Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > سینما - مهر نوشت: رضا برجی عکاس و مستندساز در مراسم تجلیلی که از او صورت گرفت، بیان کرد که هنوز جنگ برای ما تمام نشده است چون جنگ میان خیر و شر هیچ‌وقت تمامی ندارد.

دومین «شب وصل» آیین پاسداشت هنرمندان انقلاب اسلامی که به همت «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» برگزار می‌شود به نکوداشت رضا برجی، عکاس و مستندساز اختصاص داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا برجی، عکاسی در ۷۵ کشور، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و تصویربرداری ۱۵ سریال مستند را در کارنامه خود دارد.

در این مراسم هنرمندانی همچون ابوالقاسم طالبی، مسعود ده نمکی، علی انصاری بازیکن فوتبال، علی فریدونی و محمد حسینی وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما اظهار کرد: رضا برجی، برجی به بلندای هنر انقلاب است و در عکاسی و مستندسازی یک شاخصه محسوب می‌شود. برجی به ۷۰ کشور رفته و در هر جنگی حضور داشته است.

طالبی اظهار کرد: البته رضا برجی و برجی‌ها به این تجلیل‌ها نیاز ندارند اما جامعه به خوراک فرهنگی نیاز دارد و خوراک فرهنگی یعنی اینکه از داشته‌هایمان تجلیل کنیم و آنها را بشناسانیم.

ابوالفضل جلیلی دیگر کارگردان سینما هم در این مراسم گفت: من ۲ بار به مدت کوتاه برای فیلمبرداری به جبهه رفتم و فرق بین مرد و نامرد را آنجا دیدم. کسانی که رفتند به ندای هل من ناصر ینصرنی پاسخ گفتند و جانباز شدند. آنها اکنون جانباز هستند که درصد آن مهم نیست و کاش این عددها برداشته شود.

جلیلی در پایان سخنان خود خاطره‌ای از نخستین دیدارش با شهید آوینی و شیفتگی خود نسبت به او تعریف کرد. همچنین درباره نخستین دیدارش با رضا برجی نیز خاطره‌ای مطرح کرد.

مسعود ده‌نمکی نیز در این مراسم بیان کرد: برجی را نه با مستندسازی که از زمان نشریه شلمچه می‌شناسم که به همراه اخراجی‌های برخی نشریات آن زمان در شلمچه جمع شده بودند. آن زمان نقد درون گفتمانی وجود نداشت اما رضا برجی یک مطلب می‌نوشت و محمدحسین جعفریان به آن پاسخ می‌داد و این پاسکاری‌ها مخاطبان زیادی را پای کار می‌آورد.

وی با ذکر مثالی درباره غیرت رضا برجی نسبت به ولایت فقیه اظهار کرد: به خاطر دارم از رضا برجی مطلبی با تیتر درشت چاپ کردیم با این مضمون که اگر آقا بگوید ماست سیاه است، ما آن را سیاه می‌بینیم که این مطلب البته با هجمه سنگین رسانه‌های آن طرفی مواجه شد.

در این مراسم رضا برجی نیز ضمن تشکر از حاضران گفت: ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد اما وقتی پشت سرم را نگاه می‌کنم، می‌بینم که حتی یک روز هم جنگ برای من و خانواده‌ام تمام نشده است. شاید بگویند برجی به جنگ و خونریزی عادت کرده اما خدا را شاهد می‌گیرم در تمام زندگی‌ام هیچ چیز برایم نفرت انگیزتر از جنگ نیست ولی جنگ برای ما تمام نشد چون جنگ میان خیر و شر هیچ‌وقت تمامی ندارد.

این عکاس و مستندساز عنوان کرد: خودم را عکاس و مستندساز نمی‌دانم چون شغلم این نیست اما دوست دارم اگر عکسی می‌گیرم یا فیلمی می‌سازم برای رساندن صدای مظلومان باشد.

برجی ادامه داد: خیلی‌ها که برخی از آنها بر مسند فرهنگی کشور نشسته‌اند، به نبردی که در پیش است و از خاکریز جبهه به رسانه رسیده، اعتقادی ندارند. کاش ستادی تشکیل می‌شد و عقبه‌ای داشتیم که در این نبرد به جای پارتیزانی جنگیدن، به صورت گروهی و سازمان‌دهی شده وارد نبرد می‌شدیم.

برجی بیان کرد: روزهایی بوده که همسرم یک ساعت و نیم زخم‌هایم را پانسمان کرده است اما لحظه‌ای از آرمان‌هایم عقب ننشسته‌ام. این را هم بگویم که در هیچ جنگی برای شهادت شرکت نکرده‌ام بلکه برای ادای تکلیف رفتم.

در پایان این مراسم از مجاهدت‌های رضا برجی تجلیل به عمل آمد.

57244

کلید واژه‌ها : فیلم مستند - سینمای دفاع مقدس - مسعود ده نمکی - سینمای مستند - سینمای ایران -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: فیلم مستند سینمای دفاع مقدس مسعود ده نمکی سینمای مستند سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۳۸۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسته‌های عزای امام صادق (ع) از مدارس تا مساجد برپا می‌شود

محمدعلی سعیدی نژاد گفت: امام جعفر صادق (ع) چهار هزار شاگرد داشت و ۵۰ درصد از احادیث شیعه را آن حضرت بیان کرده اند، همانگونه که ۲۵درصد از روایات از امام باقر، پدر آن حضرت نقل شده است. یعنی ۷۵درصد احادیث ما از این دو امام نقل شده درحالی که ما برای شناخت امام صادق (ع) کم کار کرده ایم.

وی افزود: در راستای شناخت امام ششم طرح پیوند صادق از منازل و مدارس تا محله‌ها و مساجد اجرا می‌شود تا در روز شهادت امام صادق که تعطیل رسمی است، در‌های مدارس باز باشد و مراسم مختلف مانند عزاداری آن حضرت با حضور مردم و دانش آموزان برگزار شود.

سعیدی نژاد اضافه کرد: از ساعت ۱۱ دسته عزاداری از مدارسی که به مسجد نزدیک هستند، آغاز می‌شود و بعد از عزاداری نماز جماعت ظهر برگزار می‌شود که یکی از این برنامه‌ها از مدرسه پیام غدیر تهران آغاز می‌شود و در استان‌های دیگر مانند کرمانشاه، قزوین و لرستان شاهد برپایی چنین تجمعاتی خواهیم بود.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و ستاد برگزاری نماز جمعه برای برپایی هرچه بهتر این مراسم اعلام آمادگی کرده اند و در شبکه شاد برای دانش آموزان اطلاع رسانی انجام شده است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی پیام غدیر اضافه کرد: در کنار این مراسم دو برنامه فرهنگی نیز برگزار می‌شود که یکی مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب پند‌های امام صادق نوشته مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی است و دیگری ارائه ۶ داستان در قالب کتاب صوتی است.

وی از برگزاری مراسمی دیگر در سالروز ولادت امام ششم خبر داد و گفت: هفدهم ربیع الاول مصادف با سالروز میلاد پیامبر اکرم و هفته وحدت است و کمتر به معرفت افزایی امام صادق پرداخته می‌شود. به همین منظور در ۱۷ ربیع نیز مراسم جشن آن حضرت در مدارس و مساجد برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • استقبال وزیر آموزش و پرورش از طرح ابتکاری سند مراسم آغازین مدارس استان سمنان
  • پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا به صورت رایگان و با تمام امکانات در ایران
  • مراسم بزرگداشت مرحومه معصومه حائری برگزار شد
  • دسته‌های عزای امام صادق (ع) از مدارس تا مساجد برپا می‌شود
  • شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است
  • شیراز چکیده تمام افکار بزرگان است
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ادامه تحصیل زندانیان البرزی در تمام مقاطع تحصیلی
  • تهیه دستورالعمل ایمنی جرثقیل‌های برجی در پایتخت
  • آخرین مهلت بارگذاری آثار برای جشنواره قلم ۱۵ خردادماه