Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@07:33:21 GMT

خط قرمزهای بی‌ربط در حال گسترش است

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۹۶۵۸۶

خط قرمزهای بی‌ربط در حال گسترش است

حمیدرضا نوربخش گفت: رویکردی که ما به صورت جدی پیگیر آن هستیم موضوع جدی کپی رایت است؛ اقتصاد مضمحل موسیقی به ویژه موسیقی سنتی ایرانی دچار مشکلات فراوانی است که باید برای آن چارجویی کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران صبح امروز با خبرنگاران و اصحاب رسانه دیدار نوروزی داشت و با آنان به گفتگو پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کپی رایت را به جد پیگیری می‌کنیم

نوربخش در این نشست گفت: رویکردی که ما به صورت جدی پیگیر آن هستیم موضوع جدی کپی رایت است که به شدت دنبال آن هستیم. به هر صورت اقتصاد مضمحل موسیقی به ویژه موسیقی سنتی ایرانی دچار مشکلات فراوانی است که باید برای آن چارجویی کنیم. ما طی سال های اخیر در بخش فضای مجازی به شدت دچار مشکل هستیم به طوری که تعداد زیادی از آثار موسیقایی به راحتی برای مخاطبان عرضه می شود و هنرمندان ای عرصه را دچار مشکل کرده است. من از همه شما عزیزان رسانه می خواهم که در پیگیری این موضوع کنار ما باشید تا بتوانیم تاثیر گذاری بیشتری در این حوزه داشته باشیم که کارهای مفیدی در این زمینه انجام پذیرد.

وی افزود: موضوع دیگری  که نیازمند کمک رسانه ها هستیم بحث معرفی استعدادهای موسیقی ایرانی است که امیدوارم این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد این بحث یکی از مهم ترین مسائل ما در خانه موسیقی است که باید در جریان موثر و همواری قرار بگیرد. ما هم اکنون در این فضا مشکل اصلی داریم و متاسفانه فضایی وجود ندارد که هنرمندان مستعد عرصه موسیقی به شکل شایسته تری در فعالیت های موسیقایی معرفی شوند.

خط قرمزهای بی‌ربط در حال گسترش است

این خواننده موسیقی ایرانی ادامه داد: بحث مطالبات به حق هنرمندان موسیقی نیز معضل دیگری است که نیازمند کمک جدی رسانه های در این عرصه هستیم. متاسفانه خط قرمزهای بی ربط و غیر قانونی به شکلی در حال گسترش است که نباید تبدیل به یک موضوع نهادینه شود.به طور کلی انتظار ما از اهالی رسانه این است که به عنوان مشاوران امین و آگاه در کنار ما باشید و هرجا نیاز این است که خانه موسیقی وارد عمل حتما به ما تذکرات لازم را بدهید.

نوربخش بیان کرد: واقعا خیلی از نکات ومسائلی که گفته می شود نشات گرفته از یک سوتفاهم است که باید مرتفع شود. ما انتظار داریم این مشلات و سوتفاهمات را حل کنیم و در کنار هم بتوانیم حقوق واقعی هنرمندان را استیفا کنیم.این خواننده موسیقی ایرانی اظهار کرد: آیا کف گیر هنرمندان فعال این عرصه به ته دیگ خورده است که دیگر شاهد آثار ارزشمند دهه های قبل نیستیم ؟ باور کنید مشکل موسیقی ما امروز همین موضوعات است بنابراین نباید خودم ان را درگیر اختلافات کنیم. ما موظفیم که در کنار هم حضور داشته باشیم تا راهی را که انتخاب کردیم به خوبی ادامه پیدا کند.

تک تک مواردی که در حوزه موسیقی اتفاق می افتد پیگیری می‌کنیم

مدیر عامل خانه موسیقی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر سرنوشت سند موسیقی کشور توضیح داد: این موضوع را باید از دوستان شورای عالی انقلاب فرهنگی سوال کنید. چون بخش تدوین این سند که کار ما بود مدت هاست به اتمام رسیده و در حال حاضر ماجرا به گونه ای است که پرونده باید در صحن شورا مطرح شود که بهتر است این مساله را از دبیرخانه شورا پیگیری کنید. ما هم قطعا پیگیری موضوع را انجام خواهیم داد.

