Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@14:52:21 GMT

در معرض حشره‌کش‌ها قرار نگیرید

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۰۰۸۴۴

در معرض حشره‌کش‌ها قرار نگیرید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه در رده‌بندی شیوع سرطان‌ها، تومور مغزی هشتمین سرطان شایع در بزرگسالان است، گفت: حشره کش‌ها و سموم کشاورزی از فاکتورهای ایجاد تومور مغزی است و باید از در معرض قرار گرفتن با آنها خودداری کرد.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، تومورهای مغزی از مهم‌ترین چالش‌های جراحی مغز و اعصاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع تومور مغزی در هر ده هزار نفر تقریبا 2.4 نفر است اما هنگامی که در کالبدشکافی اتوپسی (autopsy) کالبد بیمار توسط پزشک قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد شیوع این بیماری 1٧ در ده هزار است و افراد بسیاری در طول زندگیشان بدون اینکه متوجه تومور مغزی خود شوند، از دنیا می‌روند.

محمد عیسایی، جراح و متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این مطلب که بیشتر مردم سردرد را از علائم اصلی تومور مغزی می‌دانند اظهار داشت: بر خلاف تصور عام سردرد، علامت پنجم این بیماری است در حالی که در 50 درصد تومور مغزی، فرد دچار سردرد نمی‌شود.

وی تشنج را شایع‌ترین علامت تومور مغزی دانست و افزود: ٨1 درصد مواقع، تومور مغزی با تشنج همراه است و تشنج کردن افراد بین 1٨ تا 65 سال، شایع‌ترین علامت تومور مغزی است و اگر فرد زیر 1٨ سال دچار تشنج شود شایع‌ترین علت آن صرع بی‌دلیل و بالای 65 سال سکته مغزی است.

عیسایی تاکید کرد: سردرد تومور مغزی ممکن است به خاطر علت‌های دیگر چون سردردهای میگرنی باشد و تومور مغزی زمانی ایجاد سردرد می‌کند که کار از کار گذشته، تومور فوق‌العاده بزرگ شده و فشار مغز بسیار زیاد است.

به گفته وی در تشخیص تومور مغزی سردردهایی وجود دارد که باید به آن توجه شود و توسط پزشک متخصص عکس‌برداری مغز انجام گیرد و عصب بینایی فرد معاینه شود مانند سردردهای طولانی مدت بیش از شش ماه، سردردهای صبحگاهی که همراه با حالت تهوع است و فرد بعد از استفراغ کردن حال بهتری پیدا می‌کند، سردردهای ناگهانی که فرد زمان شروع آن به یاد دارد و سردردهایی که با اجابت مزاج، عطسه و سرفه تشدید می‌شود.

این متخصص و جراح مغز، اعصاب و ستون فقرات با اشاره به علائم تومور مغزی در کودکان گفت: عمدتا تومور مغزی در بچه‌های کوچک زیر هشت سال به وجود می‌آید و مهم‌ترین علائمی که منجر به کشف این بیماری می‌شود، استفراغ است که متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود.

وی انحراف چشم "strabismus" را مهم ‌ترین علامت تومور مغزی در کودکان دانست و افزود: افزایش دور سر و وزن نگرفتن کودک از دیگر علائم این بیماری است که در نهایت پیشرفته شدن، سبب پایین آمدن سطح هشیاری و کما رفتن بیمار می‌شود.

به گفته وی در بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان سینه و دهانه رحم فرد با چک کردن مداوم می‌تواند از بیماری خود مطلع شود و با تشخیص زود هنگام از پیشرفت بیماری جلوگیری کند اما متاسفانه در تومور مغزی این چنین نیست که فرد بتواند از قبل ام آر آی"MRI" و سی تی اسکن شود و هر زمان که فرد متوجه بیماری شود، تاثیری در روند درمانی او نخواهد داشت.

عیسایی تومورهای مغزی را دو دسته خوش خیم و بد خیم دانست و عنوان کرد: اکثر تومورهایی که در بزرگسالان کشف می‌شود از نوع بدخیم است.

به گفته وی تومور مغزی بدخیم بنام (GBM) با وجود جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی حداکثر بیمار یک سال و نیم تا دو سال زنده است و تومورهای خوش خیم مانند "مننژیوما" بعد از جراحی و برداشتن آن بیمار درمان می‌شود و تا آخر عمر مشکلی پیدا نخواهد کرد.

به گفته این متخصص و جراح مغز، اعصاب و ستون فقرات، نوع تومور و مکان قرار گرفتن آن در درمان این بیماری بسیار مهم است و اکثر تومورهای مغزی قابل درمان هستند به جز آنهایی که در ساقه مغز قرار گرفته و هیچ روش جراحی برای درمان آن در دنیا وجود ندارد.

عیسایی اذعان کرد: ضربه به مغز، اشعه گاما در پرتو درمانی، فلزات سنگین و مواد شیمیایی چون ارگانو فسفات که در حشره کش‌ها و سموم کشاورزی وجود دارد از فاکتورهای ایجاد تومور مغزی است و مادران باردار می‌بایست از این مواد شیمیایی به جد دوری کنند و خود را در معرض حشره‌کش‌ها قرار ندهند.

وی بیماری ژنتیک نوروفیبروماتوز که اعصاب و پوست را درگیر می‌کند در بروز تومور مغزی مهم دانست و گفت: در یک سری از تومورهای مغزی نقش ژنتیک ثابت شده است و خویشاوندان درجه یک بیمار باید سالانه تصویربرداری از مغز را انجام دهند.

قهرمان بمانا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز گفت: در کلینیک‌های جهرم، ماهانه حدود 1500 بیمار توسط پزشک متخصص و جراح مغز، اعصاب و ستون فقرات ویزیت می‌شوند و50 عمل جراحی مغز و ستون فقرات در ماه انجام می‌گیرد که ٢ تا ٣ مورد آن مربوط به جراحی تومور مغزی است.

وی ضریب اِشغال تخت بیماران جراحی مغز و ستون فقرات در بیمارستان پیمانیه جهرم را ٩5 درصد عنوان کرد و گفت: به طور متوسط در هفته 30 بیمار جراحی مغز و ستون فقرات در بخش بیمارستان پیمانیه جهرم بستری می‌شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: بیشتر بیماران جراحی مغز و ستون فقرات بیمارستان پیمانیه جهرم از شهرهای اطراف شهرستان جهرم هستند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۰۰۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲/۵ ساله
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک بندرعباسی خارج شد
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور