Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رضا اردکانیان در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: این دو موضوع دو واقعیت است که با آن مواجه هستیم و خشکترین سال را در نیم قرن اخیر تجربه می کنیم به گونه ای که در برخی مناطق مانند فلات مرکزی ازجمله استان اصفهان، سد زاینده رود از زمان تأسیس تاکنون چنین خشکی را به یاد ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه چنین شرایطی فرصتی پیش روی ما به عنوان مسئولان برای برنامه ریزی و برای مردم امکان صرفه جویی را فراهم می کند، گفت: مخازن موجود در سدها هرچقدر کمتر و درست تر مصرف شود ما در تابستان مشکلات کمتری خواهیم داشت.
اردکانیان افزود: هر چقدر در مصرف برق عادت به درست مصرف کردن و کمتر مصرف کردن پیدا کنیم در تابستان خطر کمتری در زمینه خاموشی خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: پارسال تولید نیروگاه های برقابی 9300 مگاوات بود که امسال به دلیل کاهش بارشها و حجم آب کمتر در مخازن سدهایی که نیروگاه های برقابی دارند میزان تولید حداکثر به پنج هزار مگاوات خواهد رسید یعنی 4300 مگاوات کاهش تولید از این نوع نیروگاه ها خواهیم داشت.
­وزیر نیرو با اشاره به اینکه اگر رشد مصرف برق به خاطر افزایش جمعیت را به این رقم اضافه کنیم حدود 9 هزار مگاوات کمبود تولید برق خواهیم داشت افزود: البته بخشی از آن از طریق نیروگاه های جدیدی که وارد مدار خواهند شد جبران می شود.
اردکانیان افزود: لازم است حتماً شیوه مصرف برق را نسبت به پارسال در مصارف خانگی، صنعت و چاه های کشاورزی به گونه ای مدیریت و تنظیم کنیم تا در زمان پیک مصرف برق که زمان کوتاهی نیز هست با مصرف کمتر، آسایش خود را حفظ کنیم و خاموشی نداشته باشیم.
وی گفت: اگر الان که در روزهای پایانی فروردین هستیم این موضوع را بدانیم، فرصت کافی برای تمرین کم مصرف کردن خواهیم داشت.
اردکانیان افزود: از آب تصفیه شده که با زحمت و هزینه فراوان بدست می آید فقط برای شرب و پخت و پز استفاده کنیم تا سایر مصارف.
وی در پاسخ به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است و درصد کمی متعلق به آب شرب است، گفت: در بخش شرب محدودیت منابع بیشتری وجود دارد مثلاً شما نمی توانید جمعیت تهران را به آن طرف زاگرس که بارش بیشتری دارد منتقل کنید بنابراین باید با منابع محدود، آب شرب مورد نیاز این جمعیت با سدهای موجود تأمین شود.
­وزیر نیرو تأکید کرد: صرفه جویی در مصرف آب خانگی ارتباطی به حجم آب شرب که حدود 7 میلیارد مترمکعب است ندارد چون منابع آب شرب محدود است در حالیکه اگر آن را با بخش کشاورزی مقایسه کنیم مصرف آب در این بخش دهها میلیارد مترمکعب است.
اردکانیان گفت: شرایط خشکسالی خاص امسال نیست، ایران کشور کم آبی هست و زمانی از همین میزان آب جمعیت 30 تا 35 میلیون نفر استفاده می کردند و الآن جمعیتی بالغ بر 82 میلیون نفر و در آینده جمعیت بیشتری باید از آن استفاده کنند.
وی تأکید کرد: با منابع موجود آبی باید به سمت درست مصرف کردن و مدیریت مصرف و تقاضا پیش برویم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۳۰۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟

ایران تا پایان هفته اول اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶ درصد بارش بیشتری نسبت به شرایط نرمال دریافت کرده است. با این وجود استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین  ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به دیگر مناطق کشور دریافت کرده‌اند. به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور همکاری مردم و توجه به الگوی کشت برای عبور از شرایط کمبود بارش ضروری است.

احد وظیفه افزود: در هر زمینه‌ای اگر همکاری نباشد آسیب‌ جمعی وارد می‌کند. آب یک عنصر حیاتی است. حدود ۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت می‌شود. این رقم بزرگی است البته در همه کشور این گونه نیست. در خیلی از استان‌ها آب مورد نیاز برای شرب زیر ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود ولی در استان تهران به علت سکونت جمعیت متراکم در آن با کمبود منابع آبی مواجه است بنابراین به علت کمبود بارندگی و افزایش تدریجی تقاضا همکاری و توجه مردم بسیار کلیدی و حیاتی است.

وی تاکید کرد: آب را نمی‌توان خلق کرد، اگرچه می‌توان آن را به ‌طور محدود انتقال داد ولی کافی نیست و نمی‌تواند کمبودها را جبران کند بنابراین مهم‌ترین عامل بر کاهش مشکلات موجود همکاری و توجه مردم نسبت به چگونگی‌ مصرف آب به‌ویژه در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است چراکه با شرایط بسیار نامطلوبی از نظر تامین آب مواجه هستند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیر توجه به الگوی کشت برای مدیریت مصارف آب گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و بیابانی است و به‌طور نسبی بارندگی آن یک چهارم متوسط دنیاست بنابراین آب کالای گرانبهایی محسوب می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین مصرف کننده آب است و نقش بسیار مهمی دارد چون هم امنیت غذایی و هم پایداری سرزمین‌مان باید حفظ شود. با حفظ آب این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بیشترین بهره‌بروری با کم‌ترین مصرف آب محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچه قدر مقدار آب کم شود، شدت آلودگی آن افزایش می‌یابد چون غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در منابع آب و خاک بیشتر می‌شود. این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم. در این شرایط در بخش کشاورزی مجبور می‌شوند به دلیل محدودیت آب سطحی، از پساب‌ها استفاده کنند که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی می‌شود.

وظیفه در پایان گفت: با کاهش آب برای تامین آب شرب از منابع دیگری مانند چاه‌های کشاورزی که قبلا استفاده نمی‌شدند، استفاده می‌شود. درست است که آب آن‌ها تصفیه می‌شود ولی کیفیت آب‌های سطحی  را ندارد. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • کشاورزان با تنظیم نوبت آبیاری به حفظ ذخایر آب های زیرزمینی کمک کنند
  • ورزش واقعا باعث رشد قد می‌شود؟
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • فیلمی از امدادرسانی در جاده‌های سیل زده کیانشهر
  • شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • ۷ دلیل که باید انار بخورید