نوربخش با اشاره به عدم واکنش مناسب خانه موسیقی در پی بروز برخی از اتفاقات و مسائل صنفی گفت: ما تک تک مواردی که در حوزه موسیقی اتفاق می افتد پیگیری می کنیم ولی در برخی از موارد هست که تکرار پیگیری ها و انعکاس رسانه ای آنها قطعا نه تنها کار را بهتر می کند بلکه ماجرا بدتر می شود. شما مطمئن باشید بنده شخصا پیگیر موضوعات و اتفاقات حوزه رسانه هستم که امیدوارم بتوانیم در این موضوع به نتایج مثتبی برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش درباره نحوه تعاملات خانه موسیقی ایران با معاون هنری فعلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما بار هر مدیری که به سرکار بیاید باید کار کنیم چون فعالیت ها نباید جزیره ای باشد. به همین جهت خبرهایی که مبنی بر اختلاف و برخی از حاشیه ها در این زمینه وجود دارد، اصلا درست نیست و ما هم اکنون در تعامل خوبی با آقای حسینی و همکارانشان هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۶۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا شجریان، خواننده محبوب و استاد آواز موسیقی اصیل ایران در سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش قاری قرآن بود و صوت قرآن را از ۸ سالگی به محمدرضا که صدای خوشی داشت نیز آموخت.

به گزارش ایلنا، شجریان با اولین معلم موسیقی خود در سال ۱۳۳۶ زمانی آشنا شد که برای تحصیل به دانشسرای مقدماتی مشهد وارد شد. وی دو سال بعد علاوه بر تلاوت قرآن، برای رادیو خراسان آوازهای بدون موسیقی را نیز اجرا کرد.

شجریان که پس از دریافت دیپلم از دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود از سال ۴۶ پس از چند سال تدریس در دبستان‌های مشهد به تهران منتقل شد. وی در تهران نزد اسماعیل مهرتاش درس آواز آموخت و همزمان خوشنویسی و نوازندگی سنتور را نیز پی گرفت.

اولین اجرا و ضبط صدای شجریان در پاییز سال ۴۶ در غالب برنامه «برگ سبز شماره ۲۱۶» از رادیو ایران پخش شد. اما او به دلیل اینکه پدرش می‌خواست نام «شجریان‌ها» با قرائت قرآن شناخته شود، در برنامه‌های رادیویی خود را با نام «سیاوش بیدکانی» معرفی کرد. تا اینکه در سال ۱۳۵۰ پدرش به خوانندگی آواز توسط وی رضایت داد و شجریان با نام خود در رادیو و تلویزیون حاضر شد. او در سال ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و آموزش سنتور و ردیف آوازی «صبا» را نزد وی آغاز کرد.

شجریان همزمان با هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه متخلص به «سایه» آشنا شده و به واسطه وی همکاری با برنامه «گلها» در رادیو را آغاز کرد. محمدرضا شجریان در این مدت در رادیو با بزرگان موسیقی نظیر احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و فرامرز پایور قطعات بسیاری را اجرا کرد.

شجریان آموزش سبک آوازی «طاهرزاده» را از سال ۱۳۵۱ نزد «نور علی خان برومند» آغاز کرد و در سال ۱۳۵۲ نیز با عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف آوازی وی را آموخت. او در همان سال در کنار هنرمندان بی نظیر موسیقی سنتی ایران نظیر محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و ناصر فرهنگ‌فر به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت پیوست.

سال ۱۳۵۴ شجریان به همراه محمرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر در «جشن هنر شیراز» کنسرت «راست پنجگاه» را اجرا کردند. محمدرضا شجریان که پیش از انقلاب سال ۵۷ رادیو ملی را مانند بسیاری دیگر از هم دوره‌های خود ترک کرد. وی به همراه محمدرضا لطفی و حمایت هوشنگ ابتهاج که او هم پس از رویداد تلخ میدان ژاله از کار در رادیو دست کشیده بود، کانون «چاووش» را بنیان گذاشت.

شجریان با کانون چاووش که اکثر اعضای آن از گروه شیدا و عارف بودند آثار بسیاری را خواند که تعداد زیادی از آن‌ها محتوای انقلابی و ملی داشتند. «شب نورد» یا (برادر نوجوونه) از چاووش ۲ و «سپیده یا ایران‌ای سرای امید» و «ایرانی به سر کن خواب مستی» از چاووش۶، «همراه شو عزیز» و «ایران خورشیدی تابان دارد» از چاووش، از جمله این آثار هستند.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899158

دیگر خبرها

  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج
  • فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی
  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • رییس صداوسیما از پیگیری وضعیت اقتصادی توسط ساترا خبر داد
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • رسانه‌های استان سمنان روحیه بسیجی را در جامعه گسترش دهند
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • (ویدئو) انتشار تصویر عجیب از «بنیامین بهادری»