاری آن تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی»، این موضوع بیش از پیش مورد توجه کارشناسان و مقامات کشور قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن ها علاوه بر شناخت موانع و چالش های موجود در این مسیر، راهکارهایی را نیز با هدف پیاده سازی شعار مذکور ارائه دادند؛ این موضوع در روزنامه های اقتصادی هفته گذشته بازتاب گسترده ای یافت.

** حمایت از کالای ایرانی با اولویت کیفیت و سلیقه مشتری
روزنامه «گسترش صنعت» در یادداشتی با درج عنوان «چگونه از کالای ایرانی حمایت کنیم؟» نوشت: حمایت از کالای ایرانی با وجود نام‌گذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی‌بر «حمایت از کالای ایرانی» باید به عنوان ترجیح مصرف‌کنندگان آشکار شود. به عبارتی، در شرایط بازار فعلی با دسترس بودن کالای ایرانی و خارجی، مصرف‌کنندگان داخلی کالای ایرانی را بر کالای خارجی ترجیح دهند.
این همان اصل اساسی در اقتصاد است که در واقع علایق درونی افراد یا ترجیح مصرف‌کنندگان متمایل به مصرف کالای داخلی باشد، حتی با تغییر قیمت‌ها در بازار و در دسترس بودن کالای خارجی اولویت و ترجیح مصرف‌کننده باید تقاضا برای کالای ایرانی باشد. اگر این اصل که ترجیح مصرف‌کننده است را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم به طور قطع به زودی شاهد افزایش چشمگیر تقاضا برای کالای تولید داخل خواهیم بود که می‌توان از آن به عنوان عرق ملی برای حمایت از کالای تولید داخل نیز نام برد.
«مسیر صحیح حمایت از کالای ایرانی» عنوان یکی از سرمقاله های روزنامه «کسب وکار» بود که در آن آمد: در بدو امر باید توجه کرد حمایت از کالای ایرانی اصلاً به معنای خرید هر کالای تولید ایران و تحریم کالای غیرایرانی نیست، بلکه حمایت جنبه‌های مادی و معنوی فراوانی دارد. به صورت روبنایی و ظاهری، حمایت از کالای ایرانی در نفس خود معنی حمایت از مصرف‌کننده را نیز حمل می‌کند و اساساً بدون در نظر گرفتن حقوق مصرف‌کننده، هر حمایتی از تولید‌کننده خیانت است به سرمایه‌های کشور و افول اعتماد عمومی جامعه.
حمایت از کالای ایرانی هرگز به معنای حمایت بی‌چون و چرا از کالای بی‌کیفیت و خالی کردن میدان از وجود رقیب برای یکه تازی هرتولید‌کننده‌ای نیست. حمایت از کالای ایرانی یعنی فراهم ساختن بستر ارتقای کیفی محصولات داخلی برای حضور در بازارهای بین‌المللی و رقابت با همتایان خود.
حمایت از کالای ایرانی زمانی موثر است که رانت‌ها کنار گذاشته شود و قیمت تمام شده پول و سرمایه اولیه برای تولید‌کننده کاهش پیدا کند.
روزنامه «گسترش تجارت» در یادداشتی به تعیین شاخص‌های حمایت از کالای ایرانی پرداخت و آورد: باید شاخص‌های حمایت از کالای ایرانی را تعریف کنیم تا نوع حمایت‌ها و جهت‌گیری‌ها نیز روشن شود. به‌عنوان نمونه باید زیربناهای تولید یک کالا ازسوی تولیدکننده داخلی صرف ارتقای کیفیت و افزایش بهره‌وری و همچنین مناسب بودن نرخ و رقابت‌پذیری شود. حمایت‌ها از کالای ایرانی نباید بدون بهره‌وری و رقابت‌پذیری باشد، زیرا به‌طورعمده بهره‌برداری خوبی هم از آنها نخواهد شد.
مولفه بعدی می‌تواند صادرات باشد که از کالاهایی که جنبه صادراتی بیشتری دارد، حمایت شود. این مهم می‌تواند مصداقی برای حمایت از کالای ایرانی باشد. ازسوی دیگر عصر، عصر نوآوری است که در این بین کسب‌وکارهای نوین و استارت‌آپ‌ها نیز به کمک تولید و تجارت آمده‌اند و این در حالی است که جای این فناوری‌ها تا حدی در اقتصاد ایران خالی است.
«جنبه‌های تحقق حمایت از کالای ایرانی» عنوانی از روزنامه گسترش صنعت بود که در آن می خوانیم: سال 97 به تدبیر رهبر معظم انقلاب، سال «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری شده است. اهمیت این موضوع به گونه‌ای است که اگر از کالای ایرانی حمایت شود، چرخ تولید به حرکت درآمده و شتاب‌گیری آن شرایط را برای ایجاد مشاغل جدید فراهم می‌کند و در نتیجه، میزان بیکاری کاهش می‌یابد. حمایت از کالای ایرانی باعث جلوگیری از انتقال سرمایه‌ها به خارج از کشور و جذب سرمایه‌های خارجی به دلیل صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران و مقابله با تحریم‌های ناعادلانه و نابخردانه اقتصادی کشورهای سلطه‌گر می‌شود.
زمانی که کشور خوداتکا و متکی به تولیدات درون‌زای خود باشد، به طور قطع قدرت چانه‌زنی آن نیز در معادلات و معاملات بین‌المللی افزایش می‌یابد. حمایت از تولید داخل یعنی کاهش صادرات مواد خام و بسترسازی ایجاد و افزایش ارزش‌افزوده روی مواد خام در کشور، حمایت از تولید داخل یعنی افزایش اعتماد به نفس و تقویت باورهای فرهنگی و اجتماعی و کاهش آثار تحریم‌های جهانی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی جامعه؛ حمایت از تولید داخل یعنی تلاش برای بومی شدن فناوری‌های مختلف در حوزه تولید از طریق آزمون و مهندسی معکوس.
این روزنامه همچنین با درج عنوان «حمایت از کالای ایرانی مشروط به رعایت سلیقه مشتری»نوشت: حمایت و خرید کالای ایرانی می‌تواند چرخ صنعت و تولید را بیشتر به گردش درآورد و برای جوانان، اشتغال ایجاد کند ضمن آنکه موجبات تقویت و رونق اقتصادی را فراهم کنیم. توانمندسازی واحدهای تولیدی نیز در دستور کار شهرک‌های صنعتی قرار دارد. اما واحدهای تولیدی نیز باید کیفیت و کمیت تولیدات خود را افزایش دهند و با توجه به ذائقه مصرف‌کنندگان، کالا تولید کنند.
اشتغال زایی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های حمایت از تولید داخلی است چراکه نهادینه شدن فرهنگ خرید و استفاده از کالای ایرانی به موازات خرید اجناس خارجی می‌تواند نیروی کار ایرانی و سرمایه‌های مردمی را افزایش دهد و توسعه پایدار و مشارکت حداکثری و آگاهانه، در حوزه تصمیم‌سازی‌های راهبردی و اقتصادی را فراهم آورد.

** چالش های فراروی حمایت از کالای ایرانی
روزنامه «دنیای اقتصاد» درگزارشی با عنوان «چهار نابودگر کالا‌ی ایرانی» آورد: دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی 4 نابودگر تولید کالای ایرانی را معرفی کرد. مسعود نیلی «سیاست‌های ارزی نادرست»، «فقدان تعامل تجاری، مالی و تولیدی با جهان»، «نظام ناکارآمد بنگاه داری داخلی» و «محیط نامساعد اقتصاد کلان» را در چند دهه گذشته به‌عنوان عوامل تضعیف‌کننده تولید ردیابی کرده است.
از نظر این اقتصاددان، هر کدام از اجزای این پازل، بخشی از زنجیره تولید را مخدوش کرده و عملا سیاست‌های حمایتی از تولید را بی‌اثر کرده‌اند. بدون‌شک افزایش درآمد خانوارهای ایرانی و فائق آمدن بر مشکل بزرگ بیکاری، در گرو آن است که تولید‌کنندگان ایرانی محصولاتی با کیفیت مطلوب و قابل رقابت بسازند.
«تعاونی‌ها از کالای ایرانی حمایت نمی‌کنند» عنوان یکی از گزارش های روزنامه «عصر اقتصاد»بود که در آن آمده است: از حالا به بعد مسئولان در شعار و عمل با کالای ایرانی همراهی می‌کنند تا سال جاری به کام تولیدکنندگان بیش از این تلخ نشود. با این همه؛ حمایت از اجناسی که کارگران ایرانی تولید می‌کنند به آسانی صدور یک دستورالعمل حمایتی از سوی وزارتخانه‌ها و ادارت تابعه نیست و دردسرهای خود را دارد.
با این حال لشگرِ بزرگِ تولیدکنندگانِ خانگی تاکنون مورد حمایت قرار نگرفته‌اند و به حال خود رها شده‌اند تا شاید دستی بیاید و اقتصاد آنها را به سامان کند. هرچند واحدهای تولیدی بزرگ هم حال‌ و روز بهتری ندارند و نوسانات اقتصادی را در خود پذیرا شده‌اند و در نتیجه یا نیمه فعال هستند یا به کل از دور خارج شده‌اند. در چنین شرایط پای تعاونی‌ها و اقتصاد مشارکتی برای طبقات فرودست به میان می‌آید. تعاونی؛ نهادی است که مشارکت جمعی را در راستای سود حداکثری ممکن می‌کند. اصل 44 قانون اساسی هم تاکید کرده است که نظام اقتصادی کشور بر سه پایه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی شکل گرفته است با این حال تنها بخشی که چندان مورد توجه قرار نگرفته، تعاونی‌ها و ظرفیت‌های آنها در فقرزدایی و ایجاد اشتغال است.
روزنامه گسترش صمت در یادداشتی با درج عنوان «اکران فیلم خارجی و حمایت از کالای ایرانی» حمایت بی چون و چرا و تک بعدی از کالای داخلی را به چالش کشید و نوشت: حالا که امسال به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، توجه به این نکته که حمایت بی‌چون و چرا از تولیدات داخل رمز موفقیت و پیشرفت کالای ایرانی است؟ بسیار ضروری به نظر می‌رسد. سینمای ایران نمونه خوبی برای پاسخ به این پرسش است. سال‌ها است که مدیران گوناگون که در راس تصمیم‌گیری برای سینمای کشور هستند، تصمیم گرفتند هیچ فیلم خارجی در سینماهای کشور اکران نشود. این تصمیم که پیشینه‌ای بیش از 20 سال دارد در مقاطع کوتاهی با چالش روبه‌رو شد و در چند دوره فیلم‌های خارجی در چند سانس محدود اکران شدند.
وجه به شعار حمایت از کالای ایرانی به معنای رشد و بهبود هر چیزی است که در داخل تولید می‌شود و اگر قرار است محصولی بدون توجه به بازار رقابت و مشتریان خارجی و تنها با پنهان شدن زیر سایه حمایت بی‌چون و چرای مصرف‌کننده به بازار عرضه شود؛ نتیجه‌ای جز عقب‌گرد و واماندگی از رسیدن به توسعه پایدار نخواهد داشت.
روزنامه دنیای اقتصاد نیز با تاکید بر اینکه نباید حمایت از کالای ایرانی محدود شود آورد: حمایت از کالاهای ایرانی همان قدر که مقوله‌ای قابل‌فهم و ملموس است، در عمل نیازمند پشتوانه‌های مستحکم و برنامه‌ریزی‌شده‌ای نیز است که تحقق و فراهم آوردن آنها مستلزم تغییرات و اصلاحات عمیق، گسترده و حتی در برخی موارد پرهزینه و دشوار است خصوصا برای دولت و سایر نهادهای متولی حاکمیتی.
حمایت از تولید داخلی را باید به معادن و محصولات معدنی هم گسترش داد. تردیدی نیست که تولید مقرون به صرفه بسیاری از کالاها و محصولات در داخل کشور نیازمند برخورداری از مواد اولیه و نهاده‌های تولیدی با کیفیت، ارزان و در دسترس است بنابر‌این اگر می‌خواهیم از تولیدات و محصولات ایرانی حمایت کنیم باید از مواد اولیه ایرانی حمایت کنیم تا امکان تولید داخلی با‌کیفیت فراهم شود.
فرار سرمایه و الزامات حمایت از کالا و خدمات ایرانی عنوانی از روزنامه عصر اقتصاد است. این روزنامه در گفت وگویی با «رضا پدیدار» عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به نقل از وی نوشت: عدم شفافیت، چیره شدن سیاست بر اقتصاد و نبود سیاست‌گذاری‌های اصولی برای حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان، فضای کسب‌وکار کشور را با یک نوع نگرانی همراه می‌کند که در آن نه سرمایه‌های خارجی و نه سرمایه‌های داخلی احساس امنیت نمی‌کنند.
اگر بخواهیم به موضوع حمایت از کالا و خدمات ایرانی اهمیت بدهیم، می‌باید از دو مسیر وارد عمل شویم. مسیر اول در حیطه ملی است که می‌باید امتیازات ویژه‌ای را صرفاً برای تولیدکنندگان کالا و خدمات تخصصی و مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و یا ایرانیان خارج از کشور به‌عنوان مسیر دوم وارد عمل شده و بسترهای منطقی تولید ملی را با رعایت استانداردهای جهانی فراهم آورد. در غیر این صورت سرمایه‌های داخلی و نیز سرمایه‌های خارجی که به‌زحمت وارد کشور شده‌اند به‌راحتی آر کشور خارج‌شده و شرایطی را حاصل می‌آورد که امروزه گریبانگیر آن هستیم.

پژوهشم**1969**3050**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد حمايت از كالاي ايراني شعار سال 97 روزنامه هاي اقتصادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۷۵۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین

ناصر سودانی کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره معضل ناترازی بنزین در کشور گفت: کشور ما از ابتدا در موضوع بنزین وابستگی قابل توجهی را به خارج داشته است و جز در مقاطع کوتاهی نتوانسته به خودکفایی بایسته ای برسد.

وی ادامه داد: عمده ترین دلیل ناترازی بنزین در کشور بالا بودن مصرف این فرآورده سوختی است و هم عدم تعادل بین تولید و مصرف باعث شده که با ناترازی بنزین در کشور مواجه شویم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: عمده ترین تلاشی که باید در کشور صورت بگیرد کاهش مصرف و افزایش تولید است به نحوی که تولید بنزین از مصرف آن بیشتر باشد.

سودانی افزود: کاهش مصرف بنزین به عوامل متعددی وابسته است، ابتدا اینکه باید استاندارد خودروهای تولید داخل را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم که متاسفانه تا این استانداردها فاصله قابل توجهی داریم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: موضوع دیگر که باعث مصرف بالای بنزین شده تردد ماشین های تک نفره است، این تردد های نامتعارف تقریباً در کشور ما خیلی زیاد است و از سوی دیگر جاده ها و خیابان های ما هم شرایط مطلوبی را ندارد و همین امر بر افزایش مصرف بنزین تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما نتوانسته ایم که سبد سوختی را متنوع کنیم و جایگزینی را برای بنزین در نظر بگیریم. باید برای کاهش مصرف بنزین از گاز و برق و سایر سوخت های فسیلی هم استفاده می کردیم تا مصرف بنزین در کشور و تقاضا برای آن کاهش پیدا کند.

این کارشناس انرژی توضیح داد: متاسفانه تولیدات خودروسازان ما به سمت خودروهای هیبریدی و با سوخت های سبز پیش نرفته است. با وجود گشایش پالایشگاه خلیج فارس هنوز نتوانسته ایم پا به پای مصرف تولید را افزایش دهیم و این امر باعث شده که به واردات بنزین تن دهیم.

سودانی گفت: البته سیاست های دیگری وجود دارد که عمده این سیاست ها به مصرف کننده آسیب می رساند و اگر سیاست گذاران مجموعه تولید و مصرف بنزین یعنی وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی و صنعت و معدن یک قرارگاه واحدی را تشکیل دهند و راهکارهای علمی و به روز را با استفاده از تجارت جهانی و همین طور متخصصان داخلی و خبرگان و نخبگان برای متنوع کردن سبد سوخت خودروهای داخلی استفاده کنند.

این کارشناس انرژی توضیح داد: باید از توان نخبگان موجود در کشور برای متنوع کردن سبد سوخت استفاده کنیم و اقدام به پروراندن این اندیشه ها و ایده های جوانان کشورمان کنیم. البته باید به این نکته توجه کنیم که بنزین خودش مافیایی است که همواره سعی کرده به واردات این فرآورده سوختی دامن بزند تا خودشان به نان و نوایی برسند.

کد خبر 6093837 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • جمع آوری ۶ قلم کالای غیر استاندارد در نمایشگاه بین‌المللی قزوین
  • رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با قدس: چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • تکمیل مرحله اول واکسیناسیون اتباع خارجی در کردستان
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • خودکشی ایرانی ها، کمتر از میانگین جهانی
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها