Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-08@03:10:45 GMT

باور شکست در سوریه برای آمریکا دشوار است

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۲۲۴۴۵

باور شکست در سوریه برای آمریکا دشوار است

ارتش در مقطع پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی، و سایر عرصه‌هایی که نیاز به کمک بوده از جمله سیل، زلزله و ... در صحنه حضور داشته و از تمام توان و ظرفیت خود در جهت رفع مشکلات استفاده کرده است. امروز نیز که در منطقه شاهد تحولات جدید و شکل گیری توطئه‌هایی علیه کشورمان هستیم نمی‌توان از نقش ارتش در دفاع از حریم هوایی، زمینی و دریایی کشور غافل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز 29 فروردین، روزی است که در سال 58 از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی به نام روز ارتش نامگذاری شده است. به همین بهانه گفت‌وگویی را با امیر سرتیپ رضا خرم طوسی، مشاور عالی فرمانده کل ارتش انجام دادیم.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم از میزان بالای تجهیزات بومی ارتش، آمادگی جهت مقابله با تهدیدات منطقه‌ای با توجه به تحولات اخیر، علت افزایش خریدهای تسلیحاتی برخی کشورهای منطقه و همچنین ارتباط میان سپاه و ارتش گفت. امیرخرم طوسی با بیان این که امروز در عالی‌ترین سطح از همدلی و اتحاد قرار داریم گفت: زمانی می‌توانیم در مقابل دشمن بایستیم و در جهت حفظ امنیت ملی کشور گام برداریم که همدلی و همراهی را مورد توجه داشته باشیم. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

در حال حاضر توانمندیهای ارتش در چه سطحی قرار داشته و تا چه حد بومی است؟

با توجه به این که قبل از انقلاب آمریکا نقش پررنگی در توسعه و تجهیز نظامی کشورمان داشت، تصور می‌کرد پس از انقلاب با خروجشان از کشور، توسعه و پیشرفتی در این زمینه نخواهیم داشت و حتی در این حوزه‌ها پسروی خواهیم کرد اما این پیش بینی آنها محقق نشد.

در ابتدای جنگ در شرایط سختی قرار گرفته بودیم، حتی سیم خاردار به ما نمی‌دادند و ما بشدت در مضیقه بودیم. مهمات ما سهمیه‌ای شدند و در حوزه‌های مختلف از سلاح‌های کوچک تا بزرگ با سهمیه‌بندی مواجه بودیم، به عنوان نمونه اگر در جنگ به ده هزار گلوله نیاز داشتیم گاهی با تعداد محدود و به پایین تر از صد گلوله اکتفا می‌کردیم. در دوران تحریم نیز بشدت به دلیل تحریم‌های شکل گرفته در تنگنا بودیم. اما در حال حاضر در زمینه مهمات مورد نیازمان خودکفا هستیم. البته ارتش نمی‌تواند دستیابی به این خودکفایی را صرفا به خود نسبت دهد چرا که دستیابی به این خودکفایی به جهت تلاش‌های صنایع ما در بخش‌های مختلف از جمله وزارت دفاع، همکاری خوب دانشگاه‌ها و همت بلند و ارزشمند نخبگان دانشگاهی شکل گرفته است.

امروز در تهیه قطعات پرنده‌های شکاری به طور کامل به موفقیت دست یافته‌ایم و قطعات مورد نیاز را خودمان تامین کنیم که این موضوع در نیروی هوایی ما پررنگ است. امروز شاهد جهاد قطعه‌سازی نیروی هوایی به برکت تدبیر و راهنمایی رهبری هستیم. پایه‌گذار جهاد خودکفایی نیروی هوایی، رهبر معظم انقلاب است که قبل از منصوب شدن به رهبری در زمان امام راحل اقدام به پایه‌گذاری این امر کردند و از زمینگیر شدن و گران شدن هواپیماهای ما جلوگیری کردند.

امروز در حوزه راداری و پدافند هوایی به برکت تلاش صنعتی‌ها توانستیم نیازمندی آسمان کشور را برای دفاع از حریم آن تامین کنیم. همچنین در زمینه تانک و توپخانه هم موفقیت‌های خوبی داشتیم.

با توجه به تحولات و تهدیدات موجود در منطقه، میزان آمادگی ارتش در مقابله با این تهدیدات را چگونه ارزیابی میکنید؟ ارتش اکنون در چه حدی از آمادگی، برای دفاع از کیان جمهوری اسلامی قرار دارد؟

رویکرد تهدیدات مقداری در سال‌های اخیر تغییر یافته است، از اتفاقات پیرامونی کشورمان قطعا خرسند نبوده و از این که دشمن موفق شده جنگ‌های نیابتی را به جای جنگ‌های مستقیم و کلاسیک فراروی ما قرار دهد متاثر هستیم؛ اما نکته قابل ذکر این است که اگر فناوری نظامی حاکم بر دنیای امروز در زمینه ماهواره‌های نظامی خاص، مهمات، تجهیزات و جنگ رباتیک که دشمن ساخته موجب ایجاد زحمت و دردسری برای کشورمان می‌شد، در آن صورت نسبت به شرایط نگران بودیم اما آنچه در حال حاضر در حوزه تهدیدات رخ می‌دهد مساله‌ای است که در آن حوزه توانمندی داریم. امروز بزرگ‌ترین نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی نیروی انسانی متعهد با روحیه، مومن و مجاهد به تمام معناست که در طول این سال‌ها به تخصص لازم دست یافته است. نیروی‌های مسلح نظام به طور کلی و به طور خاص ارتش از توانمندی بسیار بالایی برخوردار بوده و آماده مقابله با هر نوع تهدید هستند.

در کنار این نیروی کارآمد و متخصص، طرح‌های مقابله با تهدیدات در برخی نقاط کشور، متناسب با تحرک تهدیدات، رزمایش و ‌آمایش سرزمینی تهدیدات؛ طرح‌های متقابل در نظر گرفته شده است و کارشناسان ما طرح‌ها را تهیه و به نیروی‌ها بویژه نیروی دریایی، هوایی و پدافند ابلاغ کرده‌اند. این طرح‌ها مجدد آزمایش شده و ارتش آمادگی مقابله با تهدیدات را دارد.

این یک شعار و ادعا نیست، بیش از هر کسی دشمنان از این موضوع اطلاع داشته و امنیت حاکم بر مرزها این ادعا را تصدیق می‌کند که امروز ارتش بیش از هر زمانی آمادگی مقابله با تهدیدات بیرونی را دارد. حتی تهدیدات آینده استکبار جهانی را نیز رصد می‌کنیم. ارتش ما امروز بیش از هر زمان دیگری آماده مقابله با تهدیدات است.

برای مقابله با تهدیدات نقطه‌ای و منطقه‌ای دشمن در هر نقطه‌ای خود را آماده کرده ایم. امروز برخی کشورهای استکباری نیروهای فریب خورده تکفیری را به کمک حامیان منطقه‌ای خود به نقاط دیگری منتقل می‌کنند. این روزها شاهد حملات آمریکا به همراه انگلیس و فرانسه به سوریه بودیم، باور شکست در سوریه برای آمریکا دشوار است به همین دلیل آمریکا درصدد وارد کردن ضربات سخت و سنگین است. این کشور در سوریه خود را مقابل جبهه مقاومت و در راس آن ایران می‌داند اما همگان شاهد شکست آمریکا در دستیابی به این هدف هستند.

بر همین اساس آمریکا با همکاری و هماهنگی همدستان خود اقدام به حملات موشکی به سوریه کرد. در ضمن آمریکا در منطقه شرق کشورمان در تلاش است با انتقال نیروهای شکست خورده داعش به افغانستان و پاکستان، تحرکاتی نیز در جهت نا امن کردن این مناطق داشته باشد.

تحلیل شما از خریدهای تسلیحاتی سنگین برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان چیست؟ آیا چنین ارتش اجارهای میتواند در حل مشکلات آنها تاثیرگذار باشد؟

آمریکا طی 30 سال همواره صحنه درگیری را عوض کرده است، با توجه به این که یکی از ارکان اقتصاد آمریکا تولیدات و محصولات نظامی است، آنها زمانی تلاش کردند با ناامن کردن منطقه ما و ایجاد جنگ هشت‌ساله نیازمندی‌های تجهیزات نظامی را در منطقه افزایش دهند، بعد از پایان جنگ نیز خودشان وارد عمل شده و در درگیری با عراق و حل و فصل مسائل کویت آنها را تحریک به تقویت تجهیزات نظامی کردند.

در حال حاضر آمریکا به مرحله‌ای رسیده که نیاز دارد با ایران‌هراسی برخی کشورهای عربی منطقه را حساس و ایران را دشمن بزرگ جلوه دهد که در نتیجه ضرورت دارد تجهیزات نظامی بسیاری برای آنها تامین کند. این کشور بستری را فراهم کرده که دشمنان کشورمان ناآگاهانه به سمت خرید تجهیزات گسترده نظامی روی بیاورند.

کشورهای خریدار تسلیحات نه‌تنها از نحوه ساخت تسلیحات خریداری شده اطلاعی ندارند بلکه حتی توانایی اپراتوری تجهیزات را نیز ندارند. بنابراین با توجه به چنین رویکردی قطعا به واسطه خرید این تسلیحات به هدفشان نخواهند رسید و موفقیتی کسب نکرده و قطعا در تقابل با ملتی که هشت سال در جنگ تجربیات بسیاری کسب کرده است ناتوان خواهند بود.

دشمنان همواره در تلاش برای القای اختلاف میان سپاه و ارتش بودهاند. روابط این دو نهاد در ساختار دفاعی جمهوری اسلامی ایران چگونه تعریف میشود؟

در مقایسه بین ارتش ایران و دیگر ارتش‌های جهان می‌توان تفاوت و امتیازات آنها را متوجه شد. ارتش جمهوری اسلامی دارای عزت و بزرگی است و این موضوع را در مقایسه با سایر ارتش‌های دنیا می‌توان درک کرد. در همایش بین ارتش‌های مختلف جهان متوجه می‌شویم که جایگاه نیروهای مسلح و جمهوری اسلامی چه مقام و منزلتی دارد. کشورهای دیگر نیز به این نتیجه رسیده اند که ما در منطقه حرف اول را می‌زنیم و این عزت به برکت خون شهدا به دست آمده است.

در دوران دفاع مقدس از مقطعی که توانستیم از ظرفیت ملت ایران استفاده کنیم، نمود آن در بسیج و سپاه تبلور یافت و عملیات بزرگ را با قدرت به پیش بردیم.

هیچ اختلافی بین ارکان کشور وجود ندارد، به رغم این که در هر کشور و ملتی اختلاف سلیقه وجود دارد اما زمانی می‌توانیم در مقابل دشمن و در جهت حفظ امنیت ملی و کیان کشور قرار بگیریم که همدل و همراه باشیم. بنابراین اتحاد بین ارتش و سپاه ضرورت قطعی است. همان طور که در دوران دفاع مقدس زمانی قادر به دستیابی به نتیجه بودیم که ید واحد بودیم.

امروز در عالی‌ترین سطح از همدلی، اتحاد و هم افزایی قرار داریم. باید توجه داشته باشیم تا زمانی که با هم باشیم دشمن بیشتر احساس خطر کرده و جرات چشمداشتی به صفوف محکم ما نخواهد داشت.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ارتش سوریه قدرت موشکی جام جم آنلاین باور شکست در سوریه برای آمریکا دشوار است

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۲۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد

وزارت خارجه سوریه گزارش مضحک این کشور درباره حقوق بشر که اخیرا صادر شد را محکوم و تاکید کرد که آمریکا صلاحیت اظهار نظر در این زمینه را ندارد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به گزارش مضحکی که اخیراً وزارت خارجه آمریکا درباره حقوق بشر صادر کرده بود اعلام کرد که ایالات متحده با کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر صلاحیت حرف زدن درباره حقوق بشر و یا متهم کردن کشورها در این زمینه را ندارد و باید به نقض قوانین بین‌المللی پایان داده و مداخلات خود در امور سایر کشورها را متوقف کند.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه به این منظور آمده است که وزارت خارجه آمریکا اخیراً گزارشی را منتشر کرد که مملو از اطلاعات گمراه کننده درباره حقوق بشر بود . در چهارچوب تلاشی از سوی دولت‌های متوالی آمریکا جهت معرفی خود به عنوان حافظ حقوق بشر در سراسر جهان و سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشور در نقض حقوق بشر قرار داشت که آخرین مورد آن کمپین‌های سرکوب خشونت آمیز علیه دانشجویان و اساتید دانشگاه‌هاست، در حالی که این دانشگاهیان خواستار پایان دادن به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه هستند.

این وزارتخانه تاکید کرد که آمریکا با کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر صلاحیت این را ندارد که دیگر کشورها را متهم کند و یا به آنها درس بدهد؛ زیرا تاریخ ایالات متحده پر از وحشتناک‌ترین اشکال نقض حقوق بشر است که از نابودی مردمان بومی در قاره آمریکا شروع شد و سپس به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ممنوعه در هیروشیما و ناکازاکی و کشتار بسیاری از ملت‌ها و غارت ثروت‌های آنها رسید.

وزارت خارجه سوریه تصریح کرد که مردم سوریه در نتیجه سیاست‌های متجاوزانه دولت‌های متوالی آمریکا از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی، تجاوز به خاک سوریه، حضور غیرقانونی نیروهای اشغالگر آمریکایی در بخش‌هایی از خاک سوریه و غارت ثروت‌های ملی این کشور آسیب زیادی دیده‌اند و هنوز هم از آنها رنج می‌برند. علاوه بر آن آمریکا با تحمیل محاصره ناعادلانه یکجانبه درحال مجازات جمعی مردم سوریه و دیگر ملت‌های مورد هدف است که نقض آشکار حقوق بشر از جمله حق زندگی محسوب می‌شود.

این وزارتخانه تاکید کرد که آمریکا باید از سیاست‌های مخرب خود عقب نشینی کرده و به نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از استانداردهای دوگانه و سیاسی کردن مسائل حقوق بشری پایان داده و از مداخله در امور سایر کشورها و بی‌ثبات کردن آنها دست بردارد.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • اهداف حمله اسرائیل به رفح به روایت سی ان ان
  • حرکت بر لبه فناوری، راهبرد ارتش برای مقابله با تهدیدات مدرن است
  • مسکو: با استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا-اقیانوسیه مقابله می‌کنیم
  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • گزارشی از حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه
  • شکست جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن
  • ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه منهدم شد
  • انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه
  • مقایسه تاریخی پاسخ‌های ایران به تهدیدات دشمن