Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@12:57:57 GMT

تبدیل 75 هزار هکتار از اراضی شیبدار گلستان به باغ

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۶۷۸۶۵

تبدیل 75 هزار هکتار از اراضی شیبدار گلستان به باغ

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: در افق 1404، توسعه باغات در اراضی شیبدار استان به 75 هزار هکتار دیده است که دراین راستا دولت حمایت های خوبی را در نظر گرفته است.

«مرتضی صادقی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اولویت کاری مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در پنج محور دنبال می‌شود.

وی توسعه باغات در سطح استان را یکی از این اولویت‌ها برشمرد و افزود: در برنامه الگوی کشت استان در افق 1404، 105 هزار هکتار باغ دیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این میزان 75 هزار هکتار در اراضی شیبدار و 30 هزار هکتار در مناطق غیر شیبدار پیش‌بینی شده است.

صادقی با بیان این‌که توسعه باغات در قالب 2 طرح در دست اقدام است، تصریح کرد: یکی از این طرح‌ها طرح تبدیل اراضی شیبدار به باغات مثمر است که در قالب این طرح حمایت‌های ویژه‌ای با استفاده از اعتبارات دولتی برای جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی شیبدار، ایجاد شغل پایدار، ارتقای سطح درآمد ساکنین در مجاورت اراضی شیبدار و افزایش تولید و امنیت غذایی صورت می‌گیرد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: طرح دیگر توسعه باغات در مناطق غیر شیبدار است که مردم به شکل خود اجرایی کار توسعه باغات را انجام می‌دهند. در این طرح سازمان حمایت ریالی نمی‌کند، اما خدمات کارشناسی ارائه می‌کند.

وی به موضوع اصلاح و بهسازی باغات اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود حدود 35 هزار هکتار باغ در سطح استان، هر سال کارشناسان باغبانی با حضور در سطح مراکز ترویج جهاد کشاورزی در سطح دهستان‌ها و حضور آن‌ها در پهنه‌ها توصیه‌های فنی در خصوص اصلاح و بهسازی باغات ارائه می‌دهند.

صادقی با اشاره به این‌که برای هر یک کارشناسان پهنه، سه راستا در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این توصیه‌ها در خصوص هرس به موقع، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، تغذیه خاکی و محلول پاشی و اصلاح سیستم آبیاری از سنتی به مدرن است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: سالانه حدود 2000 تا 2500 هکتار باغ را با استفاده از نظرات کارشناسان باغبانی در سطح استان به‌صورت خود اجرایی انجام می‌دهیم هم‌چنین حدود 700 هکتار با استفاده از اعتبارات دولتی در طرح زیتون اصلاح و نوسازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح دیگر که مورد حمایت مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی قرار دارد، طرح توسعه گلخانه‌هاست که در این طرح با استفاده از مشوق‌های دولتی، مدیریت باغبانی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی‌های لازم و بیان مزایای کشت گلخانه‌ای از جمله استفاده بهینه از آب، ارتقای سطح تولید به میزان 8 تا 10 برابر نسبت به فضای باز، امکان تولید خارج از فصل و افزایش درآمد بهره‌بردار اقدام کردند.

صادقی ادامه داد: این طرح از سال 94 در استان دنبال می‌شود و تا پایان برنامه ششم توسعه مقرر شده سطح گلخانه‌های استان به حدود 350 هکتار ارتقا یابد. در سال 96 برنامه توسعه 50 هکتار گلخانه در نظر گرفته شد که مقدمات کار صورت گرفت و متقاضیان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان افزود: در افق 1404، 1500 هکتار توسعه گلخانه در استان پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به طرح توسعه و فرآوری گیاهان دارویی در سطح استان، تصریح کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه میزان سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان حدود 8000 و 2000 هکتار گل محمدی پیش‌بینی شده است.

صادقی گفت: در سال 96 قرار بود 1600 هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی را داشته باشیم که با توجه به اطلاع‌رسانی مناسب که در سطح شهرستان ها صورت گرفت، حدود 2300 هکتار توسعه گیاهان دارویی را داشتیم.

وی تصریح کرد: عمده کشت گیاهان دارویی در استان زیره است که در سطح شهرستان گنبد کاووس انجام می شود. زیره یکی از محصولات گیاهان دارویی است که حمایت زیادی از آن می‌شود. سازمان جهاد کشاورزی به‌دنبال این است که در مناطق بخش هفت گنبد کاووس با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، کشت این گیاه توسعه یابد. پیش‌بینی می‌کنیم کشت زیره تا پایان برنامه ششم به بیش از 5000 هکتار برسد.

وی به موضوع ساماندهی نهالستان‌ها و تولید نهال سالم اشاره کرد و گفت: سالانه 6 تا 8 میلیون نهال در استان تولید می‌شود که از این تعداد حدود 4 تا 5 میلیون نهال، مثمر هستند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: از میان 88 نهالستان موجود در استان حدود 27 واحد دارای مجوز هستند که حدود چهار میلیون و 200 اصله نهال در طول سال تولید می‌کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی استان و بخش بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، واحدهای غیرمجاز راه مجاب به دریافت مجوز کرده است. حدود 33 پرونده برای گرفتن مجوز به موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کرج ارسال شد.

وی در ادامه گفت: در سال 96 از مجموع 26 هزار باغ بارور استان حدود 203 هزار تن محصول تولید شده که نسبت به سال 95، حدود 11 درصد افزایش داشته است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان به صاحبان اراضی شیبدار توصیه کرد با توجه به حمایت ویژه دولت برای تبدیل این اراضی به باغ به میزان 5 میلیون تومان بابت مطالعه، کمک هزینه احداث و سایر خدمات کارشناسی، متقاضیان به مراکز ترویج جهاد کشاورزی مراجعه کنند. تنوع کاشت تمامی گونه‌های مستعد در منطقه با تایید کارشناسان باغبانی مرکز ترویج بلامانع است.

وی همچنین به صاحبان اراضی کشاورزی که دارای منابع آب هستند توصیه کرد با توجه به بحران جدی آب در سطح کشور و به تبع آن در استان گلستان، به منظور استفاده بهینه از آب و افزایش عملکرد در واحد سطح، نسبت به احداث گلخانه و تولید محصول در گلخانه اقدام کنند. تولید محصول در گلخانه باعث افزایش 8 تا 10 برابری محصول در واحد سطح می‌شود. همچنین حداقل باعث افزایش 3 تا 4 برابری درآمد می شود.

صادقی تصریح کرد: مردم برای تهیه یک نهال مثمر نیز حتماً از مراکز مجاز تولید نهال نسبت به دریافت نهال استاندارد و دارای شناسه اقدام کنند و از دریافت نهال های عرضه شده در سطح جاده ها و مراکز تولید غیرمجاز نهال خودداری کنند. مردم با مراجعه به مراکز ترویج جهاد کشاورزی به مراکز مجاز عرضه نهال هدایت می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۶۷۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی نیشابور آزادسازی شد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی نیشابور، از قلع وقمع ۱۰ مورد دیوارگذاری و آزادسازی ۴۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی خبر داد.

شهاب جهانداری ۱۳ اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس وظیفه ذاتی این مدیریت و در راستای حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی و بازدیدهای میدانی همکاران تشخیص، علیرغم اخطارهای داده شده به واحدهای مزبور اما هیچ گونه ترتیب اثری از طرف مالکین داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه عمده اجرای حکم قلع و قمع مربوط به زمین‌هایی بود که اطراف آن دیوارکشی شده بودند، تصریح کرد: با توجه به اینکه اجرای دیوار مانع از دید کارشناسان به داخل شده و افراد در داخل زمین‌ها مشغول ویلا سازی می‌شوند، تمامی این دیوارکشی تخریب شد.

رئیس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی نیشابور بیان کرد: این اقدام قانونی منجر به قلع و قمع ۱۰ مورد دیوارگذاری به مساحت ۵۶۰ مترمربع، یک باب استخر به مساحت ۵۰ مترمکعب و معدوم‌سازی یک مورد تابلو مربوط به جاده‌سازی و قطعه‌بندی شد و در این رابطه مقدار ۴۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی آزادسازی شد.

جهانداری تصریح کرد: علی‌رغم تذکرها و اخطارهای مکرر به شهروندان در نشریات، رسانه‌های عمومی و پیام رسان‌ها جهت استعلام در زمان خرید زمین کشاورزی و باغ، متأسفانه عده‌ای سودجو باعث ضرر و زیان به افراد خریدار می‌شوند و مالکین جدید هم بدون توجه به استعلام لازمه از ادارات و مراجع ذی‌ربط، سبب خسارت و خسران به خود می‌گردند.

همچنین مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در مجموع از قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغی جاده بوژان نیشابور در محدوده روستاهای حمیدآباد، تحت منظر و حصار بوژان با حضور یگان حافظان انفال و حقوق بیت‌المال با محوریت اداره امور اراضی جهاد کشاورزی، در معیت نیروهای کلانتری ۱۲ به‌عنوان نماینده دادستانی، به حکم تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی خبر داد.

علی مبارکی افزود: کشاورزی حفظ و اساس استقلال کشور، محور توسعه پایدار، اقتصاد مقاومتی و تأمین امنیت غذایی جامعه بوده و زمین‌های کشاورزی به عنوان بستر تولید غذا، مهمترین رکن تداوم حیات انسان‌ها و امانتی برای تمام نسل‌ها است.

وی افزود: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، مأموران جهاد کشاورزی موظفند با حضور نماینده دادسرا راساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور تصریح کرد: ایجاد بنا و تأسیسات، خاک‌برداری و خاک‌ریزی، گودبرداری، پی‌کنی، دیوارکشی، فنس کشی، استقرار کانکس و آلاچیق، سوزاندن بقایا، قطع و ریشه‌کنی و خشک‌کردن باغات، احداث پارک و فضای سبز، استخر ذخیره آب و محوطه‌سازی از جمله موارد تغییر کاربری محسوب می‌شود و کشاورزان عزیز باید توجه نمایند که تمامی موارد ذکر شده مصادیق جرم محسوب شده و با قاطعیت با آن‌ها برخورد خواهد شد.

این مقام مسئول از آحاد مردم به‌ ویژه روستاییان پرتلاش درخواست کرد از هرگونه احداث بنا یا دیوارکشی اراضی زارعی و باغی خودداری کنند و حتماً قبل از هرگونه اقدامی، استعلام لازم را از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دریافت کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، مراتب را از طریق سامانه ۱۳۱ از خطوط ثابت گزارش کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • رفع تداخل ۹۰۰ پلاک از اراضی لرستان
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • ساماندهی مراکز مجاز جمع آوری سیب صنعتی د رارومیه
  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس
  • ۴۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی نیشابور آزادسازی شد
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان
  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان