Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:امامزاده یحیی (ع) شهر همدان از آثار سده‌هاى هشتم تا دهم هجرى است که در گذشته جایگاه ویژه ای در بین مردم داشته است اما این در حالیست که طی چند سال گذشته مورد بی مهری مسئولان میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است.

خبرگزاری شبستان-همدان

امامزاده یحیی (ع) در یکی از محله های قدیمی شهر همدان قرار دارد که از شیوه معماری و سبک ساختمان می توان متوجه شد که بنای اصلی متعلق به قرن هشتم تا دهم هجری قمری می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بنا دارای دو ورودی می‌باشد که یک درِ آن به داخل کوچه و درِ دیگر به بلوار باز می‌شود، ورودی اصلی این امامزاده در ضلع غربی دارای سردری قوس‌دار و دو مناره ساده است.

در هنگام ورود به حیاط، طاق‌ نمای زیبای ورودی امامزاده دیده می‌ شود که دور تا دور آن آینه‌ کاری شده اما در برخی قسمت‌ ها از بین رفته است و در چهار گوشه جبهه خارجی ساختمان مقبره، راه‌ پله‌ هایی برای دسترسی به حجره‌ های طبقه دوم و پشت‌ بام وجود دارد.

بقعه در وسط حیاطی بزرگ و مستطیل شکل قرار دارد که دیواره‌ های شمالی، جنوبی و شرقی، آن را محصور کرده‌ اند و مقبره دارای پلان مستطیل شکل و دو طبقه است و در هر ضلع آن ایوانی کشیده شده که با یک ورودی قوس‌ دار به داخل بقعه راه می‌ یابد.

با توجه به تزئینات بنا، به نظر می‌ رسد این بنا از آثار سده‌ های هشتم تا دهم هجری قمری است و رواق آن را در دوره صفویه بر اطراف آن افزوده‌ اند.

دیوار کشی حیاط و ایجاد طاق‌ نماهایی در دیوارها و آینه‌ کاری‌ های آن نیز در دوره قاجاریه انجام شده است و نسب این امامزاده با هشت واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌ رسد.

بنا به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در همدان چند سالی است که میراث فرهنگی و اداره اوقاف و امور خیریه نسبت به مرمت و بازسازی این بنای تاریخی و مذهبی غفلت ورزیدند که در اینجا نظر مخاطبان را به این گزارش جلب می کنیم.

امامزاده یحیی همدان در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به شماره ۳۲۴۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرمت و بازسازی بنای امامزاده یحیی (ع) نیازمند اعتبارات است

احمد ترابی، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: این استان دارای یک هزار و ۸۰۰ اثر طبیعی و تاریخی دارد که تقریبا نیمی از این آثار، بنای تاریخی است.

وی افزود: یکی از آثار تاریخی و مذهبی این استان متعلق به بنای امامزاده یحیی (ع) می باشد که تاکنون اقداماتی برای حفظ و نگهداری این بنای شده است.

وی با بیان اینکه از سال 90 میزان اعتبارات برای مرمت و بازسازی این مکان مقدس کاهش یافته است، تصریح کرد: مرمت بدنه امامزاده یحیی(ع)، سردر ورودی و ساخت سرویس‌های بهداشتی این بقعه (ع) سه موضوع قابل بررسی در این مکان است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ابراز داشت: سازه های بقعه امامزاده یحیی (ع) مربوط به دوران صفویه است که علت ماندگار و پابرجایی این مکان تا به اکنون حفظ و نگهداری از آن بوده است.

ترابی با بیان اینکه میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند از این اثار تاریخی حفظ و نگهداری کند، خاطرنشان کرد: این در حالیست که هیئت امنا، اوقاف و حتی مردم برای تحقق این مهم در کنار میراث فرهنگی قرار گیرند.

میراث فرهنگی استان نسبت به تهیه طرح جامع بقعه متبرکه امامزاده یحیی (ع) اقدام کند

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان نیز گفت: اداره اوقاف درآمد خاصی ندارد و بنابراین نذورات هر بقاع متبرکه برای همان بقعه صرف می شود به طوری که طی سه سال گذشته 110 میلیون تومان برای مرمت آستان مقدس امامزاده یحیی(ع) شهر همدان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه درآمد حاصل از امامزاده یحیی (ع) حقوق خادمین را هم نمی دهد، افزود: اداره اوقاف و امور خیریه چند سالی است که به دنبال کمک های مالی از سوی مردم به این مکان مقدس است.

وی تصریح کرد: بر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری امامزادگان قطب فرهنگی محسوب می شوند بنابراین چندسالی است که طرح آرامش بهاری در راستای شناسایی این بقاع متبرکه اجرا می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان خاطرنشان کرد: همچنین انتظار می‌رود اداره‌کل میراث فرهنگی استان نسبت به تهیه طرح جامع این بقعه متبرکه اقدام کند تا طرح‌ها به خوبی انجام شود.

حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد: میراث فرهنگی در صورت تخصیص اعتبارات به امامزاده یحیی(ع) توجه ویژه داشته و آن را در اولویت مرمت بناهای تاریخی مجموعه خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه امامزاده یحیی (ع) در غربت است، گفت: با وجود قرار گیری این بقعه در یکی از بهترین فضاهای شهر و اینکه در مسیر آرامگاه بوعلی سینا تا چهارراه تختی قرار دارد اما تابلوی راهنما برای این امامزاده نصب نشده است.

وی اظهار کرد: متأسفانه با گذشت یک سال طرح جامع مرمت این بنا اجرایی نشده است و دیوار های پیرامون بنا وضعیت نامطلوبی داشته و در حال ریزش است.

وی افزود: هیئت امنای این مجموعه خواستار نصب تابلوی راهنمای بقعه، احداث یک چشمه سرویس بهداشتی، اعزام گروه‌های ویژه و گل کاری و زیبا سازی محوطه امامزاده و ... می باشند.

به گزارش شبستان: بنای تاریخی و مذهبی امامزاده یحیی (ع) جزء آثار ملی به ثبت رسیده اما این امامزاده اکنون در مظلومیت و غربت به سر می برد و مردمی که در همدان هستند هنوز نمی دانند که امامزاده ای به این نام در این شهر وجود دارد و این در حالیست که از جمله میراث فرهنگی باید برای حفظ این مکان مقدس اعتبارات لازم را اتخاذ کند و مردم باید در کمک به این بقعه سهیم باشند.

 

گزارش: سمیرا قادری

پایان پیام/155

منبع: شبستان

کلیدواژه: آمریکا دولت مجلس ارز بیرجند مسجد خبرگزاری شبستان بستری حمایت از کالای ایرانی واکنش ایران به حمله آمریکا به سوریه بنای تاریخی امامزاده یحیی ع سازمان اوقاف و امور خیریه میراث فرهنگی کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۳۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است

ایسنا/اصفهان فرماندار نایین گفت: گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت و یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است.

محمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار ‌کرد: با جدیت پیگیر توسعه گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های آن در شهرستان نایین هستیم زیرا موضوع گردشگری با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان به‌عنوان اولین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما در مجموعه اداری شهرستان حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و صنایع دستی و تسهیل امور برای رفع مشکلات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

فرماندار نایین افزود: بر همین مبنا جلسات کمیته تخصصی میراث فرهنگی با فواصل زمانی معین برگزار و در این جلسات به صورت مصداقی با حضور مدیران مربوطه و بعضاً شخص سرمایه‌گذار موضوعات و درخواست‌های این حوزه مورد بررسی و تصمیماتی در این راستا اتخاذ می‌شود که امیدواریم بتوانیم به‌عنوان خدمتگزار مردم، زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و به تبع آن ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان را در مبحث مهم گردشگری پیگیری کنیم.

کریمی با اشاره به برگزاری منظم جلسات این کمیته تخصصی گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه که بعضاً چند سال متوقف بود با ارائه راهکار و تعامل بین دستگاهی و همکاری مدیران شهرستان مرتفع شد و شاهد اقدامات خوبی در حوزه مرمت آثار تاریخی، تسریع در صدور مجوزها و ایجاد واحدهای بوم‌گردی و گردشگری و پیگیری ثبت آثار ملموس و میراث ناملموس فرهنگی بودیم که با مجموع این اقدامات، حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان تقویت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی بافت تاریخی نایین خصوصاً محوطه پیرامونی نارین قلعه، بررسی مسائل و مشکلات مجموعه‌های بوم‌گردی و گردشگری در شهرستان، بررسی نحوه معرفی جاذبه‌های گردشگری در ورودی‌های شهر نایین و جذب مسافران عبوری، احیای مغازه‌های بازار تاریخی نایین از مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در نایین است که نیاز به بررسی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا