Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@10:07:32 GMT

قم| توجه به پیامد فتوا در استخراج حکم ویژگی صاحب جواهراست

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۴۷۹۰۶

قم| توجه به پیامد فتوا در استخراج حکم ویژگی صاحب جواهراست

استاد سطح خارج حوزه گفت: صاحب جواهر در روش‌شناسی اجتهاد روش خاصی داشت و با استفاده از روایات دقیق‌ترین و کامل‌ترین حکم را استخراج می‌کرد و توجه وی به پیامد فتوا در چینش ادله منحصربه‌فرد بود. ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰ استانها قم نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست امروز در همایش مراسم نکوداشت صاحب جواهر" عیار فقاهت" که در مدرسه آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی در قم برگزار شد، به بررسی دوران علمی صاحب جواهر پرداخت و اظهار داشت: دوران حیات صاحب جواهر زمان شکوفایی حوزه علمیه نجف بوده و کتب بسیار غنی در آن دوران نوشته‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به جایگاه علمی کتاب صاحب جواهر نزد بزرگان شیعه اشاره کرد و افزود: این کتاب ازنظر بسیاری از بزرگان تاریخ تشیع اثری بی‌نظیر بوده و در این اثر بایسته‌های اجتهاد در یک مجموعه نظام‌مند گردآوری‌شده و انضباط فقهی را در عین حفظ اصول مدنظر گرفته است.

استاد سطح خارج حوزه نگاه صاحب جواهر را به فقه پویا و پایا معرفی کرد و گفت: وی در روش‌شناسی اجتهاد روش خاصی داشت و با استفاده از روایات دقیق‌ترین و کامل‌ترین حکم را استخراج می‌کرد و توجه وی به پیامد فتوا در چینش ادله منحصربه‌فرد بود.

وی نگاه صاحب جواهر را به سهله و سمحه بودن دین تحلیل و خاطرنشان کرد: صاحب جواهر مسئله سهله و سمحه بودن دین را به‌عنوان یک قاعده قبول نداشت و به آن به‌عنوان یک پیش‌فرض در رویکرد به ادله نگاه می‌کرد و سهولت دین را به معنای تساهل و بی‌اعتنایی تعریف نمی‌کرد.

آیت‌الله علیدوست با مطرح کردن این سؤال که آیا می‌توان از نصوص مبین مقاصد استفاده کرد افزود: تکلیف نصوص دینی ما در نصوص مبین شریعت روشن است اما استفاده از نصوص مبین مقاصد باوجود تائید برخی هنوز در ابهام بوده و پژوهشگران نص پسند بر این بخش اعتباری قائل نیستند اما ازنظر بنده هر دو نص مبین را در کنار هم باید دید.

انتهای پیام/ش

R7854/P1377/S6,62/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۴۷۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش هوش مصنوعی و طلا و جواهر در یزد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، ستارزاده افزود:هوش مصنوعی کاربرد‌های زیادی در حوزه کسب وکار دارد و این همایش با هدف رونق کسب و کار طلا و جواهر در این زمینه برگزار شد.
رئیس دانشگاه علمی، کاربردی یزد هم در ادامه بیان داشت:این همایش در حقیقت شروعی برای برگزاری دوره کوتاه مدت هوش مصنوعی در صنعت طلاو جواهرات می‌باشد.
عباسعلی جعفری افزود:رسالت دانشگاه علمی کاربردی، مهارت افزایی دانشجویان در صنعت طلا و جواهر و همچنین رشد در مسیر اشتغال و کسب و کار است.

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • رویای خرید برای تهرانی‌ها / ۵ میلیارد بدهید، صاحب خانه شوید
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی و طلا و جواهر در یزد
  • ظرفیت‌های فارس در زمینه ایجاد زنجیره‌های ارزش قابل توجه است
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • طنین موسیقی لرستان در تالار وحدت
  • هوش مصنوعی و حجیت فتوا