Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از فارس، کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی و دبیر همایش بزرگداشت یادروز سعدی شامگاه جمعه، 31 فروردین‌ماه در مراسم یادروز سعدی که در آرامگاه شیخ اجل برگزار شد، ضمن گرامیداشت  تقارن این مراسم با میلاد امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل(ع) گفت: سعدی در درون مایه اندیشه خود سیره والای بزرگان دین را سرلوحه خویش داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی، سعدی را شاعری دانست که او را به واسطه هنر بی بدیلش ملک‌المتکلمین و رب‌النوع ادب فارسی خواندند و افزود: اعجازش را در کلام می‌ستایند و آفرینشش را در خلق معانی به ثنا می‌نشینند؛ حض نفس و لذت متن را در مصاحبه با کلامش به غایت می‌یابند و سلطان یگانه ملک سخنش می‌خوانند، قولی که جملگی بر آنند.
کمالی سروستانی با بیان اینکه سعدی شاعر بلند آوازه‌ای است که با زبان و ذهنش در ساحت جهانی زیستن‌گاه ما تصرف کرده است، گفت: کلامش و بیانش با آرمان‌ها و مطلوب‌های ما نسبتی دارد و اگر جز این می‌بود ما را چگونه یارای آن بود که در عصر غربت و بی‌همیاری در این کره خاکی سکنی گزینیم و در خلوت و جلوت خود به شاعرانگی زندگی کنیم که بی شک اگر چون اویی نبود ماهیت ذات زیستن ما از نوع دیگری بود و جز در مقام خوشه چینی‌اش ما را یارای آن است که بخردانه و همدلانه بیاموزیم که توانگری نه به مال است، پیش اهل کمال، مال تا لب گور است و بعد از آن اعمال.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در ادامه ابیاتی از سعدی را یادآور شد و گفت: مگر جز این است که در این روزگار استیلای بی همدلی و گم گشتگی خویش را در دستاویزی می‌جوییم تا فارغ از غوغای زمانه در ساحت افق امن حقیقت دمی  بیاساییم و چه دلپسند است که همچنان هراس از تاریکی فضیلت زمانه ماست؛ فضیلتی که در پرتو آن خواهان نور و روشنایی و بخردانگی هستیم؛ آنچه که در سایه‌سار اندیشه خردمندانی چون سعدی می‌توانیم فراچنگ آوریم تا به گونه‌ای بایسته از چنگال جهل و نادانی رهایی یابیم.
وی با بیان اینکه اگر انسان امروز در پی رستگاری خویش است، باید حقیقت زمان را دریابد، گفت: نسبت بعد ما به حقیقت نسبت نزدیکی و همجواری به غایت اندوه دلتنگی و سرگشتگی است و اگر زمانه ما زمانه دریافت این امر ناگزیر است، هنگامه بازگشت به اصل خویشتن پیوند و انس با حکیمانی چون سعدی سترگ فرا می‌رسد و نباید فراموش کنیم که راهی به سوی عاقبت خیر می‌رود و راهی به سوء عاقبت  و اکنون مخیری.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۶۰۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر

محمدرضا پهلوی و همسرش ثریا در اردیبهشت ۷۲ سال پیش راهی شیراز شدند تا مقبره جدید سعدی را در شیراز افتتاح کنند. در همان روز شاه در حافظیه تفالی به دیوان حافظ زد که غزلی با این مطلع نتیجه فال بود: دلا رفیق سفر بخت نیکخواهت بس/ نسیم روضه شیراز پیک راهت بس./اطلاعات آنلاین

دیگر خبرها

  • فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر
  • تفال به حافظ یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به جان او که گرم دسترس به جان بودی...
  • ایستادگی مردم غزه برگرفته از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • قیام علیه جنایات اسرائیل برگرفته از وجدان بیدار جهانیان
  • یکهزار و ۵۴۸ معلم و استاد دانشگاه، حامی ایتام و محسنین استان یزد هستند
  • شازده کوچولو به روایت عکس
  • اعلام زمان برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی وزارت بهداشت
  • تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • هینن: باید بفهمم چرا والیبال چین در میان بزرگان جهان نیست