Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@00:03:57 GMT

چگونه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهیم؟

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۹۷۹۳۲

به گفته کارشناسان موسسه تحقیقات سرطان آمریکا (ای‌آی‌سی‌آر)، آمریکایی‌ها با تغییر رژیم‌های غذایی، ورزش منظم و کنترل وزن خود می‌توانند از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری کنند؛ آلیس بندر، مدیر بخش برنامه‌های تغذیه موسسه تحقیقات سرطان آمریکا گفت: با کمی تغییر در خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها و همچنین داشتن حداقل 30 دقیقه‌ ورزش و فعالیت روزانه، می‌توانید خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اعمال این تغییرات در شیوه زندگی و داشتن وزن مناسب در پیشگیری از ابتلا به 63هزار مورد سرطان در سال موثر بوده است.

چگونه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهیم؟

بندر برای کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان 6 مورد را توصیه می‌کند:

1- مصرف کم الکل. طبق تحقیقات مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در مردان و همچنین در زنان افزایش می‌دهد. مردان باید سعی کنند مصرف روزانه الکل را به دو نوشیدنی استاندارد الکلی محدود کنند. این میزان برای زنان یک نوشیدنی استاندارد الکلی است. منظور از یک نوشیدنی استاندارد الکلی 12 اونس آب جو، 1.5 اوز لیکور و 5 اوز شراب است.

2- مصرف زیاد فیبر. مصرف غذاهای حاوی فیبر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در شما کاهش دهد. مصرف 10گرم فیبر یا یک فنجان غلات خطر ابتلا به این سرطان را به میزان 10درصد کاهش می‌دهد.

3- کاهش مصرف گوشت قرمز و عدم استفاده از گوشت فرآوری شده. مصرف فراوان گوشت قرمز یا مصرف گوشت فراوری شده حتی به مقداری کم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. از مصرف هات داگ، بیکن و انواع سوسیس خودداری کنید. در عوض به مصرف سینه مرغ کباب شده، حمص یا ساندویچ کره بادام زمینی را روی آورید.

4- مصرف بیشتر سیر. مصرف روزانه و منظم سیر در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر است. سیر منبع غنی مواد مغذی و لازم برای سلامتی است.

5- کنترل مناسب وزن و از بین بردن چربی شکمی. طبق تحقیقات چربی بدنی با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و ده‌ها سرطان دیگر مرتبط است. داشتن چربی شکم حتی در صورت نداشتن اضافه وزن، خود از عوامل خطرناک ابتلا به این نوع سرطان است. بیشتر سبزیجات رنگی بخورید و مصرف غذاهای پرکالری مانند گوشت و پنیر را محدود کنید. مصرف دسرها و شیرینی‌ها را به دو یا سه بار در هفته کاهش دهید.

6- داشتن ورزش روزانه منظم. اگر وقت رفتن به باشگاه را ندارید، فعالیت فیزیکی خود را هنگام انجام کارهای خانه یا دویدن انجام دهید. این کار در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ تاثیر دارد. حداقل 10دقیقه ورزش روزانه داشته باشید. همچنین می‌توانید با ایجاد وقفه در فعالیت، این میزان را به حداقل 30دقیقه در روز افزایش دهید.

غذاهایی که به کاهش سرطان روده بزرگ کمک می‌کنند

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ غذاهای زیر را بیشتر مصرف کنید:

- مصرف میوه‌ها و سبزیجات رنگی: میوه‌های رنگی، سبزیجات، ادویه‌جات و گیاهان منبع غنی آنتی اکسیدان هستند. آوکادو، بلوبری، زغال اخته، پونه کوهی، انار، کلم قرمز، انگور قرمز و بنفش، اسفناج، گوجه فرنگی و زردچوبه از جمله این مواد هستند.

- موادغذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3: داشتن رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3، یعنی ایکوساپنتانوییک اسید (ای‌پی‌اِی) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (دی‌اچ‌ای) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در شما کاهش دهد. از این منابع می‌توان به ماهی‌های آب سرد مانند ماهی روغن، ماهی خالخالی، سالمون، ساردین و همچنین روغن کتان اشاره کرد.

- روغن زیتون: روغن زیتون حاوی مواد شیمیایی گیاهی ضدسرطان است، روغن زیتون اسیدهای صفراوی را کاهش می‌دهد، همچنین آنزیم‌های کنترل کننده تحرکات سلولی در غشای روده را که در سلامت بافت روده نقش دارد، افزایش می‌دهد، روغن زیتون همچنین حاوی فنول‌ها نیز هست. همین امر موجب تاثیر محافظتی آنتی اکسیدانی روغن زیتون شده است.

- ادویه‌جات و مواد گیاهی: موادی مانند سیر، زنجبیل، نعناع بیابانی، رزماری، مریم گلی، نعناع، آویشن و زردچوبه می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کنند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: وزن تغذیه سرطان خطر ابتلا به سرطان ابتلا به سرطان الکل زنان مردان استاندارد گوشت گوشت قرمز سبزیجات ورزش روزانه گوجه فرنگی رژیم غذایی مواد شیمیایی سلامت روغن زیتون رشد سرطان سرطان روده بزرگ فعالیت روزانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۷۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی

 

به گزارش  تابناک به نقل از ایسنا ،سیده معصومه تقی‌زاده با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل آسم اظهار کرد: داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، بخش مهمی در کنترل آسم است زیرا چاقی، یکی از معضلاتی است که با آسم در ارتباط است.

 وی افزود: اگر میزان مصرف کالری از میزان سوخت آن بیشتر باشد، ‌قطعا فرد اضافه وزن پیدا می‌کند. این حالت نه تنها برای سلامت فرد ضرر دارد بلکه علائم آسم را نیز تحریک می‌کند. افراد چاق، نشانه‌های شدیدتری از آسم دارند و داروهای بیشتری مصرف می‌کنند بنابراین بهتر است همیشه وزن متعادل باشد.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: کاهش مصرف سبزیجات و میوه‌ها و افزایش مصرف غذاهای فرآوری‌شده موجب افزایش شیوع آسم می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که ویتامین C، بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A)، منیزیم و امگا ۳ بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر در معرض آسم قرار دارند.

وی بیان کرد: همچنین افرادی که به میزان کافی میوه، و ویتامین‌های C و E و به طور کلی از آنتی اکسیدان‌ها را مصرف نمی‌کنند، اغلب دچار مشکلات ریوی می‌شوند. به نظر می‌رسد رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها برای مثال دریافت بیشتر میوه‌ها، سبزی‌ها و روغن زیتون اثر محافظتی بر آسم دوران کودکی داشته باشد.

تقی‌زاده گفت: ماهی و غذاهای دریایی از منابع خوب امگا ۳ هستند و بهتر است سعی شود از مصرف اسیدهای چرب ترانس و روغن‌هایی که درصد زیادی امگا ۶ دارند، خودداری شود.

پیشنهادهای تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به آسم
وی با بیان اینکه اغلب افراد مبتلا به آسم، کمبود ویتامین D دارند، افزود: شیر، تخم مرغ و ماهی منابع خوب این ویتامین هستند ولی تابش مستقیم نور خورشید منبع اصلی این ویتامین است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: برخی از افراد عدم تحمل به لاکتوز دارند که در واقع حساسیت محسوب نمی‌شود اما علائم آسم را تشدید می‌کند. برخی افراد نیز نسبت به تخم مرغ، شیر و یا ماهی حساسیت دارند. حتی مصرف بسیار کمی از این مواد غذایی، منجر به بروز واکنش‌های حساسیتی و تحریک آسم می‌شود. از آن جایی که آلرژی منجر به تشدید علائم آسم می‌شود، اگر والدین احساس می‌کنند با مصرف هر غذایی تنگی نفس کودک تشدید می‌شود باید آن ماده غذایی را در برنامه غذایی کودک محدود کنند. انواع فلفل، زعفران، کرفس، انگور و خربزه برخی از این مواد غذایی هستند.

چه موادی علائم آسم را تشدید می‌کنند؟
وی عنوان کرد: سولفیت یکی از موادی است که به غذاها اضافه می‌شود تا به تازگی مواد غذایی کمک کند و از رشد کپک جلوگیری کند اما همین ماده می‌تواند منجر به تشدید علائم آسم در افراد مبتلا به این بیماری شود. سولفیت‌ها در برخی غذاها مانند میوه‌های خشک، میگو، آبمیوه‌های اسیدی، نوشابه‌های کولا و بسیاری از غذاهای فرآوری شده وجود دارند، بنابراین توجه به برچسب غذایی مواد غذایی اهمیت دارد.

تقی‌زاده عنوان کرد: درصد زیادی از افراد مبتلا به آسم، دچار اختلال ریفلاکس اسید معده هستند که موجب می‌شود آسم به راحتی کنترل نشود. کاهش وزن در این افراد، یکی از راه‌های رفع این اختلال و آسم است. پرهیز از مصرف غذاهای تند، کافئین، غذاهای اسیدی، شکلات، الکل و غذاهایی که موجب تشدید نشانه‌های ریفلاکس اسید معده می‌شود نیز از دیگر راهکارهای موثر در این زمینه است.

وی افزود: محدود کردن مصرف غذاهای پرچرب و کاهش حجم وعده غذایی نیز می‌تواند از ترشحات معده که موجب تشدید رفلاکس می‌شود، جلوگیری کند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیماران مبتلا به آسم از کورتون به صورت استنشاقی یا اشکال دیگر دارویی استفاده می‌کنند و بنابراین بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند، لذا توصیه می‌شود لبنیات کم چرب را در برنامه غذایی خود داشته باشند و مصرف نمک و مواد غذایی غنی از نمک را محدود کند.

وی بیان کرد: بیماران مبتلا به آسم همچنین باید مقدار کلسترول و چربی دریافتی رژیم خود را کاهش دهند. البته قبل از ایجاد هر گونه تغییر در عادات غذایی، حتما باید با کارشناسان تغذیه مشاوره شود.

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • ۵ روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند